OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Regny

Ostatnia zmiana: 2019-10-17

Opis ogólny
Opis ogólny: peron "ziemny" zaraz za przystankiem brama do bazy wojskowej (info: yayo, 2005-07-12)

Pamiętam, że około roku 1968 na przystanku tym w końcu peronu znajdował się semafor ramienny. Był on uruchamiany z nastawni - bloku w Budziszewicach Łódzkich. Nie jest znana mi data likwidacji semafora. Pracownik blokowy obsługiwał również zapory przejazdu drogowego. Na peronie znajdował się też budynek poczekalni. Teraz statystyka: linia jednotorowa, ilość peronów 1 (jeden) ilość krawędzi peronowych 1 ( jeden) ilość torów jeden, + jeden tor dodatkowy - manewrowy, ilość zwrotnic 2 (dwie). (info: Jerzy, 2007-02-12)

Właśnie dziś tam przejeżdżałem samochodem z Koluszek do Tomaszowa Mazowieckiego i w miejscowości Regny droga przecięła linię kolejową. Z przystanku Regny nic nie ma. Nawet nie wiadomo dokładnie gdzie się znajdował. Tory biegną w las, zarośnięte i pordzewiałe, widać od razu, że tamtędy dawno nic nie przejeżdżało. Dookoła tablice ostrzegające o terenie wojskowym i znak drogowy "zakaz zatrzymywania się i postoju", tak że o zrobieniu zdjęcia mowy nie było. Można domniemywać, że jest to koniec ostateczny tej linii... (info: mako, 2007-12-06)

Cały czas na stronie PLK pojawiają się naprzemienie dwie nazwy: Regny i Budziszewice Łódzkie. (info: Jacek F., 02-09-2008)

Opis infrastruktury: REGNY - stacja zlokalizowana na terenie Głównej Składnice Uzbrojenia. Mając 9 lat miałem okazję zobaczyć lokomotywownie na 3 lokomotywy manewrowe.
Liczba torów określiłbym na co najmniej 6 (mogło być nawet 10). Dodatkowo sieć połączeń między kilkunastoma magazynami uzbrojenia, wynosząca (z nieoficjalnych źródeł) ponad 100km. (info: Maciej Sopek Sobkiewicz, 2008-02-08)

Zainteresował mnie opis p.o. Budziszewice Łódzkie (Regny) w związku z poszukiwaniem przeze mnie informacji o historycznych liniach drugorzędnych zakończonych stacją czołową. Udało mi się zapoznać z oryginalną kolejową mapą geodezyjną, której aktualizacja już obejmowała "wymazaną" mijankę p.o. Budziszewice Łódzkie, niegdyś znajdującą tuż za przejazdem z DK 715.

Otóż mijanka ta miała ok. 100-120 m długości użytecznej torów, między kilometrem linii 4.1 a 4.2. Peron przed przejazdem był między ok. 3.95 a 4.05 km. Na wysokości peronu znajdowała się tarcza (zaznaczona jako "|-[X]"), zaś na peronie, wg planu, znajdowały się tylko 3 latarnie; całość oczywiście "ukryta" w lesie. Daty demontażu mijanki nie znam.

Poniżej przedstawiam schemat (p.o. był na łuku):

-------------------------------------------------------------------
p.poż. (przekop) | |
================== | | [las]
peron DK 715
latarn. o o o | | zlikwidowana
|__________| | | mijanka
do jedn. wojsk.
tarcza |-[X] | | ------------/
km3.9 4.0 | | 4.1 4.2 4.3 / [kilometraż]
================== | | /
p.poż (przekop) przejazd /
z DK 715 /
/ -------------------------------------------------------------------

Proszę zwrócić uwagę, że to, co znajdowało się dalej, jest nawet dzisiaj ocenzurowane, np. na ortofotomapie na stronie Geoportal.gov.pl.

