Linia Gąsocin – Pułtusk
Ostatnia zmiana: 2020-07-13 (historia)
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#4
113
(2021-09-02 20:37:01)
@Paweł Skup: Dzięki za info. Zainteresował mnie temat linii do Pułtuska, gdyż o tej projektowanej praktycznie nie słyszałem.
-
#5
(odp. na #4)
Paweł Skup
(2021-09-03 05:39:30)
Mnie od "zawsze" frapował ten nasyp bez toru, którego nie ma na żadnej mapie. Część od strony Gąsocina jest wyraźna w terenie, potem odcinkami widać go tylko na NMT, a od Ołdak to już został ekstrapolowany (na bazowej mapie). Potem w sieci natknąłem się na artykulik, czy raczej opis na blogu. Nie pamiętam gdzie.
-
#6
113
(2021-09-03 22:01:02)
@Paweł Skup: Jeżeliby się udało myślę, że można dać zdjęcia niektórych z nasypów oraz opis dotyczący historii linii.
Widać, że już dawno chciano zrealizować budowę linii normalnotorowej do Pułtuska. -
#7
(odp. na #6)
Paweł Skup
(2021-09-04 06:41:22)
Zgadzam się, ale trzeba je mieć:) Moja eksploracja ograniczała się do obserwacji przez okno z pociągu oraz późniejszej analizie map. Opis w Bazie znajduje się w info stacji Gąsocin, bo tylko w jej okolicy są widoczne ślady. Poza tym niewiele więcej wiadomo.
-
#8
Watermarines
(2021-09-05 12:52:02)
Chciano zrealizować linię, bo tak to byłaby styczna z kolejką Nasielską. Tak poza tym, dworzec w Pułtusku był budowany na większe standardy, gdyż rozważano budowę linii normalnotorowej, lecz wiadomo jak się to skończyło...
-
#9
(odp. na #8)
Paweł Skup
(2021-09-05 16:09:07)
No właśnie, nie wiem jak to się skończyło, oprócz lakonicznej informacji, że w połowie wojny zaprzestano prac.
Nie rozumiem także pierwszego Twojego zdania: gdyby nie zrealizowano, to nie byłaby styczna z kolejką nasielską, jak się zresztą stało. Mogła być tylko styczna, bo tory miały różny rozstaw...
A dworzec wąskotorowy w Pułtusku to nie był jakiś gigant, ot budka i już ten towarowy był rozleglejszy. Zresztą przypominam, że wąskotorówkę z Nasielska pociągnięto dopiero po wojnie.
Natomiast jeżeli masz na myśli fantazje zespołu marzycieli ze swastyką w herbie, to rzeczywiście mieli rozmach, sk... Polskie miasta miały zostać zrównane z ziemią, a Ciechanów, Mława, Pułtusk... Entschuldigung: Zichenau, Mielau, Ostenburg miały powstać na nowo - monumentalne budynki, place defilad i wieców, gotyckie świątynie itp. I oczywiście Hbf. -
#10
Watermarines
(2021-09-05 18:54:54)
Nie, chodziło mi o ten budowany duży dworzec w l. 1988-1995, z przerwami, nieukończony, potem zburzony.
-
#11
(odp. na #10)
Paweł Skup
(2021-09-05 19:50:09)
Ale to mówisz o Nasielsku. W Pułtusku była buda. No i PKS. Poza tym coś się szykuje, ale ja futurystą nie jestem, bardziej archeo.
-
#12
Watermarines
(2022-04-28 19:04:03)
W Nasielsku? w książce o Nasielskiej KD było zdjęcie sporego niedokończonego dworca kolejowego z białej cegły (pustaki) w właśnie Pułtusku.
2 sprawa: nie wiem czy opłacalne, ale może w ramach późniejszych rozwinięcia linii z Zegrza do Pułtuska mogłoby być pociągnięcie do Gąsocina?
no i do #8 - w pierwszym zdaniu nie napisałem o ambitnych celach PRLu - budowie linii normalnotorowej z Gąsocina do Pułtuska w l. 1988-1990, budowano dworzec pasażerski (ten duży z 2 zdania) w towarowej części stacji (bo było więcej miejsca, niż w części pasażerskiej). Dlatego istnieje nasyp od Gąsocina do tudzież Śmietanki, do rzeczki Kolnica, jak wiele projektów, też CMK północ - zbudowano nasyp do najbliższej przeszkody tu: linii kolejowej, postawiono przyczółek i po drugiej stronie... nic. -
#13
(odp. na #12)
Paweł Skup
(2022-04-29 08:00:41)
Ślady budowy CMK są widoczne do... Baranowa. Tak, tego słynnego Baranowa, a konkretnie do okolic przecięcia planowanej CMK-północ z autostradą A2, na której wybudowano nawet wiadukt.
Nasyp od Gąsocina wybudowano podczas II wś., a za PRL-u nikt nie wbił tam nawet łopaty. Co najwyżej aby zniwelować teren pod ziemniaki. Plany mogły być, ale w 1988 roku chyba nikt nie brał ich poważnie, a już na pewno na tyle poważnie, by zaczynać od budowy dworca na drugim końcu nieistniejącego odcinka.
Czy ten budynek miał stać w miejscu, gdzie do dziś są widoczne fundamenty na samym południu dw. towarowego?
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Gąsocin – Pułtusk