Linia Kobierzyce – Piława Górna (310)
Ostatnia zmiana: 2025-06-17 (historia)
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#1
CenTraX!
(2016-09-02 13:37:58)
Filmik z ostatniego planowego pociągu pasażerskiego na tej linii - https://www.youtube.…
-
#2
Rysiek
(2020-02-13 09:03:23)
w lutym 2020 roku pracownicy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei (DSDiK) nowego zarządcy kolejowego po przejęciu linii 310 rozpoczęli pomiary w terenie w celu przystąpienia do udrożnienia linii.
-
#3
(odp. na #2)
Marek Potocki
(2020-02-13 21:53:01)
Tutaj udrożnienie to taki eufemizm na odbudowę. Mieć nadzieję, że jakoś sensownie przystanki rozmieszczą, bo po staremu nie wróżę jej popularności… ale mimo wszystko kibicuję.
-
#4
Ryszard
(2020-02-14 07:35:31)
Panie Marku nie do końca się z Panem zgodzę - udrożnienie to wykonanie minimalnego zakresu prac aby można było przejechać linią z prędkością do 20 km/h (uzupełnienie brakujących szyn i podkładów i naprawa przejazdów kolejowych). Odbudowa to wykonanie pełnego zakresu robót w celu przywrócenia regularnego ruchu kolejowego z prędkością minimum 40 km/h.
-
#5
(odp. na #4)
Marek Potocki
(2020-02-17 07:17:05)
Akurat o tej linii myślę, a nie zrównuję te dwa pojęcia. Tutaj degradacja jest tak duża, że formalne udrożnienie bez remontu to będzie ładowanie w to samo dwa razy pieniędzy. Przynajmniej tak na oko to wygląda.
-
#6
Darek Nowak
(2020-02-17 21:48:47)
Informacja z TVP Wro: https://wroclaw.tvp.…
-
#7
(odp. na #5)
Darek Nowak
(2020-02-17 22:12:36)
W dużej części nie ma nawet już torów, tak jest np. w rejonie Łagiewnik.
Ponadto, kto miałby tamtędy jeżdzić?
Niemcza, Łagiewniki i coś tam jeszcze po drodze to max 10.000 mieszkańców.
Doliczając wioseczki w promieniu 5 km od tych "metropolii" to max łącznie 15.000.
Czyli można liczyć na 75 - 100 pasażerów czyli 2 autobusy.
Z kolei jako skrót dla Dzierżoniowa/Bielawy nie ma sensu skoro można będzie zaraz jechać przez Świdnicę i Sobótkę, to tylko 15 km dalej niż przez Łagiewniki.
Jesli nie ma przewozów towarowych to "kolejki" nie mają sensu. -
#8
(odp. na #7)
wasiukibic
(2020-02-18 10:29:14)
Powiedz, że sobie żartujesz, prawda?
Po pierwsze - odciążenie zatłoczonej i bardzo niebezpiecznej DK8.
Po drugie - teren intensywnej suburbanizacji Wrocławia od przynajmniej 20 lat - to już nie są typowe wioski, tylko raczej podmiejskie osiedla-sypialnie dla Wrocławia, gdzie ludzie mieszkają ale do pracy/szkoły/usług i tak muszą dojechać do miasta.
Po trzecie - zdziwiłbyś się, że napełnienie pociągów i mobilność mieszkańców nie zawsze jest pochodną od wielkości miejscowości, bo w grę wchodzi jeszcze czas jazdy, oferta oraz liczba celów przy stacji docelowej dla jej mieszkańców (co częściowo zawiera się w pkt 2) oraz jeszcze kilka innych czynników. Pociągi w aglomeracji wrocławskiej puste raczej nie jeżdżą, a wymiana pasażerów w takiej Miękini, Obornikach Śląskich, Żórawinie czy Kątach Wrocławskich potrafi być większa niż kilkukrotnie większym Żaganiu, Lubaniu, Nowej Rudzie czy Prudniku. -
#9
Darek Nowak
(2020-02-18 11:54:27)
Przede wszystkim, należy zawsze zrobić szczegółowe badania popytu.
-
#10
(odp. na #8)
Darek Nowak
(2020-02-18 15:09:27)
Tak wogóle widać po starych rozkładach że nawet w l. 60-tych gdy nie było motoryzacji jeszcze w Polsce która dopiero nastąpiłą w czasach Gierka, kursowały tu raptem
2 pary pociagów/dobę. https://www.bazakole…
Dziwne że w l. 70 - tych wybudowano tyle wiaduktów nad nią, ale to przykład jak marnowano pieniądze wtedy.
To już taka linia 5 kategorii jak Ciepłowody - Ząbkowice miała 6 par pociągów. -
#11
Marcin
(2020-02-18 15:29:53)
Przez pewien okres czasu w latach 50tych na tej linii kursowały 3 pary pociagow w tym jeden w dni robocze. W latach od zmiany rozkładu w 1986r przez ponad dwa lata odcinek z Lagiewnik do Pilawy był zamknięty a pociagi dwie pary kursowały tylko z Wrocławia do Łagiewnik. Po częściowym remoncie była istna rewolucja na tamte laty. Jeździły cztery pary pociągów w tym dwa do Dzierżoniowa i dwa do Jaworzyny. Pamiętam w czerwcu 1989r jechałem z Wrocławia do Dzierżoniowa o 5.40 rano a skład stanowiła SP45 MD Wrocław Główny plus Na haku cztery pullmany czyli pierwszy przedzialowy i następnie 3bonanzy.
-
#12
(odp. na #10)
Krzysztof Nowak
(2020-02-18 16:46:21)
Może wyjaśnię, ilość dwóch par spowodowana była właśnie tym że Dzierżoniów (PKS) był bardzo dobrze skomunikowany z Wrocławiem, do tego w 72' wybudowano w Dzierżoniowie nowoczesny dworzec PKS, więc miejscowości przy dk8 nie miały takich problemów jak Ciepłowody czy Kondratowice i inne tego typu miejscowości gdzie pociąg był główny środkiem transportu, być może kolejnym czynnikiem był stan dróg lokalnych. "Dziwne że w l. 70 - tych wybudowano tyle wiaduktów nad nią" nie wiem co w tym dziwnego, linia jako alternatywa dla dk8 była w ruchu cały czas. "W dużej części nie ma nawet już torów, tak jest np. w rejonie Łagiewnik."? co to ma do rzeczy? to nawet chyba lepiej z punktu widzenia nowej inwestycji, raczej po starych torach pociągi nie pojadą. "Ponadto, kto miałby tamtędy jeżdzić?" pasażerowie. "Przede wszystkim, należy zawsze zrobić szczegółowe badania popytu" myślę, że inwestorzy biorą pod uwagę taki szczegół. Pozdrawiam
-
#13
(odp. na #12)
wasiukibic
(2020-02-18 18:43:45)
Casus jak w przypadku Bielawy, która mimo że liczyła ok. 35 tysięcy mieszkańców i była siedzibą dwóch dużych zakładów z branży włókienniczej, to jednak ktoś na górze zdecydował, że miasto będzie obsługiwane z pobliskiego Dzierżoniowa autobusami komunikacji miejskiej, a pociągi były uruchamiane li tylko po to, żeby zawieźć i odebrać ludzi z pracy. W przypadku 310 dojazd do Wrocławia/Dzierżoniowa na rano, powrót po południu. Nie zawsze było tak, że za komuny jeździło po każdej linii mnóstwo pociągów pasażerskich.
Po co wybudowano tyle wiaduktów? Kudowa-Słone była swego czasu jednym z najważniejszych (o ile nie najważniejszym) przejściem granicznym z CSRS w ruchu ciężarowym - to dlatego swego czasu, za komuny, wybudowano m.in. północną obwodnicę Kłodzka, obejścia wielu mniejszych miejscowości (Jordanów Śląski, Bardo, Duszniki-Zdrój) pasy ruchu powolnego przy podjazdach pod górę, itp. -
#14
Darek Nowak
(2020-02-18 20:23:13)
Nawet w czasie Wojny kursowały tylko 2 pary pociągów.
Widać po starych rozkładach że była to najmniej uczęszczana linia w całym regionie.
Dziwne że tacy precyzyjni organizatorzy jak Niemcy zlikwidowali południową łącznicę Łagiewnik gdyż na wszelki wypadek, wojny czy katastrofy,
mogłyby tędy jechać pociągi z Brzegu na Legnicę omijając węzeł Breslau. -
#15
(odp. na #14)
Krzysztof Nowak
(2020-02-19 10:57:55)
Nic podobnego, na początku wojny kursowało przynajmniej 5 par pociągów, do tego 4 pary pociągów nocnych w jakieś specjalne dni, ale nie rozszyfrowałem o co chodziło (być może święta albo weekendy) między 43-45 kursowały 4 pary, plus 2 pary Łagiewniki - Piława, na okolicznych liniach ilość pociągów oscylowała między 3 a 5 par. Nie wiem kiedy łącznik został zlikwidowany, co dziwne można spotkać stare mapy drogowe z lat 70 na których ten łącznik jest, nie ma za to trasy na północ (to pewnie błąd i mapy sporządzano na podstawie starych map niemieckich) gdzieś kiedyś obiło mi się o uszy że łącznik w kierunku Niemczy został zlikwidowany tuż po wojnie. Taka ciekawostka z pamiętnika pewnego Niemca uciekającego ze Strzelina ze strony polska-org "*27 stycznia 1945 r. - Grupami gromadzeni opuszczali swoje miasto, z niewielkim dobytkiem w ręku, wiedząc że wkrótce powrócą do swojego miasta. Świeży śnieg jak również przejmujący chłód utrudniał marsz. Termometr pokazywał minus 28 stopni C.Większa część drogi do najbliżej leżącego obozu Niptsch (Niemcza) odbywała się odkrytymi wozami. Było bardzo niewiele pociągów." to taka mała wskazówka że być może ten łącznik jeszcze istniał. Tak jak wspominał #11 Marcin od 89 przez krótki okres do 92 kursowały 4 pary i kilkukrotnie zdarzyło mi się jechać tą trasą i w tym okresie frekwencja była dość duża, popołudniowy z Wrocławia o 16 był pełny.
-
#16
Darek Nowak
(2020-02-19 15:45:06)
Archiwalne rozkłady tu w Bazie tego nie potwierdzają.
-
#17
(odp. na #16)
zenOBeK
(2020-02-19 21:37:01)
Ja widzę to, o czym pisze Krzysztof. Jeśli masz jakieś inne materiały to zawsze możesz przedstawić....
-
#18
(odp. na #17)
Darek Nowak
(2020-02-20 10:13:13)
Tu jest rozkład z 1956 r. i są tylko 3 pary: https://www.bazakole…
W czasie Wojny bylo 4,5 pary: https://www.bazakole… -
#19
mieszkaniec
(2020-02-26 13:13:55)
Miło byłoby ponownie zobaczyć pociągi na tej trasie, a co do rentowności linii warto zwrócić uwagę na szybko rozwijającą się turystykę w regionie, wystarczy zobaczyć co się dzieje po czeskiej stronie i łatwo będzie sobie wyobrazić turystę wsiadajacego z rowerem we Wrocławiu i korzystającego później z tras rowerowych w górach Bardzkich, Sowich czy Stołowych
-
#20
ok1359
(2020-04-14 13:00:24)
Zna ktoś jakieś źródła o historii tej linii? Po co, za co i jak ją budowano?
-
#21
(odp. na #20)
Marek Potocki
(2020-04-14 13:28:20)
Jeśli mnie pamięć nie myli, to było za kasę za wygraną wojnę z Francusko-Pruską (kontrybucja).
