OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-06-18 (historia)

[Pokaż/ukryj poszczególne odcinki]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
5,229 0
| |
| | 6,898 1
| |
| | 9,495 4
| |
| | 12,025
| |
| | 13,577 8
| |
| |
  Mrozów  (D)
20,734 15
| |
| |
  Miękinia  (D)
24,433 19
| |
| | 29,618 24
| |
| | 33,839 28
| |
| |
  Malczyce  (D)
42,706 37
| |
| | 52,182 47
| |
| | 54,950 49
| |
| | 61,254
| |
| |
  Legnica  (D)
65,113 60
| |
| |
  Jezierzany  (D)
70,211 65
| |
| |
  Miłkowice  (D)
74,572 69
   
   
  Goliszów  (D)
81,771 76
   
   
  Rokitki  (D)
88,892 83
   
   
  Modła  (D)
96,043 91
   
    100,500 95
   
   
  Studzianka  (D)
106,125 101
   
   
  Leszno Górne  (F)
113,233 108
   
   
  Małomice  (F)
128,310 123
   
   
  Żagań  (F)
139,527 134
   
   
  Żagań JW 718  (F)
143,030
   
   
  Olszyniec  (F)
145,250
   
   
  Złotnik  (F)
   
   
  Bieniów  (F)
155,769 150
   
    159,300 154
   
   
  Jasień  (F)
167,163 162
   
   
  Lubsko  (F)
172,780 167
   
   
  Mierków  (F)
176,485 171
   
    184,769 179
   
    189,708 184
   
   
  Gubinek  (F)
196,915 191
   
   
   
   
  Guben (Gubin)  (DE)
197,700
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 Tommt (2018-06-10 15:03:18)
    A nie można było by odtworzyć drugiego toru (docelowo elektryfikacja) i puścić ekspresy? Przecież to jest najkrótsza trasa w kierunku Berlina. Odpowiedz»
  • #3 (odp. na #2) wasiukibic (2018-06-10 21:19:21)
    Technicznie to możliwe ale czy warto? Przy obecnych przewozach (regionalny ruch osobowy + łykendowy międzynarodowy na poziomie 6-8 par na dobę, obsługa miejscowych zakładów przemysłowych i jednostek wojskowych) przepustowość tego odcinka z istniejącymi mijankami jest wystarczająca. Ostatnio nawet zamknięto dla czynności ruchowych stację w Modłej. Elektryfikacja - z powodów powyższych, to kosztowna zabawa. Wątpliwe jest, aby wprowadzono na odcinku Legnica - Żary takt godzinny dla ruchu regionalnego, linia też nie jest przewidziana jako towarowy korytarz transportowy. Pociągi do Berlina - dobre w łykendy, dla ruchu turystycznego oraz dojazdów i powrotów z pracy. Nie wiem, czy w tygodniu dałoby radę wygenerować dobrą frekwencję, np. przechwytując część ruchu z autostrady. Jak już zrobią mosty i będzie można cały odcinek przelecieć 100 km/h to obecny jednotor z mijankami jest wystarczający, zawsze można odbudować w formie zdalnej Wierzbową Śl. czy Studziankę. Trzeba za to pokusić się o lepszą sieć przystanków; choćby uporządkować ten burdel jaki jest w Goliszowie i Białej Złotoryskiej, gdzie przystanek od czasów niemieckich jest w polu, pomiędzy tymi wioskami i skutkiem czego nikt z niego nie korzysta. Już dawno powinny powstać perony w każdej z tych wsi. Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #3) Gert (2018-06-15 02:10:25)
    Zgadzam się z Przedmówcą w kwestii, iż na odcinku Legnica-Żary obecnie niską przepustowość można by podwyższyć poprzez budowę (odbudowę) mijanki w Wierzbowej Śląskiej - w połowie szlaku Rokitki - Leszno Górne. Długość tego szlaku wynosi aktualnie 25 km!!!, i jest on najdłuższy na linii od Wrocławia do Żagania (Żar). Po ewent. budowie mijanki w Wierzbowej Śl. niskoprzepustowy odcinek od Miłkowic do Żagania zostałby podzielony na w miarę równe szlaki - wynoszące po około 12 km, co skutkowało by bardzo znacznym podniesieniem przepustowości przy stosunkowo niewielkich kosztach (koszt budowy mijanki obecnie wynosi podobno 19-20 mln zł.). Odpowiedz»
  • #5 (odp. na #4) wasiukibic (2018-06-15 07:22:22)
    Powiem szczerze, że dla mnie 19-20 mln złotych za budowę mijanki (300 m toru pojedynczego wraz z przygotowaniem terenu, podbudową i odwodnieniem, 2 rozjazdy, 6 semaforów + 2 tarcze ostrzegawcze, 1 nastawnia (jeżeli przyjmiemy sterowanie miejscowe), okablowanie do semaforów i zwrotnic, odbudowa krawędzi peronowej + robocizna) brzmi jak kosmos. Mamy tu jakiegoś eksperta, który mógłby się wypowiedzieć w tej kwestii? Patrząc na jakieś stare kosztorysy z czasów studenckich wychodzi mi około 6-7 mln złotych. Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) Gert (2018-06-15 09:11:19)
    Sam nie wiem...Taka kwota była podana parę tygodni temu bodajże w "Rynku Kolejowym" (dotyczyło to budowy mijanki w Przybyłowicach na trasie Legnica-Jawor). Odpowiedz»
  • #7 (odp. na #6) wasiukibic (2018-06-15 17:52:15)
    W tym samym czasie będzie kompleksowo remontowana 50 km linia kolejowa Opole - Nysa, gdzie prace obejmą poza nawierzchnią i urządzeniami srk także perony, przejazdy kolejowe, mosty i wiadukty oraz budowę dwóch nowych przystanków. Koszt to 122 mln zł. A tutaj jedna, śmieszna mijanka i 15% tej kwoty? Gdzie tu logika? Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #7) Gert (2018-06-15 19:18:46)
    No cóż... Nie wiem co mam w tej sytuacji powiedzieć...? - Po prostu napisałem to co wiedziałem... Nie jestem "kolejarzem"... Mieszkam w raczej dużym mieście (jedna z pierwszych stolic Polski, a na pewno miasto pierwszego biskupstwa w Polsce - mądremu dość...). Natomiast okolice węzła legnickiego i żagańskiego są bliskie mojemu sercu, albowiem urodziłem się w tamtych okolicach, i mieszkałem tam przez około 25 lat...

