OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Forst (Baršć)

Ostatnia zmiana: 2017-06-24

Opis ogólny
Opis ogólny:

Stacja kolejowa Forst przylega od południowego-zachodu do centrum tego łużyckiego miasteczka. Dawniej był to węzeł o 4 kierunkach; obecnie pozostał właściwie stacją przelotową na międzynarodowej linii łączącej Cottbus z Tuplicami i Łodzią Kaliską. Linie kolejowe w kierunku Guben i Weisswasser zamknięto w połowie lat 90., a następnie częściowo rozebrano, aczkolwiek na krótkim odcinku w kierunku Weisswasser utrzymywany jest ruch towarowy. Ruch pasażerski to częste kursy szynobusów w kierunku Cottbus (w liczbie kilkunastu par dziennie) i 2 (sic!) pary kursów w kierunku Żar. Zupełnie inaczej ma się sytuacja z ruchem towarowym - Forst jest stacją graniczną na bardzo istotnej dla ruchu towarowego trasie. Tutaj następuje zmiana lokomotyw i załóg z polskich na niemieckie i vice versa. Zdarza się iż 4 z 5 torów głównych są zastawione składami. Pracują tu 1 lub 2 niemieckie lokomotywy manewrowe. Ładuje się tu także drewno, od czasu do czasu przyjedzie też pociąg towarowy z zakładów przemysłowych z kierunku Weisswasser. Dworzec kolejowy, jak to bywa zwykle w Niemczech, stanowi punkt przesiadkowy na komunikację autobusową i indywidualną rowerową. Próżno tu zaś szukać większego parkingu dla aut - istnieje skromny postój dla taryf. (info: wasiukibic, 03-05-2014)

Opis infrastruktury:

Wieża wodna stoi w obrębie stacji kolejowej, w jej wschodniej części, przy zewnętrznym torze licząc od budynku dworca kolejowego. Wieża jest widoczna na zdjęciu p. Roberta Gnacińskiego z 23.03.2006 r. (w oczekiwaniu na pociąg do Cottbus). Tor zewnętrzny na tymże zdjęciu przebiega między wąziutkim budynkiem nastawni a wieżą wodną, za wejściem do przejścia podziemnego, na pierwszym planie widoczny jest także żuraw wodny. Obok wieży od strony Teichstraße znajduje się nieczynna, zdewastowana lokomotywownia. Nie zawsze na stacjach na Łużycach są dwujęzyczne napisy (w j. łużyckim i j. niemieckim), na wieży wodnej jest tylko niemiecki. (info: Bolesław Wojtyniak, 2008-02-21)

