OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (d. 47) - źródła danych

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-08-06 (opisy)

Skatalogowane źródła danych odnoszące się do tej linii

Jeśli w szczegółach występują skróty lub symbole, najechanie na nie kursorem, pokaże ich dokładniejszy opis.

datatyptytułSzczegóły
1928-10-01 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1928/1929

Pokaż tabele RJP »

1929-05-01 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1929

Pokaż tabele RJP »

1929-10-01 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1929/1930

Pokaż tabele RJP »

1930-05-15 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1930

Pokaż tabele RJP »

1931-10-04 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1931/1932

Pokaż tabele RJP »

1933-05-15 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1933

Pokaż tabele RJP »

1943-11-01 Publiczne rozkłady jazdy Generalne Gubernatorstwo, zima 1943/1944

Pokaż tabele RJP »

1946-10-07 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1946/1947

Pokaż tabele RJP »

1948-05-02 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1948

Pokaż tabele RJP »

1948-10-03 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1948/1949

Pokaż tabele RJP »

1950-05-14 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1950

Pokaż tabele RJP »

1951-10-07 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1951/1952

Pokaż tabele RJP »

1953-05-17 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1953

Pokaż tabele RJP »

1953-10-04 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1953/1954

Pokaż tabele RJP »

1954-10-03 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1954/1955

Pokaż tabele RJP »

1955-10-02 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1955/1956

Pokaż tabele RJP »

1957-06-02 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1957-1958

Pokaż tabele RJP »

1958-09-28 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1958/1959

Pokaż tabele RJP »

1960-05-29 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1960

Pokaż tabele RJP »

1961-10-01 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1961/1962

Pokaż tabele RJP »

1962-09-30 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1962/1963

Pokaż tabele RJP »

1963-05-26 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1963

Pokaż tabele RJP »

1964-05-31 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1964

Pokaż tabele RJP »

1965-05-30 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1965-1966

Pokaż tabele RJP »

1967-05-28 Publiczne rozkłady jazdy Polska, 1967-1968

Pokaż tabele RJP »

1970-05-31 Publiczne rozkłady jazdy Polska, 1970-1971

Pokaż tabele RJP »

1971-05-23 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1971-1972

Pokaż tabele RJP »

1973-06-03 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1973-1974

Pokaż tabele RJP »

1975-06-01 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1975-1976

Pokaż tabele RJP »

1977-05-22 Publiczne rozkłady jazdy Polska, 1977-1978

Pokaż tabele RJP »

1978-05-28 Publiczne rozkłady jazdy Polska, 1978-1979

Pokaż tabele RJP »

1980-06-01 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1980-1981

Pokaż tabele RJP »

1981-05-31 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1981-1982

Pokaż tabele RJP »

1983-05-29 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1983-1984

Pokaż tabele RJP »

1985-06-02 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1985-1986

Pokaż tabele RJP »

1985-06-27 Wykazy linii, punktów eksploatacyjnych, odległości taryfowych D 29, wykaz Linii kolejowych str. 12 : Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska
1987-05-31 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1987-1988

Pokaż tabele RJP »

1989-05-28 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1989-1990

Pokaż tabele RJP »

1990-05-27 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1990-1991

Pokaż tabele RJP »

1992-05-31 Publiczne rozkłady jazdy Polska, 1992-1993

Pokaż tabele RJP »

1993-09-26 Publiczne rozkłady jazdy Polska, zima 1993/1994

Pokaż tabele RJP »

1994-05-29 Publiczne rozkłady jazdy Polska, lato 1994

Pokaż tabele RJP »

1995-05-28 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1995-1996

Pokaż tabele RJP »

1997-06-01 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1997-1998

Pokaż tabele RJP »

1998-05-24 Publiczne rozkłady jazdy Polska 1998-1999

Pokaż tabele RJP »

1999-05-30 Publiczne rozkłady jazdy Polska, 1999-2000

Pokaż tabele RJP »

2000-05-28 Publiczne rozkłady jazdy Polska, 2000-2001

Pokaż tabele RJP »

