OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia KRŻ Osiny – Kopalnia Dębowiec

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2023-10-23 (opisy, historia)

[Pokaż/ukryj więcej elementów]
Punkt (województwo) km km taryfowy
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  KRŻ Osiny   (S)
0
 
   
Obraz
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Igor13 (2022-09-01 21:46:22)
    Linia zawiera błędne informacje. Otóż linia ta mimo zamknięcia kopalń rud żelaza funkcjonowała jeszcze na początku lat 90-tych, prawdopodobnie do 1992 roku, gdyż do tego okresu pracował parowóz Las 1892 (prawdopodobnie jako jedyny czynny parowóz tejże kolei) do czasu kiedy nie został wywieziony stąd do skansenu w Chabówce. Nie wiem dla kogo jeszcze ta linia działa i kiedy ją rozebrano, ale najpewniej po 1992 roku, a nie w 1980 roku.

    Informacje te może potwierdzić ta strona: http://www.polskiepa…
    I ta fotografia: https://wrphoto.eu/d…

    Swego czasu gdzieś na jednym serwisie społecznościowym ktoś wysyłał nieznanych mi fotografii tego parowozu ze służby jeszcze w czerwcu 1992 roku, ale musiałbym pogrzebać aby znaleźć dokładne informacje.
  • #2 Pablo (2023-10-22 21:16:31)
    Według artykułu w Parowoziku 2 i 3/4 z 1992 roku, jesienią 1990 roku zlikwidowano linię Osiny-Dębowiec. W czerwcu 1990 roku impreza SMK Katowice przejechała całą linię, w październiku wjechali już tylko na wiadukt nad linią nr 1.
    Linia Osiny-Borek zlikwidowana została 22.04.1991 roku, tydzień wcześniej odbyła się impreza SMK.
    Obydwie linie były wykorzystywane do transportu surowców i opału za pomocą Las-a i dwóch Wls-ek. Do samych Osin prowadziła bocznica normalnotorowa ze stacji Poraj, gdzie pracował Ferrum 0175 i 409da-646, która zgniła na terenie dzisiejszego tartaku.
    Zdjęcia w internecie z tych lat pochodzą właśnie z imprez SMK.
    Stąd wątpię, że w 1992 roku Las gdziekolwiek jeszcze jeździł, 1992 roku stanął w Bielsku-Białej a wcześniej stał w Poraju.
  • #3 (odp. na #2) Igor13 (2023-10-22 21:30:00)
    Kurde, możesz mieć rację, gdyż a pro po tych zdjęć o których pisałem w zeszłym roku, to teraz udało mi się je odnaleźć wraz z opisem, gdzie, co i jak, ale teraz znalazłem info, że w 1990 roku działała, więc info jak najbardziej należy zmienić. Tutaj załączam odnośnik: https://www.facebook…
  • #4 Pablo (2023-10-23 08:20:36)
    To jest fota z 16.06.1990 między Osinami a Dębowcem. Wtedy jeszcze szlak do Dębowca i do Borka był czynny. Wszystko opisane jest w dwóch numerach Parowozika, są nawet zdjęcia z likwidacji szlaku do Borka.
  • #5 (odp. na #4) Igor13 (2023-10-23 20:05:36)
    Wiem, że do Dębowca była czynna do 1990 roku, ale do Borku? Nie wydaję mi się.
  • #6 Pablo (2023-10-24 08:41:03)
    Tak jak napisałem wyżej, szlak do Borka zdjęto w kwietniu 1991 roku. Impreza SMK 13.04.1991 przejechała jeszcze cały odcinek.
    https://wrphoto.eu/d…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa KRŻ Osiny – Kopalnia Dębowiec

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...