Harrachov
Ostatnia zmiana: 2025-05-19
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Przedostatni przystanek na linii. Ostatni, Kořenov, leży dalej na terenie Republiki Czeskiej. W następstwie powojennych regulacji granicznych w roku 1958 dawna stacja Tkacze wraz z przyległym terenem została przekazana Czechosłowacji i otrzymała nazwę Harrachov. Tym samym Kořenov stracił status stacji granicznej. Opis infrastruktury: Na tor dodatkowy teoretycznie można wjechać tylko od strony Jakuszyc - tylko tam znajduje się zwrotnica. Rozjazd od strony Kořenova jest zlikwidowany. (info: Paweł Niedomagała, 2007-09-18) Podczas remontu w roku 2016 odtworzono mijankę w Harrachovie, rozjazd od strony Kořenova oraz zbudowano drugi peron. Drugi peron nie istniał chyba nigdy w Harrachovie, była tam jedynie ładownia.W latach 1945-1951 stacją końcową dla linii 311/590 były Tkacze (przed wojną Strickerhäuser), położone 8 kilometrów na południowy zachód od stacji Jakuszyce. Za nią znajdował się tunel kolejowy o długości 297,7 m oraz wiadukt nad graniczącą z Czechosłowacją rzeką Izerą. W październiku 1958 roku dokonano korekty granic i Tkacze wraz z niezamieszkałym już przysiółkiem (osadą pasterską) Zieliniec (niem. Hoffnungsthal) znalazły się na terenie Czechosłowacji. W zamian Polska otrzymała położony w pobliżu południowy stok góry Kocierz i fragment północnego stoku góry Martwy Wierch. Polityczne decyzje zakończyły działalność zbudowanej w latach 1888-1902 Kolei Izerskiej, łączącej sieć austro-węgierską z Dolnym Śląskiem i wałbrzyskimi kopalniami węgla kamiennego. Wprawdzie po wojnie wznowiono regularne kursy pasażerskie na odcinku Szklarska Poręba Huta - Tkacze, lecz już w maju 1947 roku ruch ustał, a odcinek definitywnie zniknął z tabel SRJP od rozkładu „zima 1951-1952“. Wcześniej jego dostępność też była ograniczona ze względu na rygorystyczne przepisy, dotyczące przebywania w strefie przygranicznej. Na dobrą sprawę do Tkaczy mogli dojeżdżać jedynie żołnierze Wojsk Ochrony Pogranicza oraz wyposażeni w odpowiednie przepustki pracownicy leśni. Dziś dawna stacja Tkacze nosi nazwę Harrachov Mýtiny i cieszy się sporą popularnością, zwłaszcza w okresie organizowanych na pobliskiej, słynnej skoczni narciarskiej, ogólnoświatowych zawodów. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Państwo: | Czechy | |
dodatkowe tory: | używane | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | Mała wiata przystankowa | |
semafory: | nie ma, być może były | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): | Przejście na poziomie szyn: czynne | |
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | Posterunek zdalnie sterowany ze stacji Tanvald. | |
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
|
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: nie ma, być może była. Statyczna: tablice peronowe. |
|
inne budynki: | Obiekty Baru "U mašinky". |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
44,350 | Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Michael
(2020-12-22 20:23:50)
Czyli ten stary wagon poszedł na żyletki?
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Harrachov