OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wrocław Główny – Świdnica Kraszowice (285)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-30 (przebieg)

Informacje o całej linii:
Nazwa: Wrocław Główny – Świdnica Kraszowice (285)
Linię budowano w dwóch etapach: w latach 1884-1885 wybudowano fragment Wrocław - Sobótka Zachodnia (o ile wiem z pieniędzy z kontrybucji nałożonej na Francję), a w 1898 roku dociągnięto ją do Świdnicy. Ostatni planowy pociąg pasażerski przejechał trasę 23 czerwca 2000 r. Pod koniec istnienia linia miała dość ciekawy charakter. Na odcinku Wrocław - Sobótka pociąg potrafił być zatłoczony do ganic możliwości, a na reszcie trasy woził powietrze. Obecnie co jakiś czas jeździ tędy pociąg towarowy relacji Wrocław Borchów - Sobótka Zachodnia.

Informacje cząstkowe:

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #186 Błażej Kopka (2025-09-04 11:20:45)
    No to Kolega @Karny się zdziwił - i to szczerze ;) Ja jakoś nie.
  • #187 Karny (2025-09-04 20:27:11)
    Cóż, przyznaję się do błędu. I tylko zastanawia mnie, czy na Przedmieściu KD zaplanuje jakieś rozkładowe krzyżowania z wykorzystaniem peronu nr 2, czy go też budują tylko dla "pociągów okazjonalnych"...
  • #188 Błażej Kopka (2025-09-05 10:32:02)
    A on w końcu jest budowany, czy tylko rezerwa pod niego robiona?
  • #189 Karny (2025-09-05 18:35:15)
    Budować go jeszcze de facto nie zaczęli, na razie grzebią na Kraszowicach, ale z komunikatu prasowego po podpisaniu umowy wynika, że peron (dwukrawędziowy!) ma w ramach tej inwestycji powstać (https://swidnica24.p….
  • #190 Tommt (2025-09-06 20:38:03)
    Nie wiem, czy budowa peronu na Kraszowicach to dobry pomysł. Ile osób miałoby korzystać z tej stacji? Do najbliższych zabudowań jest kawałek drogi, a i same skupiska ludzkie nie są zbyt duże, małe wioski.
  • #191 (odp. na #190) wasiukibic (2025-09-06 21:08:34)
    Karnemu chodziło o drugi peron na Przedmieściu. Skąd pomysł, że cokolwiek ma powstać w Kraszowicach?
  • #192 Tommt (2025-09-06 21:51:46)
    (odp. na #191) Z ostatniego komentarza Karnego, ale wszystko jest już jasne, po prostu źle odczytałem zawartą informację. Dziękuję za zwrócenie uwagi.
  • #193 Hugo (2025-09-06 22:51:23)
    Najlepsze w tym wszystkim jest to, że na ostatniej sesji Rady Miasta Świdnica gościł Rafał Wiernicki, dyrektor wałbrzyskiego zakładu PKP PLK, i przy odpowiedzi na pytanie jednego z radnych o możliwość przebudowy LK 137 na dwutorową wypowiedział m. in. takie słowa: „Wśród pewnych przesłanek, które są rozważane na komitetach inwestycyjnych w mojej spółce, jest odbudowa możliwości krzyżowania pociągów znowu na dawnej stacji Kraszowice, która jest dzisiaj tylko posterunkiem odgałęźnym, zatem planowane byłoby też przywrócenie funkcji ruchowej” (nagranie można znaleźć na stronie RM, zacytowane słowa padły w 50 minucie). Tak, to na razie mgliste plany, ale jednak te Kraszowice w jakimś kontekście są brane pod uwagę.
  • #194 Błażej Kopka (2025-09-06 23:29:47)
    Ale co by tam chcieli krzyżować?
  • #195 (odp. na #194) Hugo (2025-09-08 16:39:00)
    Wiem tyle, co zostało powiedziane na sesji RM. Dla szerszego kontekstu mogę jeszcze dodać, że swoją odpowiedź co do drugiego toru na LK 137 dyrektor Wiernicki rozpoczął od stwierdzenia, że w najbliższych latach priorytetem na pewno będzie udrożnienie możliwości wywozu kruszyw. Później padły zacytowane wyżej słowa, a podsumowaniem całego wątku było zdanie, że „doraźnie [zamiast drugiego toru] prace remontowe będą prowadzone w obecnym śladzie z ewentualnym usprawnieniem możliwości krzyżowania pociągów w niektórych lokalizacjach, prawdopodobnie to będzie m. in. dawna stacja Świdnica Kraszowice”. Nie chcę gdybać, ale może będą tam krzyżować tylko towarowe z pasażerskimi, tak aby wyeliminować dłuższe postoje tych pierwszych w Świdnicy Miasto... Bo jakoś entuzjastów przywrócenia postojów pasażerskich na Kraszowicach chyba zbyt wielu nie ma.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wrocław Główny – Świdnica Kraszowice (285)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...