OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Czachówek Południowy R7 – Czachówek Wschodni (527)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2023-12-19 (historia)

Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Aleksander Luzeńczyk (2023-11-12 11:16:08)
    Na łącznicy znajduje się opuszczony (najprawdopodobniej nigdy nie używany) peron o długości ok. 150m
    Podejrzewam, że przystanek osobowy mógł/miał się nazywać Czachówek Północny. Nie wiem czemu go nigdy nie otwarto, ale bardzo chętnie poczytam, jeśli ktoś coś wie na ten temat.
  • #2 (odp. na #1) Stanisław Stanisław (2023-11-12 14:22:39)
    A można prosić o wskazanie gdzie dokładnie znajduje się ten ok. 150 m peron? Proszę przybliżyć lokalizację np. na tym widoku satelitarnym https://www.google.p… i wkleić nowy link, na którym cokolwiek widać.
  • #3 (odp. na #2) subsens (2023-11-12 17:14:14)
    https://maps.app.goo… - Z miejsca tego wzdłuż toru na prawo i lewo, harfa traw choć pobrzmiewa, nie śmie rosnąć drzewo. Tam peron ów znajdziesz.
  • #4 Stanisław Stanisław (2023-11-12 22:43:39)
    Czyli chodzi o teren lekko wznoszący się na łuku, na lewo od torowiska na tym zdjęciu https://www.bazakole… gdzie podcięto go ustawiając murek, widoczny na następnej fotografii https://www.bazakole… za krawędzią którego, nie widać jakichkolwiek płyt betonowych (peron ziemny?), a gdyby były, to raczej nie leżałyby na poziomej powierzchni, tylko wznoszącej się, co widać na ostatnim zdjęciu https://www.bazakole… na którym proszę ocenić, czy stojąca po prawej sosna, w stosunku do krawędzi a'la peronu, nie jest wyżej. Widać też, że za krawędzią murku, nie ma żadnych płyt (chyba, że je rozebrano), a teren delikatnie opada, by dalej wznosić się w kierunku sosny.

    Oglądając sobie ów murek na historycznym widoku satelitarnym na Google Earth Pro, z kwietnia 2009 r. (gdzie najlepiej widać krawędź, i tylko krawędź) oraz oceniając, że teren po tej stronie torowiska lekko wznosi się w stosunku do toru, myślę, że prawdopodobnie to zwykły murek oporowy, którego krawędź przypomina krawędź peronową. Murek mógł być postawiony w tym miejscu, ponieważ budując torowisko musiano podciąć lekko wznoszący się teren. Po prostu zabezpiecza on tor przed przemieszaniem się w jego kierunku mas ziemi. Oczywiście upierać się nie będę, bo to tylko próba wyjaśnienia tego, co widzę na fotografiach i widoku satelitarnym. Trzeba by było "zbadać" tajemniczy peron in situ. Myślę jednak, że prawidłową odpowiedzią może być ta najprostsza (skoro lokalizacja peronu w tym miejscu nie ma żadnego, racjonalnego uzasadnienia, proszę zauważyć, że na żadnej z łącznic nie było i nie ma peronów).

    PS. Szanowny Piotrze, swoją poetycką odpowiedzią, pobrzmiewającą Tolkienowskim Śródziemiem lub Yodą z Gwiezdnych Wojen ;), wprawiłeś mnie w dobry humor, bo jakiś taki "przybity" dziś byłem - może dlatego, że jutro poniedziałek :)) Pozdrawiam serdecznie.
  • #5 (odp. na #4) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2023-11-14 00:13:39)
    To może tak:
    https://mapy.geoport…
    Wizja lokalna niezbędna.
  • #6 subsens (2023-11-14 13:39:19)
    Wystarczy wizja astralna i ten wyczarowany z Geoportalu obrazek pastelowy. Inkryminowany obiekt to IMHO niedoszły peron 3 Czachówka Środkowego, odległy od peronu 2 o całe 30 m.
  • #7 Stanisław Stanisław (2023-11-14 19:03:29)
    Wizja artystyczna domniemanego peronu, wyczarowana na geoportalu, jednak odbiega od wizji artystycznej peronów (nazwijmy je nr 1 i nr 2) Czachówka Środkowego. Nie tylko szerokość i barwa są inne (co może wskazywać np. na usypanie zwałów ziemi, usuwanych z podciętej skarpy i poziomowanej od tej strony równi torowiska), ale też domniemany początek peronu od wschodu, wyraźnie jest rozmyty (i znacznie szerszy), w stosunku np. do widocznej, wąskiej, wschodniej krawędzi peronu nr 2. Patrząc na zachód, na domniemaną końcówkę niedoszłego peronu nr 3, niby tam coś ostrzej się zaznacza (choć wyjątkowo szeroko), ale zaznacza się także po drugiej stronie toru łącznicy, więc podejrzewam, że może tam być np. rów i przepust (np. rurowy ?), którym płynie (płynął ?) jakiś ciek wodny. Patrząc na te różnice (obiektów, które wiemy, że były peronami a obiektu na łącznicy) trudno stwierdzić, że widoczny na geoportalu obiekt to domniemany peron nr 3. Ale może nie dostrzegam tego, co powinienem dostrzec :)