-
#22
(odp. na #3)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-08-30 16:13:52)
Wg mnie ta linia powinna zostać odbudowana na odcinku Kobierzyce - Łagiewniki ul. Przemysłowa po śladzie bocznicy cukrowni, do tego miejsca:
https://goo.gl/maps/… -
#23
Jacek2004
(2020-09-10 13:18:04)
Okazuje się, że linia po reaktywacji będzie wykorzystywana także w ruchu towarowym. Planowana jest budowa bocznicy w Piławie Górnej Kopanicy tuż za ulicą Ząbkowicką. W tej chwili strasznie tam wszystko zarośnięte więc nie widać tego miejsca za bardzo w terenie. Bocznica ma być wykorzystywana przez kopalnie w okolicach Brodziszowa. Ciekawe jak w tej sytuacji DSDiK określi przyszłe parametry linii, naciski na tor etc. Dotychczas linie przejmowane przez samorząd remontowane są pod lekki tabor osobowy. Tutaj może być pierwsza linia pod zarządem DSDiK na której będzie prowadzony także ciężki ruch towarowy. Być może tylko krótki odcinek od ewentualnej bocznicy do stacji w Piławie Górnej będzie miał podwyższone parametry?
-
#24
Krzysztof Nowak
(2021-04-12 13:39:06)
W sumie info z przed miesiąca, Tymoteusz Myrda członek zarządu WD napisał: ''Linia kolejowa nr 310 na trasie Kobierzyce – Łagiewniki Dzierżoniowskie – Piława Górna przygotowywana jest do rewitalizacji. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei posiada już zgodę na rozpoczęcie jej modernizacji oraz zgodę na wycinkę drzew w niezbędnym zakresie. Czekamy jeszcze na decyzję o dofinansowaniu inwestycji z budżetu państwa, które pozwoli na rozpoczęcie prac, obejmujących m.in. remont wszystkich obiektów inżynieryjnych na linii.'' Pytanie brzmi kiedy państwo wyda decyzję?
-
#25
113
(2021-04-12 16:33:00)
@Krzysztof Nowak: Również kwestią jest czy 310 nie powinna zostać zelektryfikowana? Należy wspomnieć, że z Wrocławia do Kobierzyc linia kolejowa nr 285 w planach ma być zelektryfikowana i dwutorowa. Trochę zastanawiające jest to dla mnie, dlaczego sieć trakcyjna miałaby w Kobierzycach się kończyć nie wydłużając do magistrali podsudeckiej, która w przyszłości powinna zostać zelektryfikowana i zrewitalizowana na niektórych odcinkach.
-
#26
(odp. na #25)
Marek Potocki
(2021-04-13 07:36:10)
A ja się cały czas zastanawiam dla kogo ta 310 ma być robiona, a potem przez kogo eksploatowana. Nie żebym się z tego nie cieszył, ale na jej trasie są trzy większe miejscowości (Jordanów, Łagiewniki, Niemcza), które razem mieszkańców mają tyle co Sobótka i podupadłe uzdrowisko. Przemysłu który by z kolei korzystać mógł też jakoś tam za bardzo nie widzę.
No chyba że to pod kątem rozbudowy bazy mieszkaniowej dla Wrocławia i rejonu przemysłowego gminy Kobierzyce, ale i tak boję się że to się może szybko rypnąć. -
#27
113
(2021-04-13 10:32:53)
@Marek Potocki: No wygląda tutaj tak jakby dla Kobierzyc było to wszystko robione. Pytanie tylko, czy rzeczywiście jest tam aż tylu chętnych mieszkańców na powrót kolei ?
Moim zdaniem do najważniejszych planów w województwie dolnośląskim należy elektryfikacja linii kolejowej nr 274 z Lubania Śląskiego do Zgorzelca, magistrali podsudeckiej, czy linii kolejowej nr 326 do Trzebini, gdyż zainteresowanie 310 może być średnie.
Zastanawia mnie czy w Piławie Górnej nie powinna przy pracach zostać wybudowana łącznica umożliwiająca bezpośredni wylot na Wrocław bez konieczności zmiany kierunku od strony Kamieńca Ząbkowickiego. -
#28
(odp. na #26)
wasiukibic
(2021-04-13 13:43:08)
Frekwencja w pociągu zależy nie tylko od wielkości miejscowości, przez które przebiega jego trasa, ale także od popytu na usługi przewozowe i mobilności mieszkańców. Biorąc pod uwagę, że są to de facto suburbia aglomeracji wrocławskiej, gdzie przeprowadza się mnóstwo ludzi, którzy i tak czy owak muszą dojechać do Wrocka do roboty/szkoły/usług etc, byłbym o to spokojny. Co się dzieje rano na DK 8, mniej więcej od Łagiewnik, a później na niewydolnym Węźle Bielańskim - wieczny tłok i korek. Jeżeli chodzi o ruch towarowy, to nawet jeżeli po drodze nie będzie żadnych generatorów, to weźmy pod uwagę kwestię, że jest to łącznik Podsudeckiej z Wrocławiem, a zatem kolejny korytarz transportowy dla sudeckich kruszyw - zwłaszcza z kamieniołomu pod Piławą Górną. 276 jest przewidziana do modernizacji (wiecznie odwlekanej), Podsudecka też będzie musiała być w końcu zrobiona, bo inaczej się rozleci. Tak więc wylecą dwie ważne arterie transportowe w okolicy, znając spryt PLK, będą one robione w jednym czasie. Czas w końcu spojrzeć na linie kolejowe pod kątem spójności sieci, a nie li tylko jej poszczególnych odcinków.
Łącznica umożliwiająca dojazd do Ząbkowic Śląskich bez konieczności zmiany czoła pociągi to niezły pomysł, jednak to będzie skomplikowane i drogie przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę rzeźbę terenu w okolicach Szklar i Przerzeczyna, chyba że zrobimy ją maksymalnie blisko Piławy. W Ząbkowicach jest temat związany z bezpośrednimi połączeniami z Wrocławiem, Wild chciałby je realizować przez KZ (była już nawet przedstawiona jego koncepcja elektryfikacji odcinka KZ - ZŚ). Z tym że 310 była planowana przede wszystkim jako najkrótsze połączenie Wrocławia z aglomeracją dzierżoniowsko-bielawską, więc trzeba będzie pogodzić jakoś interesy obydwu odnośnie konstruowania rozkładu jazdy. W Kobierzycach dojdzie jeszcze 285, to finalnie od Kobierzyc do Wrocławia może się zrobić naprawdę ciasno. Temat należy dobrze przemyśleć i zaprojektować, żeby się nie okazało, że zbraknie wolnych slotów na torach i będzie klęska urodzaju, jak (potencjalnie) w przypadku odcinka Legnica - Wrocław, gdzie już spotykają się 3 kierunki do Wrocławia, a docelowo może ich być 5... Polak teraz wygodny i nie chce się przesiadać.
P.S. Podupadłe uzdrowisko - kolej jest jednym z czynników aktywizujących ruch turystyczny, tak jak i tramwaj w rewitalizacji kwartałów miast. Lepszy transport = lepsza dostępność komunikacyjna = większa atrakcyjność terenu. Tak przynajmniej działa to na Zachodzie. -
#29
(odp. na #28)
Krzysztof Nowak
(2021-04-13 14:05:05)
Właśnie zabierałem się za komentarz i mnie uprzedziłeś ;) w zasadzie wszystko napisałeś, to ja dodam tylko, że Niemcy też mieli plan połączenia podsudeckiej z 310, właśnie ze Szklar do Przerzeczyna, to jeśli im się nie opłacało to tym bardziej w obecnych czasach było by to szaleństwo.
-
#30
Jacek2004
(2021-07-09 23:19:58)
Jest i przetarg dotyczący linii 310 :-) Przedmiot zamówienia: "Rewitalizacja linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna na odcinku Łagiewniki Dzierżoniowski – Piława Górna: Przygotowanie placu pod rewitalizację wraz z wykonaniem projektu wykonawczego”. Co istotne mowa nie tylko o wznowieniu przewozów pasażerskich ale także towarowych.
Więcej do poczytania na https://dsdik-wroc.l… -
#31
Krzysztof Nowak
(2021-07-23 12:24:59)
Do 27 lipca będzie trwał przetarg na wykonawcę, prace mają obejmować odcinki od 21,300km droga krajowa 8 w Łagiewnikach (z tego wynika że bez stacji ŁD) do 38,645km w Piławie Górnej, z tego wynika że do okolicy końca łuku przed stacją w Piławie Górnej, przewidziano 5? peronów(Zamawiający na przedmiotowym odcinku przewiduje 5 peronów o długości 100 metrów każdy i wysokości 55 cm) oraz około 8 przejazdów z sygnalizacją świetlną. Przypuszczam, że 5 peronów nie wliczając Łagiewnik Dzierżoniowskich i budowy nowego 3 w Piławie Górnej? (z tego co się orientuję nie ma możliwości wjechania z 310 na perony 1 i 2) i raczej wątpię, że wlicza się budowę peronu w Przystroniu Śląskim. odległość do wioski to raz, budowa dojazdów i chodników to dwa. Biorąc pod uwagę, że na w/w odcinku obecnie są trzy stacje pytanie, gdzie zamierzają zrobić kolejne dwa perony?
-
#32
(odp. na #31)
Jacek2004
(2021-07-23 15:06:04)
W Łagiewnikach przydałoby się zmienić miejsce przystanku, może powstanie w okolicach ulicy Słowiańskiej? Dawna stacja jednak była oddalona od centrum miejscowości, ponadto nowa lokalizacja skróciłaby czas zamknięcia drogi krajowej nr 8 podczas przejazdu pociągów.
-
#33
(odp. na #31)
wasiukibic
(2021-07-23 21:13:25)
Numeracja peronów w Piławie Górnej się w ostatnich latach zmieniła; dawny peron 2 został 3, a 1 przemianowano na 2. Od strony lk 310 jest możliwość wjazdu na obecny peron 3, na obie krawędzie https://semaforek.ko… Nie zdziwiłbym się jednak, że w ramach zadania rewitalizacji lk 310 przebudowana zostanie głowica wjazdowa do Piławy od strony Ząbkowic Śląskich. Mądre by było, aby na odcinku Piława Górna - Dzierżoniów odbudować drugi tor, bo może się zrobić ciasno, jak się zestawi do kupy składy KD z Legnicy do KZ, brutta do kamieniołomu w Piławie Górnej i docelowe składy z Wrocławia - a linia jest robiona zarówno pod osobówki, jak i pod towary.
Jacku - w najbliższych latach będzie budowana eska do Kłodzka, także ruch na obecnej DK8 się zmniejszy (także i za sprawą pociągów). -
#34
(odp. na #33)
Krzysztof Nowak
(2021-07-23 22:57:59)
Wszystko się zgadza, tak, z 310 jest możliwość wjazdu na peron 3 i tylko na 3. Bardziej chodziło mi o to (bo nie wiem w jakim stanie ten peron 3 jest), gdzie na tym rewitalizowanym odcinku chcą upchnąć 5 peronów, skoro odpada Piława i Łagiewniki, no chyba że w centrum Łagiewnik, jak pisał Jacek. Chyba że faktycznie zrobią go w Przystroniu, innych opcji nie widzę.
-
#35
(odp. na #34)
wasiukibic
(2021-07-23 23:29:48)
Piławski peron 3 jest utrzymany, oznakowany, oświetlony, ostrzyżony, z czynnym przejściem podziemnym, ale nie ma na nim ławek czy kosza i ogólnie jest prymitywny, więc zapewne będzie w ramach rewitalki 310 zmodernizowany. Nie wiem, czy cokolwiek pasażerskiego tam staje, bo widziałem tam głównie składy towarowe do/z kamieniołomu. Z resztą, nie ma się co oszukiwać, piławska stacji od wielu lat domaga się liftingu. Wprawdzie jest lepiej, niż to miało miejsce w końcowych latach 90. i przez całą niemal dekadę 2000, kiedy na peronie 2 był syf i kiła, a na 3 mogiła https://www.bazakole… , ale to i tak nie jest jeszcze to, czego można by oczekiwać w XXI wieku.
