Linia Mirsk – Świeradów Nadleśnictwo (317, dawniej 336)
Ostatnia zmiana: 2025-05-21 (historia)
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#1
Maciek Król
(2020-05-23 23:52:16)
Tymoteusz Myrda poinformował na facebooku:
Przejmujemy następne linie kolejowe!
Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się, by spółka PKP przekazała Województwu Dolnośląskiemu linie:
3⃣1⃣7⃣ Gryfów Śląski – Mirsk
3⃣3⃣6⃣ Mirsk – Świeradów Zdrój
Przed nami podpisanie aktów notarialnych, a potem prace nad harmonogramem rewitalizacji.
O postępach prac będę Państwa oczywiście informował na bieżąco. Dołożymy wszelkich starań, żeby nasi mieszkańcy mogli jak najszybciej zobaczyć pociągi Kolei Dolnośląskich także na tych stacjach. -
#2
Pierr
(2020-11-10 11:11:36)
Kibicuję!
-
#3
Artur
(2021-01-07 21:55:39)
Tymoteusz Myrda poinformował na Facebooku
Ogłoszony został pierwszy przetarg związany z rewitalizacją linii kolejowych nr 317 i 336 na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój. Postępowanie dotyczy etapu I, którym jest przygotowanie placu pod rewitalizację.
Termin składania ofert mija 21 stycznia, o godz. 10. Wybrana firma będzie miała cztery miesiące na demontaż resztek starej infrastruktury, w tym szyn i podkładów, usunięcie górnej warstwy podsypki podkładów oraz innych niezbędnych materiałów.
W następnym etapie rozpoczną się prace budowlane.
Inwestycję prowadzi Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu. -
#4
Stanisław Zagrobleny
(2022-03-13 11:50:48)
Wiadomo może, co dzieje się z tą linią teraz? Rewitalizacja już się rozpoczęła, czy nadal wszystko stoi?
-
#5
Kaszub
(2022-03-23 17:23:57)
Czy orientuje się ktoś może, na jakim konkretnie odcinku albo raczej do jakiego miejsca linia ma być odtworzona? Czy tylko do głównej stacji Świeradów Zdrój czy może jednak dalej, na przykład do Świeradowa Przystanku? Jeśli dobrze pamiętam jakiś czas temu (z 2-3 miesiące) czytałem gdzieś artykuł o oburzeniu społecznym odnośnie reaktywacji tej linii - "że jak to tak, ludzie pobudowali pińcet domów przy byłych torach, pociągi nigdy nie miały tu przecież wrócić a teraz będzie trzeba zrobić 20 przejazdów do każdego pojedynczego domku i w ogóle pociąg będzie hałasował 50 razy dziennie", patrząc na mapę sugerowałoby to, że właśnie linia ma być pociągnięta dalej niż do stacji głównej...
-
#6
Andrzej N.
(2022-04-28 11:57:50)
Za radiem Wrocław "został właśnie przekazany plac budowy wykonawcy" chodzi o odcinek Gryfów Sl - Mirsk czas budowy 9 miesięcy.
-
#7
Watermarines
(2022-04-28 18:44:51)
#5 i #ogół- czy linia Mirsk - Świeradów Nadleśnictwo była przez cały czas pod zarządem PKP? Jeśli budowali się ludzie nierozważnie i bez pomyślenia o potencjalnej odbudowie to teraz niech nie płaczą że "pociomg bemdzie jemździć co hwila i zakłucać okolyce, jag tag moszna, najlebsze są przeciż samohody itd.
Teraz w tych czasach ekologii (i tej też pseudo) właśnie ważniejszy pod względem transpotu jest pociąg, a druga sprawa - Świeradów jest zdrojem/uzdrowiskiem więc naturalne gdzie uzdrowiska tam dużo ludzi będzie spędzać czas, itp. no i również, że po 2000 roku do Świeradowa prędzej czy później kolej wróci. -
#8
113
(2022-04-28 20:17:17)
@Watermarines: Linia jest własnością DSDiK z Mirska do Świeradowa Zdroju. O losie linii decydują już władze województwa. PKP nie mają nic tu do gadania, bo linia jak i sama infrastruktura w tych regionach nie jest już ich własnością.
-
#9
(odp. na #5)
Gerson
(2022-04-28 21:06:02)
Z tego co pamiętam, to linia ma się kończyć w Świeradowie Zdrój. Nowe perony stacji końcowej mają być zbudowane na dawnym placu składowy. Wykorzystania istniejącego budynku dworca nie brano pod uwagę, gdyż został zaadaptowany przez samorząd. Stworzono w nim Miejskie Centrum Kultury, Aktywności i Promocji Gminy - Stacja Kultury.
-
#10
(odp. na #7)
Gerson
(2022-04-28 21:13:42)
Problem znany praktycznie w całym kraju. Ludzie albo nie sprawdzają przy zakupie działek planu zagospodarowania przestrzennego dla sąsiednich działek, kupują po okazyjnej cenie i nic nie weryfikują, albo kupują świadomie po niskich cenach wiedząc o potencjalnym sąsiedztwie. A potem udają zdziwionych, że obok znajduje się strzelnica sportowa, wojskowa, zaplanowana jest za płotem 4 pasmowa droga szybkiego ruchu, albo że obok znajduje się teren będący rezerwą na inwestycję kolejową. A potem protesty, pisanie skarg i pretensje do całego świata, że tak się ich próbuje skrzywdzić.
