OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Stobno Szczecińskie – Nowe Warpno (429)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-02-08 (historia)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
0,000
 
    0,900
 
   
  Dołuje   (Z)
3,796
 
    5,450
 
   
  Redlica   (Z)
6,332
 
    10,244
 
    13,600
 
    15,400
 
   
  Rzędziny   (Z)
17,300
 
   
  Stolec   (Z)
20,300
 
   
  Łęczyn   (DE)
22,500
 
   
  Szklary   (DE)
26,100
 
   
  Sopienice   (DE)
29,700
 
   
  Zajezierze   (DE)
32,100
 
    34,100
 
   
  Lucławice   (DE)
36,800
 
    40,200
 
   
  Karszno   (Z)
45,300
 
    47,400
 
   
  Nowe Warpno   (Z)
48,600
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 Piottr (2021-01-07 15:44:37)
    Wskazane miejsce wygląda na punkt likwidacji wagonów. Na zdjęciu satelitarnym z 2004 jeszcze widać układ torowy i zabudowania oraz dwa stojące wagony.
  • #3 (odp. na #2) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-07 16:25:15)
    Chyba masz rację.
    Nie byłem od dawna tam, ani nawet nie zauważyłem, kiedy zlikwidowali Dołuje.
    A to głupota, gdyż mogli zrobić linie do Niebuszewa przez Turzyn, z pominięciem Głównego i już by był duży + dla aglomeracji.
    Niepotrzebnie też zlikwidowali do Dobrej, bo na szosie do Głębokiego jest duży ruch.
  • #4 Jacek (2021-01-07 21:43:43)
    Gdzieś w Stobnie były cięte parowozy TKt48 .
  • #5 (odp. na #3) Gerson (2021-01-07 21:48:15)
    Dołuje nie zostały zlikwidowane. Linia nadal dochodzi prawie do krajowej 10-tki. Torowisko jest jednak w stanie agonalnym i nadaje się wyłącznie do remontu kapitalnego. Mnie bardziej od budowy linii do Turzyna dziwi nieujęcie tej linii wraz z odbudową toru do Dobrej w projekcie szczecińskiej SKM-ki, który to projekt jest obecnie realizowany. Jest to o tyle dziwne, że zarówno Stobno, Dołuje, Kościan, Mierzyn jak i Dobra (szczególnie te dwie ostatnie wsie) bardzo mocno się rozbudowały w ostatnich latach i stały się "sypialniami" Szczecina. Dojazd z Dobrej, czy też Mierzyna do centrum to duże wyzwanie. Z Dobrej można się dostać do centrum przez Głębokie i Bezrzecze i w obu przypadkach w godzinach szczytu komunikacyjnego stanowi duże wyzwanie. W Mierzynie główna ulica korkuje się praktycznie od godzin rannych do wieczornych i nie ma znaczenia czy jest to godzina 7:00, 13:00 czy też 18:00.
  • #6 (odp. na #5) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-07 22:58:07)
    Ale te błędy zrobiono już za socjalizmu likwidując ten tor.
    Tak samo można było wykorzystać linię 409 na odcinku do Przecławia.
    Trzeba było już wtedy by na polach w tym rejonie budować osiedla ale chyba się bali ze NRD nas zaatakuje a cały ten trójkąt idealnie się do tego nadawał.

    Notabene, całe Pomorze aż po Rostock miało być nasze po Wojnie.
    Widziałem kiedyś przygotowane już mapy kolejowe z polskimi nazwami stacji ale Stalin w ostatniej chwili zmienił decyzje w tym zakresie.
  • #7 Misiek. (2021-01-22 17:54:51)
    "Pamiętam że jeszcze w 1997 r. tor dochodził do samej "10" - tki w Dołujach i stały tam wagony."
    W tym miejscu o ile pamiętam były jakieś magazyny. W latach 90-tych zostało to wykorzystane na jako plac materiałów budowlanych dla pobliskich budów domków jednorodzinnych. A wagony służyły jako dodatkowe magazyny na materiały.

    "Ponadto w tym miejscu: https://goo.gl/maps/…' target='_blank'>https://goo.gl/maps/… była jakaś bardzo duża baza kolejowa ale nie wiem z jakim przeznaczeniem."
    Tutaj były magazyny elementów mostów kratownicowych. Stało ich sporo i dość pokaźnych rozmiarów na powietrzu. Co było w magazynach nie wiem. Ktoś mi kiedyś z tubylców mówił, że są to zapasowe elementy kratownic dla przepraw mostowych przez Odrę na wypadek "W".

    "Jest teraz jakaś nowa bocznica ale przed Stobnem od strony Szczecina: https://goo.gl/maps/…' target='_blank'>https://goo.gl/maps/… "
    Z tego co pamiętam w tym miejscu był kiedyś chyba jakiś magazyn PGR z bocznicą, ale głowy nie dam.
  • #8 Tomm (2021-05-04 18:09:14)
    Cześć. Robię niekomercyjną stronę o dworcach Szczecina i okolic tych obecnych i byłych. Staram się przekrojowo, sporo mam swoich fot ale sporo tez zapożyczam (zawsze podając źródło) dziś trafiłem do Dołuj. Ma ktoś foty historyczne i chce nieodplatnie udostępnić to zapraszam do kontaktu :) tommsidd@gmail.com
  • #9 (odp. na #8) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-08-07 09:23:37)
    W Nowym Warpnie była też kiedyś kolejka harcerska, ale dawno zlikwidowana, wraz z harcerzami.
    www.youtube.com/watch?v=Ioqn25-7aMY
  • #10 (odp. na #9) octanq (2021-08-08 22:42:25)
    Podgrodzie. Pod wpływem wpisu p. Adolfa dziś byłem tam i zobaczyłem. Ze śladów po kolejce są:
    - stacja początkowa, wyremontowana ze zmienionym przeznaczeniem na "rekreacyjne", tzn. są tam stoliki do gry w warcaby itp.
    - w pobliżu linii są betonowe słupy ze stalowymi (w kształcie miski) kloszami lamp starego typu,
    - wyraźny nasyp przy przystanku Pogdrodzie Plaża,
    - po lesie wala się trochę żelaztwa, ale to nie pora na łażenie po lesie z powodu komarów,
    - wyraźne są aleje z drzew, którymi prowadziły tory,
    - nie do końca wiadomo jaki był przebieg kolejki pomiędzy po. Podgrodzie Plaża, nad Zalewem Szczec., a miasteczkiem, można się domyślać z satelity,
    - sam główny budynek miasteczka niszczeje w stanie prawie oryginalnym, info: https://gs24.pl/nisz…
  • #11 Gerson (2022-01-12 19:59:01)
    PKP PLK ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji dla drugiego toru na linii 409 oraz wykonanie dokumentacji dla kilku przystanków takich jak: Kołbaskowo, Warzymice, Przecław. Przetarg obejmuje również wykonanie dokumentacji dla przystanków na linii 429 w Stobnie, Dołujach i Dobrej. Co ciekawe, odcinek z Dołuj do Dobrej zostałby odbudowany i tym samym kolej po wielu latach wróciłaby do tej ostatniej miejscowości. Informacja prasowa.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Stobno Szczecińskie – Nowe Warpno (429)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...