OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Jaszczów – Milejów-Osada

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2022-08-06 (przebieg)

Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 usciwierz@wp.pl (2021-05-06 14:09:20)
    Nie mogę znaleźć informacji, kiedy bocznica towarowa Jaszczów - Milejów Osada została otwarta. Wiadomo, że została rozebrana w 2001 roku. Jeśli ktoś zna datę otwarcia tego odcinka, proszę napisać, albo wskazać miejsce, gdzie taką informację można znaleźć.
  • #2 Karol Romaniuk (2021-05-11 17:20:03)
    Mapa z 1935 r. wykazuje linię jako normalnotorową. Natomiast z tekstu "Inicjatywy gospodarcze Rostworowskich (1865–1934) w Milejowie na Lubelszczyźnie" wynika, że szerokotorowa bocznica Jaszczów - Cukrownia Milejów powstała jeszcze przed I Wojną Światową. Sama cukrownia, czyli późniejsze ZPOW, powstała w 1908 r.
  • #3 (odp. na #2) Stanisław Stanisław (2021-05-11 22:05:30)
    Co ciekawe z opracowania Stanisława Jana Rostworowskiego "Inicjatywy gospodarcze Rostworowskich (1865–1934)w Milejowie na Lubelszczyźnie" wynika, że powstała tam, oprócz szerokotorowej bocznicy także sieć kolejki wąskotorowej. Myślę też, że za datę powstania tego "systemu kolejowego" można przyjąć rok otwarcia cukrowni, czyli 1908. Tekst jest dostępny w poniższym linku. Wystarczy kliknąć download i zapoznać się z tym niezwykle interesującym opracowaniem.
    http://cejsh.icm.edu…

    Cytaty z w/w opracowania [moje dopiski w nawiasie kwadratowym]: """Był [Antoni Jan Rostworowski] głównym akcjonariuszem towarzystwa, które w Milejowie w latach 1907–1908 wzniosło budynek cukrowni... W tym czasie, już od 1894 r., w Jaszczowie była czynna stacja Kolei Nadwiślańskiej. Wybudowano więc kolejkę wąskotorową z Krzesimowa przez Antoniów i Milejów do Zgniłej Strugi, dochodzącą do Jaszczowa przez Białkę [czyli od wschodu, bo Zgniła Struga i Białka znajdują się już za rzeką Wieprz, musiał być tam też most /dwa mosty ?], razem na trasie 20 km. Dzięki tej kolejce ułatwiony był zbyt płodów rolnych, a także przewóz buraków do cukrowni. Przy kolejce znajdowały się place przeznaczone do składowania buraków... ...Przyszła wojna światowa, której wydarzenia bardzo poważne zagroziły egzystencji cukrowni. Rok operacyjny 1915/1916 był dla cukrowni wysoce niekorzystny. W lipcu 1915 r., na skutek rozporządzenia władz wojskowych, dyrekcja była zmuszona zdemontować fabrykę i wszystkie miedziane części wysłać w głąb Rosji. Również lokomotywę i wagony należące do cukrowni Rosjanie wywieźli niemal w ostatniej chwili przed swym ustąpieniem... w pierwszych dniach grudnia 1915 r. cukrownia była już gotowa do akcji... Cukrownia przyjmowanie buraków rozpoczęła 12 listopada... Pomimo to w dniu rozpoczęcia kampanii, 12 stycznia 1916 r., zwiezionych było tylko 14 000 korcy buraków. Najbliżsi plantatorzy z braku inwentarza nie mogli nawet swoich plonów dowieźć do kolejki wąskotorowej. Natomiast od dalszych, mniej poszkodowanych, nie można było uzyskać transportu buraków, bo nowe austriackie władze okupacyjne nie spieszyły się ze zwężeniem toru kolejowego na stacji w Jaszczowie i na tamtejszej bocznicy należącej do cukrowni. Nie zezwalały też, mimo zabiegów dyrekcji, na przeprowadzenie niezbędnych prac we własnym zakresie. Ze stacji w Jaszczowie można było korzystać dopiero w lutym 1916 r [zapewne wówczas ukończono przebudowę toru szerokiego na normalnotorowy]. Bardzo uciążliwa okazała się opieszałość administracji władz okupacyjnych. Gdy dyrekcja we wrześniu 1915 r. złożyła podanie o wypożyczenie kilku wagonów dla zwożenia buraków do składu w Jaszczowie, to odpowiedzi udzielono dopiero w czerwcu 1916 r... ... odgrywał [Antoni Jan Rostworowski] ważną rolę, opowiadając się za uruchomieniem cukrowni w 1915 r. Gdy nie było dostatecznej ilości buraków dla prowadzenia kampanii, jemu zarząd zlecił zajęcie się uruchomieniem kolejki wąskotorowej. Spodziewano się bowiem, i słusznie, że dzięki niej będzie można zwozić buraki z miejscowości bardziej odległych, w których plantatorzy nie ucierpieli tak bardzo od działań wojennych. Rostworowski wykonał zlecone mu zadanie, mimo że urząd kolejowy nie udzielił mu pomocy."""