-
#11
Watermarines
(2022-04-28 21:49:48)
#8 mi chodzi o to, że PKP od 2000 roku aż do zakupu przez DSDiK zarządzało linią kiedy ludzie zaczęli budować domy, a nie DSDiK - DSDiK zakupiło niedawno tenże linię i zaczęło odbudowywać...
-
#12
Kaszub
(2022-04-28 23:47:00)
Z tego co się orientuję, to kilka lat temu (według wikipedii pod koniec 2012 roku) odcinek linii 336 na terenie Świeradowa, przejęło właśnie miasto, przy czym warunkiem tego była rozbiórka szyn i elementów kolejowych. Nie wiem w sumie po co im to było - znając życie to pewnie ktoś sobie "rowerówkę" zaplanował, a może miało to na celu jakieś "przyspieszenie prac nad odbudową, oczyszczenie części terenu lub po prostu by coś się działo w temacie". Wikipedia powiada na ten temat tak: "Poza omówionym planem przekształcenia dworca i placu przy dworcu planuje się uruchomienie kolejki retro do stacji Świeradów Nadleśnictwo lub ścieżki rowerowej." Więc generalnie widać, że skoro PKP linii nie wykreśliło, a i plany na reaktywację pojawiają się od co najmniej 2009 roku, to ludzie nie mogli nie wiedzieć. Po prostu każdy buduje se gdzie chce, a potem wiadomo protesty, bo jak to tak. Wracając do odcinka na terenie miasta, nawet mapa gógle już pokazuje remont linii do głównej stacji w Świeradowie, w takim wypadku ciężko powiedzieć, co się konkretnie stanie z dalszą częścią do nadleśnictwa - czy coś wyjdzie z tych planów kolejki retro, czy choć drezyn, czy przerobią na ścieżkę...
-
#13
RK
(2022-04-29 08:13:34)
Argumentacja rodem z Bielawy czy z przedmieść Wrocławia. Że jaki to był spokój, a będą "głupie" i niepotrzebne pociągi które wszystko zniszczą. Tak miało być, a jest zupełnie inaczej. Jakoś niczego pociąg nikomu nie zdemolował, za to korzystają z niego mieszkańcy. Teraz ktoś próbuje powielać ten sam schemat. Jestem ciekaw kto tak naprawdę protestuje i jest oburzony odbudową torowiska. Zastanawia mnie, czy takie same komentarze pojawiłyby się też w przypadku odbudowy linii do Lwówka Śląskiego ;) Zaś każdy kto wybudował dom w tamtej okolicy powinien liczyć się z sąsiedztwem torów, zwłaszcza że od wielu lat jest raczej trend na reaktywowanie przewozów na liniach porzuconych nawet ponad 20 lat temu. No ale uświadom pewne rzeczy ludziom... Mieszkam przy linii, na której jeszcze 15-20 lat temu był bardzo obfity ruch towarowy, dzień i noc jeździły ciężkie i długie składy. Nikt wtedy na nic się nie użalał. Teraz ruch ograniczył się praktycznie tylko do lekkich EZT-ów, które w nocy nie jeżdżą a "okoliczni" wielce oburzeni że domy im się trzęsą i nie można spać ;)
-
#14
113
(2022-04-29 09:49:28)
Ci którzy kupują działki obok linii kolejowej i potem narzekają na hałasy to po prostu głupole i tyle. Takich ludzi trzeba przekonywać dlaczego kolej jest ważnym elementem transportu i jeżeli twierdzi, że wszystko załatwi samochód to niestety taki człowiek jest w błędzie.
A tak jeszcze pytając to czy opłacałaby się elektryfikacja linii na ciągu Gryfów Śląski - Mirsk - Świeradów Zdrój, czy lepiej gdyby obsługę wykonywały SZT? -
#15
Watermarines
(2022-04-29 16:43:04)
Z jednej strony opłacałoby się może bo możliwość pociągów dalekobieżnych do Świeradowa Zdroju lub pociągi po prostu bez przesiadek, z drugiej strony KD i Polregio w przyszłości mogłoby obsługiwać SZTami linię.
-
#16
113
(2022-04-30 09:49:38)
@Watermarines: Jest jedna rzecz. Dolnośląski zakład Polregio nie posiada żadnych SZT. Posiada je najbliższy Lubuski zakład, który generalnie mógłby obsługiwać połączenia na przykład z Zieloną Górą przez Żary, ale ciężko powiedzieć mi, czy taki scenariusz byłby realny.
-
#17
Błażej Kopka
(2022-05-01 06:35:50)
Na chwilę obecną trudno oczekiwać, żeby jakikolwiek tabor inny niż należący do Marszałka pojawił się na liniach należących do DSDiK. Czy to POLREGIO, czy IC musiałyby płacić za dostęp do torów marszałkowi województwa, a tego jeszcze nigdzie nie przerabiano. Dlatego nie sądzę, żeby miały się tam pojawić składy inne niż KD.
