Linia KRŻ Osiny – Kopalnia Dębowiec
Ostatnia zmiana: 2023-10-23 (opisy, historia)
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Igor13
(2022-09-01 21:46:22)
Linia zawiera błędne informacje. Otóż linia ta mimo zamknięcia kopalń rud żelaza funkcjonowała jeszcze na początku lat 90-tych, prawdopodobnie do 1992 roku, gdyż do tego okresu pracował parowóz Las 1892 (prawdopodobnie jako jedyny czynny parowóz tejże kolei) do czasu kiedy nie został wywieziony stąd do skansenu w Chabówce. Nie wiem dla kogo jeszcze ta linia działa i kiedy ją rozebrano, ale najpewniej po 1992 roku, a nie w 1980 roku.
Informacje te może potwierdzić ta strona: http://www.polskiepa…
I ta fotografia: https://wrphoto.eu/d…
Swego czasu gdzieś na jednym serwisie społecznościowym ktoś wysyłał nieznanych mi fotografii tego parowozu ze służby jeszcze w czerwcu 1992 roku, ale musiałbym pogrzebać aby znaleźć dokładne informacje. -
#2
Pablo
(2023-10-22 21:16:31)
Według artykułu w Parowoziku 2 i 3/4 z 1992 roku, jesienią 1990 roku zlikwidowano linię Osiny-Dębowiec. W czerwcu 1990 roku impreza SMK Katowice przejechała całą linię, w październiku wjechali już tylko na wiadukt nad linią nr 1.
Linia Osiny-Borek zlikwidowana została 22.04.1991 roku, tydzień wcześniej odbyła się impreza SMK.
Obydwie linie były wykorzystywane do transportu surowców i opału za pomocą Las-a i dwóch Wls-ek. Do samych Osin prowadziła bocznica normalnotorowa ze stacji Poraj, gdzie pracował Ferrum 0175 i 409da-646, która zgniła na terenie dzisiejszego tartaku.
Zdjęcia w internecie z tych lat pochodzą właśnie z imprez SMK.
Stąd wątpię, że w 1992 roku Las gdziekolwiek jeszcze jeździł, 1992 roku stanął w Bielsku-Białej a wcześniej stał w Poraju. -
#3
(odp. na #2)
Igor13
(2023-10-22 21:30:00)
Kurde, możesz mieć rację, gdyż a pro po tych zdjęć o których pisałem w zeszłym roku, to teraz udało mi się je odnaleźć wraz z opisem, gdzie, co i jak, ale teraz znalazłem info, że w 1990 roku działała, więc info jak najbardziej należy zmienić. Tutaj załączam odnośnik: https://www.facebook…
-
#4
Pablo
(2023-10-23 08:20:36)
To jest fota z 16.06.1990 między Osinami a Dębowcem. Wtedy jeszcze szlak do Dębowca i do Borka był czynny. Wszystko opisane jest w dwóch numerach Parowozika, są nawet zdjęcia z likwidacji szlaku do Borka.
-
#5
(odp. na #4)
Igor13
(2023-10-23 20:05:36)
Wiem, że do Dębowca była czynna do 1990 roku, ale do Borku? Nie wydaję mi się.
-
#6
Pablo
(2023-10-24 08:41:03)
Tak jak napisałem wyżej, szlak do Borka zdjęto w kwietniu 1991 roku. Impreza SMK 13.04.1991 przejechała jeszcze cały odcinek.
https://wrphoto.eu/d…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa KRŻ Osiny – Kopalnia Dębowiec