Linia Niwki Daleszyckie – Dębno Las (Raków Opatowski)
Ostatnia zmiana: 2024-02-14 (przebieg)
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#13
Adam Grzegorzewski
(2021-11-29 14:24:12)
Od pewnego czasu dość intensywnie eksploruję lasy w Cisowsko-Orłowińskim Parku Krajobrazowym na południe od Pasma Ociesęckiego. Przeszedłem pieszo i rowerem całym nasypem kolejki drzewnej od przeprawy na rzece Łukawce do rzeki Średnicy przed Dębnem. Okazuje się, że faktyczny przebieg kolejki odbiega od tego, co jest zaznaczone na zamieszczonej tu mapie (również na niektórych mapach turystycznych błędnie jest zaznaczony). Szczególnie chodzi o odcinek od rzeki Łukawki do rzeki Grodno (faktyczny nasyp kolejki od rzeki Łukawki prowadzi na południe od szutrowej drogi pożarowej, a potem pewien odcinek przebiega dokładnie po tej drodze. Dla zainteresowanych załączam faktyczny przebieg kolejki w postaci śladu GPX nałożonego na mapę od przeprawy na rzece Łukawka na wschód w stronę Debna: https://www.google.c…
Pozostałą część przebiegu kolejki do rzeki Średnica przed Dębnem również przeszedłem podczas innego wypadu (dysponuję również faktycznym śladem GPX). Na szczególną uwagę zasługują pozostałości filarów mostu kolejki na dopływie Czarnej Staszowskiej od Wólki Pokłonnej do Drogowli (nazwy tego dopływu nie wymieniono na mapie). Zamieszczam kilka zdjęć z opisami z przebiegu tej linii: https://photos.app.g… Jednocześnie dziękuję za przedstawienie ciekawych materiałów źródłowych w tym temacie. -
#14
Mateusz Kwiatek
(2021-12-08 13:10:48)
dysponuję mapami niemieckimi z 1944, na których jest zaznaczony tor kolejki wąskotorowej prowadzącej do Rakowa z Kielc. na tych mapach tor zakręca tuż przed Rakowem w kierunku Potoku. dodatkowo na wysokości woli wąkopnej zachowane są miejscami szyny. (rozstaw prawdopodobnie przekuty po wojnie na 750.) Szyny niemieckiej wojennej produkcji Krupp oraz Tieschen (Cieszyn) 1943. sfotografowałem je. dodatkowo mam relacje partyzantów AK Wybranieccy mówiące o napadaniu z obozu Cisów na budowaną w końcu wojny kolejkę z Niwek Daleszyckich w kierunku Rakowa. Będąc na miejscu dawnego toru kolejki do 5 km od Dębna widoczne są stworzone ziemne magazyny amunicyjne, oraz okopy przecinające linie i wiadukty, bez wątpienia były one wykopane gdy tory i wiadukty już istniały.
-
#15
(odp. na #13)
Paweł Skup
(2021-12-08 21:25:58)
Bardzo ciekawe zdjęcia. Wrzuć je może do Bazy, bo ubogo w galerii tej linii. Jest tylko jedno z poszukiwań śladów torów pomiędzy Dębnem a Rakowem.
Idealny ślad, zgodny ze śladem lidarowym. Rzeczywiście w bazowej mapie miejscami linia odstaje od rzeczywistości. -
#16
Paweł
(2022-01-05 22:50:03)
http://maps.mapywig.…
Super informacje link do starej mapy z 1915, na której widać przebieg nasypu -
#17
Rafi
(2022-04-28 10:16:03)
Cieniowanie laserowe uwidacznia to, czego nie widać gołym okiem w obszarach leśnych - w tym wypadku elementy infrastruktury jak nasypy i wykopy w których poprowadzony mógł być tor.
Poniżej link do dyskutowanego odcinka, do fragmentu dla którego którego @Adam Grzegorzewski wrzucił fragment śladu GPS: https://imgupload.pl…
Czy nie wykorzystujecie cieniowania ISOK na geoportal.gov.pl by odnajdować ukryte relikty dawnych linii kolejowych?
Jak by ktoś szukał wsparcia w ogarnięciu geoportalu: soosa(małpiszon)o2.pl -
#18
(odp. na #17)
Paweł Skup
(2022-04-28 11:09:47)
Nie bardzo rozumiem. Przecież zaznaczony ślad z obrazka w linku kompletnie nie trafia w ślad z obrazu NMT?
Oczywiście, że wykorzystujemy. (Tu mała uwaga: każdy działa na własną rękę i ewentualnie przesyła swoje uwagi i owoce pracy do Redakcji, która dla odmiany opracowuje otrzymane dane w stosownym - czytaj: wolnym od innych zajęć - czasie. I na każdym etapie coś może komuś umknąć. Czynienie zarzutów ogółowi jest argumentacją nieuprawnioną.)
