OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Kłodnica – Kluczbork (175)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-06-07 (podobiekty)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Kłodnica   (O)
2,626
 
   
  Kłodnica 2   (O)
 
    6,312
 
   
  Leśnica   (O)
9,570
 
    14,389
 
   
  Zimna Wódka   (O)
19,629
 
   
  Brzezina   (O)
23,629
 
    30,078
¦
¦   35,350
¦
¦  
  Rozmierka   (O)
35,802
¦
¦  
  Kadłub   (O)
40,728
¦
¦  
  Sporok   (O)
43,903
¦
¦   48,458
¦
¦  
  Fosowskie   (O)
51,726
| ¦
| ¦ 58,105
| ¦
| ¦
  Zębowice   (O)
65,074
| ¦
| ¦
  Szumirad   (O)
75,477
| ¦
| ¦ 81,635
| ¦
| ¦
  Kuniów   (O)
85,780
| ¦
| ¦
  Kluczbork   (O)
89,006
| ¦
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #15 (odp. na #14) wasiukibic (2022-09-05 01:32:32)
    Kędzierzyn-Koźle - Strzelce Opolskie => odbudową linii były zainteresowane gminy Ujazd i Leśnica, z uwagi na powstająca na północ od Zimnej Wódki strefę przemysłową. Nic mi jednak nie wiadomo, czy temat został pchnięty dalej, czy umarł gdzieś po drodze. Nie wiem, jak za PRL-u, ale za III RP to była typowa lokalka, bez większego znaczenia dla całej sieci i transportu towarów. Ale raczej za komuny było podobnie, skoro nawet nie odbudowano mostu nad Kanałem Gliwickim, na bezkolizyjnym wyprowadzeniu linii z Kędzierzyna-Koźla.
    Strzelce Opolskie - Fosowskie był istotny z punktu widzenia cementowni, która padła jakieś 20 lat temu. A odcinek Kluczbork - Fosowskie był traktowany jako erzac w połączeniu Kluczbork - Opole, po idiotycznej likwidacji kursów przez Jełową. Niestety, jakiś dureń uznał wtedy, że po co bezpośrednie połączenie ze stolicą województwa, skoro można pojechać naokoło i z przesiadką? Gwoli sprawiedliwości, dopóki jeszcze rozkład zawierał więcej niż 2 pary pociągów, to frekwencja była niezła; ludzie dojeżdżali do szkół i pracy do Kluczborka, ale komuś to połączenie najwyraźniej przeszkadzało, po drodze same wioski i wygoniono ludzi z pociągów psując rozkład jazdy, jak się tylko dało. Na koniec, świat mi że została jedna para, skomunikowana z pociągiem do Opola Głównego. Frekwencja zleciała na pysk (choć jeszcze trochę ludzi jeździło w relacji Kluczbork-Opole) i można było zawiesić kursy całkowicie, chwaląc się oszczędnościami.
    Wojsko to odcinek Kluczbork - Fosowskie, choć gramotniej byłoby napisać - pozostałości odcinka. Za komuny ten odcinek był przewidziany jako jeden z korytarzy wywozowych węgla z GOP. Stąd dwa tory i drut.
    Przyczyn degradacji linii było kilka: spadek przewozów węgla, likwidacja cementowni w Strzelcach Opolskich, no i oczywiści chęć optymalizacji sieci.
    Wątpię, aby ktokolwiek pokusił się o odbudowę tego ciągu w całości; może wojsko zrobi swoją pajdę i tela.
  • #16 Podoficer (2022-09-05 16:40:51)
    Wasiu, podobno jesteś z Wrocławia, więc zanim cokolwiek napiszesz o województwie opolskim zapoznaj się z papierami jak na przykład te:
    https://www.szukajwa…
  • #17 (odp. na #16) wasiukibic (2022-09-05 17:28:19)
    Nie podobno, a na pewno.
    Strona podana przez Ciebie mi nie działa.
    Województwo opolskie leży w zakresie mojego zainteresowania tematami kolejowymi.
    W swoich wypowiedziach bazuję na wizji lokalnej, rozmowie z mieszkańcami, kolejarzami, czasami także z przedstawicielami jednostek terytorialnych oraz wiadomościami dostępnymi w mediach. O ile doniesienia medialne są zazwyczaj pewne, o tyle ludzie in situ potrafią czasem coś przekoloryzować, lub sprzedać kit, sam także mogę wysnuć fałszywe wnioski, życie.
    Proszę odnieść się konkretnie do napisanych przeze mnie rzeczy, w którym miejscu popełniłem błąd. Jestem w stanie uderzyć się w pierś i to skorygować.
  • #18 Podoficer (2022-09-06 16:39:44)
    Nie będę tu streszczał ponad kilkudziesięciostronicowego dokumentu, bo to nie miejsce i czas.
