OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Pieniężno – Korniewo

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-03-11 (historia)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Pieniężno   (N)
0,000 0
 
   
  Wilknity   (N)
7,200
 
   
  Szczepkowo   (N)
11,600
 
   
  Tywęzy   (N)
17,600
 
   
 
    26,700
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Stanisław Stanisław (2021-05-10 19:52:55)
    Na mapie zatytułowanej "Mapa Sieci Kolejowej R.P. z alfabetycznym skorowidzem nazw stacji i przystanków osobowych", Wydanie I. Stan na 1 IV 1946 - Wydanie Ministerstwa Komunikacji, kilometraż tej rozebranej linii podany jest od Olsztyna (km. 0.0), przez Wewno (km. 60.8) w kierunku stacji Cynty (która wg. w/w mapy znajduje się w km. 87.4). Stacjami i przystankami osobowymi na tej linii, licząc od Wewna (Pieniężna), są w kolejności: Wilkowiec (km. 67.9), Szczepkowo (km. 72.3) oraz Siwystaw (km. 78.3).
  • #2 (odp. na #1) subsens (2021-05-10 23:03:52)
    Gdzież pointa, jakaż kwestia tudzież intencje? Albo: no i?
  • #3 (odp. na #2) Stanisław Stanisław (2021-05-11 16:41:05)
    :) a no taka, że patrząc na tabelkę wyżej (w zakładce przebieg linii) kilometraż podany jest od Pieniężna (0.0) i kończy się na Korniewie (26.7), nie każdy więc może wie, że PKP po 1945 r. (skoro mapa jest wg. stanu na 1.04.1946) początkowo oznaczyło ten kierunek jako główny. Dodatkowo, licząc odległości poszczególnych stacji wg. mapy, przyjmując Wewno z tym 60.8 za 0.0, zarysowuje się pewna drobniutka różnica bo wychodzi, że Wilknity to 7.1, Szczepkowo (Lelkowo) to 11.5, Siwystaw/Głębock to 17.5 a Cynty/Korniewo = 26.6 czyli niby 100 m na każdej stacji, ale jednak (no wiem czepiam się). Poza tym, w opisie nigdzie nie występuje nazwa Szczepkowo. Teoretycznie jest to późniejsze, bądź wcześniejsze, Lelkowo, ale w historii tej stacji nazwa Szczepkowo nie występuje, brak też daty przy nazwie Lelkowo, nie chciałem więc "grzebać" w historii tej konkretnej stacji, nie wiedząc co było pierwsze. Czy już tak trzeba dosłownie pisać wszystko, bo nikt nie domyśli się i nie dostrzeże w treści którą napisałem nowych informacji nie ujętych w Bazie:)

    Może dodam też, że na wspomnianej w pierwszym komentarzu mapie, fragment obecnej linii nr 221 od Braniewa do Wewna (Pieniężna) oznaczony jest kilometrażem liczonym od Braniewa 0.0 do Pieniężna 27.12 (co logiczne, ale niech tam, napiszę to), w dodatku Braniewo oznaczone jest nazwą Braniewo Wsch. ale nie wiem jak "ugryźć" to Braniewo Wsch. bo parę razy już szukałem, czy faktycznie taka nazwa mogła być np. na tablicach informacyjnych na peronach stacji (w 1945 - 1946) i nic nie znalazłem. Ale to temat nie dotyczący powyższej linii Pieniężno - Korniewo, więc nie będę go rozwijał.
  • #4 subsens (2021-05-20 15:31:08)
    Odpowiem wspak. Samotne Braniewo Wschód na mapie to IMHO błąd z niewiedzy i dezorientacji skutkujący redukcją dwóch oddzielnych punktów do jednego, pod myląca nazwą. Garść rozważań tu: https://www.bazakole… Błędy (nie kontrowersje nazewnicze, lecz ewidentne pomyłki) na tej mapie to osobny temat.
    Informacje _ujęte w Bazie_ to zwłaszcza takie, które znalazły miejsce we właściwym formularzu/tabeli, dobrze, gdy nieanonimowo i z przywołaniem źródła. Przynajmniej część z powyższych Twoich spostrzeżeń śmiało zasługuje na utrwalenie z punktu widzenia dziejów linii. Komentarze, jakkolwiek przez kilkanaście godzin ogniskują uwagę czytelników pierwszej strony Bazy, nie są optymalną metodą utrwalania czegokolwiek, zwłaszcza tzw. myśli (co by to słowo nie znaczyło...). Przykład z brzegu: dane, które mogły znajdować się pod zdjęciami Cezarego Mirowskiego (bardzo mi tych zdjęć brakuje, niegdysiejsze nurkowanie w węźle toruńskim jest dziś przeglądaniem się w kałuży).
    Nowy dworzec w Pieniężnie stanął na południe od ruin starego, nie wiem, czy dokładnie o 100 m, ale w kilometrażu zgrubnym to może skutkować wspomnianym przesunięciem.
    Niektóre nazwy pojawiły się wyłącznie na mapie DOKP Olsztyn z początku 1950 (jest na WMTMK) i trzeba je uznać wraz z tym dokumentem za świadectwo tamtych dramatycznych lat.
  • #5 (odp. na #4) Stanisław Stanisław (2021-05-21 16:36:37)
    Ciekawe spostrzeżenia. Tym niemniej nadal nurtuje mnie te Braniewo Wsch - a właściwie naniesienie takiej nazwy na w/w mapę. Mapa jest częścią większego wydawnictwa, zawierającego alfabetyczny spis stacji i przystanków osobowych wg stanu na 1 IV 1946. opracowaniem którego zajmował się Wydział Pomiarowy Ministerstwa Komunikacji. W spisie nazw również widnieje tylko Braniewo Wsch. (oraz Braniewo Brama), nie ma Braniewa jako takiego.
    https://polona.pl/it…

