Linia Oława – Boreczek
Ostatnia zmiana: 2024-05-05 (przebieg)
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Darek Nowak
(2020-03-27 14:33:54)
Po rozkładach jazdy widać, że nawet kiedyś "Powiatówki" (Kleinbahnen) miały bardzo małe znaczenie.
Średnia prędkość handlowa ok. 20 km/h, co już wtedy było absurdem: https://www.bazakole…
Zwłaszcza ta linia nawet po II Wojnie nie miała przepływów ludności oraz mały towarów, bo ją szybko zlikwidowano, jeszcze przed erą motoryzacji. -
#2
(odp. na #1)
wasiukibic
(2020-03-27 21:43:13)
Takie linie kolejowe miały duże znaczenie do czasu upowszechnienia się w Polsce samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności, co miało miejsce na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. One zazwyczaj nie miały parametrów umożliwiających rozwijanie większych prędkości czy nacisku na oś. Po 1945 roku stan techniczny wielu nieremontowanych linii pogorszył się na tyle, że składy wlokły się po 10-20 km/h, częste były wykolejenia. Swoje zrobiło puszczanie tam niedostosowanego do geometrii linii i nawierzchni taboru (np. ciężkich parowozów). Z resztą polityka Gierka z lat 70. była nakierowana na to, że PKP miała te linie zajechać do śmierci technicznej i szluss. Więcej szczęścia miały kolejki przemysłowe, o które dbał konkretny zakład pracy (cukrownie, cegielnie, huty, kopalnie).
-
#3
(odp. na #2)
Darek Nowak
(2020-03-27 21:47:53)
Wasiu jak zawsze konkretnie i na temat.
Ale pod koniec PRL wyremnontowano niektóre z tych linii jeszcze by w nowym ustroju zaraz je zamknąć. -
#4
(odp. na #3)
wasiukibic
(2020-03-27 22:01:51)
Dziadek robił w "uspołecznionym transporcie samochodowym". Przełomowym momentem dla nich były lata 60. i pojawienie się rodzimej, masowej produkcji Starów (27 i 28) i Jelczy (300), które można powiedzieć załatwiły temat. Lata 70. i import zachodniej, "dewizowej" myśli motoryzacyjnej (Steyery, Scanie) było postawieniem kropki nad i, a jednocześnie wyrokiem dla funkcjonujących jak za króla Ćwieczka kolejek.
-
#5
(odp. na #4)
Darek Nowak
(2020-03-27 22:58:31)
Widze że sie orientujesz w temacie jako jeden z nielicznych.
Ale pierwszy był Star 21: https://pl.wikipedia…
Zwłaszcza jak na okres bezpośrednio po Wojnie, było to naprawdę duże osiągnięcie naszej własnej myśli konstruktorskiej. -
#6
(odp. na #3)
Marek Potocki
(2020-03-28 05:49:37)
Część linii niby wyremontowano, ale ich parametry jakoś się przy tym nie zmieniły. Rodzi się więc pytanie o jakość tych remontów.
-
#7
(odp. na #1)
Igor13
(2022-10-12 22:42:38)
Może trochę głupio, że odnoszę się do komentarza sprzed dwóch lat, ale należy wspomnieć, że era motoryzacji rozwijała się u nas już w latach 60 i 70-tych. W tym okresie również na wielu wąskotorowych liniach kolejowych zamykano ruch pasażerski, a w większości przypadków zamykano na nich też ruch towarowy i likwidowano je niedługo potem. Wynikało to głównie z rozwoju transportu drogowego, szczególnie połączeń autobusowych PKSu, które spowodowały ten stan. Takich linii na Dolnym Śląsku, które zostały zlikwidowane w okresie lat 60 i 70-tych jest trochę o czym należy pamiętać, gdyż likwidacja połączeń nie następowała tylko po 1989 roku, a to miało już miejsce wcześniej. Poza Dolnym Śląskiem takich przykładów znalazłoby się trochę.
Generalnie Wasiu tu wyjaśnił w drugim komentarzu, ale też piszę o tym tak dla przypomnienia. -
#8
Mikol74
(2024-06-08 08:32:11)
Przejście szlakiem dawnego torowiska https://youtu.be/gt-…
-
#9
Marek
(2025-07-10 10:24:30)
Cała trasa Die Ohlauer Kleinbahn widziana z drona:
Wstęp: https://youtu.be/XaR…
Cz. 1 Oława - Jaczkowice: https://youtu.be/CQ1…
Cz. 2 Jaczkowice - Godzinowice: https://youtu.be/Siq…
Cz. 3 Godzinowice - Marszowice: https://youtu.be/ztW…
Cz. 4 Marszowice - Polwica: https://youtu.be/BJs…
Cz. 5 Polwica - Domaniów: https://youtu.be/IWt…
Cz. 6 Domaniów - Kuchary: https://youtu.be/V4F…
Cz. 7 Kuchary - Borek Strzeliński: https://youtu.be/DQS…
Cz. 8 Borek Strzeliński - Boreczek: https://youtu.be/uwG…
Zakończenie: https://youtu.be/bW0…
Wielkie brawa dla autora filmów!
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Oława – Boreczek