OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Olsztyn Gutkowo – Braniewo (221) (galeria)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-08-26 (przebieg)

Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

Obraz
fot. nieznany (przed 1902)
opis ⇵
Obraz
fot. Tomasz Bielecki (2004-10-17)
opis ⇵
Obraz
fot. ROBERT KOŃPA (2011-10-01)
opis ⇵
Obraz
fot. Tomasz (2018-04-20)
opis ⇵
Obraz
fot. Stanisław Stanisław (2018-08-12)
opis ⇵

Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Konto na piggy. (2020-02-08 10:57:45)
    do końcu 20 Sierpień 2020 roku, odchodzi się nowy przystanek imię Nowy Dwór albo Nowy Dwór Orneckie.
  • #2 Io (2020-02-08 20:31:56)
    Ale to nie na tej linii, skoro jest zawieszona dla ruchu pasażerskiego
  • #3 Pytanue (2020-02-09 16:16:12)
    Czy ktoś wie kiedy i dlaczego przebudowano spory odcinek od Kajn do Bukwałdu?
  • #4 subsens (2020-02-11 22:52:10)
    Pomiędzy 1907 a 1913 (podniesienie kategorii linii z Nebebahn do Hauptbahn), albo 1934 (modernizacja) albo nawet 1944 (hipotetycznie), dla zwiększenia prędkości przejazdu między Olsztynem a Królewcem. Na linii jest więcej spektakularnych przekładek/prostowań łuków, niektóre dosyć zagadkowe i nieoczywiste.
  • #5 Darek Nowak (2020-03-29 00:23:12)
    Od 01.04 Braniewo zostaje pozbawione komunikacji kolejowej.
    Tak podaje przynajmniej https://koleo.pl/… oraz https://.polregio.pl…
  • #6 (odp. na #5) Stanisław Stanisław (2020-04-03 00:05:19)
    Potwierdzam. Od 1 kwietnia 2020 roku kołowa komunikacja zastępcza na linii nr 221 została zawieszona do odwołania... i nie był to wcale prima aprilis :( Dodam może, że nie ma to związku z obecną sytuacją w kraju, bo już na początku marca, jadąc porannym "Regiobusem" z Dobrego Miasta do Olsztyna usłyszałem od sprzedającego bilety konduktora, że komunikacja zastępcza będzie funkcjonować tylko do końca marca. W dodatku wszelkie prace na linii "ugrzęzły" chyba na dobre... Dodam może, że ruch towarowy odbywa się nadal (a przynajmniej odbywał jeszcze w marcu), ponieważ np. jeden z pociągów towarowych (z 12 węglarkami z węglem kamiennym) przybył od strony Braniewa do Dobrego Miasta w dniu 24 lutego. Wagony zostały rozładowane nijako tradycyjnie przy placu ładunkowym zlokalizowanym w płn. części stacji. Również w połowie marca przechodząc obok stacji widziałem przygotowania do przyjęcia jakiegoś pociągu. Pojawił się dyżurny ruchu, oraz pracownicy PKP PLK sprawdzający stan torów, rozjazdów i rogatek. Jednak obowiązki nie pozwoliły mi poczekać na przyjazd pociągu, przypuszczam jednak, że ponownie był to skład z węglem kamiennym dla miejskiej kotłowni i okolicznych punktów handlujących opałem.
  • #7 tomimaki (2020-06-29 17:18:13)
    Odcinek Dobre Miasto - Orneta ma być modernizowany w latach 2020 - 2021, odcinek Orneta - Pieniężno w latach 2022-2023. Nie ma wykonawcy na odcinek Olsztyn Gutkowo - Dobre Miasto. http://gazetaolsztyn…
  • #8 Stanisław Stanisław (2020-10-16 14:27:11)
    We wrześniu 2020 r. odbył się remont rozjazdu nr 2 w Dobrym Mieście. Wymieniono m.in. podkłady, część szyn, tłucznia oraz oczyszczono okolicę rozjazdu, w tym pogłębiono rów odwadniający. Początkowo myślałem, że być może rusza długo zapowiadana modernizacja stacji, ale prace na rozjeździe ukończono, i jak dotychczas - nie licząc kosmetyki kolejnego rozjazdu, nr 29, na samej stacji, w temacie jej modernizacji, nic się nie dzieje. Poprawienie stanu rozjazdów nr 2 i 29 wiąże się zapewne z ruchem pociągów towarowych obsługujących bocznicę poprowadzoną do dobromiejskiego elewatora.