    Nie mogę zgodzić się z twierdzeniem, że budowa mijanki na jednotorowym szlaku liczącym około 25 km jest "ŚMIESZNĄ" sprawą... Polska jako kraj UE ma szanse na modernizację - w dużej mierze ze środków wspólnotowych - szeregu traktów kolejowych, jednakże środków tych w bardzo znacznym stopniu nie wykorzystuje (wracają one do "Bruxeli"...)…
    Odpowiedz»
  • #9 (odp. na #8) wasiukibic (2018-06-15 19:33:25)
    Źle odczytałeś moją wypowiedź. Sam fakt budowy mijanki w Studziance nie jest śmieszny. Moje zdziwienie budzi jednak kosztorys na tego typu prace, zważywszy na ich niewielki zakres w porównaniu z remontem 50 km linii kolejowej, który kosztuje 6 razy tyle. Odpowiedz»
  • #10 (odp. na #9) Gert (2018-06-19 16:12:51)
    Nie pisałem o mijance w Studziance (bo ona nie miała by aż tak wielkiego znaczenia - zbyt blisko Leszna Górnego), lecz w Wierzbowej Śląskiej (i chyba jej sens dość dobrze uzasadniłem).

    Nie mniej jednak, dziś (19 czerwca) czytałem także w "Rynku Kolejowym", iż... budowa mijanki obecnie przekracza (nawet znacznie) kwotę 20 mln zł (tym razem chodziło o Majdan Królewski w powiecie kolbuszowskim na Podkarpaciu) - faktycznie - zawrót głowy z tymi kosztami...
    Odpowiedz»
  • #11 (odp. na #10) wasiukibic (2018-06-19 21:13:38)
    Ostatnimi czasy, ze względu na boom budowlany, ceny robocizny i materiałów poszybowały znacznie w górę. Oferenci przestrzeliwują też kosztorysy z uwagi na większe prawdopodobieństwo zapłacenia kary w wyniku niedotrzymania terminu i konieczność przepłacenia ludzi czy sprzętu. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...