OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bytom – Wrocław Główny (132) (galeria)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-25 (historia)

Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

Obraz
fot. Marek Potocki (1997-04-25)
opis ⇵
Obraz
fot. Łukasz Turek (2007-03-10)
opis ⇵
Obraz
fot. Damian Stupień (2012-11-10)
opis ⇵
Obraz
fot. Damian Stupień (2014-04-21)
opis ⇵
Obraz
fot. Jacek Bielański (2014-08-14)
opis ⇵
Obraz
fot. Damian Stupień (2017-11-10)
opis ⇵
Obraz
fot. wasiukibic (2018-10-27)
opis ⇵

Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #16 Błażej Kopka (2023-08-15 06:19:08)
    Tylko, że obok opolskiego każde województwo jest bogatsze, to może w tym układzie to województwo nigdzie nie powinno uruchamiać połączeń?
  • #17 (odp. na #15) wasiukibic (2023-08-15 09:52:19)
    Czyli, jak dobrze rozumiem, pociągi Wrocław - Racibórz przede wszystkim zajmują się drenowaniem wybitnych, raciborskich i kędzierzyńskich umysłów na rzecz wrocławskich uczelni i korpo, ale już kompletnie pomijasz ich rolę (obecnie) w transporcie mieszkańców takiej Oławy (sypialnia Wrocławia, o czym dobrze wiesz), która leży już w województwie dolnośląskim, że o dowozie mieszkańców Lewina Brzeskiego do Opola, Zdzieszowic do Kędzierzyna, czy Kuźni Raciborskiej do Raciborza już nie wspomnę? Tu jest właśnie główny problem, że Oława, Brzeg i Lewin, a także samo Opole i Wrocław generują olbrzymi ruch pasażerski na odcinku Wrocław - Opole, kery jest szczególnie dotkliwy w niektórych kursach, znacznie większy niż podaż miejsc w podstawianych pociągach. Można durś wozić ludzi, jak bydło, a można dostosować do tego tabor. Przywołane tu przez Opolanina KD puszczają 5 członowe Impulsy np. do Lubania, mimo że uzasadnienie wysyłania takich tasiemców kończy się mniej więcej w Bolcu. Niestety, na odcinku Wrocław - Racibórz jest spora asymetria, jeżeli chodzi o napełnienie pociągów pasażerami i nie da się zrobić tak, żeby było idealnie. Rozwiązania są dwa: dodatkowe pociągi Wrocław - Opole lub pojemniejszy tabor w relacjach Wrocław - Kędzierzyn-Koźle/Racibórz. Chyba, że durś chcemy wozić ludzi jak bydło w Bangladeszu.
    Odniosę się jeszcze do tego dziwnego argumentu dotyczącego drenowania umysłów. Z gminy Nędza pochodzi inżynier budownictwa, z którym wiele lat współpracowałem, starszy gość. Działalność gospodarczą prowadził we Wrocku, ale w swojej rodzinnej wsi mieszka, inwestuje, pobudował dzieci. Koleżanka ze studiów na Wydziale Architektury PWR, z Raciborza. Po studiach, dopóki mi się kontakt nie urwał, miałem info, że wróciła tam i tam rozkręciła własny biznes. Także byłbym ostrożny, co do tego, że pociągi regionalne wywiozą z Raciborza i Kędzierzyna wszystkich wartościowych ludzi do Wrocka, bo to jakaś abstrakcja. A bezpośrednie połączenie z Wrockiem, to zawsze jakaś szansa, większa elastyczność w poszukiwaniu pracy czy wyższej uczelni, na jaką na miejscu liczyć nie można.
  • #18 (odp. na #14) Opolanin (2023-08-16 14:40:15)
    Celowo wspomniałem o KD, gdyż we Wrocławiu na każdym kierunku jest tłok i nawet większy niż na Brzeg/Opole. W tygodniu nie ma aż takiej tragedii, jest dużo pociągów, problem zaczyna się w piątek po południu (studenci), gdyż zlikwidowano dodatkowy osobowy przyśpieszony jadący w piątek Wrocław - KK oraz do Częstochowy (skrócony od Opola + dodatek Wrocław-Jasna Góra przez Oleśnicę). W zamian zmieniono Impulsa na ED72, a w niedzielę jeden pociąg jedzie na EN71, a kolejny na EN57 (to powrót z tego 14:15). Coś do władzy trafiło i teraz po 19 z Wrocławia jeździ ED72Ac a nie Impuls - i nagle tłok znacznie się zmniejszył. Największym problemem są tu te nieszczęsne 3-członowe Impulsy i to jest główny problem tej relacji. A podobno plany zakupu tych 20 hybryd (3 człony...) są dalej aktualne. Te składy 2xEN57 to nawet pamiętam, z tym, że wtedy i osobowych i pośpiechów było znacznie mniej.
