OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Oława Dworzec Mały – Boreczek Dworzec Mały

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2019-09-20 (przebieg)

[Pokaż/ukryj poszczególne odcinki]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
0,000
 
  3,000
 
 
  Godzinowice  (D)
5,178
 
 
  Gaj Oławski  (D)
7,327
 
 
  Marszowice  (D)
8,750
 
 
  Polwica  (D)
11,610
 
 
  Domaniów  (D)
15,405
 
 
  Kuchary  (D)
18,382
 
  21,770
 
  25,079
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Darek Nowak (2020-03-27 14:33:54)
    Po rozkładach jazdy widać, że nawet kiedyś "Powiatówki" (Kleinbahnen) miały bardzo małe znaczenie.
    Średnia prędkość handlowa ok. 20 km/h, co już wtedy było absurdem: https://www.bazakole…
    Zwłaszcza ta linia nawet po II Wojnie nie miała przepływów ludności oraz mały towarów, bo ją szybko zlikwidowano, jeszcze przed erą motoryzacji.
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2020-03-27 21:43:13)
    Takie linie kolejowe miały duże znaczenie do czasu upowszechnienia się w Polsce samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności, co miało miejsce na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. One zazwyczaj nie miały parametrów umożliwiających rozwijanie większych prędkości czy nacisku na oś. Po 1945 roku stan techniczny wielu nieremontowanych linii pogorszył się na tyle, że składy wlokły się po 10-20 km/h, częste były wykolejenia. Swoje zrobiło puszczanie tam niedostosowanego do geometrii linii i nawierzchni taboru (np. ciężkich parowozów). Z resztą polityka Gierka z lat 70. była nakierowana na to, że PKP miała te linie zajechać do śmierci technicznej i szluss. Więcej szczęścia miały kolejki przemysłowe, o które dbał konkretny zakład pracy (cukrownie, cegielnie, huty, kopalnie).
  • #3 (odp. na #2) Darek Nowak (2020-03-27 21:47:53)
    Wasiu jak zawsze konkretnie i na temat.
    Ale pod koniec PRL wyremnontowano niektóre z tych linii jeszcze by w nowym ustroju zaraz je zamknąć.
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2020-03-27 22:01:51)
    Dziadek robił w "uspołecznionym transporcie samochodowym". Przełomowym momentem dla nich były lata 60. i pojawienie się rodzimej, masowej produkcji Starów (27 i 28) i Jelczy (300), które można powiedzieć załatwiły temat. Lata 70. i import zachodniej, "dewizowej" myśli motoryzacyjnej (Steyery, Scanie) było postawieniem kropki nad i, a jednocześnie wyrokiem dla funkcjonujących jak za króla Ćwieczka kolejek.
  • #5 (odp. na #4) Darek Nowak (2020-03-27 22:58:31)
    Widze że sie orientujesz w temacie jako jeden z nielicznych.
    Ale pierwszy był Star 21: https://pl.wikipedia…
    Zwłaszcza jak na okres bezpośrednio po Wojnie, było to naprawdę duże osiągnięcie naszej własnej myśli konstruktorskiej.
  • #6 (odp. na #3) Marek Potocki (2020-03-28 05:49:37)
    Część linii niby wyremontowano, ale ich parametry jakoś się przy tym nie zmieniły. Rodzi się więc pytanie o jakość tych remontów.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Oława Dworzec Mały – Boreczek Dworzec Mały

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...