    Owe 30 m. o których piszesz Piotrze, to jest na samym wschodzie, tam gdzie tory łącznika i linii Skierniewice - Łuków, są najbliżej siebie. Mniej więcej po środku obiektów (nr 2 i 3) jest już ok. 70 m., a na zachodzie ponad 120 m. Proszę rozważyć też, że drugi tor linii Skierniewice - Łuków, został dopiero ukończony ok. 1962-1964 (rozbieżności w źródłach), w stosunku do toru pierwszego, który uruchomiono już w 1954. Była też ciekawa strona "Linia kolejowa Skierniewice-Łuków" opisująca węzeł Czachówek, gdzie jest nawet wspomniane o peronie na łącznicy północno-wschodniej, ale na stronie tej (ze wszech miar bardzo interesującej) jest niestety więcej pytań i domysłów, niż konkretów, a i kwestia owego domniemanego peronu też nie jest wyjaśniona. Link do tej strony (niestety już tylko na Archiv.com) to https://web.archive.… W sieci można jeszcze znaleźć zdjęcia, jakie były tam zamieszczone https://www.google.p…

    Oczywiście może okazać się, że np. hipotetyczny murek oporowy to krawędź nieukończonego, planowanego peronu, albo nawet to, że taki peron powstał i obsługiwał pasażerów, jednak rozważając tę kwestię trzeba zadać sobie pytanie, czemu miałby służyć ów peron, skoro Czachówek Górny (uruchomiony w 1961/62) służył komunikacji na kierunkach N - S (a wcześniej i tak był oddalony od niego o ok. 1 km. przystanek Czachówek (obecnie Czachówek Południowy), a Czachówek Środkowy (do ok. 1961 nosił nazwę Południowy), służył komunikacji na kierunkach W - E (też nie do końca wiadomo, czy działający od razu, od otwarcia linii w 1954). Czy w latach 50-tych robiono by taki "luksus" niewielkiemu skupisku ludności, gdzie od rejonu położenia w/w peronów, w zasięgu niecałego kilometra (na płd.) i ok. 1,7 km. (na wsch.) dostępne były inne działające perony (obecne Czachówek Wsch. i Płd.) ? Trudno powiedzieć... Wiem jednak, że w tamtych czasach, ludzie niekiedy chodzili na przystanki kolejowe oddalone nawet o kilka km. i w PKP nikomu to nie przeszkadzało. Zagmatwany ten Czachówek :))) Warto może też odnotować na OBK, że w latach 60-tych istniały tylko dwa, wschodnie łączniki w węźle, a zachodnie ukończono później.

    PS. Nie działający wczoraj bezpośredni link do strony "Linia kolejowa Skierniewice-Łuków" (dlatego zmieniłem go na link do archiv.com) dziś działa. Można więc kliknąć na którekolwiek zdjęcie (opisane w/w nazwą strony), w wyszukiwarce Google, do której również zamieściłem link (jeżeli nadal wszystko będzie OK).
  • #8 (odp. na #7) subsens (2023-11-15 22:52:21)
    Stanisławie, od lat próbuję zdobyć Twoje zaufanie. Niestety, ilekroć ostatnim i jedynym problemem utrudniającym przejście nad poprzeczką wydają się moje rozfalowane z emocji szorty, Ty znowu podnosisz ją o parę centymetrów. Nie odpuszczam i jeszcze bardziej będę się starał.

    Nie umiem za bardzo w hipsometrię, ale jeżeli obiekty (płaszczyzny, w tym perony) mają różne barwy, może to oznaczać, że są na różnych wysokościach. Łącznica 527 wspina się z poziomu lk 12 na poziom lk 8, a niedoperon leży gdzieś pomiędzy. W konsekwencji, nieznaczne różnice poziomów gruntu przy jego zachodnim krańcu to nie odwodnienie z przepustem rurowym, lecz ścieżka. Oczywiście, obrazy na Geoportalu zmieniają się dynamicznie przy powiększeniu, ten hipsometryczny też.

    Szerokość niedoperonu jest mniejsza od szerokości peronów Czachówka Środkowego adekwatnie do przewidywanego obciążenia. Jeżeli powstał na pocz. lat 90-tych, to nosił piętno epoki, może nawet cechy prowizorki. Następnie: nie był wykorzystywany, okazał się zbędny, wcześnie przestał być utrzymywany. Jego być może mniejszą trwałość eksploatacyjną weryfikuje tylko czas, ale poniekąd biegnie dlań szybciej.

    Druga z ważnych w tej hipotezie ścieżek - na wschodnim krańcu niedoperonu - w najkrótszy sposób, czyli odcinkiem owych 30 m, łączyła obiekt z infrastrukturą Czachówka Środkowego. To zapewne ona spowodowała obsunięcie się (a może i demontaż) wschodniego czoła. Nadal przebiega tamtędy użytkowany, tubylczy ciąg pieszy. Nie wiem, czy kiedykolwiek miał formę utwardzonego przejścia.

    Nawiasem, autor podlinkowanej strony opublikował kiedyś w ŚK obszerne, monograficzne opracowanie. Potem popularyzację SŁ-ki przeniósł na FB, gdzie zbiera serduszka pod widoczkami taboru. Nie widziałem tam wzmianki o niedoperonie. Ale i tak szkoda, że wielu dysponentów rzetelnej wiedzy i dobrych materiałów, nawet okazjonalnie nie wchodzi na orbitę Bazy.
  • #9 Mszkl (2023-11-16 08:36:18)
    Małe spostrzeżenie, które może wyjaśnia odmienność wyglądu w teledetekcji tego inkryminowanego peronu względem tych z Czachówka Środkowego.

    Jeśli były one mniej więcej równoczasowe, to miały nawierzchnię z płytek betonowych: https://www.bazakole…

    Zdaje się 30x30. Jeśli tak było, to na 95% od wielu lat leżą na czyimś podwórku, podjeździe itp... Została jedynie krawędź (jeśli tak było rzeczywiście), która robi wrażenie jedynie murku oporowego, o którym już wspomniano.

    Ps. Zresztą nawet sąsiedni peron już ma takie ubytki związane z brakiem tych płytek: https://www.bazakole…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Czachówek Południowy R7 – Czachówek Wschodni (527)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...