2007-01-01 Publiczne rozkłady jazdy Polska, 2007-2008

Pokaż tabele RJP »

2010-11-01 Publiczne rozkłady jazdy Polska, 2010-2011

Pokaż tabele RJP »

2014-02-07 Wykazy linii, punktów eksploatacyjnych, odległości taryfowych Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych str. 24 : Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Michał Górski (2017-08-01 13:28:01)
    http://zachodniemazo…
    może kiedyś powstanie odcinek do mszczonowa :)
  • #2 marcin_f (2020-09-29 13:20:27)
    Odcinek miejski w Grodzisku był jednotorowy, patrz „Załącznik do dokumentu koncesyjnego z dnia 3 października 1932 r. na bu­dowę i eksploatację odgałęzień kolei elektrycznej Warszawa — Grodzisk do Włoch i Milanówka oraz przedłużenia jej do stacji P.K.P. Grodzisk” p. 1) https://polona.pl/it… oraz zdjęcia na stronie http://grodziszczani…
  • #3 (odp. na #1) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-24 01:44:08)
    Powstanie tej linii było dużą duma dla II Rzeczypospolitej gdyż nawet w Berlinie elektryczna S-Bahn zaczęła się naprawdę organizować na szerszą skalę dopiero
    w 1924 roku: https://www.stadtsch…

    Istniała co prawda już tam od 01.12.1901 roku pierwsza podobna podmiejska linia (Berlin wtedy jeszcze nie był obecnym "Dużym Berlinem" https://de.wikipedia… ), najpierw parowa,
    również w której jak i pózniej zastosowano III szynę elektryczną zamiast trakcji wiszącej od 4 lipca 1903 roku, ale był to krótszy odcinek doświadczalny o długości tylko 9 km od dworca Poczdamskiego podmiejskiego (Potsdamer Ring-/Vorortbahnhof) do Lichterfelde-Ost.
    Była to linia tzw. "Anhalter Bahn", która prowadziła wzdłuż linii głównej Berlin–Halle od dworca Berlin Anhalt.
    Tak wyglądały jej pociągi - jeszcze w stylu pruskim: https://de.wikipedia…#/media/Datei:Triebzug_2983+2032+2984_1904.jpg' target='_blank'>https://de.wikipedia…
    Niewiele różniły się od tradycyjnych wagonów podmiejskich trakcji parowych z XIX wieku.
    Linia została zelektryfikowana przez firmę UEG bardziej znaną jako AEG od 1904 roku, konkurencją Siemensa.
    Przeciętny czas przejazdu tego odcinka po elektryfikacji skrócił się o 3 minuty w stosunku do "pary".
    Dopiero w 1929 roku ta linia została włączona w system berlińskiej S-Bahn, wiązało się to ze zmiana napięcia z 550 do 750 V, nowym taborem i wymianą urządzeń elektrycznych liniowych.
    Więcej na temat eksploatacji tej linii, po niemiecku: https://de.wikipedia…

    Pierwsze kursy techniczne jednak w Berlinie kolei elektrycznych zaczęły się jednak w kwietniu 1900 roku na https://de.wikipedia…, czyli linii do Magdeburga przez Poczdam, na odcinku do Zehlendorf gdyż tutaj osobne tory podmiejskie uruchomione zostały wzdłuż magistrali głównej już 01.10.1891 roku.
    Ruch elektryczny pasażerski pod napięciem 750 V i III szyna uruchomiono tu 01.08.1900 roku do 01.07.1902 roku na odcinku 12 km takim taborem:
    https://de.wikipedia…
    Ruch elektryczny był tu tak krótki ze względu na liczne problemy techniczne.
    Obie te linie funkcjonowały o prąd stały.

