Linia Nasielsk – Lubicz Wąskotorowa I
Ostatnia zmiana: 2025-08-18 (przebieg)
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Michał Segit
(2022-01-30 18:55:24)
Geneza budowy linii i album fotografii z początku I wś (1914-1915):
http://www.szpejanko…
(za: maciej (2021-01-27 23:40:03), w kom.#16 dla linii nr 27 http://mapa.bazakole… -
#2
ROPA Poznań
(2022-01-30 21:55:33)
Fantastyczne zdjęcia na www.szpejanko... czy jest to wydane w formie albumu papierowego, super zestaw.
-
#3
Watermarines
(2022-01-31 07:26:47)
Most między Lubiczem "Pruskim" a Lubiczem "Rosyjskim" to obecnie droga z Sierpca do Torunia.
-
#4
Z.Łuszczewski
(2025-02-15 12:23:20)
Poniżej cytat z książki "Koleje polowe na ziemiach polskich w okresie I wojny światowej", opisujący udział Rosjan w budowie linii:
"Na wiosnę 1912 r. rosyjskie wojska kolejowe rozpoczęły budowę wąskotorowej kolejki
typu polowego, ze stacji szerokotorowej Kolei Nadwiślańskiej Nasielsk, w kierunku
Płońska i Sierpca (plan nr 2). Linia początkowo była budowana dosyć szybko i prowizorycznie
z szyn typu tzw. fortecznego, o ciężarze 9 kg/m.b., przymocowanych do podkładów
drewnianych, często okrąglaków ciosanych.
Szerokość toru wynosiła 750 mm; wytyczając linię zastosowano łuki o promieniach
R 45 m. Zastosowano trakcję konną.
Kiedy na wiosnę 1914 r. doprowadzono tę linię do Płońska, odległego od Nasie1ska
o 30 km, dowództwo rosyjskie zorientowało się, że popełniono błąd, budując na tak znaczną
odległość kolejkę o słabej nawierzchni i z trakcją konną.
Rozpoczęto więc szybką przebudowę linii, wymieniając wszystkie szyny na typ cięższy,
budując trójprzęsłowy stalowy most przez rzekę Wkrę, na murowanych przyczółkach
i filarach, a do służby wprowadzono parowozy wojskowe serii H, tzw. kołomenki.
Kiedy tor doprowadzono do Raciąża, wybuchła I wojna światowa."
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Nasielsk – Lubicz Wąskotorowa I