-
#18
et21
(2022-07-27 08:25:01)
IC/PR to może i nie, ale na Jakuszycach kursują CD z czeskimi drużynami.
-
#19
RK
(2022-07-28 08:14:11)
Pytanie jak CD miałyby dojechać do ślepej linii w Świeradowie. Albo robić gigantyczne koło przez JG, Rębiszów i Gryfów Śl., albo przez Zawidów i Lubań (ale po co?). Szkoda że nikt w ramach często akcentowanej polsko-czeskiej współpracy transgranicznej nie myśli o odbudowie linii Jindřichovice - Mirsk (-Świeradów), wtedy powstałaby naprawdę ciekawa turystycznie trasa u podnóża Gór Izerskich. Wiem że jest praktycznie prosta droga z Novego Mesta do Świeradowa, ale tak jak wspomniałem, chodzi tu o ożywienie i rozwój turystyki w okolicy.
-
#20
Błażej Kopka
(2022-08-29 18:57:25)
DSDiK ogłosiła przetarg na zabudowę SSP od Gryfowa do Świeradowa. Widać wyraźnie nadciągający kryzys i oglądanie każdej złotówki - drobne przetargi na każdy etap budowy osobno (na co akurat starczy). Tylko trochę dziwna kolejność - torów nie ma, a już myślą o zabudowie SSP?
-
#21
Błażej Kopka
(2022-09-16 18:19:17)
Burmistrz Świeradowa Zdroju ogłosił na fejsie, że oczekuje otwartej dyskusji na temat pomysłu odtworzenia końcówki linii 366 (Świeradów Zdrój - Świeradów Nadleśnictwo) w związku z faktem, że kolej wraca do Świeradowa, końcówka linii i tak należy już do gminy i nawet jest inwestor skłonny to finansować. Miałaby to być kolej turystyczna/retro (wąskotorowa).
-
#22
113
(2022-09-16 20:52:07)
@Błażej Kopka: Moim zdaniem lepiej gdyby odtworzono zwykły fragment kolei normalnotorowej która mogłaby pełnić tę samą rolę kolei turystycznej. Ogółem historycznie to w zasadzie było niewiele linii wąskotorowych na Dolnym Śląsku, czy obecnym województwie opolskim. Do wyjątków na pewno należy linia na północy Wrocławia oraz kolej gazowa we Wrocławiu i też kolej przemysłowa w Zgorzelcu, która pracowała dla jednej z cegielni (nie pamiętam dokładnych szczegółów, gdyż kiedyś o niej czytałem. Może Wasiu mnie poprawi w tym zdaniu). Swoją drogą kursy retro też chyba można byłoby tutaj realizować taborem normalnotorowym pod warunkiem odpowiedniej odbudowy układu torowego stacji oraz wyznaczenia miejsca budowy zaplecza technicznego dla dodatkowych przejazdów retro, czy też dla drobnego serwisu taboru Kolei Dolnośląskich.
-
#23
Błażej Kopka
(2022-09-16 22:19:33)
A co KD ma robić na tych ostatnich kilometrach? Przypominam - to własność GMINY - nie samorządu województwa. Wąskotorówka turystyczna to raczej maks, na co gminę stać.
-
#24
Błażej Kopka
(2022-09-21 21:04:18)
Wczoraj ogłoszono przetarg na projekt i wykonanie robót na odcinek Mirsk - Świeradów... Ktoś mnie oświeci co z odcinkiem Gryfów - Mirsk? I o co chodzi z tym "projektem", skoro projekty od dawna są dostępne w sieci? Czyżby to były tylko propozycje, a teraz chcą "prawdziwego" projektu?
-
#25
113
(2022-09-21 23:42:05)
@Błażej Kopka: Jakie projekty są dostępne w sieci? Mógłbyś podlinkować?
-
#26
Błażej Kopka
(2022-09-22 15:31:35)
Już trochę do mnie dociera. Sam teren stacji końcowej należy do miasta - nie do UMWD. Miasto samo zbuduje stację. Tak samo jak miasto zdecyduje co z końcowym odcinkiem do Nadleśnictwa. Marszałek ciągnie tylko linię bez stacji końcowej. Po materiały wysyłam na fanpage burmistrza Świeradowa. On tam pisze o wszystkim. Więcej zdjęć na FB burmistrza, bo to nie jest jedyny wariant. Tak czy inaczej stary peron nie będzie wykorzystany, bo to już nie jest budynek dworcowy. Będzie nowy peron. Podobny los czeka zresztą Karpacz i wiele innych miejsc. Stare dworce i perony nie będą wykorzystywane (jak w Chocianowie).
-
#27
et21
(2022-11-09 17:39:42)
https://www.jelonka.…
#20 - jeżeli można zrobić taniej to samo, to po co robić drożej? -
#28
Błażej Kopka
(2022-11-09 22:06:59)
Link nie działa...
