OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (47)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-09-30 (historia)

[Pokaż/ukryj poszczególne odcinki]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
0,139 0
| |
| | 0,850
| |
| | 2,614
| |
| | 4,040
| |
| | 5,534
| |
| | 6,946
| |
| | 8,130
| |
| |
  Opacz  (W)
9,615
| |
| |
  Michałowice  (W)
11,349
| |
| |
  Reguły  (W)
12,936
| |
| |
  Malichy  (W)
14,268
| |
| |
  Tworki  (W)
15,481
| |
| |
  Pruszków WKD  (W)
16,560
| |
| |
  Komorów  (W)
18,128
| |
| | 19,604
| |
| | 21,357
| |
| |
  Otrębusy  (W)
22,420
| |
| | 24,048
| |
| | 24,962
|
| 25,855
|
|
  Kazimierówka  (W)
27,394
|
|
  Brzózki  (W)
28,871
|
| 30,228
|
| 30,866
|
| 31,881
|
| 32,612
¦
¦
¦
¦
¦
¦
¦
¦
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Michał Górski (2017-08-01 13:28:01)
    http://zachodniemazo…
    może kiedyś powstanie odcinek do mszczonowa :)
  • #2 marcin_f (2020-09-29 13:20:27)
    Odcinek miejski w Grodzisku był jednotorowy, patrz „Załącznik do dokumentu koncesyjnego z dnia 3 października 1932 r. na bu­dowę i eksploatację odgałęzień kolei elektrycznej Warszawa — Grodzisk do Włoch i Milanówka oraz przedłużenia jej do stacji P.K.P. Grodzisk” p. 1) https://polona.pl/it… oraz zdjęcia na stronie http://grodziszczani…
  • #3 (odp. na #1) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-24 01:44:08)
    Powstanie tej linii było dużą duma dla II Rzeczypospolitej gdyż nawet w Berlinie elektryczna S-Bahn zaczęła się naprawdę organizować na szerszą skalę dopiero
    w 1924 roku: https://www.stadtsch…

    Istniała co prawda już tam od 01.12.1901 roku pierwsza podobna podmiejska linia (Berlin wtedy jeszcze nie był obecnym "Dużym Berlinem" https://de.wikipedia… ), najpierw parowa,
    również w której jak i pózniej zastosowano III szynę elektryczną zamiast trakcji wiszącej od 4 lipca 1903 roku, ale był to krótszy odcinek doświadczalny o długości tylko 9 km od dworca Poczdamskiego podmiejskiego (Potsdamer Ring-/Vorortbahnhof) do Lichterfelde-Ost.
    Była to linia tzw. "Anhalter Bahn", która prowadziła wzdłuż linii głównej Berlin–Halle od dworca Berlin Anhalt.
    Tak wyglądały jej pociągi - jeszcze w stylu pruskim: https://de.wikipedia…#/media/Datei:Triebzug_2983+2032+2984_1904.jpg' target='_blank'>https://de.wikipedia…
    Niewiele różniły się od tradycyjnych wagonów podmiejskich trakcji parowych z XIX wieku.
    Linia została zelektryfikowana przez firmę UEG bardziej znaną jako AEG od 1904 roku, konkurencją Siemensa.
    Przeciętny czas przejazdu tego odcinka po elektryfikacji skrócił się o 3 minuty w stosunku do "pary".
    Dopiero w 1929 roku ta linia została włączona w system berlińskiej S-Bahn, wiązało się to ze zmiana napięcia z 550 do 750 V, nowym taborem i wymianą urządzeń elektrycznych liniowych.
    Więcej na temat eksploatacji tej linii, po niemiecku: https://de.wikipedia…

    Pierwsze kursy techniczne jednak w Berlinie kolei elektrycznych zaczęły się jednak w kwietniu 1900 roku na https://de.wikipedia… czyli linii do Magdeburga przez Poczdam, na odcinku do Zehlendorf gdyż tutaj osobne tory podmiejskie uruchomione zostały wzdłuż magistrali głównej już 01.10.1891 roku.
    Ruch elektryczny pasażerski pod napięciem 750 V i III szyna uruchomiono tu 01.08.1900 roku do 01.07.1902 roku na odcinku 12 km takim taborem:
    https://de.wikipedia…
    Ruch elektryczny był tu tak krótki ze względu na liczne problemy techniczne.
    Obie te linie funkcjonowały o prąd stały.

    III testowa linia o napięciu 6kV/25Hz, sieć górna, istniała w latach 1903-1904 na peryferiach Berlina:
    https://de.wikipedia…
    Doświadczenia z tej linii wykorzystano w S-bahn w Hamburgu gdzie regularny ruch "elektryczny", jednak mieszany z tradycyjnym, parowym, zaczął się 29.01.1908 roku na linii Altona - Hamburg o długości 17,5 km: https://de.wikipedia…
    (obecnie, od 1940 roku 1.200 V i III szyna).

    Jak więc widać nie mamy się czego wstydzić gdyż Niemcy pruskie przed I Wojną były II potęgą gospodarczą Świata po USA a mimo to było ich stać tylko na 2 krótkie odcinki linii elektrycznych w sumie krótsze niż nasza EKD.
    My taki poziom rozwoju gospodarczego osiągnęliśmy dopiero pod koniec l. 70 - tych XX wieku czyli praktycznie 100 lat pózniej a mimo to rozwój sieci kolei elektrycznych postępował równolegle z tym co i na zachodzie Europy.

    Dla porównania, Hamburg dopiero przed I Wojną przekroczył 1 milion mieszkańców, Warszawa ok. 1924 roku, Berlin 2 miliony (jednak taki jak znamy dzisiaj istnieje dopiero od 1920 roku) a Wroclaw (Breslau) ok. 450.000 w tym czasie.

    "Cudze chwalicie, swego nie znacie".
  • #4 (odp. na #1) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-24 13:06:14)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (47)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...