Jest prawdą, że spory fragment tego szlaku na mapie OBK jest wyrysowany mocno nieprecyzyjnie. Cóż mogę powiedzieć? Mam opracowany ten szlak dokładnie, włącznie z badaniami terenowymi, ale mogłem zapomnieć przesłać, albo Naczelny zapomniał dodać korektę, wpadło pod dywan. Jeżeli Kolega ma ochotę przedstawić swoją wersję, to chyba nikt się nie obrazi. Adres w stopce nad komentarzami:) -
#19
Rafi
(2022-04-29 07:56:51)
Mój komentarz przede wszystkim nie jest zarzutem - jest pytaniem, bo być może nie każdy ma wiedzę o dostępności tak fajnego narzędzia. Cała dyskusja z lotu ptaka dla mnie jako osoby postronnej wygląda jak poszukiwanie po omacku jakiejś linii kolejowej, próby typowania lokalizacji na bazie literatury (pomijając samą kwestię dokumentowania istnienia linii i próby ustalenia okresu jej istnienia co dla dokumentalistów jest jak najbardziej pożądane), poświęcenia innych, którzy poszli w teren odnaleźć szlak.
OK, mój błąd, nie doczytałem komentarza #15 do końca. Co do wstawionej grafiki - komentarz wstawiłem również w przypływie wolnej chwili, mając pod ręką wyłącznie Paint'a. Celowo czerwoną kreskę poprowadziłem pod śladem linii tak by nie zakrywać uwidocznionego śladu linii i pokazać, jak dobrze ten ślad widać na obrazach lidarowych - ślad, który można prawie w całości prześledzić (począwszy od Rakowa na okolicach Daleszyc kończąc gdzie ślad został wchłonięty przez drogę 764).
Co do działania na własną rękę - oczywiście każdy ma swój sposób działania. Ja osobiście poszukuję wpierw ciekawych intrygujących obiektów na mapach lidarowych, np. uwagę zwrócił ślad 50.81933368053202, 20.851994210142767 gdzie w południowym odcinku widoczny jest nasyp a w północnym wykop - kształt sugerowałby właśnie element jakiegoś szlaku kolejowego. Potem szukam do niego informacji. Tylko ja mam inną motywację - organizuję wycieczki rowerowe i lubię wykorzystywać takie szlaki z uwagi na ciekawy i unikalny przebieg oraz "dzikość" opuszczonych linii. -
#20
(odp. na #19)
Paweł Skup
(2022-04-29 09:43:03)
Przepraszam, osobiście poczułem się jak troglodyta, co to wróżył przebiegi linii z fusów, a trafił na wykład z fotogrametrii :) Ale spoko.
Dobra wiadomość jest taka, że Admin już poprawił przebieg i nasz szlak z Niwek Daleszyckich do Rakowa prowadzi wreszcie tam, gdzie rzeczywiście biegł w terenie (vide: mapa interaktywna).
Pisząc, że "każdy działa na własną rękę" miałem na myśli, że każdy ma swój zakres zainteresowań i warsztat, wobec czego używanie liczny mnogiej "wykorzystujecie" mija się z prawdą, ponieważ każda z osób udzielających się w Bazie stanowi byt niezależny i wykorzystuje to, co wykorzystuje, w zakresie przez siebie znanym i wybranym. Proszę wybaczyć, zboczenie zawodowe: dążenie do precyzji wypowiedzi.
Ale już wszystko wyjaśnione i poprawione.
Natomiast rzeczywiście, odcinek od Dębna Lasu do Rakowa był przez pewien czas w Bazie w ogóle nienarysowany z pewnego prostego powodu: nie były dostępne przekonujące dowody na jego istnienie. Przypominam, że Informatyczny System Osłony Kraju (czyli właśnie ISOK) został zapoczątkowany ~15 lat temu, a Numeryczny Model Terenu w ramach tego projektu powstał znacznie później, dużo później niż OBK, stąd pewne linie w Bazie już były z dokładnością, jaka przeciętnemu użytkownikowi wystarczała do przedstawienia innych informacji związanych z kolejnictwem.
Ponadto należy mieć na uwadze fakt, że istnienie budowli inżynierskich nie jest tożsame z istnieniem linii kolejowej, czego kilka przykładów w Kraju mamy. Stąd dyskusja powyżej, której celem było odnalezienie wiarygodnych przesłanek istnienia tego toru i jego połączenia/styczności w Rakowie zwłaszcza wobec przypuszczalnej różnicy szerokości toru obu systemów w pewnym czasie (kolei jędrzejowskiej i kieleckiej, prześwit tej pierwszej zmieniono po wojnie na 750mm).
Poszukiwanie ciekawych obiektów na mapach, zwłaszcza lidarowych, to wspaniała i pouczająca zabawa. Przyznam, że mam wgrane mapy lidarowe w gps-ie i korzystam jak z normalnych. Też na rowerze:)
A co do wskazanego punktu: moim zdaniem była tam jakaś bocznica do kamieniołomu. Ale to tylko przeczucie. -
#21
Ok
(2024-03-07 20:04:42)
Tartak w Rakowie był za Pągowcem na górce, w stronę Potoku.
-
#22
Tomasz J
(2025-05-03 14:11:26)
Witam, można poprosić o jakieś dokładniejsze namiary, jak można trafić na pozostałości tych mostów w lesie??
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Niwki Daleszyckie – Dębno Las (Raków Opatowski)