-
#36
Jacek2004
(2021-09-30 15:15:26)
Z opóźnieniem ale rozstrzygnięto wreszcie przetarg ma przygotowanie placu pod rewitalizację, wraz z wykonaniem projektu wykonawczego dla linii 310, na odcinku Łagiewniki - Piława Górna. Wygrała firma PRO-RAIL z Wrocławia, która ma 100 dni na wykonanie prac rozbiórkowych. Oby w przyszłym roku ruszyła odbudowa linii.
-
#37
KamilMajewski
(2021-10-07 12:49:44)
Według informacji, które otrzymałem od Dyrektora ds. Kolei z DSDiK, prace na odcinku ruszają w najbliższy poniedziałek, czyli 11.10.2021.
-
#38
Jacek2004
(2021-10-07 16:50:20)
Dobra wiadomość! Na razie będą prace rozbiórkowe, ale wybiegając w przyszłość ciekawi mnie, co z semaforem wjazdowym. Czy będzie wymiana na semafor świetlny i czy będzie zmiana lokalizacji przystanku w Łagiewnikach, co było wstępnie planowane.
-
#39
Marcin
(2021-10-07 18:46:18)
Zgadza się dobra wiadomość. Tylko więcej taboru muszą zamówić.
-
#40
113
(2021-10-07 21:24:17)
Generalnie województwo ma plany zakupu paru SZTów, ale póki co te plany jeszcze nie zostały zrealizowane. Przy okazji można usunąć informacje, że linia jest wykreślona z ewidencji, gdyż należy do DSDiK.
-
#41
Marcin
(2021-10-08 11:55:23)
Z wakacyjnych wyjazdów znam trochę tą linie. Zawsze podobał mi się widok składu zbiorowego z Ty2 jadący do Wrocławia Brochowa jak robił manewry stacyjne w Łagiewnikach lub w Klecinie.
-
#42
Krzysztof Nowak
(2021-10-11 12:40:13)
Potwierdzam, prace rozpoczęte, widziałem dziś w Łagiewnikach kilku pracowników i coś tam działali z kosiarkami.
-
#43
ksiezyc_wiadomo_ktory
(2021-12-18 02:11:00)
W km. 28,49 proszę wpisać:
bocznica szlakowa Rej. Ekspl. Kam., cokolwiek to oznacza. -
#44
Kaim
(2022-05-12 21:07:34)
Niestety w programie Kolej Plus modernizacja tego połączenia została odrzucona. Wydano prawie 900 tyś. na dokumentację planistyczną i nici z tego będą...
-
#45
(odp. na #44)
Krzysztof Nowak
(2022-05-13 10:55:26)
W tych komentarzach jest wyjaśnienie https://www.bazakole… Informacja z facebooka: "Piotr Rachwalski: "Małe sprostowanko i wyjaśnionko: odrzucony w KOLEJ PLUS dolnośląski projest dotyczący linii 310 de facto dotyczył odbudowy 2 toru z Wrocławia do Kobierzyc, a 310 i ten 310 Dzierżoniów był tam dodany by spełnić warunki programu... Czyli nie o DSDIK prawdopodobnie tu chodziło.
Projekt na 285/310 więc nie dotyczył bezpośrednio DSDiK tylko został tak rozpisany, żeby ten słynny drugi tor we Wrocławiu był uzasadniony wznowieniem ruchu na 310 i koniecznością zagęszczenia ruchu na tym odcinku 285
Tylko w tym projekcie większym problemem były bardzo wysokie koszty związane z oczekiwaniami miasta Wrocławia na podniesienie linii na miejskim odcinku w jak najwięcej w dwa poziomy z drogami - a to są największe koszty. Do tego parę innych drobiazgów i... projekt spadł. "] Dodatkowo wydano ponad 5 mln PLN na przygotowanie placu pod rewitalizację wraz z wykonaniem projektu wykonawczego na odcinku Łagiewniki Dzierżoniowskie - Piława Górna, tu już prace zakończono. -
#46
Krzysztof Nowak
(2022-06-01 10:50:02)
Grzegorz Macko - Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego, wywiad z 20 maja.
https://gazetawrocla…
"Jako samorząd województwa ogromną część środków przeznaczamy na koleje - nasz flagowy projekt w tej kadencji. Chodzi o odbudowę starych połączeń. Za chwilę uruchomimy procedury linii do Karpacza, Świeradowa, czy z Kobierzyc do Piławy Górnej przez Niemczę i Łagiewniki." -
#47
KamilMajewski
(2022-06-29 21:14:04)
Coś nowego wiemy?
-
#48
Krzysztof Nowak
(2022-10-12 08:18:07)
Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Tymoteusz Myrda poinformował: "rewitalizacja odcinka Kobierzyce – Łagiewniki jest w przygotowani" (w ciągu kilku tygodni ma być ogłoszony przetarg na I etap rewitalizacji - do końca roku) "Na odcinku Łagiewniki – Piława Górna prace przygotowawcze i projektowe są już zakończone. W ciągu najbliższych kilku tygodni planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane (II etap rewitalizacji) Cała inwestycja na tym odcinku ma być gotowa do końca 2023 r."
-
#49
113
(2022-10-12 14:55:36)
A dlaczego tylko do Łagiewnik? Czy do Niemczy lub Piławy nie ma możliwości wykonać prac, czy są tam jakieś utrudnienia i w ramach innego zadania będą to robić?
-
#50
(odp. na #49)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-10-12 19:10:01)
Bo tak jest ekonomicznie.
A np na linie przez Mazowsze północne przez Przasnysz, Pułtusk do Zegrza, na sam projekt zaraz wybecalują 316 mln.
I nikt, nic nie powie. -
#51
113
(2022-10-12 20:57:56)
@Adolf Nowak de Piaskowski: A możesz jaśniej? Co jest w Łagiewnikach, że tylko do nich opłaca się wykonać roboty? Czy na prawdę nie można do Niemczy, która jest miastem i oferuje pod względem turystycznym więcej niż Łagiewniki?
-
#52
wasiukibic
(2022-10-12 21:52:45)
Całe zadanie jest podzielone na etapy, których finalnym produktem będzie całość zmodernizowanej linii 310.
-
#53
(odp. na #49)
Krzysztof Nowak
(2022-10-12 21:59:17)
Cała trasa i jej rewitalizacja Kobierzyce - Piława Górna została podzielona na dwa "równe" (po około 20 km) odcinki, z Kobierzyc do Łagiewnik i z Łagiewnik do Piławy, a każdy z tych odcinków na 2 etapy rewitalizacji, I etap to wycinka drzew i krzaków itp i przygotowanie podłoża pod II etap, czyli już właściwe roboty budowlane, zakończony został na odcinku z Łagiewnik do Piławy Górnej (do końca roku ma być przetarg na II etap) Odcinek z Kobierzyc do Łagiewnik czeka dopiero I etap - wycinka i przygotowanie pod II etap i tu też przetarg ma być ogłoszony do końca roku.
-
#54
113
(2022-10-12 22:30:24)
@wasiukibic/Krzysztof Nowak: Jasne. Dziękuje państwu za informacje. Czyli szybciej zostanie ukończony odcinek Niemcza - Piława Górna, ale nie wiem czy po ukończeniu coś będzie jeździć, czy nie? Natomiast jeżeli wszystko poszłoby zgodnie z planem to czy w przyszłym roku do Niemczy byłaby możliwość uruchomienia połączeń pasażerskich i jeżeli tak to na jakiej relacji kursowałyby wtedy zakładając, że połączenia te będą obsługiwać Wrocław? Czy będą opisane przez Wasia połączenia z Dzierżanowem Śląskim lub Bielawą?
Odnośnie również łącznicy w Piławie co pisałem w zeszłym roku, a o czym nie wspomniałem to istotną rzeczą jest też to czy poza trudnym górzystym terenem inną kwestią pozostanie zachowanie pewnego odstępu w razie gdyby miano wybudować drugi tor z Kamieńca Ząbkowickiego do Świdnicy? Ten odcinek jest kluczowy dla województwa dolnośląskiego, więc przy zwiększających się połączeniach, szczególnie przy planach do Ząbkowic Śląskich, lub przy pojawieniu się kursów z linii kolejowej nr 310 na tym odcinku lub w jego połowie będzie powodować to, że odcinek ten będzie wymagał dodatkowej rozbudowy. -
#55
(odp. na #54)
wasiukibic
(2022-10-12 22:42:42)
Łącznicę w Piławie należy wsadzić między bajki. To są kolosalne koszta, a Ząbkowice można bezpośrednio obsłużyć bądź to ze zmianą czoła w Piławie, bądź bez zmiany, przez Kamieniec Ząbkowicki.
Drugi tor i elektryfikacja Podsudeckiej ma nastąpić w ramach kompleksowej modernizacji lk 137, która odbędzie się na św. Dygdy i jest smaczną kiełbasą wyborczą o wielu lat. Jak na razie wyremontowano odcinek Legnica - Dzierżoniów, w ramach istniejącej liczby torów/głównie toru. Dalej to jest ino klejenie raz na czas, choć niejednokrotnie pisałem już o roli tej linii kolejowej, jaką pełni obecnie i jaką może pełnić dla odciążenia z ruchu towarowego zatłoczonego odcinka Legnica - Wrocław - Opole.
Jak już ogarną całą 310, to zapewne polecą tamtędy składy do Bielawy, być może coś do Ząbkowic, w których jest ciśnienie na bezpośrednie pociągi do Wrocka. -
#56
113
(2022-10-13 09:25:13)
Czyli rozumiem, że w Pilawie na pociągach do Ząbkowic wystarczyłby obrót ze zmianą czoła bez łącznic. To wydłużyłoby trochę czas kursowania, ale to zawsze coś. To samo w Dzierżonowie byłoby. Czy wtedy spowodowałoby że do Bielawy pociągi nie jeździłyby z Sobótki, czy kursowałyby w obu kierunkach o różnych godzinach? Co do drugiego toru i elektryfikacji mam rozumieć że według ciebie to gadanie polityków na wyborach? Nie obchodzi mnie to co politycy mówią na wyborach i czy jakiś doznał ataku spermiarza na kampanii wyborczej. Elektryfikacja tej linii jest kluczowa podobnie jak rozbudowa do drugiego toru.
-
#57
Krzysztof Nowak
(2022-12-09 16:01:48)
DSDIK właśnie ogłosiła przetarg na II etap rewitalizacji (wykonanie robót budowlanych) linii z Łagiewnik Dzierżoniowskich do Piławy Górnej, koniec przetargu 19 styczeń 2023, termin wykonania zamówienia: od daty podpisania umowy do 31.05.2024r. Więcej na: https://dsdik-wroc.l…
-
#58
Natalia
(2023-02-06 21:16:43)
Co z Jordanowem Śląskim? Czy planowany jest tam przystanek?
-
#59
(odp. na #58)
Krzysztof Nowak
(2023-02-07 14:05:07)
Oczywiście, że będzie. Problem polega na tym, że na tą chwilę nie ogłoszono jeszcze przetargu na rewitalizację/remont/odbudowę na odcinku Łagiewniki - Kobierzyce, co nieoficjalnie zapowiadano do końca 2022 roku. Na odcinku Łagiewniki - Piława Górna koniec składania ofert na właściwą już odbudowę odcinka linii przekładano dwukrotnie (początkowy termin 19 stycznia) obecny termin składania ofert wyznaczono na 17 lutego.