-
#29
113
(2022-11-10 21:28:41)
@Błażej Kopka: Wczoraj wchodziłem w link i strona jeszcze działała.
- #30 et21 (2022-11-11 04:19:31)
-
#31
Błażej Kopka
(2022-12-26 20:30:15)
DSDiK wyłoniło wykonawcę rewitalizacji LK 336 (Mirsk-Świeradów). Będzie to firma ETF Polska Sp. z o.o. z Bielan Wrocławskich. Jednocześnie pojawiły się informacje w internetach, że ulica Kręta prowadząca z dworca Świeradów Zdrój do Świeradowa Nadleśnictwa, gdzie planowano kolej parkowo/turystyczną zamienia się w ulicę pełną gębą. Nie znam realiów terenowych, więc może ktoś lokalny się wypowie, czy to faktycznie będzie przeszkoda nie do pokonania dla ewentualnej przyszłej realizacji projektu kolejki parkowo/turystycznej do Nadleśnictwa?
-
#32
Błażej Kopka
(2023-02-01 17:35:20)
Aktualizacja. Internety donoszą, że jednak ofertę ETF odrzucono (nie znam powodów, ale dało się słyszeć opinie, że oferta była dziwnie za niska - szczególnie w porównaniu z podobnym odcinkiem Gryfów-Mirsk będącym już w realizacji). Nowy wykonawca to LWZ Zórawina.
-
#33
Błażej Kopka
(2023-02-23 21:59:00)
Prace na linii 336 rozpoczęte!
-
#34
Błażej Kopka
(2023-05-28 11:01:51)
Jest projekt nowego rozkładu dla Świeradowa. Nie wiem skąd województwo weźmie na to wszystko tabor, ale planowane jest 11 par. Nie będzie bezpośrednich połączeń do Wrocławia, co było by bezsensowne, ale oprócz oczywiście Gryfowa połączenia mają być realizowane bezpośrednio także do Jeleniej Góry, Wałbrzycha, Węglińca i - uwaga - Goerlitz i Karpacza.
-
#35
Błażej Kopka
(2023-07-12 09:04:52)
Ciekawa sprawa z tym SKPL. Ktoś powie o co może im chodzić? Złożyli wnioski do UTK o dostęp do wszystkich linii, które są na tapecie DSDiK. Po akcji z LK266, gdzie KD nie jest w stanie uruchomić póki co sensownych pociągów, SKPL złożyło wnioski również o dostęp do Karpacza, Kobierzyc (LK310) i Świeradowa właśnie (i to aż na 17 par, choć to i tak najmniej ze wszystkich wniosków). Tylko te ich wnioski z jednej strony mają niejako zawstydzić(?) ofertę wojewódzkiego przewoźnika (bo SKPL proponuje o wiele większą par pociągów na start), a z drugiej strony chcąc spełnić warunki takiej oferty oznaczałoby to wyeliminowanie KD z tych tras (dla pociągów KD zwyczajnie nie byłoby już miejsca na tych liniach). Czy chodzi o to, żeby pokazać, że województwo remontuje sobie linie, na których nie jest w stanie zapewnić przyzwoitej oferty taborowo-rozkładowej? Nie wiem, ale jeśli te dziwne wnioski SKPL miałyby się spełnić to dla pasażerów tylko lepiej, bo oznaczają zasadniczo bardziej pojemny tabor i o wiele lepsze rozkłady niż te zapowiadane przez KD. Obawiam się jednak, że to wszystko element jakiejś dziwnej gry. Dla ciekawych na stronie "NaKolei" zaprezentowano projekty rozkładów autorstwa SKPL dla tych linii.
-
#36
(odp. na #35)
Krzysztof Nowak
(2023-07-12 16:47:30)
W tych ich wnioskach, czy planach rozkładów pojawiają się nawet przystanki widmo, nieczynne (lk310 - Trzebnik, Przystronie Śląskie), które nie są w planach odbudowy, tak, że tego.
-
#37
(odp. na #36)
Błażej Kopka
(2023-07-14 17:20:04)
No dokładnie. Z drugiej strony - SKPL ściąga do kraju dość sporo różnych pojazdów - niektóre nawet wcale nie takie archaiczne (ostatnio przecież nawet za loki elektryczne dwusystemowe się wzięli) i tak nie do końca wiadomo po co to? Co oni z tym zamierzają robić? Z drugiej strony co - że niby utrzymają się komercyjnie na takiej LK 266 czy Świeradowie? No nie wiem...
-
#38
Błażej Kopka
(2023-10-05 17:03:47)
Nieźle - linia jeszcze nie ruszyła, a "złomiarze" już się za szyny wzięli. Na szczęście złapani na gorącym uczynku (info za lwowecki.pl)
-
#39
Błażej Kopka
(2023-11-18 19:21:41)
No i podobno Mirsk już też zdążyli zdewastować :( Tymczasem pojawiają się informacje o zmianie numeracji - linia ma przejąć w całości nr 317 i tym samym od Mirska zmieni się kilometraż. Jak to będzie rozwiązane na Bazie w tym układzie? Historyczny kilometraż warto gdzieś zachować.
