Kraków Dąbie
Ostatnia zmiana: 2024-05-01
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Przed stacją Dąbie z każdej strony były semafory kształtowe poprzedzone tarczami kształtowymi. Ponieważ na linii kocmyrzowskiej był mały ruch pociągów (często między Czyżynami, Dąbiem, Grzegórzkami mogła znajdować się tylko jedna lokomotywa) toteż projektanci trasy nie zbudowali na stacjach tych semaforów wyjazdowych (wyjątek stacja Grzegórzki jako sąsiadująca z magistralą przemyską). Ponieważ jednak koło stacji Dąbie znajdował się bardzo ruchliwy drogowo-tramwajowy przejazd kolejowy na ulicy Mogilskiej, wstawiono przy zjeździe torów stacyjnych wyjazdowy jeden kształtowy semafor, a tuż przed przejazdem kolejowym kształtowy semafor manewrowy. Podobna sytuacja była z drugiej strony przejazdu kolejowego - przy czym semafor wjazdowy do stacji pełnił również rolę strażnika przedprzejazdowego. Po drugiej stronie stacji był przejazd kolejowy na ulicy Cystersów, ale z powodu bardzo małego ruchu nie wymagało ono nadmiernej uwagi dróżnika przejazdowego. Na stacji Dąbie były również perony (podejrzewam, że dwa), gdyż według przepisów kolejowych na tor mijankowy prawy (od strony omawianego przejazdu kolejowego) wjeżdżał pociąg ze strony ulicy Mogilskiej, a na tor mijankowy lewy wjeżdżał pociąg od strony stacji grzegórzeckiej. Dlatego jeden peron mógł znajdować się pomiędzy tymi torami mijankowymi, a drugi bliżej budynku stacji. Budynek stacji niedawno jeszcze istniał (chyba dalej istnieje), tylko że został przerobiony podobnie jak budynek stacji w Kocmyrzowie na budynek mieszkalny. Trzeba zaznaczyć, że do stacji tej w późniejszych okresach istnienia można było dojechać po dwóch torach: torze tradycyjnym (Kraków Główny - Kocmyrzów) i nowo wybudowanym w latach 1969 - 1973 torach posterunku Nadwiśle. (więcej na witrynie w dziale Kolej, jak i Informatyka: http://free.of.pl/b/blazej_s/ ) Do stacji Dąbie można było więc dojechać od strony stacji grzegórzeckiej w tym czasie na dwa sposoby. Wszystkie oprzyrządowania stacji były przeciętne. Zwrotnice i wykolejnice ręcznie sterowane, które podejrzewam w czasie ruchów na trasie pociągów osobowych (do 1963r.) były oświetlone lampami gazowymi lub w niektórych może i elektrycznie. Na każdym torze bocznicowym była zabezpieczająca przed zbiegnięciem pociągów wykolejnica. Bocznic było ok. 11. Od połowy lat 1960 kursowały tam lokomotywy SM 42 (najczęściej zielone). Stacja ta miała duże znaczenie dla pociągów osobowych, jak i towarowych. Jednak transport samochodowy jak i tramwaje zrobiły swoje powodując, że coraz mniej opłacalne stało się zatrudnianie dróżniczki ruchu na posterunku. W końcu z tej stacji zrezygnowano w 1971 roku i od tej pory, aż do dzisiaj funkcjonuje ona jako zespół bocznic Kraków Olsza. Niestety podkłady torów są w takim stanie, że dziecko mogło by je przedziurawić palcami, a do niektórych torów nie da się nawet dojść bo rosną na nich kilkumetrowe drzewa. Można by budynki stacyjne, które są notorycznie plądrowane i niszczone ochronić przed zniszczeniem. Trasy w rejonie byłej stacji Dąbie nadają się wspaniale po wyczyszczeniu od roślin do jazdy drezyną ręczną lub spalinową. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | małopolskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 1 Krawędzie peronowe: 1 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
3,686 | Kraków Główny Osobowy – Kraków Czyżyny | ||
0,650 | Kraków Nadwiśle – Kraków Polmos (były numer 946) | ||
Kraków Dąbie – bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Kraków Dąbie