Linia Gardeja – Łasin (d. 249)
Ostatnia zmiana: 2025-08-04 (historia)

Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
ww.
(2018-03-12 10:59:00)
Pamiętam jeszcze lokomotywę na węgiel. Szczególnie zimą było nieraz na wesoło, kiedy między Budami a Szembrukiem PGR nie mogła podjechać pod górkę i trzeba było 2-3 rozbiegów. Rozkładem jazdy można było zegarki regulować, a prace w polu po południu kończyły się często z ostatnim pociągiem do Gardei, tzn. tak ok. 17.45, bo później był wieczorny oprzątek i dojenie krów. Pociągiem tym - 2 wagony osobowe i kilka towarowych, jak pamiętam, jeździło zawsze mnóstwo młodzieży, szczególnie rano (do Grudziądza przez Gardeję, i do Łasina - do ZSMR). W sześćdziesiątych latach był nawet wagon 1 klasy! Takiej starej, prawdziwej 1 klasy! Pociąg ten jeździł tylko rano (pierwszy coś ok. 6-tej, ostatni ok. 8.30), no i po południu (pierwszy o 15.30, ostatni coś o 17.45). Ten pociąg to była zawsze alternatywa dla przepełnionych autobusów (szczególnie w niedzielę czy święta). Może to śmiesznie zabrzmi, ale ten pociąg po prostu żył, żył codzienną nauka młodzieży, żył muzyka z tranzystorów, żył śmiechem, czasami również podchmielonego pasażera. Piękne czasy, piękna kolejka przez krótka, ale przepiękna trasę. Szkoda, że już jej nie ma. Szkoda, że już nigdy nikt nie wsiądzie do tego tego "żyjącego" pociągu Gardeja-Łasin-Gardeja. Ci, którym nigdy nie było dane tym "expresem" jechać, maja naprawdę czego żałować. Inne czasy, inni ludzie. Pozostały wspaniałe wspomnienia.
-
#2
Z Leszczyn
(2021-06-25 08:22:41)
Czy linia miała numer?
-
#3
(odp. na #2)
Marek Potocki
(2021-07-06 09:02:45)
Na aktualną numerację się już nie załapała.
-
#4
Z.Brandt
(2024-01-28 21:59:10)
Pamiętam pociągi prowadzone były parowozami Tr203, Tw1, Oi2-21, a ostatnio lokomotywami spalinowymi SM41, a czasami SM30 z MD Grudziądz.
-
#5
Mikol74
(2025-05-09 17:47:04)
Film z przejścia szlakiem dawnego torowiska https://youtu.be/aDF…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Gardeja – Łasin (d. 249)