-
#40
(odp. na #39)
Igor13
(2023-11-19 12:16:13)
Skąd takie informacje, że ma nosić numer 317?
-
#41
Jakubek
(2023-11-19 13:46:47)
Ta linia zostanie uruchomiona w grudniu!
-
#42
Błażej Kopka
(2023-11-19 15:53:34)
Sam Świeradów jeszcze trochę w proszku, a zostały tylko 3 tygodnie - a gdzie odbiory, jazdy zapoznawcze itd? No ale może się uda.
-
#43
(odp. na #41)
Watermarines
(2023-11-19 19:58:38)
9 grudnia
-
#44
(odp. na #43)
Igor13
(2023-11-20 20:07:37)
Rozumiem, że dzień wcześniej przed zmianą rozkładu jazdy.
Błażej, tak w ogóle napisz skąd wziąłeś informacje, że linia kolejowa nr 336 ma zostać włączona do 317? -
#45
Błażej Kopka
(2023-11-20 22:41:40)
FB - Nieczynne linie kolejowe - była dość szczegółowa mowa o przepisywaniu urządzeń SSP, oznaczeń, kilometrażu itd. Tak jak napisałem - to nie pewnik, tylko "pojawiają się informacje o zmianie numeracji". Ja tylko informuję, bo śledzę temat szerzej. Czy tak faktycznie będzie, dowiemy się na dniach, myślę. Choć coraz mniej wierzę w ten 9 grudnia... Obym był tym nieuzasadnionym pesymistą...
-
#46
113
(2023-11-22 00:35:42)
Nie ma takiej strony na Facebooku, jak Nieczynne linie kolejowe.
-
#47
Błażej Kopka
(2023-11-22 17:27:15)
A sorki - PKP jest z przodu.
-
#48
Jakubek
(2023-11-27 16:34:33)
Jest teraz dokładna mowa o 2023.12.10, niedziela (pierwsze uruchomienie).
-
#49
113
(2023-11-27 20:47:34)
@Błażej Kopka: To prywatna strona, na którą trzeba dołączyć, aby uzyskać takie informacje.
-
#50
Błażej Kopka
(2023-11-28 01:27:56)
Co za problem się dołączyć? Polecam - bardzo ciekawa grupa. Mają zdjęcia niespotykane na OBK i wiele ciekawych informacji. Jak coś daj znać na maila - polecę Cię :)
-
#51
113
(2023-11-28 11:45:34)
@Błażej Kopka: Nie każda osoba, która korzysta z Bazy Kolejowej ma konto na Facebooku. Pamiętaj o tym i nie pisz tekstów w stylu "co za problem dołączyć".
-
#52
(odp. na #50)
Opolanin
(2023-11-28 12:43:14)
Taka, że nawet jak założysz puste konto na tym portaliku i poprosisz o dołączenie do grupy, to zaraz blokuje konto i chce numer telefonu do weryfikacji. Testowałem parę razy i z różnymi grupami - zawsze po dołączeniu blokada i dawaj numer.
-
#53
Błażej Kopka
(2023-11-28 17:30:53)
Przyznam, że lata temu założyłem sobie fikcyjne konto na FB, bo niestety dzisiaj w wielu przypadkach ludzie są skłonni się dzielić materiałami tylko w taki sposób. Jak wtedy wyglądała weryfikacja - nie pamiętam, przyznaję.
-
#54
Błażej Kopka
(2023-11-28 19:09:44)
Przeczytałem właśnie, że na stronie PKP-PLK pojawił się już wykaz prędkości z którego wynika nowy kilometraż i numeracja linii jako całości (317). Nie daję linka bo mój internet w DE pobija dziś nadsświetlną, ale w drugą stronę, ale ufam, że poszukacie sobie. Na SSC jest zrzut ekranu. Generalnie Świeradów i Gryfów 40km/h na ostatnich metrach, a tak całość linii między 60-80km/h. Jak ktoś będzie na miejscu, można spojrzeć na słupki przy torach i żółte naklejki na przejazdach dla potwierdzenia (chociaż nie wiem, czy zarządcy inni niż PKP też mają żółte naklejki na przejazdach?).
-
#55
Błażej Kopka
(2023-11-30 20:26:38)
Właśnie na "TEJ" zamkniętej grupie na FB dostałem wiadomość, że KD, Stacja Kultura (dawny dworzec Świeradów), TV Świeradów i Góry Izerskie zapraszają na pierwsze przejazdy promocyjne... 7 grudnia. Pojadą 3 pary, wszystko ma się zacząć o 13:00 krótką konferencją prasową, a o 13:30 już pierwszy kurs ze Świeradowa do Gryfowa... (kolejne wahadła co półtorej godziny). Dla mieszkańców bilety pamiątkowe, pokazy filmów, zwiedzanie makiety, film o odbudowie linii itp... Czy to fejk - nie mam pojęcia. Na razie w Świeradowie leży śnieg, a nie wykończony peron, ale może, może... Wczoraj/dziś na stacji pracował PLASER.