-
#60
Błażej Kopka
(2023-02-07 22:13:09)
Trochę nierealne są te założenia czasowe. Wszystko by chcieli mieć zrobione w rok, a już Gryfów - Mirsk pokazuje, że rok to czasami mało w naszych warunkach - nawet na bieda-remont DSDiK.
-
#61
Krzysztof Nowak
(2023-02-27 15:18:26)
Dziś nastąpiło otwarcie ofert "Wykonanie robót budowlanych dla zadania pn: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna na odcinku Łagiewniki Dzierżoniowskie – Piława Górna – II etap." Kwota brutto przeznaczona na realizację zadania - 40mln zł, zgłosiło się 19 firm, najniższą ofertę złożyła firma Torhamer z Gdyni na kwotę 45mln, a najwyższą firma Infra Silesia z Rybnika, z kwotą 86mln. źródło: https://dsdik-wroc.l…
-
#62
Błażej Kopka
(2023-02-28 17:13:58)
No ciekawe - podwyższą budżet o te 5 milionów, czy kolejny przetarg? W sumie rakiem wycofali się z Kowar, to mogą tu dołożyć ;)
-
#63
(odp. na #62)
Krzysztof Nowak
(2023-03-01 15:37:57)
Jedyne co wiadomo to to, że do końca maja (27) (+60dni jak coś będzie nie ten teges) mają wybrać ewentualnego wykonawce, Tymoteusz Myrda napisał, cytuje z FB: "swoje usługi zaoferowało aż 19 firm, jednak zaproponowane kwoty są wyższe od tej, którą na ten cel chce przeznaczyć DSDiK, czyli 40 mln zł. W tej chwili, zgodnie z procedurami, DSDiK dokona oceny ofert pod względem formalnym i przeanalizuje wszystko. Mamy nadzieję, że uda się rozstrzygnąć całą sytuację, aby możliwie jak najszybciej rozpocząć tę inwestycję". Te "mamy nadzieję" mnie nie przekonuje, zobaczymy czym tym razem zaskoczy DSDiK.
-
#64
Tomek
(2023-03-22 07:55:28)
Czy ktoś wie czy będą mijanki - bo słyszałem, że pomiędzy Kobierzycami a Piławą nie będzie ani jednej.
-
#65
(odp. na #64)
Krzysztof Nowak
(2023-03-22 14:16:50)
Na razie wiadomo, że od dk8 w Łagiewnikach do Piławy Górnej nie przewidziano mijanek, czyli w Niemczy (30km) - bo tylko tu mogła ewentualnie powstać, pytanie czy na odcinku Kobierzyce - Łagiewniki Dzierżoniowskie coś będzie? (biedaremont to wyklucza) w grę wchodzi jedynie Jordanów Śląski (13km) i Łagiewniki Dzierżoniowskie (21km) będące de facto na plus minus środku linii (40km). Porównując to do niedawno wybudowanej linii Wrocław - Świdnica (ok 58km) wybudowano trzy mijanki, Bielany (12km), Kobierzyce (20km) i Sobótka Zachodnia (40km), pomiędzy Świdnicą a Jedliną (22km) też nie ma mijanek.
-
#66
Tomek
(2023-03-22 14:41:08)
No to lekka lipa. Na Wrocław - Świdnica bez zwiększenia ilości mijanek nie poprawią taktu, jedno opóźnienie czy awaria i rozkład się sypie. W przypadku tego remontu, nie będzie możliwości wyznaczenia taktu w taki sposób, aby służył Ludziom. Uważam, ze takie oszczędzanie jest bez sensu, Niemcy na każdej stacji budowali tory, które do dziś leżą i były po coś. To doświadczenie, jak i to z linii do Świdnicy nic ich nie nauczyło, widzę. Przy takim podejściu obawiam się, że przewozy na tej linii jak i na Bystrzance upadną szybciej, niż cała procedura związana z rewitalizacją. Ale to moja opinia.
-
#67
Błażej Kopka
(2023-03-22 16:54:00)
Albo bieda-remont, albo USRK, ale wtedy już nie będzie takiego budżetu. W końcu DSDiK będzie się musiało nauczyć w sterowanie ruchem kolejowym, bo o ile na kilku kikutach które obsługują nie jest to aż tak konieczne (z wyjątkiem Trzebnicy), to teraz porywają się na odcinki gdzie jakoś będą musieli to ogarnąć na przyszłość.
Oczywiście wszystko zależy od planów ruchowych danej linii, bo jeżeli na takiej LK266 ruch będzie wprowadzony trochę na siłę, w postaci kilku par pociągów, to de facto mijanka nie jest tam niezbędna. -
#68
Krzysztof Nowak
(2023-03-22 20:08:24)
Docelowo po linii 310 mają kursować szynobusy w relacji Bielawa Zachodnia - Wrocław Główny (nie licząc s-f i Srebrnej Góry) obecnie kursy odbywają się przez Świdnicę (i dalej Jaworzynę lub Sobótkę) i jest to Potężna liczba 6 par od poniedziałku do piątku i 5 par w soboty i niedziele, tak więc tak, mijanka możliwa będzie pewnie w Kobierzycach i od biedy w Piławie Górnej przy 3 peronie, jeszcze biorąc pod uwagę, że zmiana czoła w Dzierżoniowie będzie trwać tyle samo jak obecnie w Świdnicy na Sobótkę czyli 10 minut, więc pewnie właśnie podsunąłem pewnym tęgim głowom w zasadzie idealny plan jak przyoszczędzić na premie za wykonanie planu minimum, i jeszcze się zrobi na całej długości trasy maksymalnie 80k/h i mieszkańcy Bielawy do Wrocławia pojadą wolniej nową wyremontowaną linią niż obecną, przez Świdnicę, tak, że tego.
-
#69
(odp. na #68)
wasiukibic
(2023-03-22 23:13:59)
Mocno się zdziwię, jeżeli po remoncie pojedzie tamtędy 6 par; obecnie - jak wkleił Adolf - linia wychodząca z Wrocka z najmniejszą liczbą par pociągów ma ich 11, co dla gmin i miejscowości położonych po drodze i tak jest liczbą niewystarczającą. Jeżeli ludzie mają się przesiąść z aut do komunikacji zbiorowej muszą mieć pociąg przynajmniej co godzinę w szczycie i co dwie poza nim. Pomiędzy Kobierzycami, a Piławą jest szlak 40 km. Powodzenia bez mijanki, chyba że chcemy casusu Trzebnicy, czy Grodkowa, gdzie brak miejsca na minięcie się dwóch składów skutecznie blokuje możliwość rozwoju oferty. W dodatku jeszcze ruch towarowy jest przewidziany.
-
#70
(odp. na #69)
Igor13
(2023-03-22 23:39:49)
Czyli jednak będzie linia we własności DSDiK, na której będzie się odbywać ruch towarowy wbrew komentarzom jakie część osób umieszczała w Bazie Kolejowej. Jeżeli chodzi o ruch towarowy, to co będzie obsługiwał? Gdzieś ktoś plotkował o uruchomieniu ruch towarowego do Kondratowic z Łagiewnik Dzierżoniowskich, ale nie wiem czy coś takiego w ogóle by realnie mogło funkcjonować?
-
#71
Błażej Kopka
(2023-03-23 06:57:03)
No to niech pojedzie 11 par. Czyli na odcinek Kobierzyce-Wrocław pojawi się już 22 pary? Upchnie się tam tyle?
-
#72
(odp. na #71)
wasiukibic
(2023-03-23 10:51:35)
Czysto teoretycznie - tak. Przejazd pomiędzy Głównym a mijanką w Bielanach zajmuje rozkładowo ok. 19 minut, więc liczmy od opuszczenia semafora wyjazdowego z okręgu WGB, będzie to około 15 minut na odcinek WGB - Bielany. Jak to przemnożymy przez 44 pociągi, to wyjdzie zajętość szlaku WGB - Bielany na poziomie 11 godzin, ale to czysta teoria i matematyka, bo co innego pik przewozowy rano i po południu, a co innego godziny 22-5 rano. Do tego są jeszcze wolniejsze składy towarowe, w tym te, które dojdą z lk 310, a i układ torowy w takich Kobierzycach, w mojej ocenie, nie jest do końca przemyślany pod kątem krzyżowania ruchu pasażerskiego z towarowym, gdyż zamiast klasycznego układu z 3 krawędziami peronowymi z torami głównymi + 1 tor główny dla oczekujących na wolną drogę składów towarowych wymyślono jakieś ch... wie co (zgodnie z tym, co pokazują schematy).
-
#73
(odp. na #72)
Igor13
(2023-03-24 12:34:17)
Wasiu, a wiesz może co konkretnie ruch towarowy na linii kolejowej nr 310 miałby obsługiwać według planów?
-
#74
(odp. na #73)
wasiukibic
(2023-03-24 18:22:08)
Po drodze ma być bocznica szlakowa do kamieniołomu, ale nie chcę mi się terozki sprawdzać dokładnie gdzie, a także usprawnienie wywozu urobku z Piławy Górnej.
-
#75
Błażej Kopka
(2023-03-24 18:44:26)
#72 Jeśli liczymy te 15 minut w jedną stronę, to daje nam matematyczny czas 0,5h na takt pociągów. Ale zakładam, że pociągi miałyby jechać na przemian, czyli raz na Świdnicę, raz na Piławę. Czyli takt godzinny na tej linii pomiędzy Wrocławiem a Kobierzycami jest absolutnie matematycznym maksimum, który w ogóle nie zakłada ruchu towarowego (powiedzmy sobie szczerze - w godzinach szczytu i tak nie powinno go tam być), ale też nie uwzględnia sytuacji ruchowej na stacji Wrocław Główny i skorelowania z innymi połączeniami itd. Czyli jak sam piszesz - jest to czysta teoria. Innymi słowy - po uruchomieniu nowego kierunku w Kobierzycach takt godzinny w szczycie będzie bardzo trudny, o ile w ogóle możliwy do uzyskania dla obu linii. O kociokwiku kierowców na przejazdach nie wspomnę.
Generalnie wspólny odcinek pojedynczego toru dla dwóch linii "aglo" przed wjazdem do tejże aglomeracji to tylko kłopot.
Inna sprawa, że jak na LK310 nie będzie mijanek, tylko tradycyjny ruch wahadłowy, to takt godzinny na tej odnodze i tak będzie niewykonalny. -
#76
(odp. na #75)
Bram Bor
(2023-03-25 10:05:55)
#75 Błażej Kopka (2023-03-24 18:44:26)
"po uruchomieniu nowego kierunku w Kobierzycach takt godzinny w szczycie będzie bardzo trudny, o ile w ogóle możliwy do uzyskania dla obu linii"
Minimalny średni takt dla linii Wrocław <-> Świdnica przy takiej samej ilości pociągów w jedną i drugą stronę to ok. 80 minut. Wynika wprost z czasów przejazdu i odległości między mijankami. I tak jest "naciągnięty" przez wprowadzenie kilku pociągów przyspieszonych. -
#77
(odp. na #74)
Krzysztof Nowak
(2023-03-25 10:16:52)
Na tym etapie na którym obecnie jest "remont" nie przewidziano żadnej bocznicy, czyli w kierunku Kondratowic do kamieniołomu w Górce, ani w Kośminie, a o przetargu na etap Kobierzyce - Łagiewniki nic nie wiadomo (nie chce powielać plotek, ale słyszałem, że szybko przetargu nie będzie, podobno mówi się, że za 2 lata?, a miał być ogłoszony do końca 2022 roku, mam nadzieję, że to faktycznie plotka). Jest tam tylko kopalnia w Nasławicach, koło Jordanowa Śląskiego. Pewnie będzie tak, że jeśli już dojdzie do wyremontowania linii, to jedyny towar będzie jeździł z/do Piławy Górnej. Jeśli chodzi o mijanki, to już tylko Jordanów Śląski wchodzi w grę i Łagiewniki Dzierżoniowskie (druga plotka, że przystanku zaproponowanego w Łagiewnikach przez DSDiK prawdopodobnie nie będzie, z resztą przystanki nie są przedmiotem postępowania obecnie trwającego). No i na koniec, wybory będą na jesień i wtedy coś ruszy, wiedzie ciężki sprzęt, tak to działa, nie inaczej.
