Koszalin
Ostatnia zmiana: 2024-10-15
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Na stacji Koszalin istniała mała 3-stanowiskowa lokomotywownia pomocnicza, zlikwidowana prawdopodobnie po 1945 roku. W latach 70. rozebrano obrotnicę. Obecnie obiekt, znajdujący się przy linii do Kołobrzegu, pełni funkcję warsztatu. (info: Jarosław Kowalski, 2007-05-11) Artykuł zamieszczony w Serwisie Prasowym PKP PLK S.A. z dnia 02.08.2007 r.: "Koszalin wrócił do Polski - happening na dworcu" Po niemal czterech latach przerwy w kursowaniu, w środę w nocy na dworzec PKP w Koszalinie (zachodniopomorskie) wjechał ekspres "Słupia" relacji Warszawa - Kołobrzeg. Pociąg przywitano fajerwerkami i koncertem jazzowego zespołu Dixieland. "Po czterech latach wróciliśmy do Polski. Mam nadzieje, że PKP nigdy nam już tego pociągu nie zabierze. Ten pociąg ma przywozić wszystkich nad morze do Koszalina i Kołobrzegu" - powiedział prezydent Koszalina, Mirosław Mikietyński, który wymyślił powitanie "Słupi" i przez megafon zapowiedział przyjazd pociągu. Przed odjazdem ekspresu prezydent nakleił na jeden z wagonów nalepkę z napisem "Kocham Koszalin". Kilku nieco zaskoczonych happeningiem podróżnych tańczyło przez kilka minut na peronie w takt jazzowej muzyki. Przed czterema laty zarząd spółki PKP InterCity uznał, że "Słupia" jest nierentowna i zdecydował, że końcową stacją ekspresu w drodze nad morze będzie oddalony o 75 km Słupsk (pomorskie). 14 grudnia 2003 r. "Słupia" przestała dojeżdżać do Koszalina. Wywołało to fale protestów samorządów Koszalina, Kołobrzegu, a nawet Słupska. Opis infrastruktury: 12 torów plus 13 przy rampie przeładunkowej. (info: Karol Romaniuk, 2005-08-21) Opis budynków: Wieża wodna na stacji Koszalin jest obecnie w rękach prywatnego właściciela, który w ostatnim czasie nieco ją odremontował i zrobił w środku i na zewnątrz PUB z muzyką. Linia Koszalin-Unieście przez Mścice jest czynna sezonowo - latem jeżdżą tam szynobusy do Mielna Koszalin posiada obecnie 2 nastawnie. Dysponująca od strony Nosówka i Wykonawcza od strony Skibna. (info od: Błażej, 2010-06-19) - wieża wodna stoi przy budynku dworca w otoczeniu zieleni(ok 25 m na pd od budynku),adres: Al. Armii Krajowej 3,grudzień 2012 r.,Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 09-12-2012) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | zachodniopomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | Obecnie dworzec jest obsługiwany już przez trzeci budynek. Pierwszy powstał w 1859 roku, drugi (a właściwi przebudowany poprzedni) w latach 1913-1914. Ten, po spaleniu w czasie II wojny światowej odbudowano i istniał do 1962 roku, kiedy to wyburzono go, po czym wzniesiono budynek, który zburzono w 2023 roku. Od 2023 roku budowany jest nowoczesny budynek dworca. | |
budynki obsługi taboru: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Nastawnia dysponująca: Kl Nastawnia wykonawcza: Kl1 |
|
wieża wodna: | przeznaczona do innych celów | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 4 |
|
kody: |
EPA:5100050 HAFAS:5102441 IBNR:81 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
198,301 | Gdańsk Główny – Stargard (202) | ||
0,000 | Koszalin – Goleniów (402) | ||
Koszalin – Unieście |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Początek LK402 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
X. Piast II Chrobry
(2023-10-02 01:01:01)
Budynek dworcowy został wyburzony. Obsługa kasowa odbywa się w przejściu podziemnym + automat biletowy IC/PR.
-
#2
X. Piast II Chrobry
(2024-12-02 16:21:18)
W nowym rozkładzie jest ciekawa relacja PR (tylko w jedną stronę) z Koszalina do Zielonej Góry, przez Szczecin Główny.
Ma ona 378 km i czas jazdy 5:47.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Koszalin