-
#56
KICIA KOCIA
(2023-12-01 08:57:07)
Nie ma to jak prowadzić dyskusję z samym sobą :X
-
#57
Jakubek
(2023-12-06 12:37:13)
Peron przydworcowy w Świeradowie jest wyremontowany, tak?
Jeśli tak, to by mogli puścić planowo pociąg do Świeradowa 10 grudnia, oczywiście jeżeli tory do Świeradowa są zrobione. -
#58
et21
(2023-12-06 15:09:19)
Są zrobione. https://dolnyslask.p…
-
#59
Błażej Kopka
(2023-12-06 18:50:44)
Wczorajszy komentarz jakoś mi nie wszedł - może teraz? Wczoraj rano w Świeradowie zameldował się SA135-001 na jazdy zapoznawcze. Inauguracja jutro. Czy sam peron w pełni gotowy - nie wiem. Oby te wykończenia zimą w śniegu i mrozie nie musiały być wiosną poprawiane. W Proszówce na przejeździe były już nawet ćwiczenia OSP.
-
#60
et21
(2023-12-06 20:00:10)
Zadziwia mnie w sumie ta troska o poprawki paru metrów nowego toru, albo paru kostek na peronie odbudowanej linii w dolnośląskim, do lekceważenia lub jawnego poparcia zaniedbywania lub orania setek km linii w lubuskiem, czy Wielkopolsce.
-
#61
Błażej Kopka
(2023-12-06 20:24:07)
@et21 - ten artykuł, który linkujesz niby aktualny, z dzisiejszą datą, a jednak nie do końca - przynajmniej w kwestii obecności TYLKO KD na dolnośląskim odcinku Nadodrzanki - już wiadomo, że PR też jednak pojedzie z ZG do Wrocka (nawet jeśli nie zaraz, od 10 grudnia).
-
#62
Błażej Kopka
(2023-12-06 20:29:17)
Lub zaniedbywania tak wielu km przez DSDiK w dolnośląskim :) Masz już nowe wyliczenie ile % DSDiK ma linii pod ruchem w stosunku do całości posiadanych? :) Jakoś unikasz tego tematu. Kiedy przetarg na Kowary? Tfu - na Kamienną Górę przecież od razu!
Po co w ogóle taka złośliwa uwaga? Po prostu widzę w jakich warunkach podbijano tor i układano nawierzchnię i zastanawiam się, czy pozostanie to bez wpływu na przyszłe użytkowanie. Z drugiej strony zrobiono taką akcję medialną, że raczej nie było wyjścia, tylko trzeba było choćby "po trupach", ale zrobić. -
#63
Jakubek
(2023-12-07 11:39:08)
Czyli 10 czy 7 grudnia otwarcie?
-
#64
Błażej Kopka
(2023-12-07 18:25:49)
Dzisiaj (7 grudnia) inauguracja linii - darmowe przejazdy pokazowe itd. Planowy ruch rozkładowy od niedzieli - wraz z ogólnokrajową zmianą rozkładu. Peron na chwilę obecną jeszcze nie jest w pełni gotowy. Ciekawostka - na przyjazd pierwszego SZT rozpalono nawet miejscowy parowóz - fajnie to wyglądało :)
-
#65
(odp. na #63)
Jacek2004
(2023-12-07 18:49:50)
Dzisiaj 7.12 było uroczyste otwarcie z oficjelami, przecinaniem wstęgi, powitaniem pierwszego pociągu na kolejnych przystankach itp. Było kilka kursów dla miejscowych - trzeba było mieć specjalne pamiątkowe bilety na te kursy. A od 10.12 będą już dostępne pociągi dla wszystkich z pełnym rozkładem jazdy. W sieci jest już wiele materiałów z dzisiejszej inauguracji. Sporo zdjęć i obszerna relacja https://lwowecki.inf…
-
#66
(odp. na #65)
X. Piast II Chrobry
(2023-12-07 19:05:15)
Jest 10 par, w tym bezpośrednie z JG (w tym express "IZERY"), Gorlitz, Węglinca.
Ostatni odjazd ze Świeradowa do Węglińca - 21:08. -
#67
Błażej Kopka
(2023-12-07 19:17:26)
Coś tam chyba zdaje się jest tylko obsuwa z porannym, który nie pozwala dojechać do Świeradowa do pracy na siódmą. Prawda to? Patrzył ktoś na rozkład bardziej szczegółowo?
-
#68
et21
(2023-12-07 19:23:03)
> artykuł, który linkujesz niby aktualny, z dzisiejszą datą, a jednak nie do końca
Dokumenty, linki proszę? Czy jak zwykle insajderska dezinformacja?
> Lub zaniedbywania tak wielu km przez DSDiK w dolnośląskim :)
Chyba PLK?
> Masz już nowe wyliczenie ile % DSDiK ma linii pod ruchem w stosunku do całości posiadanych? :) Jakoś unikasz tego tematu.
No póki co moje wyliczenie się się nie zmienia - 100% przejętych i wyremontowanych jest pod ruchem. Pozostałe obciążają konto PLK, które powinno je wyremontować własnym kosztem i staraniem. W trybie natychmiastowym.
