OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Rogoźno Wielkopolskie

Ostatnia zmiana: 2024-09-17

Opis ogólny
Stacja zdalnie sterowana z LCS Poznań IV na stacji Poznań Główny, wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania ruchem Ebilock 950.

Opis ogólny: Rogoźno Wlkp. jest stacja węzłowa. Wszystkie wyjazdy ze stacji są czynne. Semafory i tarcze są świetlne. Od stacji odchodzi bocznica do pobliskich zakładów. Budynek stacyjny używany zgodnie z przeznaczeniem. Kasa jest czynna. (info: Piotr Geremek, 04-10-2011)

Rogoźno jest niewielką stacją, która, powstała w 1879 r. budynek dworca ma datę budowy na budynku od strony ulicy. Kiedyś była to b. ruchliwa stacja, była węzłem kolejowym na kierunkach do Poznania, Piły, Wągrowca, Krzyża oraz przez Oborniki i Wronki do Krzyża. Obecnie kierunek do Krzyża przez Bzowo- Goraj i Oborniki – Wronki do Krzyża są nieczynne. Jak na niewielką stację jest ewenementem na co najmniej skalę krajową, wyróżniała się posiadaniem trzech wież wodnych do obsługi parowozów, o tyle ciekawe, że trzy wieże wodne stały b. blisko siebie, odległość między wieżą okrągłą a wieżami ośmiokątnymi nie przekraczała 50 m. Nie ma w Polsce stacji z trzema wieżami i tak blisko położonymi wobec siebie. Często zdarzają się stacje z dwoma wieżami jak np. Drawsko Pomorskie, Białogard, Kamieniec Ząbkowicki. W Rogoźnie każda wieża jest inna, począwszy od wieży okrągłej (podobne są np. w Choszcznie, Damasławku) następne dwie mają kształt ośmiokąta foremnego wydłużonego (patrz Biały Bór, Chodzież, Janowiec, Jastrowie) oraz ośmiokąta foremnego (patrz Chociwel, Kcynia, Strzałkowo, Koszęcin). Jest jeszcze jedna ciekawostka dot. wież ośmiokątnych, zarówno kształt jak i sposób połączenia mają swój odpowiednik w Kostrzynie nad Odrą, wieże o tych samych kształtach połączone są na wysokości I kondygnacji. (info od: Bolesław Wojtyniak, 2011-12-11),

Opis budynków: Sama stacja powstała w 1879 roku, natomiast budynek dworca w 1881 roku. (info: Michał Wydra, 07-05-2011)

Lokomotywownia stoi w sąsiedztwie przejazdu kolejowego w al. J. Piłsudskiego Grudzień 2011 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 11-12-2011).

26.12.1918 r. przez Rogoźno przejeżdżał pociągiem I. J. Paderewski (https://rogozno.pl/pl/rada-miejska.html; dostęp: 25.07.2019).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: używana (sekcja eksploatacji PKP PLK)
zadaszenie peronów: wiaty przystankowe
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście w poziomie szyn : czynne
Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było (planowane do 2028 roku)
kasa/biletomat: Kasa pasażerska : nieczynna
Kasa towarowa PKP Cargo : stan nieznany
Biletomat : czynny (tylko KW)
nastawnie, strażnice, posterunki: Nastawnia kontenerowa Rg - czynna (w sytuacjach awaryjnych)
Nastawnia dysponująca Rg - zmienione przeznaczenie - obecnie siedziba sekcji eksploatacji PKP PLK
Nastawnia wykonawcza Rg1 (SKP) / Strażnica przejazdowa : nieczynna / zdewastowana.
wieża wodna: W Rogoźnie istnieją trzy wieże o różnych kształtach:
- wieża okrągła, stoi ok. 85 m na pd od lokomotywowni przy al. J. Piłsudskiego (podobne wieże istnieją m.in. w Barcinie, Choszcznie, Damasławku, Gołańczy, Osieku), wieża okrągła ma w dolnej części obudowy zbiornika elementy prefabrykowane,
- wieża ośmiokątna foremna wydłużona stoi ok. 30 m na pn-wsch od wieży okrągłej (podobne istnieją m.in. na stacjach Biały Bór, Chodzież, Janowiec Wielkopolski, Jastrowie, Koszęcin),
- wieża ośmiokątna foremna stoi ok. 50 m na pn-wsch od wieży okrągłej (podobne istnieją m.in. na stacjach Chełmża, Chociwel, Kcynia, Koszęcin, Strzałkowo).
- wieże wodne są zdewastowane, nieczynne. (info: Bolesław Wojtyniak, 11-12-2011).
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
Planowana budowa trzeciego peronu wyspowego do 2028 roku.
kody: EPA:5100613
HAFAS:5100203
IBNR:517
informacja pasażerska: Statyczna informacja pasażerska : plakatowe rozkłady jazdy w gablotach.
Głosowa informacja pasażerska : megafony - syntezator mowy Ivona
Zegary.
inne budynki: Szopa (dawna parowozownia) : czynna (sekcja eksploatacji PKP PLK).
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  96,239 Inowrocław Rąbinek – Drawski Młyn (206/236)  
  42,514 Poznań Główny PoD – Piła Główna (354)  
  Rogoźno Wielkopolskie – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
koniec używanego toru LK 206/236
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Rogoźno Wielkopolskie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...