OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Szamotuły – Międzychód (368)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-07-13 (historia)

[Pokaż/ukryj poszczególne odcinki]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Szamotuły  (P)
0,000 0
   
   
  Szczepankowo  (P)
6,191
   
   
  Ostroróg  (P)
9,431
   
   
  Dobrojewo  (P)
12,256
   
   
  Binino  (P)
15,084
   
   
  Nosalewo  (P)
17,330
   
   
  Orle  (P)
19,500
   
   
  Nojewo  (P)
21,429
   
   
  Kikowo  (P)
24,456
   
    29,679
   
   
  Ryżyn  (P)
34,143
   
    40,013
   
   
  Kłosowice  (P)
44,079
   
   
  Zatom Stary  (P)
49,160
   
    53,462
   
   
  Międzychód  (P)
56,047
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #86 wasiukibic (2022-01-11 15:01:01)
    https://poznan.tvp.p…
    "Ruch pociągów będzie generował ogromny hałas (przewidywalna prędkość 120 km/h) oraz może powodować zniszczenia konstrukcji budynków położonych w sąsiedztwie nieczynnych od wielu lat torów. Sprawa dotyczy setek osób, z którymi nikt nie konsultował takich planów" - dodatkowo przestaną się nieść kury, kobity będą rodzić czarne dzieci i słońce nie wstanie. Amen. A już brak konsultacji reaktywacji nieczynnej linii kolejowej, bo przeca "szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie"... demony sprzed prawie dwóch wieków wciąż żywe.
  • #87 (odp. na #86) Jan Gawlik (2022-01-11 18:30:00)
    "Dodatkowo przestaną się nieść kury, kobity będą rodzić czarne dzieci i słońce nie wstanie. Amen."