> Kiedy przetarg na Kowary? Tfu - na Kamienną Górę przecież od razu!
Właśnie wybrali ofertę na odkrzaczenie.
> Po co w ogóle taka złośliwa uwaga?
Żeby wskazać, że marnowana jest energia na atakowanie tego, co i tak się toczy dostatecznie dobrze. A wobec tego, jest z rozmysłem i bezpowrotnie niszczone w Wielkopolsce czy Lubuskiem (Sulechów, Kościan, Międzychód, Czaarnków), widzę tylko poparcie. -
#69
et21
(2023-12-07 19:35:48)
Odbudowa Gryfów-Świeradów (19km) została wyceniona na 60M, z czego 40M z UE. Daje to ok. 3M/km, z czego 1M bezpośrednio z polskich podatków. https://www.jelonka.…
-
#70
Błażej Kopka
(2023-12-07 19:54:17)
Proszę sobie przejrzeć prasę fachową pod kątem tego co się działo na konwencie marszałków województw w Jakuszycach, to się dowiesz, że jednak doszli do porozumienia i będzie pierwotny układ bezpośrednich do ZG 8+4. Treść Twojego linka jest niestety w tej kwestii nieaktualna - cóż więc z tego, że go wklejasz? Że ziemia jest okrągła i ludzie wylądowali na księżycu tez mam Ci udowadniać, bo Ty poza OBK kompletnie nie ogarniasz bieżących informacji ze świata kolei? No to przykro mi - niestety musisz mi zaufać, albo sprawdzić samemu, albo poczekać na rezultaty zanim ocenisz.
Pytam kiedy przetarg na ODBUDOWĘ linii do Kamiennej Góry - a nie odchwaszczanie, za którym, nic nie idzie? Dlaczego w Mysłakowicach nie przewiduje się żadnych prac pod przygotowanie sterowania dla stacji węzłowej? To mnie interesuje. To jakie tam w końcu będzie rozwiązanie?
I co niby niszczone jest w: "(Sulechów, Kościan, Międzychód, Czaarnków)" - bo tego całkowicie nie rozumiem.
A co do tych wyliczeń: " 3M/km, z czego 1M bezpośrednio z polskich podatków", to dość łatwo przyszła Ci refleksja, że co z tego, jak na wiosnę coś tam będzie poprawiać... Łatwo rozdajesz pieniądze polskiego podatnika. Płacisz w Polsce podatki w ogóle? Bo ja bym wolał, żeby od razu było dobrze, a nie pod publikę, ale Ty widać wolisz opcję, że "najwyżej się poprawi"... Bo przecież publiczne/państwowe, to niczyje, nie? :) -
#71
Błażej Kopka
(2023-12-07 20:24:56)
Swoją drogą ta końcowa cena (60M) jakoś się nie zgadza z pierwotnymi deklaracjami, przetargami... Kiedy to się zmieniło? Czy w tych 60M są wszystkie trzy etapy?
-
#72
zgred
(2023-12-07 20:52:11)
Co to jest "M"? Chodzi o jakąś afrykańską walutę? Ja wiem, że młodzi teraz piszą skrótami, ale to jest żenujace.
-
#73
Błażej Kopka
(2023-12-07 20:58:54)
SA134-025 był pierwszym pociągiem inauguracyjnym z Gryfowa, który dojechał 7 grudnia punktualnie o 13:00 do Świeradowa Zdroju. Warto odnotować to w metryczce linii.
-
#74
Igor13
(2023-12-08 22:15:00)
Wasiu i Marek: Czy linia kolejowa n 336 i 317 nie zostaną scalone w Bazie jako linia kolejowa nr 317 Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój?
-
#75
Błażej Kopka
(2023-12-09 15:37:02)
No i kilometraż do poprawki - "0" jest teraz liczone od Gryfowa. Na przejeździe na Mikiewicza w Mirsku widziałem oznaczenie "9200". Swoją drogą - czy w metryczce nie powinno być jednak rozdzielenie, że ruch pasażerski, regularny, to jednak od 10 grudnia 2023? Ruch regularny, to dla mnie ruch rozkładowy, a siódmego grudnia było tylko kilka przejazdów okolicznościowych. Za jakiś czas to może wprowadzać w błąd.
-
#76
Jakubek
(2023-12-10 05:08:08)
Linia otwarta! Już jadę Świeradów! #75 - to 7 grudnia były jakieś przejazdy pasażerskie?
Ja słyszałem tylko o technicznych z KD. -
#77
Błażej Kopka
(2023-12-10 09:46:54)
Przeczytaj #55 Przejazdy zapoznawcze były 5-go. Wszystko masz w komentarzach.
-
#78
(odp. na #74)
X. Piast II Chrobry
(2023-12-17 16:38:05)
Pociągiem do Świeradowa Zdroju.
https://www.youtube.… -
#79
Jakubek
(2023-12-28 10:39:41)
https://www.youtube.…
Również Przejazd do Świeradowa (Lepszy dla użytkowników telefonowych).
