OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Harrachov

Ostatnia zmiana: 2025-05-19

Opis ogólny
Opis ogólny: Przedostatni przystanek na linii. Ostatni, Kořenov, leży dalej na terenie Republiki Czeskiej.

W następstwie powojennych regulacji granicznych w roku 1958 dawna stacja Tkacze wraz z przyległym terenem została przekazana Czechosłowacji i otrzymała nazwę Harrachov. Tym samym Kořenov stracił status stacji granicznej.

Opis infrastruktury: Na tor dodatkowy teoretycznie można wjechać tylko od strony Jakuszyc - tylko tam znajduje się zwrotnica. Rozjazd od strony Kořenova jest zlikwidowany. (info: Paweł Niedomagała, 2007-09-18)

Podczas remontu w roku 2016 odtworzono mijankę w Harrachovie, rozjazd od strony Kořenova oraz zbudowano drugi peron. Drugi peron nie istniał chyba nigdy w Harrachovie, była tam jedynie ładownia.W latach 1945-1951 stacją końcową dla linii 311/590 były Tkacze (przed wojną Strickerhäuser), położone 8 kilometrów na południowy zachód od stacji Jakuszyce. Za nią znajdował się tunel kolejowy o długości 297,7 m oraz wiadukt nad graniczącą z Czechosłowacją rzeką Izerą.

W październiku 1958 roku dokonano korekty granic i Tkacze wraz z niezamieszkałym już przysiółkiem (osadą pasterską) Zieliniec (niem. Hoffnungsthal) znalazły się na terenie Czechosłowacji. W zamian Polska otrzymała położony w pobliżu południowy stok góry Kocierz i fragment północnego stoku góry Martwy Wierch.
Polityczne decyzje zakończyły działalność zbudowanej w latach 1888-1902 Kolei Izerskiej, łączącej sieć austro-węgierską z Dolnym Śląskiem i wałbrzyskimi kopalniami węgla kamiennego. Wprawdzie po wojnie wznowiono regularne kursy pasażerskie na odcinku Szklarska Poręba Huta - Tkacze, lecz już w maju 1947 roku ruch ustał, a odcinek definitywnie zniknął z tabel SRJP od rozkładu „zima 1951-1952“. Wcześniej jego dostępność też była ograniczona ze względu na rygorystyczne przepisy, dotyczące przebywania w strefie przygranicznej. Na dobrą sprawę do Tkaczy mogli dojeżdżać jedynie żołnierze Wojsk Ochrony Pogranicza oraz wyposażeni w odpowiednie przepustki pracownicy leśni.
Dziś dawna stacja Tkacze nosi nazwę Harrachov Mýtiny i cieszy się sporą popularnością, zwłaszcza w okresie organizowanych na pobliskiej, słynnej skoczni narciarskiej, ogólnoświatowych zawodów.
Dane tabelaryczne
Państwo: Czechy
dodatkowe tory: używane
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: Mała wiata przystankowa
semafory: nie ma, być może były
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście na poziomie szyn: czynne
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Posterunek zdalnie sterowany ze stacji Tanvald.
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
informacja pasażerska: Dynamiczna: nie ma, być może była.
Statyczna: tablice peronowe.
inne budynki: Obiekty Baru "U mašinky".
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  44,350 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna (– Harrachov) (311/590)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Michael (2020-12-22 20:23:50)
    Czyli ten stary wagon poszedł na żyletki?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Harrachov

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...