    Dzięki temu linia kolejowa biegnie przez Dębicę, a nie przez Pilzno. Rajcy Pilzna wystąpili do cesarza z petycją by kolej ominęła ich szacowny gród szerokim łukiem. W czasie budowy linii kolejowej, to Pilzno było siedzibą powiatu a Dębica dziurą.
  • #88 (odp. na #87) Paweł Skup (2022-01-11 20:13:51)
    Podobnie miałą się sprawa rozwoju Łap i upadku pobliskiego Suraża w związku z takim a nie innym wytyczeniem przebiegu kolei petersburskiej.
    Jednak obecnie taki wpływ, zwłaszcza w odniesieniu do linii drugorzędnej, nie miałby pewnie aż tak spektakularnego wpływu.
  • #89 ksiezyc_wiadomo_ktory (2022-01-11 21:39:03)
    W to Pilzno pozwolę sobie powątpiewać, mam tu bardzo ładny kwit z września 1842 r.
    Pozwolę sobie zacytować w całości.
    "Przejście przez Wisłokę między Zawierzbiem i Latoszynem z tego powodu zostało zaproponowane, że ona, chociaż jeszcze niezregulowana, na owem miejscu najstosowniejsze ma brzegi do postawienia mostu."
  • #90 (odp. na #89) Paweł Skup (2022-01-12 06:32:52)
    Informacja podana przez Jana Gawlika pojawia się w literaturze choćby w roku 1997 (vide: Ryszard Pajura "Ziemia Dębicka"), a ja słyszałem ją 10 lat wcześniej bywając w okolicy. Zresztą treść informacji nie stoi w sprzeczności z przytoczonym cytatem z dokumentu urzędowego. Po raz kolejny zaznaczam, że dokumenty często tworzono w celu udowodnienia jakiejś tezy. Ja, na przykład, posiadam dokument mówiący, że nie umiem wiązać butów, który został wydany przez "ekspertów" pewnej firmy obuwniczej chcącej się wyłgać od zobowiązań gwarancyjnych wobec swojego drogiego bubla, który po miesiącu pękł.
    Jakimś cudem w Łabuniach k. Pilzna udało się wybudować most drogowy (widać go na II zdjęciu józefińskim, z lat 60. XIX w.) w miejscu istniejącej przeprawy promowej, widocznej już na I zdjęciu józefińskim z końca XVIII w., więc kolejowy obok dałby radę.
  • #91 Błażej Kopka (2022-01-12 07:04:32)
    A najlepsze jest to, że to raptem dotyczy ok. 10 działek, bo linia w Szamotułach autentycznie przebiega po takich peryferiach niezamieszkanych, że dopiero w okolicach ulicy Ostroroskiej styka się z kilkoma działkami. Zresztą jest to jedyne sensowne miejsce na utworzenie planowanego przystanku "Szamotuły-Zachód", więc nic tam 120 km/h i tak by nie jechało. A już te 2,5h zamkniętego przejazdu, jak wiadomo, że tam na początek pewnie z 6 par puszczą to już w ogóle argument z d...y.
  • #92 ksiezyc_wiadomo_ktory (2022-01-12 21:35:36)
    No i co z tego, że się pojawia. Wypadałoby przez 30 lat z okładem tę informację jakoś zweryfikować.
    Zacznijmy od tej dziury.
    Wedle spisu z 1870 r. Dembica liczyła sobie 2759 mieszkańców, Pilzno z Budinem M. - 1939.
    Zakładając, że ludność Dembicy od 1850 r. rozwijała się dwa razy szybciej niż średnia w Galicji to w 1840 r. w Dembica miała więcej mieszkańców niż Pilzno z Budinem M.
    Jeżeli nawet były to mieściny o równej ilości mieszkańców to stwierdzenie, że Dembica była dziurą jest nieprawdziwe.
    Tyle w temacie dziury.
    Następnie skoro posiadasz dzieło pisane podające tę informację to bądź łaskaw podać kiedy owi rajcy z Pilzna ową petycję wystosowali. O ile autor podaje rzecz jasna.
    Wedle kwitu "W roku 1853 została zupełnie ukończona budowa kolei żelaznej z Bochni do Dembicy" czyli jakiś tam projekt zakładam powstał w formie ostatecznej w 1850 r. to w tym 1850 r. na ziemiach polskich istniało 1255 km linii kolejowych i moim zdaniem wiedza o kolei żelaznej wśród rajców z Pilzna występowała co najwyżej w charakterze ciekawostki. Dla przypomnienia Red Flag Act to jest rok 1865.
    Bądź łaskaw objaśnić co ma wspólnego most drogowy wybudowany 20 lat później z projektowaną przeprawą bo równie dobrze możesz napisać, że w 1864 r. oddano do użytku Most Aleksandrowski zwany Mostem Kierbedzia. Ów most był konstrukcją stalową a most na Wisłoce drewniany.
    "Na całej przestrzeni od granicy slązkiej do Dembicy — wszystkie mosty są drewniane, amerykańskiej konstrukcyi" za kwitem odpowiednim.
    Dałoby radę zrobić stalowy.
    Podsumowując całą tę historię można włożyć między bajki, podobnie jak "dworzec w Brzozowie" czy "drewniane zbrojenia wiaduktów w Stańczykach".
  • #93 Prochiron (2022-01-13 18:38:23)
    #86 "Sprawa dotyczy setek osób" - patrząc na satelitę to pewnie z pół setki by się uzbierało :D, wszak bezpośrednio przy linii mamy dosłownie kilka domów. Lokalne linie przebiegają przez setki miejscowości, również blisko zabudowań, i mieszkańcom domów położonych rzeczywiście blisko linii raczej nie przeszkadza, że parę razy dziennie usłyszą syrenę pociągu, nie mówiąc już o jakimś problemie z samym szumem przesuwającego się szynobusu. Ta petycja wygląda na typowe "nie chcę, nie podoba mje się, i już", i dorabianie do tego jakichś niestworzonych argumentów i uzasadnień z powietrza. Oby podmiotom prowadzącym sprawę nie przyszło do głowy rezygnować z projektu z tak błahego powodu.
  • #94 Błażej Kopka (2022-01-13 20:47:22)
    Te setki osób to taki sam argument jak przejazd zamknięty na 2,5h. Tak jak Wasiu napisał - jeszcze tylko brakuje argumentu, że "kury przestali się nieść".
  • #95 (odp. na #87) Kolejowy Amator (2022-01-15 20:51:52)
    Podobnie było z Wojniczem. Tam też nie chcieli kolei, bo się będą dzieci chore rodzić...

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Szamotuły – Międzychód (368)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...