    Dokument nazywa się "Ocena stanu transportu w woj. Opolskim w latach 1965-1971 i perspektywy jego rozwoju w latach 1972-1975",
    sygnatura: 82/514/0/15.1/7,
    zespół: Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych we Wrocławiu
    Archiwum Państwowe we Wrocławiu
    Resztę załatwią urocze panie na Pomorskiej pod dwójką.
  • #19 (odp. na #18) wasiukibic (2022-09-06 19:22:59)
    Masz problem do tego, co napisałem. Warto byłoby więc w krótkich, żołnierskich słowach wyłożyć swoje argumenty, a nie odsyłać do jakiegoś dokumentu. Można podeprzeć się nim, jako źródłem, ale nie jest to erzac dyskusji, jaką tukej prowadzimy. To raz.
    Dwa. Piszesz o dokumencie powstałym w latach 70. XX wieku. OK. Tylko ten zapewne nijak się ma do realiów jakie panowały w drugiej połowie lat 90. XX wieku, czy na początku wieku XXI, a tym bardziej strefy przemysłowej przy autostradzie A4. Natomiast co do roli, jakie pełniły dla ówczesnego przemysłu odcinki Strzelce Opolskie - Fosowskie czy Fosowskie - Kluczbork jestem pewien i wątpię, żeby w tym dokumencie stało inaczej, tzn. może być więcej, mogły być inksze, szersze perspektywy, jednak obsługa cementowni pod Rozmierką i korytarz wywozowy węgla z Górnego Śląska to są kwestie niepoważalne. Jeżeli zaś masz jakąś wiedzę dotyczącą odcinka Kędzierzyn-Koźle - Strzelec Opolskie, który sam w sobie generował minimalny ruch towarowy i nie przeszedł w zasadzie większych inwestycji po 1945 roku (o czym wspomniałem w poprzednim poście), ino został poklejony na szybko - to jeżeli wiesz o roli, jaką spełniał on dla obsługi kombinatów chemicznych w K-K, tudzież S.O., ruchu tranzytowego z Czech, to chętnie to przeczytam. Ja pamiętam schyłek funkcjonowania tej linii, gdzie do stonki czy kociołka przyczepiano dwie bonanzy i tak to się kulało wesoło do S.O., coś mi nawet świta, że nawet w trudnych realiach popowodziowych nie było możliwości poprowadzenia tamtędy objazdowego ruchu towarowego, czy wjazdu sześcioosiowych loków w ogóle, ale tu mogę się mylić, bo to było ponad 20 lat temu.
  • #20 Podoficer (2022-09-06 20:31:35)
    Podałem Ci wędkę a Ty chcesz żebym Ci złapał rybę, zrobił pod beszamelem i podstawił pod nos.
    Rusz tyłek sprzed komputera i posiedź trochę w archiwach albo na Joannitów, to pogadamy, bo z Twoimi wyobrażeniami o kolei nie zamierzam dyskutować.
  • #21 (odp. na #20) wasiukibic (2022-09-06 21:10:53)
    Guzik mi podałeś. Zarzuciłeś tytułem publikacji i jej sygnaturą, bez odniesienia się do postawionych przeze mnie tez, a to wypadałoby zrobić, jeżeli chcesz je obalić/uzupełnić/podtrzymać. Też mogłem podać tytuły prasowe i zgrywać kumatego. Jeżeli według Ciebie na tym ma polegać dyskusja, to z łaski swojej nie zabieraj w niej głosu, bo niewiele do niej wnosisz.
  • #22 Kyzak (2022-10-08 19:32:08)
    Masakra Panie Podoficer. To ma być społeczność i dzielenie się wiedzą?
  • #23 Mieszkaniec lini 175 (2022-10-17 22:14:41)
    Linia ta od KK do Strzelec była wybudowana za Hitlera, to był jeden z nowszych odcinków na Opolszczyźnie. To była linia prowadzona w trudnych terenach, ale przystosowana do ciężkiego transportu. W latach 80. była podobno planowana elektryfikacja tegoż odcinka. Lata 90 to celowe wygaszanie ruchu pasażerskiego, ale było to też spowodowane upadkiem lokalnego, ciężkiego przemysłu.
  • #24 MR (2024-08-22 22:12:52)
    Są tu jacyś maszyniści (bądź osoby, obeznane w temacie), które będą wiedziały czy w obrębie miejscowości Zębowice był posterunek nr.13 (bądź coś podobnego)? Ponieważ słyszałem kiedyś tekst o rzekomym dróżniku posterunku nr 13 w Zębowicach i czy ktoś jest mi w stanie powiedzieć, czy istniał taki budynek, czy to zwyczajna "bujda"?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Kłodnica – Kluczbork (175)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...