-
#78
Błażej Kopka
(2023-03-26 12:33:27)
Pociągi towarowe z Piławy pojadą przez Kobierzyce, o ile przewoźnikom będzie się to opłacało, a czy tak będzie tego nie wiadomo, bo póki co DSDiK nigdzie nie współpracuje z innymi przewoźnikami.
-
#79
Anna
(2023-04-11 07:46:23)
Ale przecież Pan Marszałek już złożył o dofinansowanie do drugiego toru na linii 285, dla tych pociągów z Pilawy. A z Piławy to jest zapotrzebowanie na linię pasażerską, czy bardziej na kruszywo?
-
#80
Błażej Kopka
(2023-04-11 11:46:44)
No złożył i co z tego wyszło? Jakby tam było zapotrzebowanie na opłacalną linię towarową, to by PLK samo podchwyciło temat, albo nawet sami operatorzy na tej linii by się z PLK dogadali (patrz linia do Stawian w Wlkp).
-
#81
Kamil Majewski
(2023-04-19 20:50:36)
Temat kopalni i urobku to temat nowej kopalni w gminie Niemcza, jakieś duże złoża kilka lat temu odkryli i ma być wydobycie, bo pobliskie złoża na finiszu.
-
#82
Krzysztof Nowak
(2023-05-16 16:17:23)
DSDiK poinformowała, iż wybrano najkorzystniejszą ofertę na rewitalizację odcinka Łagiewniki - Piława Górna i jest to firma Torhamer z Gdyni, o ile dobrze kojarzę, do 27 maja podpiszą umowę, więcej informacji tradycyjnie tu: https://dsdik-wroc.l…
-
#83
Krzysztof Nowak
(2023-05-19 17:31:10)
Na platformie DSDiK pojawiło się kolejne ogłoszenie dotyczące rewitalizacji, tym razem chodzi o "Zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na linii kolejowej nr 310 relacji Łagiewniki-Piława Górna" termin składania ofert do 6 czerwca, termin związania mową 5 lipca, czas na wykonanie zadania 14 miesięcy.
-
#84
et21
(2023-05-19 21:30:18)
18km, 45M = 2,5M/km (najtańsza oferta)
-
#85
Marcin K
(2023-06-16 01:16:43)
Dzisiaj na linii w Niemczy koszono trawę, także cos odnośnie dalszego remontu się ruszyło.
-
#86
(odp. na #85)
Krzysztof Nowak
(2023-06-19 11:09:52)
Byłem dziś na rekonesansie w Łagiewnikach, w Niemczy i Piławie Górnej, na linii kompletnie nic się nie dzieje, żadne prace nie ruszyły.
-
#87
Błażej Kopka
(2023-06-19 17:52:28)
Widocznie wykonawca dostał spory termin na przejęcie placu budowy i rozpoczęcie prac.
-
#88
Kamil Majewski
(2023-06-20 14:12:43)
Według mnie ciśnienie w tempie prac na tym odcinku nie ma aż takiego znaczenia, biorąc pod uwagę, że jeszcze nawet nikt się nie zająknął na temat prac przygotowawczych na odcinku Łagiewniki-Kobierzyce :/
-
#89
Błażej Kopka
(2023-06-20 17:44:54)
A to przypadkiem nie ma być finansowane z KPO? :)
-
#90
Kamil Majewski
(2023-06-24 21:24:11)
To zależy kto mówi. Nieoficjalnie mówi się, że środki mają być z jakiś rezerw żeby przepchnąć propagandowo przed wyborami, ale zobaczymy..
-
#91
Błażej Kopka
(2023-06-25 08:22:02)
Niestety, w przypadku tej linii jeszcze długo nic nie zobaczymy.
-
#92
Krzysztof Nowak
(2023-07-05 15:55:36)
Wstępne prace na odcinku Łagiewniki - Piława Górna, już rozpoczęte, na początek, wycinka krzaków itp., natomiast właściwe prace budowlane mają ruszyć za około 2 tygodnie.
-
#93
Błażej Kopka
(2023-07-05 19:29:18)
A tam jest stary tor, czy nie ma już nic?
-
#94
(odp. na #93)
Krzysztof Nowak
(2023-07-06 07:38:08)
Tory zostały rozebrane jesienią 2021 roku, odcinek Łagiewniki od drogi krajowej nr 8 (nie od stacji Łagiewniki Dzierżoniowskie) do Piławy Górnej, został wstępnie przygotowany pod rewitalizację, powycinano drzewa itd, chyba za 5 milionów PLNów? w Piławie i w Łagiewnikach dumnie postawiono tablice pamiątkowe na tą okoliczność. Na obecnym etapie rewitalizacji, czekamy również na wyłonienie zwycięscy w przetargu na zabudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na omawianym odcinku i tu ciekawostka, DSDiK chce przeznaczyć blisko 18 milionów PLNów, natomiast z pięciu firm które zgłosiły się do przetargu, najwyższa oferta wynosi prawie 13 milionów PLN, najniższa zaś prawie 9 milionów, 14 lipca ma być znany zwycięzca tego przetargu. W Dokumentacji również można wyczytać, że projektowane przystanki mają być jak wcześniej omawiano, w Łagiewnikach przy ulicy Słowiańskiej, w Wilkowie Wielkim bliżej centrum wioski, w Niemczy, między ulicami Strzelińską a Słowackiego (nie ma mowy o przystanku przy starej stacji) i w Przerzeczynie Zdrój przy obecnej stacji.
-
#95
Kamil Majewski
(2023-08-28 23:03:54)
Uwaga, uwaga. W rejonie Niemczy ruszają roboty ;)
-
#96
Krzysztof Nowak
(2023-09-02 15:05:09)
W piątek w Łagiewnikach zaczęto zwozić podkłady, wyremontowano również przepusty, oprócz tego wybrano zwycięzce przetargu na "Zabudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej" zwyciężyła firma PROTEL z Wrocławia. Kwota brutto jaką DSDiK przeznaczyła na realizacje to blisko 18 mln zł, firma PROTEL wykona zadanie za kwotę 7,3 mln zł.
-
#97
113
(2023-09-02 22:31:44)
@Krzysztof Nowak: Wrzuciłbyś zdjęcia z prac?
-
#98
Błażej Kopka
(2023-09-03 16:17:01)
A co tam będzie jeździć? SKPL?
-
#99
et21
(2023-09-03 17:08:10)
Pasażerowie:)
-
#100
Błażej Kopka
(2023-09-03 18:21:00)
Narodowy Zarządca dwoi się i troi, żeby linie udostępniać kosztem podatników, a KD ani myśli pociągi uruchamiać - patrz linia Świdnica-Jedlina. A potem płacz, że porzucają linię i nie dbają. Dla kogo dbać, jak na tak atrakcyjnych trasach przewoźnik ani myśli uruchamiać połączeń? A powinno to być jego psim obowiązkiem! Nie życzę sobie jako podatnik utrzymywania takich bezużytecznych linii - wszystkie takie linie powinny być objęte ogólnokrajowym programem budowy ścieżek rowerowych, a za taki numer jak województwo wycięło z LK266 to powinno dla PKP płacić grube odszkodowanie.
-
#101
(odp. na #100)
Krzysztof Nowak
(2023-09-06 10:12:43)
A to nie wiedziałem, że to Narodowy Zarządca "Dwoi się i troi" ciekawe, myślałem, że to samorządowcy przejmują linie z własnej inicjatywy, a jakie to są koszta które ponosimy w związku z tym udostępnianiem? Również pierwsze słyszę, że KD nie myśli o uruchamianiu pociągów na tych liniach, wydaje mi się, że jest przeciwnie, co do sytuacji na Świdnica - Jedlina w filmie który udostępniłeś pod tą linią w komentarzach jest wyjaśnione skąd wynika taka sytuacja, konkluzja jest taka, że to "wina" Narodowego Przewoźnika i sytuacji m.in na stacji Świdnica Miasto, ogólnie sygnalizacji pod zarządem Narodowym, można powiedzieć, ze mamy tu typowy konflikt rząd-samorząd. Wiem, że to nie koncert życzeń ale również nie życzę sobie aby powstał ogólnokrajowy program budowy ścieżek rowerowych, to są kwestie samorządów lokalnych, a nie kolejnego programu Ścieżki_Rowerowe+. Czy linie będą "bezużyteczne" to się okaże w perspektywie czasowej, a nie przed uruchomieniem. Kto komu powinien płacić za LK266? zdania "ekspertów" są podzielone.
-
#102
et21
(2023-09-06 19:12:57)
130mln netto w cenach z 2018, 5 lat na 18km, polikwidowane stacje i mijanki, zlikwidowane Kraszowice, brak krawędzi na Przedmieściu. I tak dali ciała, bo mogli zrobić linię ślepą z jednej strony. Albo odbudować tylko jedną szynę.
-
#103
113
(2024-01-11 14:34:11)
Na jakim etapie są prace?
-
#104
Zuoty
(2024-01-11 19:39:47)
Przeorany odcinek Piława- Łagiewniki do krzyżówki z DK8. Porobione przepusty wodne, przejazdy kolejowe chyba nie ruszone.
Z tego co widziałem to: w Niemczy duży stos podkładów betonowych, sporo torów, w Łagiewnikach tory odłożone. -
#105
113
(2024-01-15 18:35:02)
Rozumiem. Dobrze byłoby, gdyby ktoś wrzucił zdjęcia do Bazy z bieżącego roku.
-
#106
(odp. na #105)
Krzysztof Nowak
(2024-01-16 10:55:29)
W weekend od Łagiewnik zaczęli sypać tłuczeń, przejazdy nietknięte. W nocy spadł śnieg, więc dziś zdjęć nie robię. Obecnie sypią tłuczeń za Łagiewnikami, kierując się w stronę Wilkowa, szyny od jakiegoś czasu złożone w Łagiewnikach i przed wiaduktem w Niemczy, podkłady złożone na terenie stacji w Niemczy oraz w okolicach ul Słowiańskiej w Łagiewnikach, przepusty odremontowane, mosty nie ruszone. W 2024 województwo przeznaczy na rewitalizację linii ponad 21,7 milionów PLN z budżetu województwa oraz ponad 28,6 milionów PLN ze środków zagranicznych. W dalszym ciągu nie ogłoszono przetargu na północny odcinek linii, co może niepokoić.
-
#107
Igor13
(2024-02-19 12:10:19)
Jak obecnie wygląda sytuacja z linią? Wiadomo, czy do końca maja się wyrobią?
-
#108
Behemot
(2024-02-25 09:53:25)
A najlepszy jest ten nietkniety ogródek na przejeździe w Łagiewnikach. Czyżby został sprzedany i teraz będzie sprawa sądowa?