    III testowa linia o napięciu 6kV/25Hz, sieć górna, istniała w latach 1903-1904 na peryferiach Berlina:
    https://de.wikipedia…
    Doświadczenia z tej linii wykorzystano w S-bahn w Hamburgu gdzie regularny ruch "elektryczny", jednak mieszany z tradycyjnym, parowym, zaczął się 29.01.1908 roku na linii Altona - Hamburg o długości 17,5 km: https://de.wikipedia…
    (obecnie, od 1940 roku 1.200 V i III szyna).

    Jak więc widać nie mamy się czego wstydzić gdyż Niemcy pruskie przed I Wojną były II potęgą gospodarczą Świata po USA a mimo to było ich stać tylko na 2 krótkie odcinki linii elektrycznych w sumie krótsze niż nasza EKD.
    My taki poziom rozwoju gospodarczego osiągnęliśmy dopiero pod koniec l. 70 - tych XX wieku czyli praktycznie 100 lat pózniej a mimo to rozwój sieci kolei elektrycznych postępował równolegle z tym co i na zachodzie Europy.

    Dla porównania, Hamburg dopiero przed I Wojną przekroczył 1 milion mieszkańców, Warszawa ok. 1924 roku, Berlin 2 miliony (jednak taki jak znamy dzisiaj istnieje dopiero od 1920 roku) a Wroclaw (Breslau) ok. 450.000 w tym czasie.

    "Cudze chwalicie, swego nie znacie".
  • #4 (odp. na #1) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-24 13:06:14)
    https://de.wikipedia…

    Pełny referat na temat początków kolei elektrycznych podmiejskich: https://nspap.livejo…
  • #5 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-24 21:55:28)
    Niestety ale nigdzie nie udało mi się znalezć zdjęć z okresu przejściowego czyli lat 1963 - 1975 kiedy pociągi z ul. Szczęśliwickiej kierowały się już do wykopu przed przystankiem Ochota.
    Ciekawe jak wyglądał wówczas ten rejon, dzisiaj zabudowany wieżowcami na tej małej przestrzeni między Alejami a wykopem.
    https://goo.gl/maps/…

    Gdy byłem pierwszy raz w życiu w stolicy w 1976 roku to stare tory, już bez trakcji, ciągle były w ul. Szczęśliwickiej.

    Szkoda że gdy budowano ten ostatni odcinek w czasach Gomułki nie pomyślano by choć "przeżucić" przystanek końcowy 250 metrów dalej, za dzisiejszą ul. Jana Pawła.
    Znajdował by się wtedy na południowej krawędzi dzisiejszego Dworca Centralnego o którym nikt wtedy nie myślał nawet.
    Dałoby to wtedy krótszą drogę przesiadki na dzisiejszy przystanek tramwajowy "Dworzec Centralny 08", peronów dalekobieżnych obecnego Dworca Centralnego dzisiaj, a wówczas tylko 120 metrów do zejścia na perony przystanku W. Sródmieście.
  • #6 (odp. na #1) Xiążę Piast II Chrobry (2023-05-01 15:09:04)
    "Warszawska Kolei Dojazdowa poinformowała, że od 1 maja przywrócony zostaje ruch pociągów pasażerskich bez ograniczeń na całej relacji Grodzisk Mazowiecki Radońska - Warszawa Śródmieście WKD.
    W związku z kolejnym etapem robót przy budowie drugiego toru na odcinku Podkowa Leśna Główna - Grodzisk Mazowiecki Radońska od 1 maja (poniedziałek) do 7 maja (niedziela) na linii WKD obowiązywać będzie zmieniony, specjalny rozkład jazdy pociągów i zastępczej komunikacji autobusowej.
    W dalszym ciągu zamknięta dla ruchu pociągów pozostaje linia kolejowa do Milanówka. Na odcinku Podkowa Leśna Główna - Milanówek Grudów kursuje zastępcza komunikacja autobusowa - linia ZA12. WKD informuje, że od 1 maja zmieniają się wybrane godziny odjazdów."
    https://stooq.pl/n/?…
  • #7 MSzkl (2023-12-30 09:09:19)
    Inwestycja zakończona, w przebiegu linii do dorysowania drugi tor :-)

    https://www.wkd.com.…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (d. 47)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...