OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Nasielsk – Lubicz Wąskotorowa I

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-18 (przebieg)

Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Michał Segit (2022-01-30 18:55:24)
    Geneza budowy linii i album fotografii z początku I wś (1914-1915):
    http://www.szpejanko…
    (za: maciej (2021-01-27 23:40:03), w kom.#16 dla linii nr 27 http://mapa.bazakole…
  • #2 ROPA Poznań (2022-01-30 21:55:33)
    Fantastyczne zdjęcia na www.szpejanko... czy jest to wydane w formie albumu papierowego, super zestaw.
  • #3 Watermarines (2022-01-31 07:26:47)
    Most między Lubiczem "Pruskim" a Lubiczem "Rosyjskim" to obecnie droga z Sierpca do Torunia.
  • #4 Z.Łuszczewski (2025-02-15 12:23:20)
    Poniżej cytat z książki "Koleje polowe na ziemiach polskich w okresie I wojny światowej", opisujący udział Rosjan w budowie linii:
    "Na wiosnę 1912 r. rosyjskie wojska kolejowe rozpoczęły budowę wąskotorowej kolejki
    typu polowego, ze stacji szerokotorowej Kolei Nadwiślańskiej Nasielsk, w kierunku
    Płońska i Sierpca (plan nr 2). Linia początkowo była budowana dosyć szybko i prowizorycznie
    z szyn typu tzw. fortecznego, o ciężarze 9 kg/m.b., przymocowanych do podkładów
    drewnianych, często okrąglaków ciosanych.
    Szerokość toru wynosiła 750 mm; wytyczając linię zastosowano łuki o promieniach
    R 45 m. Zastosowano trakcję konną.
    Kiedy na wiosnę 1914 r. doprowadzono tę linię do Płońska, odległego od Nasie1ska
    o 30 km, dowództwo rosyjskie zorientowało się, że popełniono błąd, budując na tak znaczną
    odległość kolejkę o słabej nawierzchni i z trakcją konną.
    Rozpoczęto więc szybką przebudowę linii, wymieniając wszystkie szyny na typ cięższy,
    budując trójprzęsłowy stalowy most przez rzekę Wkrę, na murowanych przyczółkach
    i filarach, a do służby wprowadzono parowozy wojskowe serii H, tzw. kołomenki.
    Kiedy tor doprowadzono do Raciąża, wybuchła I wojna światowa."

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Nasielsk – Lubicz Wąskotorowa I

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...