OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Szamotuły – Międzychód (368)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-10-04 (przebieg)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
   
  Szamotuły   (P)
0,000 0
 
   
  Szczepankowo   (P)
6,191
 
   
  Ostroróg   (P)
9,431
 
   
  Dobrojewo   (P)
12,256
 
   
  Binino   (P)
15,084
 
   
  Nosalewo   (P)
17,330
 
   
  Orle   (P)
19,500
 
   
  Nojewo   (P)
21,429
 
   
  Kikowo   (P)
24,456
 
    29,679
 
   
  Ryżyn   (P)
34,143
 
    40,013
 
   
  Kłosowice   (P)
44,079
 
   
  Zatom Stary   (P)
49,160
 
    53,462
 
   
  Międzychód   (P)
56,047
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #202 Błażej Kopka (2025-06-08 10:47:51)
    Ten most w Chrzypsku już na etapie WSPP został zakwalifikowany jako konieczny do odbudowy - nie remontu. To było od początku brane pod uwagę. Fake newsy o prostowaniu od początku nie miały poparcia w faktach, bo ani badań geologicznych tam nie zlecono, ani nie wystąpiono nigdy o decyzję środowiskową (a to jest już park krajobrazowy), a takie rzeczy trwają latami - już nie mówiąc o tym, że tam trzeba by na wiadukty wydać więcej, niż na budowę nowego mostu w Chrzypsku. A ta estakada i wiadukt w Szamotułach to w ogóle s-f. Tematem chyba nie ma się co interesować obecnie. Aż żal Kolegi Piotra Michalaka (burmistrz), że tą szopkę firmował swoim nazwiskiem.
  • #203 makims (2025-06-09 19:10:34)
    Hmmm, wg informacji z tego spotkania, kasa z Konin - Turek miała pójść na pokrycie większych kosztów dla wielkopolskich projektów: https://www.sejm.gov…
    Niestety hipełącza nie ogarnia, stąd taki długi link, ale warto przesłuchać w wolnej chwili, choćby ze względu na udział ministra Malepszaka.
  • #204 irek (2025-06-19 20:08:14)
    Cytat " - Powstała także nowa koncepcja trasy Międzychód-Szamotuły, której koszt wzrósłby z ponad 400 mln zł do ponad 1 mld zł - zaznaczył w rozmowie z Polską Agencją Prasową Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego odpowiedzialny za transport." Gdy lata temu podałem, aby ta linia powróciła do żywych potrzeba 1 miliard, to wielu "znafców" mnie wyśmiało! No cóż, są tacy, którzy coś wiedzą i są tacy, którym się wydaje, że coś wiedzą :)
  • #205 Błażej Kopka (2025-06-20 01:12:10)
    @irku - ale ten drogi wariant właśnie chyba upadł. Już nie będzie elektryfikacji i 160km/h. Obecnie jest powrót do korzeni w starym śladzie.
  • #206 (odp. na #205) irek (2025-06-22 16:26:42)
    Błażeju, kiedy tam byłeś ostatnio? No to zrób marszrutkę i zobaczysz, iż tam na gwałt potrzeba zrobić wszystko od zera! Z lat dawnych pozostały jedynie wspomnienia "starych górali" i zdjęcia tubylców! Cała reszta do wymiana...CAŁA reszta!
  • #207 Błażej Kopka (2025-06-22 23:07:27)
    No ale to wiadomo, że trzeba zrobić od zera. Większość linii się tak teraz robi przecież. No z jednym wyjątkiem - nasypy, przekopy, itd. są. Również większość obiektów inżynieryjnych wymaga jedynie remontu, a nie rycia od zera. Nawet DSDiK robi wszystko od zera - to żadna nowość.
  • #208 (odp. na #207) irek (2025-06-23 10:07:23)
    Błażeju, jako że mieszkam w okolicy Towarowej Obwodnicy Poznania, tzw. rzut beretem, widzę co tam się robi jak dochodzi do "remontu" czegoś tam, wywala się wszystko co jest w gestii Generalnej dyrekcji dróg żelaznych. I słusznie, no bo jak robić to konkretnie, a nie na zasadzie "będzie pan zadowolony"! Dlatego aby ta linia (Szamotuły-Międzychód) była w miarę normalnie cywilizowaną, muszą tam być wykonane ogromne prace ....naziemne i podziemne, aby za czas jakiś, jakiś wujek nie organizował kolejnego "przetargu" dla znajomych królika!