    Obie, obecnie istniejące firmy, położone przy bocznicy, CEFETRA (elewator zbożowy) i Agrochem (głównie handel środkami ochrony roślin i nawozami, w tym płynnym nawozem RSM), nadal korzystają z transportu kolejowego. Zarówno w wakacje, we wrześniu jak i obecnie, w październiku, właściwie każdego tygodnia, na bocznicę wjeżdżają składy towarowe, głównie dla Agrochemu. W związku z rozpoczęciem sezonu grzewczego, na stacji Dobre Miasto zaczęły się także pojawiać składy węglarek, rozładowywane tradycyjnie przy placu rozładunkowym w północnej części stacji, zlokalizowanym przy torze nr 3. Wspomniane pociągi przybywają od strony Gutkowa - tam docierają z kierunku Elbląga np. dla Agrochemu składy cystern różnych typów, dostosowanych do przewozu RSM, wagonów serii Simms (typ 425Sa) i serii Sis (typ 426S) czy też platform serii Res (typu 424Z oraz pochodzenia czechosłowackiego, oznaczonych CSD/R), oraz od strony Olsztyna (np węglarki, kilku typów, z węglem kamiennym). Po zboże, nijako tradycyjnie, zaglądały (jeszcze we wrześniu) wagony serii Tadds (typ 430S).

    Przy wspomnianych składach w ostatnich miesiącach można było zobaczyć przeważnie lokomotywy PKP Cargo serii SM42 (w tym zmodernizowanymi 6Dg), coraz częściej goszczą na stacji ST44, natomiast coraz rzadsze (w porównaniu do lat ubiegłych) są ST45. Z "prywaciarzy" przez ostatnie miesiące zaglądały np. SM42 CTL Logistics, 311D czy też potężny Class66.

    Wyżej wspomniane składy, tak jak pisałem przybywają od strony Gutkowa, a kierunek na Braniewo jest obecnie nieprzejezdny - rozebrano tor. Pod koniec września na stacji Dobre Miasto, na starej rampie boczno-czołowej, położonej na południe od dworca, przed byłym PKP-owskim magazynem, pojawił się spory skład podkładów strunowo-betonowych w większości "cechowanych" S-77 i S-78 typu INBK-7 (produkcji wytwórni KOLBET w Suwałkach z 1977 i 1978 r.) oraz G-78 typu PBS-1 (produkcji Wytwórnia Podkładów Strunobetonowych w Goczałkowie z 1978 r.). Podkłady te zeskładowano w tym miejscu, po zdjęciu ich z toru szlakowego. Tor szlakowy za stacją Dobre Miasto kończy się w km. 23.7 wg. słupka hektometrowego, tuż przy semaforze świetlnym, wjazdowym, oznaczonym H 1/2. Dalszy odcinek bardzo szybko zwinięto i podejrzewam, że zwija się go dalej, w kierunku Ornety, a ma to związek z ostatecznym, a rodzącym się w wielkich "bólach", zakończeniem przetargu na modernizację.... niestety tylko odcinka Dobre Miasto - Orneta (w latach późniejszych, o czym wspominał we wpisie poprzednim tomimaki, na "warsztat" idzie odcinek Orneta - Pieniężno, pozostała cześć linii nr 221 nadal czeka, tylko na co ?). Jak widać prace na odcinku Dobre Miasto - Orneta już rozpoczęto, zaraz za stacją Dobre Miasto tor "zwinięto", znikły podkłady, a "uwolnione" szyny leżą po obu stronach, byłego już torowiska, tworząc niezwykle długą i ciekawą serpentynę - zapewne wkrótce zjawi się ekipa z palnikami i widok ten przejdzie do historii. Tak czy siak, warto odnotować, że odcinek za Dobrym Miastem, od końca września 2020, jest już nieprzejezdny z powodu rozebrania torowiska.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Olsztyn Gutkowo – Braniewo (221)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...