OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Poznań Główny – Szczecin Główny (351)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-03-05 (historia)

Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #127 (odp. na #124) octanq (2024-10-08 21:17:22)
    Jeszcze datowanie kopalni:
    1852 - 1866, 1873 - 1879, 1913 - 1914 - Braunkohlenmutung "Wilhelms Wunsch" bei Dragebruch (heute: Drawiny)
    1864 - 1914 - Braunkohlenmutung Albert bei Dragebruch (Drawiny)

    Akta są w bibliotece w Wernigerode:
    https://recherche.lh…
    https://recherche.lh…
  • #128 Błażej Kopka (2024-10-11 18:28:42)
    @Paweł Skup - Drawiny. Niektóre schrony, jak np DRA-16 to nawet zdecydowanie poniżej 1,5 km od omawianej żwirowni. I wszędzie tam też są leje. A schrony są tam co kawałek, na północ i na południe. W tym miejscu zasadnicza linia schronów biegła do kilkuset metrów, od zachodniej krawędzi drogi Drawiny - Przeborowo.
  • #129 (odp. na #128) Paweł Skup (2024-10-11 20:16:34)
    Przyznaję, że lekcji z tego odcinka Wału nie odrobiłem :)
    Natomiast te leje są poukładane zbyt geometrycznie, w linie, i to zastanawia.
  • #130 (odp. na #129) octanq (2024-10-14 00:35:21)
    Panie Pawle. W #124 miałem na myśli otwory odkrywkowe poszukiwawcze węgla brunatnego. Stąd może ta geometria rozłożenia otworów w terenie i kwadratowy kształt otworów (?może rozkopywane czerpakowymi koparkami parowymi). Wersji P. Błażeja (militarnej) też oczywiście nie można odrzucić.
  • #131 (odp. na #130) Paweł Skup (2024-10-14 09:36:22)
    A ja wersję militarną bym odrzucił, jako statystycznie (chodzi o rozrzut trafień) nieprawdopodobną. Hasło: entropia.
    Natomiast wersja z węglem brunatnym jest o tyle fantastyczna, co możliwa: na trzech sąsiednich wyrobiskach, oddalonych od siebie o 500 i 800 m kopano zupełnie inny surowiec?
    Dołożę kolejną wersję odnośnie lejów. Leżą one naprzeciwlegle wobec osi kamieniołomu. Wiem, że nad kamieniołomami rozpina się na słupach liny, służące do transportu urobku. Może to dziury na betonowe stopy takich słupów?
  • #132 Błażej Kopka (2024-10-14 18:31:42)
    @Paweł Skup - mam jeszcze inny pomysł, natomiast nie podzielam pomysłu o tych odkrywkach, ani o słupach. Policz wszystkie te leje wokół - to byłby istny las słupów i jakaś stacja węzłowa takiej kolejki linowej na miarę Warszawy Zachodniej. Poza tym przy sąsiednich wyrobiskach też są, choć jest ich dużo mniej. Jednakże najwięcej znajdziesz ich w Drawinach i na wskazanym przeze mnie przebiegu Wału Pomorskiego, na północ od Drawin. Przypadkiem stawiano bunkry tam, gdzie szukano węgla? Nie sądzę. Natomiast w wielu miejscach faktycznie układ jest pod linijkę, co skłania mnie do tezy, że mogą to być stare stanowiska ogniowe - moździerzowe.
  • #133 (odp. na #132) octanq (2024-10-14 22:36:29)
    Małe spostrzeżenie:
    Na mapach z 1934 r. niektóre z "lejów" są, ale części nie ma:
    http://maps.mapywig.…
  • #134 (odp. na #133) X. Piast II Chrobry (2024-10-15 19:33:43)
    Ale za to, tam gdzie dochodzi linia kolejowa do dolnej ramki, widać cegielnię (Zgl) i kolejkę linową do niej.
  • #135 Programista Kolejowy (2025-06-09 19:43:29)
    271 [Wrocław Główny - Poznań Główny] na całym odcinku
    351 [Poznań Główny - Szczecin Główny] na odcinku Poznań Glówny - Poznań Główny POD
    354 [Poznań Główny POD - Piła Główna] na całym odcinku
    405 [Piła Główna - Ustka] od rozjazdu początkowego by przejechać na tory do Piły Północ
    Tory stacyjne piły
    18 [Kutno - Piła Główna] podobnie jak 405
    203 [Tczew - Kostrzyn] Ostbahn [tak samo]
    999 [Piła Główna - Piła Północ] na całym odcinku [totalny bezsens mogli nas 405 od razu puścić]
    405 [Piła Główna - Ustka] ponownie ale tym razem do Szczecinka.
    Po zatrzymaniu w Szczecinku, niestety urwał mi się materiał do Białogardu ale w ramach stacji skład przejechał jeszcze 210 [Chojnice - Runowo Pomorskie] by wbić się na 404
    404 [Szczecinek - Kołobrzeg] w tym fragment 202 [Gdańsk Główny - Stargard] w ramach przejazdu na stacji Białogard.

    Na piechotę zwiedzimy: linię portową w Kołobrzegu, gdzie pociągi jadą po ulicy i rondo, gdzie krajowa 11 zaczyna swój bieg do Bytomia.


    https://youtu.be/qLC…
  • #136 X. Piast II Chrobry (2025-06-16 16:12:18)
    Szybciej pociągiem z Poznania do Szczecina. A za kilka miesięcy ma być jeszcze lepiej!
    https://epoznan.pl/n…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Poznań Główny – Szczecin Główny (351)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...