Stacja składa się z części pasażerskiej (wschód) i towarowej (zachód); część trakcyjna (południe) jest rozebrana. Układ torowy to obecnie 5 torów przelotowych (1 główny i 4 główne dodatkowe). Poza tym 3 tory ładunkowe w części towarowej (2 z nich są używane) oraz 3 tory odstawcze - ślepe (rzadko lub wcale nieużywane). Ciekawostką jest to, że na ślepo zakończonych torach nie zastosowano tradycyjnej w Polsce poduszki piaskowej, a tylko kozioł oporowy. Rozebrano tor prowadzący na rampę boczno-czołową przy budynku dworca oraz tory trakcyjne. Większość torów posiada podkłady strunobetonowe. W południowej części stacji istniała obrotnica - obecnie jest ona zlikwidowana, pozostała po niej betonowa niecka. Sygnalizacja na stacji jest świetlna (w tym jeden most sygnałowy); kilka lat temu były jeszcze kształty. Sterowanie scentralizowane z nastawni dysponującej. Pasażerska część stacji Forst składa się z 3 peronów i 5 krawędzi peronowych, wszystkie kryte wiatą. Dla obsługi podróżnych przewidziane są perony 1 (przy budynku dworca, jednokrawędziowy) i 2 (wyspowy, dwukrawędziowy). Oba przeszły w niedalekiej przeszłości modernizację. Peron nr 3 (wyspowy, dwukrawędziowy) jest obecnie peronem służbowym i nie jest dostępny dla podróżnych. Z niego odprawiano dawniej składy w kierunku Weisswasser. Na peronach istnieje system dźwiękowej i wizualnej informacji dla podróżnych. Przejść podziemnych jest 2: jedno pod przejazdem kolejowym na ulicy Berlińskiej, drugie łączy perony dworcowe, z tym że tunel prowadzący na peron 3 jest zamknięty (zamurowany prześwit i wstawione stalowe drzwi). Towarowa część stacji Forst to używany plac ładunkowy i nieużywana rampa boczno-czołowa. We wschodniej części stacji odgałęziała się bocznica do fabryki Eltwerk, położonej na południe od toru w kierunku Tuplic. Zakład został zamknięty w połowie lat 90., budynki zburzono, a tor zlikwidowano. W obrębie stacji znajdują się 3 przejazdy kolejowe kat. A (wschodnia głowica), jeden wiadukt (zachodnia głowica) oraz niewielki most na rzeczce Mühlgrabe. Na placu przydworcowym znajduje się parking dla taryf, kryte wiaty postojowe dla rowerów i przystanki komunikacji autobusowej. Forst posiadał dawniej bardzo rozbudowaną sieć miejskiej kolei obsługującej rozsiane po całej miejscowości zakłady przemysłowe i sklepy. Sieć zamknięto w połowie lat 60. ale jeszcze do dzisiejszego dnia w niektórych ulicach pozostały zatopione w bruku szyny. Punkt styczny kolei miejskiej z "dużą" koleją znajdował się prawdopodobnie na stacji towarowej (północno-wschodnia część stacji Forst). Inną ciekawostką jest fakt, że most kolejowy łączący Forst z Zasiekami to obecnie jedyna przeprawa łącząca dawniej jeden organizm miejski. Pozostałe przeprawy nad Nysą Łużycką zostały zniszczone podczas II wojny światowej i dotąd nieodbudowane. Do najbliższego mostu drogowego trzeba drałować kilka kilometrów na północ, dlatego też ludzie często skracają sobie drogę między Forst i Zasiekami korzystając z południowej (nieczynnej w ruchu kolejowym) nitki mostu kolejowego. (info: wasiukibic, 03-05-2014)

Opis budynków:

Piętrowy budynek dworca z czerwonej, nieotynkowanej cegły, znajduje się przy ulicy Żarskiej, w pobliżu głównej ulicy miasta - Berlińskiej. Czynny jest 7 dni w tygodniu, w określonych godzinach. Budynek prezentuje się schludnie, w środku znajdują się kasy biletowe, piętro wygląda na nieużytkowane. Vis a vis dworca znajduje się 4-stanowiskowa lokomotywownia; obiekt nieużytkowany od dawna ale nie widać jakichś większych śladów dewastacji. Obok szopy jest wieża ciśnień; mur prezentuje się solidnie ale dach jest już nadgryziony zębem czasu; w jej sąsiedztwie znajduje się także żuraw wodny. Opodal stoi także typowy kolejowy budynek mieszkalno-magazynowy - opuszczony, z zamurowanymi oknami i drzwiami na parterze. Na stacji znajdują się 4 budynki nastawni - jest to dość kuriozalna sytuacja, zważywszy że układ torowy nie jest zbyt rozbudowany. Obecnie jest tu tylko jeden okręg nastawczy, obsługiwany z nastawni B1 stojącej przy ulicy Berlińskiej. Pozostałe 3 budynki nastawni są nieczynne i opuszczone. W północno-zachodniej części stacji stoi opuszczony budynek wagi wagonowej i schroniska dla manewrowych. (info: wasiukibic, 03-05-2014)
Dane tabelaryczne
Województwo: Republika Federalna Niemiec
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny zły, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Grania Państwa (Zasieki) (woj. lubuskie) 2,75 km
Zasieki (woj. lubuskie) 3,52 km
Myszków (woj. lubuskie) 10,50 km
Żarki Wielkie (woj. lubuskie) 20,93 km
Buczyny (woj. lubuskie) 21,30 km
Kamienica nad Nysą Łużycką (woj. lubuskie) 21,70 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Forst (Baršć)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...