  • #209 Błażej Kopka (2025-06-23 12:28:05)
    No a jak myślisz - dlaczego to tak długo trwa (w sensie opracowania projektu)? Bo to jest projekt budowlany, czyli de facto linia będzie budowana od nowa (przepusty, odwodnienia remonty/przebudowy obiektów inżynieryjnych) - to nie są zwykłe prace utrzymaniowe polegające na wymianie szyn/podkładów. Ktokolwiek myślał, że po tych starych szynach cokolwiek jeszcze będzie jeździć? Przecież to absurd. Zakres prac jest wiadomy od samego początku.
  • #210 Z Szamotuł (2025-06-24 11:15:51)
    A to już wiadomo, jak docelowo ma wyglądać ta linia (160/120 km/h, pod drutem/bez drutu), że robią jakiś projekt wykonawczy?
  • #211 Błażej Kopka (2025-06-24 14:13:01)
    Z tymi prędkościami to jest trochę dziwna sprawa, ale w założeniach projektowych na podstawie WSPP i w dokumentacji przetargowej był taki dziwny zapis (i wspominałem o tym już dawno temu w wypowiedzi #155), że linia ma być przystosowana do prędkości 120km/h, ale konstrukcyjnie przygotowana do 160km/h. Nie wiem, co to oznacza technicznie w praktyce, ale jak widać, to nie jest nowy pomysł. Umowę na wykonie dokumentacji projektowej podpisano w sierpniu 2023, dając termin 927 dni na wykonanie. I od tego czasu projekt i wszystko co z tym związane jest procedowane. A procedowane jest zgodnie ze wstępnym studium wykonalności - dokumencie, o którym wielu już zapomniało. I tu jest cały problem - bo jak opracowywano ten dokument, w którym zawarto wszelkie założenia konstrukcyjne linii, to nikogo to tak naprawdę nie interesowało, na tym etapie projektu Kolej+ i tak nikt nie wierzył w realność tego projektu. Dlatego ani żadne władze samorządowe, ani mieszkańcy nie byli zainteresowani konsultacjami. O dziwo jednak, pieniądze się znalazły i projekt jednak będzie realizowany, co jest zaskoczeniem dla wszystkich i wszystko stanęło do góry nogami - bo nagle na obecnych konsultacjach, gdzie powinno się już tylko omawiać drobne szczegóły opracowanego projektu (typu gdzie zrobić przejazd, jakiej kategorii albo czy peron przesunąć trochę w tą czy inną stronę), to nagle dyskutuje się o generalnej koncepcji, czy w ogóle jej nie zmienić! (co powinno mieć miejsce na etapie opracowywania WSPP). W efekcie, w przestrzeni publicznej pojawiają się sensacyjne informacje, żeby wszystko zrobić inaczej, tylko że tak naprawdę firma projektowa i tak proceduje projekt zgodnie ze wstępnymi założeniami - bo taką podpisała umowę i za to dostała już kasę, a oprócz medialnego szumu, nikt z propozycją aneksu do owej umowy się do nich nie zwrócił.
    Projekt w formie takiej, jak wstępne studium będzie zgodnie z umową gotowy w pierwszym kwartale 2026 roku (projekt w sensie dokumentacji gotowej do realizacji, czyli łącznie z pozwoleniem na budowę, wszelkimi innymi pozwoleniami i uzgodnieniami, decyzją środowiskową etc.). Jeśli do umowy projektu będą jakieś aneksy, okres ten oczywiście się wydłuży. Na razie jednak nic na to nie wskazuje, bo samorząd nie zamierza dokładać do wizji podniesienia parametrów linii (elektryfikacja) na tym etapie.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Szamotuły – Międzychód (368)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...