Z tego źródła wynika, że w większości trasą jedzie się 80km/h: https://www.openrail… -
#80
X. Piast II Chrobry
(2024-04-12 18:35:40)
I jeszcze przejażdżka ze Świeradowa do Goerlitz.
https://www.youtube.… -
#81
Błażej Kopka
(2024-09-15 16:15:06)
Proszę o zmianę koloru i wpis w historię: Orłowice-Świeradów linia nieprzejezdna od dzisiaj. Nasyp podmyty i uszkodzony będzie wymagał kompleksowej naprawy i pewnie trochę to potrwa.
-
#82
Błażej Kopka
(2024-09-18 17:22:14)
Tylko wspomniany przeze mnie odcinek Orłowice-Świeradów jest nieprzejezdny - nie cały aż od Mirska. Do Orłowic wahadło jeździ od dzisiaj już (dalej KKZ). Ostatni odcinek będzie wymagał przebudowy przepustów - czy zrobią to od razu, czy będzie tylko naprawa doraźna tego nie wiem.
-
#83
Błażej Kopka
(2024-11-15 17:23:54)
SKPL z otwartym dostępem do odcinka Gryfów - Świeradów (bodajże 15 par w takcie godzinnym) od grudniowej korekty rozkładu. Karpacz i Pilawa na razie odmowa, bo linie nieukończone.
-
#84
Błażej Kopka
(2024-11-26 17:07:31)
Na pytanie RK do władz SKPL, kiedy uruchomią pociągi do Świeradowa, tak hucznie zapowiadane przez lokalną prasę, padła jasna i konkretna deklaracja: "raczej nigdy".
-
#85
Błażej Kopka
(2025-04-03 11:07:04)
Na ostatniej sesji Rady Miasta w Świeradowie przedstawiono koncepcję budowy kolei drezynowej na nieistniejącym obecnie odcinku od stacji w Świeradowie w kierunku dawnej stacji Nadleśnictwo. Drezyny rowerowe ze wspomaganiem elektrycznym - 4 lub 6 osobowe (podano sprzeczne informacje). Parametry:
- długość linii ok.2600m
- maksymalne nachylenie ok. 6%
- rozstaw szyn: 1000mm
- liczba torów: 2
- dodatkowo ścieżka spacerowo-serwisowa na całej długości.
Szacowany koszt wynajęcia drezyny 6-osobowej to 100,00 zł (na dzień dzisiejszy).
Koszt inwestycji w całości po stronie inwestora, pod warunkiem zapewnienia dzierżawy na min.25 lat.
Jeżeli inwestor do następnej sesji uszczegółowi przedstawioną koncepcję (szczególnie w kwestiach kolizji kolejki z drogami publicznymi) być może na następnej sesji będzie głosowana decyzja o udzieleniu dzierżawy, co pozwoliłoby rozpocząć prace w drugiej połowie przyszłego roku.
Radni dość sceptycznie podchodzą do tematu, szczególnie w kwestii tego, że nie będzie tam możliwy ruch rowerowy. Padły też obawy o dalszą degradację "Stacji Kultura", która dzięki DSDiK już zamieniła się w szalet.
Warto zaznaczyć, że wg przedstawionej koncepcji byłaby to pierwsza w Polsce kolej drezynowa zbudowana od podstaw, a w dodatku dwutorowa. -
#86
MK
(2025-07-29 19:07:26)
Władze powinny wydłużyć odbudowany szlak o jeden przystanek, w kierunku dawnego Nadleśnictwa.
-
#87
Błażej Kopka
(2025-07-29 21:22:14)
Mieszkańcy nawet nie bardzo na te drezyny się zgodzili (i raczej nic z tego nie wyjdzie), a co dopiero wydłużanie szlaku. Tam już za bardzo zabudowa poszła - ludzie nie chcą dodatkowych utrudnień tuż pod domem.
-
#88
MK
(2025-08-03 18:37:52)
Wydłużenie szlaku do Zielonej Kępy, właśnie z powodu nowej zabudowy.
-
#89
Błażej Kopka
(2025-08-03 19:54:08)
Ale dla kogo to przedłużenie? Czy czytasz ze zrozumieniem? Mieszkańcy i radni (obejrzyj sobie sesję rady na ten temat, poczytaj wpisy na miejskich portalach) widzą tam najchętniej ścieżkę rowerową, jak już i niechętnie patrzą na pomysł drezyn w tym miejscu, a co dopiero, żeby tam linię kolejową ciągnąć, co w paru miejscach byłoby już wręcz karkołomne, bo linia biegłaby po jezdni. Kogo chcesz na siłę uszczęśliwić? To nie makieta, że się najwyżej coś przesunie.
-
#90
Tommt
(2025-08-04 20:24:31)
Aż przypomniała mi się scena, kiedy urbanista mówi: "Panie dyrektorze tu jest jezioro" :) Miło by było jakby pociągnęli linię do Nadleśnictwa, ale faktycznie, jak mieszkańcy nie chcą, to nie ma co ich uszczęśliwiać na siłę.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Mirsk – Świeradów Nadleśnictwo (317, dawniej 336)