Rogoźno Wielkopolskie
Ostatnia zmiana: 2024-09-17
Opis ogólny |
---|
Stacja zdalnie sterowana z LCS Poznań IV na stacji Poznań Główny, wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania ruchem Ebilock 950. Opis ogólny: Rogoźno Wlkp. jest stacja węzłowa. Wszystkie wyjazdy ze stacji są czynne. Semafory i tarcze są świetlne. Od stacji odchodzi bocznica do pobliskich zakładów. Budynek stacyjny używany zgodnie z przeznaczeniem. Kasa jest czynna. (info: Piotr Geremek, 04-10-2011) Rogoźno jest niewielką stacją, która, powstała w 1879 r. budynek dworca ma datę budowy na budynku od strony ulicy. Kiedyś była to b. ruchliwa stacja, była węzłem kolejowym na kierunkach do Poznania, Piły, Wągrowca, Krzyża oraz przez Oborniki i Wronki do Krzyża. Obecnie kierunek do Krzyża przez Bzowo- Goraj i Oborniki – Wronki do Krzyża są nieczynne. Jak na niewielką stację jest ewenementem na co najmniej skalę krajową, wyróżniała się posiadaniem trzech wież wodnych do obsługi parowozów, o tyle ciekawe, że trzy wieże wodne stały b. blisko siebie, odległość między wieżą okrągłą a wieżami ośmiokątnymi nie przekraczała 50 m. Nie ma w Polsce stacji z trzema wieżami i tak blisko położonymi wobec siebie. Często zdarzają się stacje z dwoma wieżami jak np. Drawsko Pomorskie, Białogard, Kamieniec Ząbkowicki. W Rogoźnie każda wieża jest inna, począwszy od wieży okrągłej (podobne są np. w Choszcznie, Damasławku) następne dwie mają kształt ośmiokąta foremnego wydłużonego (patrz Biały Bór, Chodzież, Janowiec, Jastrowie) oraz ośmiokąta foremnego (patrz Chociwel, Kcynia, Strzałkowo, Koszęcin). Jest jeszcze jedna ciekawostka dot. wież ośmiokątnych, zarówno kształt jak i sposób połączenia mają swój odpowiednik w Kostrzynie nad Odrą, wieże o tych samych kształtach połączone są na wysokości I kondygnacji. (info od: Bolesław Wojtyniak, 2011-12-11), Opis budynków: Sama stacja powstała w 1879 roku, natomiast budynek dworca w 1881 roku. (info: Michał Wydra, 07-05-2011) Lokomotywownia stoi w sąsiedztwie przejazdu kolejowego w al. J. Piłsudskiego Grudzień 2011 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 11-12-2011). 26.12.1918 r. przez Rogoźno przejeżdżał pociągiem I. J. Paderewski (https://rogozno.pl/pl/rada-miejska.html; dostęp: 25.07.2019). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | używana (sekcja eksploatacji PKP PLK) | |
zadaszenie peronów: | wiaty przystankowe | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście w poziomie szyn : czynne Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było (planowane do 2028 roku) |
|
kasa/biletomat: |
Kasa pasażerska : nieczynna Kasa towarowa PKP Cargo : stan nieznany Biletomat : czynny (tylko KW) |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Nastawnia kontenerowa Rg - czynna (w sytuacjach awaryjnych) Nastawnia dysponująca Rg - zmienione przeznaczenie - obecnie siedziba sekcji eksploatacji PKP PLK Nastawnia wykonawcza Rg1 (SKP) / Strażnica przejazdowa : nieczynna / zdewastowana. |
|
wieża wodna: |
W Rogoźnie istnieją trzy wieże o różnych kształtach: - wieża okrągła, stoi ok. 85 m na pd od lokomotywowni przy al. J. Piłsudskiego (podobne wieże istnieją m.in. w Barcinie, Choszcznie, Damasławku, Gołańczy, Osieku), wieża okrągła ma w dolnej części obudowy zbiornika elementy prefabrykowane, - wieża ośmiokątna foremna wydłużona stoi ok. 30 m na pn-wsch od wieży okrągłej (podobne istnieją m.in. na stacjach Biały Bór, Chodzież, Janowiec Wielkopolski, Jastrowie, Koszęcin), - wieża ośmiokątna foremna stoi ok. 50 m na pn-wsch od wieży okrągłej (podobne istnieją m.in. na stacjach Chełmża, Chociwel, Kcynia, Koszęcin, Strzałkowo). - wieże wodne są zdewastowane, nieczynne. (info: Bolesław Wojtyniak, 11-12-2011). |
|
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 Planowana budowa trzeciego peronu wyspowego do 2028 roku. |
|
kody: |
EPA:5100613 HAFAS:5100203 IBNR:517 |
|
informacja pasażerska: |
Statyczna informacja pasażerska : plakatowe rozkłady jazdy w gablotach. Głosowa informacja pasażerska : megafony - syntezator mowy Ivona Zegary. |
|
inne budynki: | Szopa (dawna parowozownia) : czynna (sekcja eksploatacji PKP PLK). |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
96,239 | Inowrocław Rąbinek – Drawski Młyn (206/236) | ||
42,514 | Poznań Główny PoD – Piła Główna (354) | ||
Rogoźno Wielkopolskie – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
koniec używanego toru LK 206/236 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Rogoźno Wielkopolskie