-
#109
(odp. na #108)
Krzysztof Nowak
(2024-02-27 12:05:57)
Nie. Ogródek jest na działce kolejowej 453/14 i jest najpewniej wydzierżawiony. @107 śmiem wątpić, że się wyrobią. W sobotę byłem na rekonesansie, tory ułożone z Łagiewnik do Przystronia, tłuczeń układany jest miejscowo do Wilkowa, dalej w kierunku Niemczy i Przerzeczyna Zdrój teren ubity i wożą tłuczeń, przejazdy nie tknięte. Na stacjach w Niemczy i Przerzeczynie Zdrój stosy podkładów, w Łagiewnikach zaczęto kłaść kable. Przetargu na budowę peronów jeszcze nie ma, podobnie jak przetargu na odcinek północny.
-
#110
Krzysztof Nowak
(2024-02-28 12:15:03)
Film z drona z postępu prac na odcinku Przystronie - Łagiewniki https://www.youtube.…
-
#111
(odp. na #110)
X. Piast II Chrobry
(2024-02-28 17:36:02)
Ciekawy materiał poglądowy.
Czy most w Łagiewnikach na strumieniu zostanie stary? -
#112
Zuoty
(2024-02-29 16:17:52)
Może ktoś mi napisać, dlaczego na początku w/w filmu podkłady na dość mocnym łuku są drewniane, a dalej betonowe?
-
#113
Błażej Kopka
(2024-02-29 18:58:08)
Na ostrych łukach oraz w miejscach o sporym pochyleniu podkłady drewniane sprawują się lepiej, niż strunobetonowe. Szczególnie w tej technologii, jaką stosuje DSDiK.
-
#114
Służba drogowa
(2024-02-29 21:52:46)
A coś więcej napiszesz o tej technologii jaką stosuje DSDiK? Podkłady drewniane nasycone od lat są produkowane przez określonych producentów dysponujących nasycalniami i nie zmieniły się od pewnie 50 lat. Robione są z drewna sosnowego lub twardszego, np. bukowego czy dębowego, identyczne dla wszystkich klientów. Stosowane są wszędzie tam, gdzie zachodzi taka potrzeba (także na liniach PLK). Nie słyszałem o jakiejś odmiennej technologii produkcji podkładów drewnianych dla DSDiK. Po za tym, na ostrych łukach podkłady drewniane nie sprawują się lepiej, ale stosuje się je z powodu tego, że prościej i łatwiej jest montować do nich szyny (chodzi o geometrię przytwierdzenia szyny), niż do bardziej "sztywnych" pod tym względem (co do mocowania szyn na ostrych łukach) podkładów strunobetonowych (musiałyby być nieco inaczej wykonane, były by więc o wiele droższe). Nie wiem też dlaczego podkłady drewniane miałyby lepiej sprawować się na sporych pochyleniach (???), skąd takie stwierdzenie? NP jedna z trudniejszych tras w Polsce pod względem profilu, ma obecnie podkłady strunobetonowe i podkłady stalowe tzw. Y, nawet na najtrudniejszych podjazdach.
-
#115
Błażej Kopka
(2024-02-29 22:46:00)
Tak, oczywiście masz też rację - szczególnie co do kosztów. Reszta to skrót myślowy. A odmienna technologia? PLK raczej już nie robi na nowo rewitalizowanych liniach rozwiązania innego, niż tor bezstykowy. DSDiK idąc budżetowo, niestety tak. Tylko Szklarską będą póki co przerabiać na bezstyk (kto wie, czy nie po protestach samych Czechów).
-
#116
Krzysztof Nowak
(2024-03-01 16:47:12)
O sytuacji na linii 310 https://www.radiowro…, oraz o odcinku Łagiewniki - Kobierzyce: "DSDiK czeka na regulacje kwestii administracyjnych między PKP a "Wodami Polskimi", wówczas DSDiK będzie mogła przystąpić również do rewitalizacji tego odcinka" fajnie wytłumaczone, brawo, konkret. Pociągi wrócą w przyszłym roku, wariant optymistyczny.
-
#117
(odp. na #116)
Igor13
(2024-03-01 20:20:03)
A co z Niemczą? Czy na początek nie wystarczyłoby wybudowanie torowiska i infrastruktury pasażerskiej, a następnie uruchomienie tymczasowo połączeń pasażerskich relacji Niemcza - Jaworzyna Śląska (lub Świdnica Miasto albo Dzierżoniów Śląski) zintegrowane z połączeniami do Wrocławia, które funkcjonowałyby do czasu ukończenia odcinka Kobierzyce - Łagiewniki Dzierżoniowskie?
-
#118
Błażej Kopka
(2024-03-01 22:34:36)
To chyba w KD musisz pytać. Przecież nikt inny nie będzie tu jeździł. SKPL ma taboru od groma - można dzierżawić :) A nie czekaj... Oni zdaje się chcieliby tu sami jeździć komercyjnie...
-
#119
(odp. na #117)
Krzysztof Nowak
(2024-03-02 10:22:27)
Ja nie wiem, co z Niemczą, nie wiem co mostami #111 (w Łagiewnikach i w Niemczy nie tknięte, ale często kręcą się przy nich pracownicy, następnym razem popytam). Ja tylko podaje oficjalne informacje, jakie pojawiają się w mediach i przekazuje tutaj z kronikarskiego obowiązku. Ewentualnie, jeśli dowiem się czegoś od pracowników, również przekaże nieoficjalnie. Więc nieoficjalnie słyszałem, że mają puścić jakiś szynobus przed rewitalizacją odcinka Kobierzyce - Łagiewniki, do Łagiewnik i nie wiem, w jakiej konkretnie relacji Przystanek ma być na Słowiańskiej, ale zaznaczam, plotka zasłyszana u pracownika kolei (ktoś komuś powiedział itp.). Bardziej ciekawi mnie kwestia administracyjna między PKP a Wodami Polskimi, odnośnie części północnej linii 310 i jaki to ma związek? Co do drewnianych podkładów, dość dużo leży na terenie Zakładu Usług Komunalnych w Łagiewnikach (tu tymczasową siedzibę ma firma TORHAMER). Tak, mają zostać wykorzystane przy ostrych łukach.
-
#120
Błażej Kopka
(2024-03-02 13:27:06)
A tak w ogóle, to chyba nawet jeszcze nie było przetargów na budowę przystanków, prawda?
-
#121
(odp. na #120)
Krzysztof Nowak
(2024-03-03 10:44:56)
Prawda, ciekawe jest również to, że od chyba września 2023 na platformie przetargowej DSDiK nie pojawiło się żadne jakiekolwiek nowe postępowanie przetargowe, czyli to pewnie kwestia nadchodzących wyborów samorządowych.
-
#122
Igor13
(2024-03-05 15:37:35)
Zaraz, a to przetarg na budowę peronów na przystankach nie był razem z przetargami na oba odcinki?
-
#123
(odp. na #122)
Krzysztof Nowak
(2024-03-05 18:07:40)
Nie - budowa przystanków osobowych nie była częścią dotychczasowych przetargów związanych z rewitalizacją.
-
#124
Błażej Kopka
(2024-03-05 19:09:18)
Przejazdy też pójdą innym przetargiem (być może wspólnym z peronami). Karpacz też tak robią, choć nie wszystkie przystanki (dziwny wybór).
-
#125
Krzysztof Nowak
(2024-03-07 15:58:56)
Odnośnie budowy peronów, pojawił się przetarg - Budowa peronów jednokrawędziowych wraz z dojściem, oświetleniem i elementami małej architektury - https://ezamowienia.… koniec przetargu 23 marca, planowane przystanki osobowe tak jak proponowano wcześniej - w Łagiewnikach, przy ulicy Słowiańskiej plus budowa parkingu, w Wilkowie Wielkim - bliżej centrum wsi, w Niemczy przy parku, w Przerzeczynie Zdr. przy dawnej stacji plus budowa parkingu, czas na wykonanie zadania - 5 miesięcy, od 24 kwietnia 2024 (termin związania ofertą).
-
#126
Krzysztof Nowak
(2024-03-09 14:31:49)
Na stronie DSDiK pojawił się plan postępowań przetargów na 2024 rok. Wg tego planu, w II kwartale roku ma pojawić się przetarg na rewitalizację Kobierzyce - Łagiewniki Dzierżoniowskie - planowana kwota 3 miliony zł, więc pewnie tylko wycinka drzewek i przygotowanie pod właściwe prace budowlane.
https://dsdik.wroc.p… -
#127
Krzysztof Nowak
(2024-03-26 15:22:46)
Jak informuje Tomasz Maciejewski, dyrektor ds. kolei w DSDiK pociągi na linii 310 pojadą z końcem 2025 roku. Stan prac na dzień dzisiejszy, tory ułożone z Łagiewnik do okolic Wilkowa Wlk. w Niemczy remontują obecnie jeden z dwóch mostów na Ślęzy, wcześniej wyremontowano mostek nad "Piekielnym Potokiem" Co do przetargu na budowę peronów, zmieniono termin końca składania ofert na 3 kwietnia, a termin związania ofertą na 2 maja.
-
#128
(odp. na #127)
Igor13
(2024-03-26 21:29:58)
Ale z informacji prasowych, jakie znalazłem w grudniu bieżącego roku (2024) linia będzie dostępna dla pociągów z Łagiewnik do Piławy Górnej.
-
#129
Błażej Kopka
(2024-03-26 22:32:23)
A co z przejazdami na tym odcinku linii? One zdaje się też nietknięte... Poszły w przetargu na przystanki, czy jeszcze poczekamy?
I najciekawsze pytanie - kto sfinansuje stację w Kobierzycach? PKP czy DSDiK? Ten ciekawy projekt peronu czterokrawędziowego jest nadal aktualny w planach? -
#130
(odp. na #128)
Krzysztof Nowak
(2024-03-27 11:21:28)
No linia z Łagiewnik do Piławy w grudniu ma być gotowa, też słyszałem, że mają coś puścić, ale nieoficjalnie i nikt tego nie potwierdził. @129 No właśnie nie wiem, co z przejazdami, firma prorail, która robi sygnalizację przejazdową w swoich dokumentach dostępnych na DSDiK, co prawda miała plany budowy sygnalizacji drogowo-przejazdowej, ale to chyba będzie w innym postępowaniu przetargowym. I jeszcze jedna rzecz, Pan Tomasz Maciejewski dyrektor ds. kolei w DSDiK na fb napisał, że te jego cytaty które pojawiły się wczoraj w mediach, są dość nieaktualne i bardzo optymistyczne, co do terminu ukończenia linii, czyli na koniec 2025 roku.
-
#131
(odp. na #130)
Igor13
(2024-03-28 14:26:07)
Ale generalnie, dobrze byłoby uruchomić jakieś połączenie do Niemczy.
-
#132
Błażej Kopka
(2024-04-03 12:30:27)
Otwarli oferty na te perony na remontowanym odcinku. Jest w czym wybierać.
-
#133
Krzysztof Nowak
(2024-04-03 19:50:53)
Dokładnie zgłosiło się 8 firm, ceny jakie podały to między 2,5mln a 5,5mln, budżet na realizacje zadania ponad 5,1mln, najniższe kwoty podały firmy INFRAKOL 2,5mln oraz obecnie rewitalizujący linię TORHAMER 2,8mln - w planie 4 przystanki i 2 parkingi.