    Co do Twoich pomysłów dodatkowych pociągów do Opola to niestety, ale stacja w Opolu jest jaka jest i byłby problem w godzinach szczytu to wszystko pomieścić. Jeśli już, to więcej pociągów Wrocław-Brzeg, gdyż to tam jest największa jazda i w dni wolne kible, a nie Impulsy (i tak będzie od grudnia). Do grudnia 2019 były też 2 albo 4 pary pociągów do Oławy dla uczniów, ale gdzieś wyparowały. Takie mam spojrzenie z perspektywy drugiej strony tej relacji ;)
    Et21 - naprawdę, w Op wśród młodych panuje taki kult Wrocławia, że ilość pociągów tu nie ma znaczenia, kto ma jakieś większe ambicje, ten idzie tam na studia, a jak dostanie tam pracę to większość zostaje już tam lub wyprowadza się do tamtejszych sypialni (tak się potoczyły losy większości mojej klasy z liceum). Na dojazdy mogą sobie pozwolić tylko mieszkający przy lk.132, podobno są tacy, co i z KK codziennie jeżdżą.
  • #19 ROPA Poznań (2023-08-16 15:18:18)
    Muszę też skrytykować połączenia latem z Wrocławia do Polanicy, realizowanych przez KD. Wiadomo, że na ten kierunek udają się "sanatorianie", którzy w większości nie maja samochodów. Przyznaje się, że nie jechałem tam w celach sanatoryjnych, a turystycznych i "serdecznie" odechciało mi się.
  • #20 (odp. na #18) wasiukibic (2023-08-28 16:42:08)
    Do listy życzeń i zażaleń dodałbym jeszcze jedną rzecz. Wspomniana wcześniej Oława posiada stację, na której (mimo modernizacji linii) pozostały niskie perony. Jak upierdliwe przy wsiadaniu/wysiadaniu to jest z kibla i pojazdu kiblopodobnego, przekonałem się osobiście, będąc zmuszonym wyjść i wejść po kilku stopniach z rowerem. Podobna mordęga jest w Raciborzu, kaj Koleje Śląskie zazwyczaj puszczają niskopodłogowce do Kato i Chałupek, a do Wrocka nieraz pasażerowie są zmuszeni pokonywać znaczną wysokość pomiędzy niweletą peronu, a pokładem kibla. Perony porobione po jakichś (z całym szacunkiem) Lipkach, Chróścinach, czy Dziergowicach, a stację w miastach powiatowych, generujące największy ruch pasażerski pozostały infrastrukturalnie w lesie.
  • #21 Opolanin (2024-01-17 07:28:08)
    16.01.2024 około 14:30 otwarcie toru nr 1 pomiędzy Opolem Głównym a Zachodnim. W końcu koniec tego bałaganu. Oczywiście z urządzeniami SRK na LCS był problem z zagonieniem ich do roboty po urlopie.
  • #22 Programista Kolejowy (2024-07-20 23:21:04)
    Czemu zaczyna się w 16 km? Wiele lk tak właśnie ma, że zaczyna się nie od 0 km. Np 449 WAWA Rembertów - Zielonka, mimo że historycznie nie można znaleźć jej innego przebiegu, więc z czego to wynika? Moim zdaniem to pozostałość dawnej lk i po prostu ten odcinek zachowano.
  • #23 Wałentyn P. (mikol zza wschodniej granicy) (2025-10-19 18:47:14)
    [CABVIEW] Wrocław — Brzeg, widok z kabiny maszynisty: https://www.youtube.…
    Koleje Dolnośląskie zaczną obsługiwanie relacji Wrocław — Brzeg, w postaci pociągów "Sprinter" mających jedyny postój na stacji pośredniej w Oławie, od 14.12.2025.
  • #24 (odp. na #23) Opolanin (2025-10-21 10:45:52)
    Nie tylko sprintery, zwykłe osobowe stające wszędzie też będą. I rozbicie relacji na niektórych pociągach też będzie. Super.
  • #25 (odp. na #23) X. Piast II Chrobry (2025-10-21 15:01:00)
    Ciekawy film, warto zobaczyć.
    A jeszcze ciekawsze, jakiej długości składy będą na tym odcinku.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Bytom – Wrocław Główny (132)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...