    Jeżeli dodać do tego system kolejek wąskotorowych na południe od Jaszczowa, powiązanych także z tamtejszą stacją towarową, robi nam się całkiem spora sieć kolejek gospodarczych i cukrowniczych będących właściwie białą plamą na kolejowej mapie Polski. Niezwykle ciekawie musiała wyglądać przed wojną stacja w Jaszczowie. Jak wynika z informacji ze strony (link poniżej), wg cytowanego tam artykułu z "Życia Lubelskiego" nr 216, 7.08.1948 r. tamtejsze kolejki wąskotorowe zostały rozgrabione przez lokalną ludność pod koniec okupacji niemieckiej i w pierwszych latach po II w. św.
    http://www.trawniki.…
  • #4 (odp. na #3) Paweł Skup (2021-05-12 07:36:10)
    Fascynujące. Z ciekawości rozrysowałem tę sieć wąskotorową. Dopracuję i prześlę, bo jej u nas brakuje.
  • #5 (odp. na #3) Stanisław Stanisław (2021-05-12 10:09:48)
    Myślę, że ten mostek nad Wieprzem dla kolejki wąskotorowej znajduje się tuż przy stadionie w Milejowie, a obecnie po śladzie toru poprowadzona jest ścieżka zwana Drogą Na Stadion i Nad Wieprz.
    https://www.google.p…

    Na wschodzie, w Białce i Zgniłej Strudze trudno dostrzec jakiekolwiek pozostałości w terenie, choć widać tam parę miejsc "podejrzanych", oraz takich które (hipotetycznie) mogły być wspomnianymi w opracowaniu Rostworowskiego, placami do składowania buraków. Np. na poniższych widokach być może widać jakieś pozostałości terenowe:
    https://www.google.p…
    https://www.google.p…

    Podobnie na zachodzie. Zarówno w Krzesimowie jak i Antoniowie, czy jakieś ślady tam są?, trudno cokolwiek zinterpretować na "korzyść" kolejki. Np. na poniższych widokach być może widać jakieś pozostałości terenowe:
    https://www.google.p…
    https://www.google.p…

    Tak naprawdę po niemal 75 latach od rozebrania kolejki, trudno cokolwiek dostrzec (może na Geoportalu ?), temu kibicuję i trzymam kciuki za Kolegę, aby jakoś stworzył tę mapkę. Zadanie bardzo trudne. Wasiu walczy w "terenie" nad kolejkami Bocznic Lasów rejonu Tuplic i Forst (Lausitz), co czytam i obserwuję z zainteresowaniem od kilkunastu dni. Może znalazłby się Ktoś w Bazie, z rejonu Milejowa / Jaszczowa, kto pochodziłby tam w terenie i sprawdziłby np. przynajmniej ten most na Wieprzy...

    Omawiana tu kolejka, była zapewne kolejką konną, taka jak sieć na południu. Zachodzi pytanie w jakim rozstawie ułożono tam szyny (600 mm, a może 750 mm - standardowy w Rosji Carskiej)? Parowóz obsługiwał zapewne tylko bocznicę szerokotorową, później normalnotorową z Jaszczowa. Myślę też, że chyba był tylko jeden most przez Wieprz (wspomniany wyżej), a ruch odbywał się wahadłowo. Ślady w terenie na zachód od stadionu wskazują, że mogła tam być spora równia stacyjna obok pierwotnej cukrowni.
  • #6 (odp. na #5) Paweł Skup (2021-05-12 12:04:45)
    Posiadam, jakimś cudem, mapę 1:25k powiatu lubelskiego z lat '50. Tak, wiem, matryce tych map były kopane przed wydrukiem.
    Odcinka do Zgniłej Strugi już na niej nie ma, ale jest on za to bardzo wyraźnie widoczny na NMT Geoportalu. Torfowiska były przed obecnym Kanałem Wieprz-Krzna, a tory szły kawałek za nieistniejący jeszcze wówczas kanał. Narysowane są za to pozostałe odnogi, a także kolejka gorzelniana w Łysołajach. Mam też pewną koncepcję jak te organizmy się łączyły, ale to hipoteza, którą chętnie się podzielę, jak tylko uporam się z codziennymi obowiązkami :)
  • #7 Karol Romaniuk (2021-05-13 19:43:04)
    Po wąskotorówce w okolicach Milejowa został m.in. wagon służący za magazyn przy boisku w Ciechankach, koło Łęcznej. O kolejkach jest trochę informacji na stronie trawniki.hg.pl
  • #8 Karol Romaniuk (2021-05-14 01:05:57)
    Wagon w Ciechankach: https://www.facebook…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Jaszczów – Milejów-Osada

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...