Jan Bury (info: Jan Bury, 10-09-2010)

Według stanu na dzień 20.04.2012 peron w Regnach był wyczyszczony z zarośli, warstwa ziemi "ścięta" i wyrównana do poziomu krawędzi peronu, a sama krawędź świeżo wymalowana na biało. Nie sądzę, żeby aż tyle trudu zadano sobie z okazji przyjazdu w tym dniu pociągu specjalnego, więc może to oznaczać, że jednak jakiś użytek z tego miejsca jest planowany. (info: Paweł B., 24-04-2012)

Wspomniana mijanka funkcjonowała być może do czasu elektryfikacji linii, wówczas stała się zbędna (wjechały EN-57). Wcześniej konieczny był oblot klasycznego składu, jaki tę linię obsługiwał. Dodam, że jeździł tam przez jakiś czas bardzo ciekawy tabor: krótkie wagony dwu (lub trzy)-osiowe powojennej produkcji NRD, bezprzedziałowe, bardzo popularne w NRD i niespotykane w Polsce. Raz jechałem tym czymś jeszcze przed elektryfikacją z moim ojcem, który był kierownikiem pociągu w drużynach łódzkich. (info: Paweł B., 24-04-2012)
Dane tabelaryczne
Województwo: łódzkie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: był, ale już nie istnieje
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nie ma i nie było
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
kody: IBNR:1388
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  4,032 Mikołajów – Regny (44)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Regny JW (woj. łódzkie) 0,25 km
Wykno (woj. łódzkie) 2,99 km
Mikołajów (woj. łódzkie) 3,55 km
Zaosie (woj. łódzkie) 6,91 km
Słotwiny (woj. łódzkie) 7,64 km
Żakowice Południowe R 7 (woj. łódzkie) 10,48 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Wojtek (2021-01-23 21:54:43)
    Tak doskonale pamiętam tę linie. W latach 60 ubiegłego wieku dojeżdżałem tym pociągiem do szkoły ponadpodstawowej w Koluszkach.
    Odjazd z Regien ( Budziszewice Łódzkie ) był około godziny 6.20. Miałem bilet miesięczny, który kosztował 9 zł.
    Pamiętam tę dyżurkę, która mieściła się tuż przy drodze nr 715 - tam dyżurowało dwóch Panów Kolejarzy .Oni również zamykali "szlaban".
    W odległości około 30 m w stronę Mikołajowa była poczekalnia. Pamiętam też semafor i jakieś inne urządzenia, które nie wiem jak się nazywają, ale były pomalowane na kolor siwy.
    Ta linia była związana z moim dzieciństwem. Teraz mieszkam 500km od Regien. Boże, jaki ogromny sentyment mi pozostał!
  • #2 Janusz Dowgiel (2021-01-27 21:30:22)
    Przystanek Regny, ze względu na tajemnicę wojskową nazywał Budziszewice Łódzkie, choć do Budziszewic nogi wrosły by w kręgosłup. Te tajemnice znał dobrze wywiad niemiecki, lotnictwo niemieckie trzymało tam podobno broń chemiczną, torów do Koluszek pilnowało wojsko węgierskie. Do bazy niemieckiej pociąg pasażerski wjeżdżał pod samo osiedle. Oczywiście wjeżdżali tylko Niemcy. Po II wojnie pociąg dojeżdżał tylko pod jednostkę wojskową i tam wekslował. Pamiętam jeszcze parowóz z krótką węglarką. Nastawniczym był pan Pawłowski, mieszkał na osiedlu wojskowym, w bloku przy "Górce". Skład pociągu był 3 wagonowy, od popularnych "kowbojek" z balkonikami z tyłu i z przodu, po "pulman", do połowy I klasa, druga połowa II. Wynikało to z tego, że starsi oficerowie byli uprawnieni do jazdy I klasą. Często dochodziło do scysji między konduktorami a żołnierzami z czynnej służby, którzy uważali, że "Obrona granic nie płaci za nic". Dowódcy najczęściej stawali po stronie żołnierzy i mandaty lądowały w koszu. Czasami w składzie bywały wagony piętrowe. Później nastała epoka lokomotyw spalinowych. Jednym z maszynistów był pan Kobuz, ojciec kolegi. Czasami jechałem z nim lokomotywą.
  • #3 Janusz Dowgiel (2021-01-28 00:28:27)
    Lokomotywownia na terenie Jednostki Wojskowej nie miała statusu przystanku kolejowego, była tam jednak interesująca ciekawostka - pług kolejowy (odśnieżacz) będący jednocześnie cysterną ppoż. Natomiast na przystanku kolejowym Budziszewice Łódzkie poczekalnią był stary wagon kolejowy. Nie było kasy biletowej bilet kupowało się u konduktora. W pociągu był też kierownik pociągu. Miejscowi pociąg nazywali "ciuchcią".

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Regny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...