    Bez wątpienia, jak w każdym wydawnictwie tego typu, mogły tam wkraść się błędy, tym niemniej wydaje mi się, że pracownicy Ministerstwa Komunikacji starali się wykonać swoją pracę na tyle rzetelnie, że trudno mi tak na poczekaniu zdyskredytować te Braniewo Wsch. Być może błędnie założyłem, że widniejąca na mapie nazwa Braniewo Wsch. odnosi się do obecnej stacji Braniewo (?) bo istniał przecież przystanek Braniewo Wsch. mij (mijanka) - wykazywany np. w SRJP z 1947 i 1948. Wg informacji w Bazie, przystanek ten zlikwidowano po 1948, wg. niezwykle interesującej strony Historia Wysoczyzny Elbląskiej (link poniżej) nastąpiło to w 1949 r.
    https://historia-wyz…

    Ten przystanek, w SRJP występujący jako Braniewo Wsch. mij., nazywany jest też po prostu Braniewo Wsch. stąd naszła mnie myśl, że być może, nazwa ta (na wspomnianej mapie oznaczona symbolem odnoszącym się do stacji, nie przystanku), została "rozciągnięta" na całą stację Braniewo, bo np. dworzec / stacja Braniewo, wiosną 1946, nie były jeszcze dopuszczone / dostępne dla ruchu pasażerskiego / dla Polaków (stąd na mapie wg stanu na 1.04.1946 nie ma tej nazwy)(?). Od razu dodam, że nazwa Braniewo występuje wprawdzie już w SRJP lato 1946, jednak nie mam wiedzy czy występuje np. w SRJP z 1945 lub w zima 1945/46. Może ktoś dysponuje takimi SRJP i podzieli się informacją, czy w spisie stacji tam zawartych jest Braniewo ?

    Czy w pierwszych miesiącach 1946 r., kiedy opracowywano omawianą mapę, Braniewo dostępne było dla pasażerów (pod koniec wojny zniszczone niemal w 80%, głównie przez lotnictwo radzieckie - poniżej link do ciekawej strony opisującej walki powietrzne nad Braniewem)???. Może tylko przystanek Braniewo Wsch. był dostępny, a sama stacja np. z powodu zniszczeń, odbudowy lub np. kontroli radzieckiej dopuszczającej tylko transporty wojskowe (bliskość granicy ZSRR), nie była jeszcze dostępna ???. To tylko dywagacje, zapewne nawet SRJP z 1945 nie pomoże, bo różnie to z SRJP bywało.
    http://www.historiab…
  • #6 subsens (2021-05-21 20:47:16)
    Alfabetyczny spis stacji i przystanków zawiera również I cz. WOT ważnego od 1 marca 1946. Braniewo z tą datą ma już pełen zakres czynności, Braniewo Wschód p.o. jest i będzie stacją czasowo nieczynną. Do 22 lipca 1949 brak mostu mostu na Pasłęce, ale po jego odbudowie pociągi ruszą przez skrzyżowanie z rosyjską połową ostbahnu bezpośrednio w tory dużego Braniewa.
    Wydział się zajmował, ale efekt bywa szkodliwy - dla jednostek, a nawet całych społeczności. Sprawdź sobie... - jako rzecze w pewnej reklamie inicjator rzezi wschodniopruskich alei - na przykładzie nieczynnych po 1950 podnidzickich przystanków spacerowych (gdzie N. to Neidenburg, Nibork, w koncu Nidzica). N. Park na linii olsztyneckiej na mapie zyskuje nazwę N. Miasto (pierwotnie N. Stadtwald, zatem nawet jako swoista próba przekładu jest nieco z dupy), za to N. Las (pierwotnie N. Forst) znika z linii wielbarskiej, a pojawia się... w rejonie Ruciane Nida Zach. - bocznica ZPiPW. Tak, że ten. Piątek...
  • #7 hufi (2021-11-29 14:53:53)
    (odp. na #3) Ta różnica w kilometrażu, podejrzewam, wynika z tego, że przebieg tej linii był delikatnie korygowany na odcinku Gutkowo - Barkweda (st. Bukwałd).
  • #8 Mikol74 (2024-08-17 08:28:57)
    Przejście szlakiem dawnego torowiska https://youtu.be/gYw…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Pieniężno – Korniewo

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...