OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Karolin

Ostatnia zmiana: 2025-04-26

Dane tabelaryczne
Państwo: Białoruś
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…):
nastawnie, strażnice, posterunki:
perony:
kody:
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  12,700 Kamienna Nowa – Łosośna  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Watermarines (2022-03-29 10:29:02)
    Dawna polska nazwa to Łosośna, czy to inna?
  • #2 (odp. na #1) Paweł Skup (2023-06-17 17:15:11)
    W Bazie przyjęto konwencję, że linie są wyprowadzane poza granice RP do pierwszej stacji, która nie zawsze musi być węzłowa albo wiązać się z literaturową nazwą linii. Taki przypadek wystąpił tutaj. Bazowa linia Kamienna Nowa – Каролино to tak naprawdę nieistniejący fragment nieco większej całości: Suwałki - Łosośna. Białoruska nazwa miejscowości Караліно (Каролино to zapis rosyjski) to przedwojenny polski Karolin. Lokalizacja przystanku nie jest jednoznaczna, ponieważ na mapach WIG 100k mamy w tej miejscowości zaznaczoną jedynie mijankę i to musi być tożsame miejsce.
    W każdym razie wydawnictwo "Mapa sieci kolejowej R.P." wydanie 1, opracowane i wydane przez wydział pomiarowy Ministerstwa Komunikacji, a więc dość nawet urzędowe, uwzględnia punkt eksploatacyjny Karolin na km 8,1 linii z Łosośny. Co ciekawe, Karolin leży w Polsce, a Łosośna już nie, ale to już sprawa dla kółka historycznego, związana z linią Curzona.
    Dzisiaj Łosośna jest częścią Grodna.
  • #3 (odp. na #2) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2023-06-21 22:45:41)
    Sprawa jest dość prosta. Przystanek Karolin istniał od zimowego RJ z 1916 r. i najprawdopodobniej istniał do końca I wojny światowej. Wraz z przystankiem istniała mijanka aczkolwiek jako zupełnie zbędna była w stanie nieczynnym lub nawet rozebranym. O ile przystanek jako żywo zakończył swoją działalność to mijanka w stanie "do uruchomienia w razie W" istniała do 1939 r. Jak na razie nic nie wskazuje, że Rosjanie uruchomili mijankę i przystanek osobowy, w przeciwieństwie do później tam urzędujących Niemców, którzy rozbudowali mijankę do stacji IV klasy. Po wojnie Karolin występuje w stanie nieczynnym. Ostatni raz w kwitach Karolin występuje w 1950 r.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Karolin

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...