-
#134
Błażej Kopka
(2024-04-03 20:27:15)
Dlatego napisałem, że jest z czego wybierać :)
Wszystkie przystanki poza jednym (85-86m) po 100m na poziomie 55cm. -
#135
(odp. na #134)
Krzysztof Nowak
(2024-04-04 19:09:02)
No i gitara :) a już niedługo mieszkańcy Łagiewnik, Wilkowa, Niemczy i Przerzeczyna będą mogli pojechać sobie szynobusem do Wrocławia (przez Dzierżoniów i Świdnicę xD) Pan Tymoteusz Myrda poinformował dzisiaj na łamach pewnego portalu, cytuję: "Prace rewitalizacyjne trwają też na sporym fragmencie linii kolejowej nr 310, od Piławy do Łagiewnik. W przypadku drugiego odcinka - od Łagiewnik do Kobierzyc rewitalizacja może potrwać nieco dłużej, ponieważ tam nie mamy jeszcze w posiadaniu wszystkich działek, a do tego musimy też poczynić pewne ustalenia z Wodami Polskimi, tak więc zakładam, że linia w pełnym zakresie będzie zrewitalizowana dopiero za kilka lat. Podział tego zadania wynika z formy finansowania, a więc te prace które się obecnie toczą i dotrą do Łagiewnik, są realizowane z rezerwy celowej budżetu państwa." tak, że tak. To jeszcze dodam, że w budżecie WD na 2024 przeznaczone ze środków krajowych na linię 310 będzie 27mln PLN (w zasadzie w dalszym ciągu na obecnie trwający II etap rewitalizacji) a z innych, chyba unijnych przeznaczone będzie 50mln PLN.
-
#136
Błażej Kopka
(2024-04-04 22:24:19)
Tylko że to droga strasznie na około do tego Wrocławia, a i pewnie z przesiadką jeśli już. Ma to sens? Widzę, że coś ostatnio hasło "uzgodnienia z wodami polskimi" jest na topie w DSDiK. Żadna z linii do tej pory nie wymagała takich uzgodnień? Z czego to wynika?
-
#137
(odp. na #136)
Krzysztof Nowak
(2024-04-05 17:34:53)
Nie ma to sensu, ale już kilka razy słyszałem taką "plotkę", no ale nie w jakiej relacji, więc ten Wrocław to tak lekko szyderczo podałem. Też nie wiedziałem, o co chodzi z Wodami Polskimi, ale ogólnie chodzi o odprowadzanie deszczówki do kanalizacji, do rowów czy rzek z terenów kolejowych, peronów itd. Nie wiem, czy w tym przypadku jest ten sam problem, również na rewitalizacji do Karpacza są obecnie jakieś problemy w podobnej kwestii. Ostatnio również jeden z pracowników odpowiedzialnych w DSDiK za rewitalizacje na jednej ze stron na FB napisał w komentarzu prywatnie, że o "przetargu na rewitalizację odcinka Kobierzyce - Łagiewniki można mówić w perspektywie tego roku"
-
#138
(odp. na #136)
Bram Bor
(2024-04-06 09:56:12)
Przyznał się pośrednio p. Myrda: "nie mamy jeszcze w posiadaniu wszystkich działek".
Zganianie na strony uzgadniające (wody, media, zarządcy dróg) to takie pół prawdy i łatwa wymówka.
Jeśli inwestorom, zarządcom i gestorom zależy, to terminy "ustawowe" z lat można zmienić w miesiące, z miesięcy w tygodnie, a z tygodni w dnie. No ale bywa z tym trudno, bo jak w każdej publicznej instytucji wierchuszka jest z rozdziału politycznego i jeśli strony są z różnych opcji, to idzie po grudzie.
Swoją drogą przystępowanie do inwestycji nie posiadając tytułu prawnego do nieruchomości, to sprawa co najmniej dziwna, ale tu nie znam szczegółów.
To tak jakby przy budowie domu wydać na projekt, zakupić materiały, zakontraktować budowlańców, ale nie mieć działki. -
#139
Kuba Klusek
(2024-05-12 10:13:25)
Ciekawe co oddadzą pierwsze, tę linię, czy równoległy do niej odcinek S8?
-
#140
Krzysztof Nowak
(2024-05-12 10:54:52)
Z kronikarskiego obowiązku, przetarg na budowę czterech peronów wygrała firma INFRAKOL z Jawora, przystanki mają być wybudowane w ciągu 5 miesięcy.
-
#141
Błażej Kopka
(2024-05-12 18:10:27)
Ciekawe, kiedy się wezmą za drugą część linii i kto rozbuduje Kobierzyce do docelowego kształtu. Koszt z podłączeniem do LCS to chyba będzie największe wyzwanie ever dla DSDiK.
-
#142
Krzysztof Nowak
(2024-06-21 11:56:10)
A więc ruszają z rewitalizacją północnego odcinka, jest przetarg na wycinkę drzew itp. Oferty można składać do 30 lipca. Wykonawca jest związany ofertą od dnia upływu terminu składania ofert, do dnia 27.10.2024 r. więcej informacji tu https://ezamowienia.… Jeśli chodzi o odcinek południowy, to obecnie prace trwają m.in. w Łagiewnikach: piaskowanie słynnego mostu, podobnie jak w Niemczy, na Ślęzy, ruszyli również z budową peronów w Wilkowie i Niemczy; nie wiem, jak w Przerzeczyn Zdrój. Z nieoficjalnych informacji dowiedziałem się, że główny wykonawca, Torhammer, upora się ze swoją pracą do końca roku.
-
#143
Krzysztof Nowak
(2024-07-30 18:43:49)
Z kronikarskiego obowiązku, na wycinkę drzew, krzewów i samosiejek, zgłosiło się łącznie 9 firm, najtańszą ofertę przedstawiła firma Artel z Zielonej Góry na kwotę ponad 640 tys zł, kwota brutto przeznaczona na realizację zadania to ponad 2 miliony złotych.
-
#144
Krzysztof Nowak
(2024-08-26 18:17:19)
Z wywiadu w wyborcza pl Wrocław z wicemarszałkiem województwa Michałem Rado o linii 310: "Prace budowlane można zauważyć również na linii 310, prowadzącej z Kobierzyc do Piławy Górnej przez Łagiewniki i Niemczę. Czy to znaczy, że w przewidywalnym czasie wrócą tam pociągi pasażerskie? – Odcinek pomiędzy Łagiewnikami a Piławą Górną jest już budowany ze względu na zainteresowanie prowadzenia na nim ruchu towarowego. Na odcinku pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami tak naprawdę czekamy na ruch ze strony PKP PLK SA, które nadal nie przedstawiło szczegółów prac prowadzonych na Wrocławskim Węźle Kolejowym oraz m.in. prowadzenia ruchu po magistrali towarowej wraz z podwyższeniem toru na linii 285 na wysokości ul. Buforowej. To jest system naczyń połączonych i nie możemy doprowadzić do sytuacji otwarcia linii po to, by chwilę później miałyby wyjechać na nią autobusy. Zrazilibyśmy w ten sposób ludzi do kolei, a to nie jest cel naszych działań w tym zakresie – mówi Michał Rado." Obecnie budowany jest przejazd w Łagiewnikach na DK39, jest sygnalizacja świetlna a samochody puszczane są bokiem przejazdu, korków nie ma, budowane są również wszystkie perony, z Niemczy w kierunku Piławy utwardzany jest teren.
-
#145
Błażej Kopka
(2024-08-26 22:58:29)
Czy ja dobrze rozumiem? O remoncie całej 310 mamy zapomnieć dopóki Wrocław nie zrobi remontu węzła i wyniesienia 285? Czyli za jakieś 30 lat? Ciekawe...
-
#146
(odp. na #145)
Krzysztof Nowak
(2024-08-27 07:30:16)
Też tak to rozumie, co jest skandalem i jeszcze to, że odcinek z Łagiewnik do Piławy jest remontowany ze względu na zainteresowanie prowadzenia ruchu towarowego, co oni chcą tam wozić, kto?. Czyli wycinka drzew i krzewów do Kobierzyc jest bezcelowa. Taki to jest ten nasz system naczyń połączony, najpierw czekali na WODY POLSKIE, później na przejęcie DZIAŁEK, teraz na PKP PLK, coś mi się wydaje, że oni chcą nas wystrychnąć na dudka.
-
#147
Igor13
(2024-08-27 12:50:47)
A czy nie lepsze byłoby rozwiązanie aby zrewitalizować i w tym roku uruchomić połączenia Łagiewniki - Świdnica (zintegrowane z pociągami do Wrocławia oraz z dodatkową relacją Łagiewniki - Piława Górna), które kursowałyby do czasu, kiedy odcinek do Kobierzyc nie zostanie ukończony? To byłoby o wiele lepsze rozwiązanie.
-
#148
(odp. na #145)
wasiukibic
(2024-08-27 14:46:16)
Pieprzenie o Szopenie. To po co w takim razie uruchamiali przewozy pasażerskie na lk 285, skoro w pespektywie mają ją przebudowywać i tak się to skończy KKZ? No ale jak zamiast konkretów jest "podpisanie listu intencyjnego, w sprawie wyrażenia woli współpracy na rzecz podjęcia działań w zakresie opracowania Wstępnego Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego", to tak się to właśnie kończy - narobienie ludziom nadziei, a później gorzkie rozczarowanie. Nie mniej jednak, to jest właśnie takie czysto-polskie bieda-myślenie, a raczej brak myślenia perspektywicznego, którym wykazało się PKP we Wrocławiu, prowadząc remont lk 285 w starej niwelecie, zamiast od razu budować powyżej poziomu ulic, dwa tory i elektryfikacja. Zastanawiające, że w przypadku budowy dróg raczej nie ma takiego dziadowania i jak trzeba wywalić setki milionów złotych na tunele, mosty to jest po prostu "Shut up and take my money", a jak trzeba zainwestować kolej, to "a nie, czekaj, bo to trzeba na spokojnie, usiąść pomyśleć", a nie sorry, PLK przecaś wyremontowało na glanc odcinek Przemyśl - Malhowice, dla nikogo.
-
#149
Tomek
(2024-08-27 14:49:18)
Chyba nie. Kto do tego wsiądzie? Z Łagiewnik do Wrocławia jest bodajże 40 km (drogą), a koleją przez Świdnicę ze 100? Moim zdaniem, pomijając to co się tam dzieje, to ten cały remont w tej postaci tj. bez mijanek to jaja - nie będzie fajnej oferty przewozowej zachęcającej ludzi do skorzystania z kolei, a chyba o to chodzi. Ja tam się pewnie karnę, ale to w ramach fazy.
-
#150
Błażej Kopka
(2024-08-27 22:09:09)
A może jest tak, że DSDiK dotarły już do pewnego muru i dalej nie dadzą rady? Bo to się fajnie słyszy, że oni za przysłowiowy ułamek ceny PLK robią rewitalizację linii kolejowych, ale... No właśnie. A może jak wyjdzie na to, że trzeba dołożyć USRK i całą obsługę z tym związaną to cała rewitalizacja wcale nie wyjdzie taniej niż ta od PLK? Albo przynajmniej nie tak znacząco taniej? Proponuje spojrzeć na korespondencje w sprawie mijanki na linii Trzebnickiej to zrozumiecie dlaczego DSDiK tak broni się przed własnymi posterunkami ruchu oraz dlaczego PLK nie ma ochoty tego robić. Pisałem o tym od dawna, że to będzie główny problem DSDiK w najbliższych latach... DSDiK nie umie w stacje węzłowe i będzie ich unikał i tyle...
-
#151
Krzysztof Nowak
(2024-09-17 12:50:27)
DSDiK wybrała najkorzystniejszą ofertę na wycinkę drzew, krzewów i samosiejek na odcinku Kobierzyce - Łagiewniki Dzierżoniowskie, wygrała firma USŁUGOWO-HANDLOWA MAMUT z Piechowic, oferta opiewa na kwotę 846 tys zł, przypominam, że kwota brutto przeznaczona na realizacje zadania wynosiła ponad 2 miliony złotych. Oferta firmy MAMUT była drugą z najniższych proponowanych, po podpisaniu umowy, firma będzie miała 90 dni na ukończenie wycinki.
