Częstochowa Stradom
Ostatnia zmiana: 2025-06-16
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Do niedawna zatrzymywały się tu pociągi ekspresowe z Warszawy do Wrocławia, które jadąc przez CMK i Kucelinkę omijały dworzec Częstochowa Gł. Obecnie stacja traci na znaczeniu, ale nadal zatrzymują się tu pociągi pospieszne z kierunku Kielc w kierunku Wrocławia, omijające ww. trasę (info: wojtek) Opis infrastruktury: Pod koniec roku 2003 z użytku wycofano wysłużone mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i zastąpiono je komputerowym systemem typu Ebilock 950 produkcji firmy Bombardier Transportation ZWUS Katowice. Zabudowano ten system w nastawni postawionej w latach 80. XX wieku z myślą o uruchomieniu na stacji urządzeń przekaźnikowych. Brakło jednak na to wówczas funduszy. (info: Mariusz Herchold, 2005-08-13) Stacja na linii 61, z niej rozpoczynają się łącznice do linii numer 1. Rozbudowana wschodnia głowica stacji. Od 2003 roku po likwidacji sygnalizacji kształtowej i mechanicznego sterowania rozjazdami (zlikwidowano dotychczasowe nastawnie CS1, 2 i 3, wyłączono z działania ale zachowano wraz z wyposażeniem nastawnię CSd), działanie rozpoczęła nowa nastawnia z systemem sterowania Ebilock 950. (info: Łukasz Drozdenko, 2005-10-29) Niedaleko dworca znajdują sie 2 dość długie rampy wyładowcze (info: Krzysztof Perczak, 2008-01-03) Opis budynków: Budynek ciekawy architektonicznie, ale zaniedbany. Czynne kasy biletowe, poczekalnia i toalety. Na dworcu znajduje się bar. Część budynku wydzierżawiona dla sklepu i serwisu CB. Na dworcu ma siedzibę Muzeum Historii Kolei w Częstochowie. (info: Łukasz Drozdenko, 2005-10-29) We wrześniu 2009 zamknięto poczekalnie i kasę. (info: Mateusz F., 13-12-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | jest, stan zewnętrzny zły, wewnętrzny - nierozpoznany. Jakaś szopa znajduje się na zachodniej części stacji na wylocie na Herby przy ul.Herbskiej. | |
zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"CS" - dysponująca, czynna "Post. peronowy" - czynny "Post.11" - czynny Nastawnia wyposażona w urządzenia komputerowe. |
|
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
EPA:5100222 HAFAS:5100235 IBNR:4085 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
117,223 | Kielce – Fosowskie (61) | ||
Częstochowa – Częstochowa Stradom (700) | |||
1,965 | Częstochowa Towarowa – Częstochowa Stradom (702) | ||
Stradom – Częstochowa Osobowa | |||
Częstochowa Stradom – Częstochowa Towarowa | |||
Częstochowa Raków – Częstochowa Stradom | |||
Dąbie – Częstochowa Stradom | |||
Częstochowa – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Koniec LK700 | |
Stradom odgałęzienie |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Bartek Jabłoński
(2018-03-21 11:59:58)
w 2012 stacja " ożyła " wyremontowano budynek oraz perony. W 2016 dorobiła się nawet przejścia podziemnego na peron 2. Funkcjonuje kasa a nawet malutki bar :) Ruch osobowy też sporo większy :)
-
#2
(odp. na #1)
Piłsudski II.NBK
(2022-11-15 21:10:53)
Bar ciągle czynny, mimo małego ruchu, obsługa ta sama od lat.
Zlikwidowano tory dodatkowe - zalane asfaltem na przejeździe w ul. Zaciszańskiej.
Również zlikwidowano tory boczne na wschód od przejazdu, ale z okna pociągu ciężko określić ile. -
#3
Marek Potocki
(2023-04-19 21:19:06)
Drodzy moi, mam zagwozdkę. Czy jest mi ktoś w stanie podać, od kiedy pociągi pasażerskie w kierunku Herbów (Herb?) kursują po LK700, zamiast po już nie istniejącej linii przez Ostatni Grosz? Analizując pasażerskie rozkłady jazdy, jedyne do czego doszedłem, to że kilometraż starej trasy (5 km zamiast 3) funkcjonował do 2010 roku.
-
#4
(odp. na #3)
Igor13
(2023-04-19 23:42:20)
Chodzi ci o linię Częstochowa Raków - Częstochowa Stradom zbudowanej za czasów cara?
Tak poza tym odnośnie nazewnictwa miejscowości Herby, to oba nazwy Herbów i Herb są poprawne. -
#5
(odp. na #4)
Marek Potocki
(2023-04-20 06:22:36)
Mniej więcej, z tym że od Ostatniego Gorsza później (pewnie przy okazji przekuwania na normalny tor) dobudowano wyjazd w kierunku Częstochowy "głównej". Przynajmniej z dawnych map wynika, że pociągi musiały jechać takim zawijasem i było to akurat nieco ponad 5 km. Z czasem zbudowano znacznie krótszą linię nosząca obecnie numer 700, starą linię od strony Stradomia rozebrano, a kilometraż w rozkładach jaki był taki został.
-
#6
(odp. na #5)
Igor13
(2023-04-20 10:18:38)
Chwila, ale linia na północ od dworca Stradom została rozebrana przed wielką wojną (okolice 1912 roku). Natomiast pociągi musiały na pewno jeździć tym zawijasem przez Ostatni Grosz o którym mówisz, gdyż nic mi nie wiadomo o innej trasie na Stradom.
Jeżeli chodzi o linię kolejową nr 700 o której mowa oraz o linii kolejowej nr 702 to doszukałem się informacji, że oba łącznice powstały w okolicach 1942 roku zastępując "zawijas" na Ostatnim Groszu. Na pewno w linia kolejowa nr 700 istniała już w 1945 roku, a bynajmniej tak mi się wydaję. Niestety nadal wiele nie wiadomego jest w tej kwestii, a żadnej publikacji o tym nie udało mi się znaleźć.
Możesz spróbować skontaktować się z Muzeum Historii Kolei, którzy mają swą placówkę na Stradomiu. Być może będą wiedzieli coś więcej, albo z Kamilem, ale namiar na niego dam ci na mailu.
PS: Czy mógłbyś dodać drugi tor między Częstochowa Stradom, a Stradom odgałęzienie do przebiegu linii kolejowej nr 61? -
#7
(odp. na #6)
Marek Potocki
(2023-04-20 11:35:25)
To że linia idąca na północ od stacji została rozebrana dużo wcześniej, to wiem (chociaż przewija się na mapach do czasów II wojny światowej). Szukam odpowiedzi kiedy nastąpiło przejście na LK700.
-
#8
(odp. na #7)
Igor13
(2023-04-21 17:59:32)
Niestety, tego akurat nie wiem.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Częstochowa Stradom