-
#152
Błażej Kopka
(2024-09-17 17:47:50)
Dwa pytania - po co teraz ta wycinka, skoro zarząd województwa przyznaje, że nie chce odbudowywać tego odcinka dopóki nie będzie rozbudowy w ostatecznym kształcie WWK? Pytanie drugie - czy nie będzie teraz ważniejszych wydatków?
-
#153
Ola
(2024-09-19 08:16:15)
Błażej Kopka. Dwa pytania. Po pierwsze, po co ty zadajesz tyle pytań, skoro nikt nie zna na nie konkretnych odpowiedzi (jak mały Jasiu w przedszkolu) i po drugie, po co piszesz tyle rzeczy, z których nic nie wynika (zauważyłam wysyp twoich komentarzy przez ostatnie dwa dni, pisanych chyba dla samego pisania, takie masło maślane)? Naprawdę, nie zauważasz tego, że "zaśmiecasz" tylko wątki?
-
#154
Błażej Kopka
(2024-09-19 21:30:30)
@Ola - piszę tyle, bo miałem wolne i czas - bardzo mi przykro, że ból pewnej części ciała z tego powodu uniemożliwia Ci swobodne siedzenie i dlatego postanowiłaś zabrać głos. Chylę też czoła przed Twoją wiedzą na temat, co wiedzą (lub nie) "wszyscy" - to fascynujące. Zadając pytanie myślałem, że być może ktoś ma inne źródła, informacje, plotki na ten temat i wywiąże się ciekawa polemika, ale teraz już wiem, że nie, bo Ty wiesz za wszystkich. Winszuje takiej wiedzy. Aż boję się zapytać, skąd ją czerpiesz. Dziękuję też, że dałaś mi przykład tego, jakie wpisy zaśmiecają wątki. Serdecznie pozdrawiam :)
PS Jako że nie jestem zbyt lotny w pewnych sprawach, będę wdzięczny jak powiesz mi cokolwiek na temat tego, czym Twój wpis wzbogacił historię reaktywacji LK310 - bo może zwyczajnie coś przeoczyłem. -
#155
Krzysztof Nowak
(2024-10-06 16:48:22)
Aktualna sytuacja na linii 310 z drona https://www.youtube.…
-
#156
Krzysztof Nowak
(2024-10-29 17:21:35)
Garść informacji z rewitalizacji linii 310. Linia przejezdna na odcinku Łagiewniki (Wrocławska) - Niemcza - okolice ulicy Folwarcznej, 20-21 października na tym odcinku pracowała maszyna do profilowania toru, tory ułożone już praktycznie do Piławy Górnej i przygotowane do wpięcia do podsudeckiej, perony w zasadzie gotowe, trwa budowa przejazdu w Nowej Wsi Niemczańskiej (ogromne korki na dk8). Od Łagiewnik wycinka drzew i krzewów doszła już do Jordanowa Śląskiego (w sobotę) w Łagiewnikach Pan od kostki brukowej pomału zwija swój mandżur. Wg nieoficjalnych informacji, przetarg na odbudowę północnego odcinka linii ma nastąpić w ciągu 3 miesięcy, oznacza to, że plany budowy Wrocławskiego Węzła Kolejowego zostają odłożone na później. Jeśli chodzi o mijankę, to planowana jest na terenie stacji Łagiewniki Dzierżoniowskie, tam również planowane jest wyprowadzenie toru na Strzelin/Kondratowice.
-
#157
Błażej Kopka
(2024-10-30 12:19:28)
To takie małe pytanie - co z rozbudową Kobierzyc do planowanego kształtu? To pójdzie razem z tym przetargiem za 3 miesiące? I wszystko województwo sfinansuje?
-
#158
Tommt
(2024-10-30 23:54:41)
(odp. na #156) Tor a nie tory i nie budowa, a modernizacja Wr. Węzła Kolejowego :)
-
#159
(odp. na #158)
Krzysztof Nowak
(2024-10-31 14:04:35)
No tak, przecież węzeł istnieje :) #157 tego nie wiem, ale znając konflikt interesów to nie. Peron w Niemczy już pobazgrany (nie graffiti) na razie skromnie, do znienawidzonego pomarańczowego koloru DSDiK dodano niebieskie elementy.
-
#160
Krzysztof Nowak
(2024-11-20 12:58:03)
W projekcie uchwały budżetowej województwa na rok 2025 na kolejny(kolejne) etap rewitalizacji linii 310 przeznaczone zostanie 129 mln PLN "Na linii kolejowej zostaną uruchomione zarówno przewozy pasażerskie jak i towarowe, co przyczyni się do odciążenia ruchu na drogach krajowych oraz wojewódzkich. W 2025 roku zaplanowano kontynuację realizacji umowy na zabudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, a także prace związane z zaprojektowaniem oraz wykonaniem robót torowych dla jednotorowej linii kolejowej nr 310, wraz z obiektami inżynieryjnymi, obiektami obsługi podróżnych i przejazdami kolejowo-drogowymi. Prace te obejmować będą wykonanie dokumentacji projektowej oraz roboty budowlane, w tym rozebranie i demontaż istniejącego toru, wybranie zanieczyszczonej podsypki, wykonanie badań nośności podłoża, utylizację odpadów wytworzonych w trakcie rewitalizacji, zakup nowych materiałów, budowę toru na całym odcinku, remont obiektów inżynieryjnych. Spodziewanym efektem inwestycji jest 38,47 km zrewitalizowanych linii kolejowych oraz 11 nowych lub zmodernizowanych stacji i przystanków kolejowych. Projekt planowany do realizacji w ramach Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021-2027 i przewidziany do zakończenia w 2025 roku." https://bip.dolnysla…
-
#161
Krzysztof Nowak
(2024-12-10 20:59:09)
Przy styku linii 310 z LK137 pojawił się nowy rozjazd, dzięki któremu w Piławie Górnej będzie można wjechać na każdy z peronów.
-
#162
(odp. na #161)
Programista Kolejowy
(2025-01-30 13:00:14)
Dodałem na openstreetmap ten rozjazd. Naniosłem na podstawie filmiku, gdzie widać, w którym miejscu jest. Jeśli jednak źle naniosłem na mapkę, to proszę o poprawkę.
I jak idą prace? Zrobiono już cały odc Łagiewniki - Piława? Widziałem że zaczęli od Kobierzyc. Ciekawe, że nie szli kilometrażowo i najpierw nie robili Kobierzyce - Łagiewniki -
#163
(odp. na #162)
Jacek2004
(2025-01-30 17:51:51)
Od Łagiewnik do Przerzeczyna tor wygląda mi na już gotowy. Od Przerzeczyna do miejsca, od którego linia jest pod zarządem DSDiK, tor jest położony, obsypany tłuczniem i wstępnie podbity, ale na pewno jeszcze wymaga pracy. Brakuje jeszcze jakieś 200 metrów do tego nowego rozjazdu. Przystanki prawie gotowe - brakuje tylko gablot, tablic informacyjnych itp. Kontynuowane są także prace przy tarczach przejazdowych i SSP.
-
#164
(odp. na #163)
Programista Kolejowy
(2025-01-30 19:39:29)
Jak masz jakieś fotki, to fajnie będzie zobaczyć. Na grupie https://www.facebook… chętnie się przyjmą. Pozdrawiam
-
#165
Krzysztof Nowak
(2025-02-08 15:10:22)
Obecna sytuacja na linii 310 https://www.youtube.… na połowie linii zostały już ostatnie prace wykończeniowe. Z budżetu województwa odjęto 16 mln PLN i teraz na rewitalizację przeznaczone będzie 113 mln PLN. Różne głosy chodzą, że w tym roku nie będzie się nic działo na północnym odcinku, z drugiej strony, podobno jednak do końca lutego ma być jakiś przetarg.
-
#166
Krzysztof Nowak
(2025-02-25 13:16:58)
Pojawił się przetarg "Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zad. pn.: REWITALIZACJA LINII KOLEJOWEJ nr 310 Kobierzyce – Piława Górna na odcinku KOBIERZYCE – ŁAGIEWNIKI DZIERŻONIOWSKIE od km 0,174 do km 21,300." na początku kwietnia, zostaną przedstawione oferty, do sierpnia przedstawiony zostanie zwycięzca przetargu i ma nastąpić związanie umową, czas na realizację umowy 30 miesięcy. Prędkość maksymalna 100km/h, nacisk na oś 200kN, dwa przystanki w Pustkowie Wilczkowskim i Jordanowie Śląskim, na terenie stacji Łagiewniki Dzierżoniowskie budowa mijanki o długości minimum 300m, z wypuszczeniem toru w kierunku Strzelina, minimum 100m za dk8. https://ezamowienia.…
-
#167
Błażej Kopka
(2025-03-01 05:37:50)
Czy w ramach tego przetargu stacja Kobierzyce przybierze swój planowany, wielce unikatowy kształt (jeden peron wyspowy czterokrawędziowy z rozjazdami pośrodku), czy to jeszcze nie teraz? A jak nie teraz, to kiedy i czy w ogóle?
-
#168
Krzysztof Nowak
(2025-03-26 16:32:21)
Na facebooku DSDiK pojawił się film z przejazdu po linii 310, od Piławy Górnej do Niemcy prędkości między 80-90km/h, Niemczą a Łagiewnikami 70-80km/h @167 Nie, stacja w Kobierzycach nie należy do DSDiK. Na razie nie słyszałem, kiedy ta przebudowa ma być.
-
#169
Krzysztof Nowak
(2025-03-29 11:15:25)
Z najnowszych aktualizacji rewitalizacji 310. Nie będzie przystanku w Pustkowie Wilczkowskim, wybudowany zostanie tylko jeden, w Jordanowie Śląskim, zmieniono czas realizacji zadania z 30 do 24 miesięcy. Ogłoszenie zwycięscy przetargu zostanie ogłoszone 28 kwietnia 2025 roku, a umowa ma zostać podpisana do 25 sierpnia 2025 roku. W Piławie Górnej tor 310 dalej nie podłączony do stacji, należy to do PKP PLK.
-
#170
Marcin
(2025-04-07 23:39:02)
Liczyć na PKP, że to szybko zrobią, to tak jak liczyć na wygraną w totka. Oni się nie spieszą.
-
#171
Błażej Kopka
(2025-04-09 06:13:07)
Linia jeszcze przez kilka lat nie będzie drożna, to z czym się mają śpieszyć?
-
#172
Marcin
(2025-04-09 22:09:52)
Chociażby z tym, że to chyba problem zrobić te kilka metrów i połączyć z Podsudecką tak, żeby już na tym odcinku roboty były zakończone na zicher.
-
#173
Błażej Kopka
(2025-04-10 14:09:56)
W Rokitkach chyba do dzisiaj pół stacji niesprawne i jazda na Sz, a Tobie się marzy podłączanie do sieci linii, która i tak nie funkcjonuje?
-
#174
Błażej Kopka
(2025-04-28 16:14:28)
DSDiK otwarła oferty na remont odcinka Kobierzyce - Łagiewniki. Wszystkie oferty (9) mieszczą się w budżecie zamawiającego. Swoją drogą ciekawe, czy stacja w Kobierzycach kiedykolwiek zyska swój ostateczny kształt, czy te niepotrzebne obecnie zygzaki po prostu już się tak ostaną na zawsze.
-
#175
Krzysztof Nowak
(2025-06-23 19:37:42)
DSDiK wybrała dzisiaj zwycięzce przetargu na odbudowę północnej części linii, zwyciężyła ponownie firma TORHAMER i za kwotę 75 743 728,80 wyremontuje ten kawałek linii. https://ezamowienia.…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Kobierzyce – Piława Górna (310)