Bezwola – koleje wąskotorowe
Ostatnia zmiana: 2023-12-07
Nazwa: Bezwola – koleje wąskotorowe
Punkty węzłowe:
Antonin | ||||
folwark Józefów | ||||
folwark Zawoinka |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Rogi
(2023-02-25 21:31:26)
Powie ktoś, o co chodzi z tą kolejką? To była jakaś kolejka wąskotorowa, czy coś? Nigdzie nie da się znaleźć informacji na jej temat.
-
#2
(odp. na #1)
Paweł Skup
(2023-02-26 06:02:32)
Kolejka była wąskotorowa, o trakcji owsianej, i łączyła folwarki należące do Czetwertyńskich: Włodzimierza Ludwika Stanisława, a po jego śmierci syna, Seweryna Franciszka Kaliksta księcia Światopełka-Czetwertyńskiego. A więc była kolejką gospodarczą. Powstała przed I wojną światową. Zakładam, że po roku 1907.
W majątku znajdowały się gorzelnie, gdzie produkowano gatunkowe wódki, podawane w Hotelu Europejskim w Warszawie, którego Książę był właścicielem. Kolejka natomiast służyła do przewozu wszelkich płodów rolnych, ze szczególnym uwzględnieniem mleka, które po przeładunku w Bezwoli także dostarczano do Warszawy. Codziennie. Wódy pewnie szło mniej:)
Rozstawu toru, niestety, nie znam.
Historię zakończyła II wś.: właściciela wykończyli Niemcy, majątek rozkradli Ruscy. -
#3
(odp. na #2)
Jarosław Szczuryk vel Szczerba
(2023-02-26 21:14:41)
Nic z powyższego nie jest prawdą.
Kolej powstała w połowie lat 30-tych, prześwit prawdopodobnie 600 mm, długość około 16 km.
Rozebrana częściowo przez miejscową ludność w 1944 r., w całości rok później.
Mleka świeżego w 1929 r. czyli w roku największych przewozów w czasie II RP z Bezwoli wyjechało dokładnie zero ton, masła 23 tony.
Spirytusu i okowity wyjechało w tymże roku 549 ton, głównie do Brześcia Centralnego 402 tony, Spirytusu skażonego 0 ton, wódek wszelakich 2 tony.
Są dwa zdjęcia tejże kolei:
https://www.bibliote…
https://www.bibliote… -
#4
(odp. na #3)
Paweł Skup
(2023-02-27 06:19:08)
Na jakiej podstawie twierdzisz, że powstała w połowie lat '30?
I jak, w takim razie, mogło cokolwiek nią wyjeżdżać w roku 1929, który przecież (tak jak i następne kilka) nie był reprezentatywny dla gospodarki?
To, że "prawdopodobnie" 600 to zawsze można napisać, bo przecież nie 158 ani 721 i pół. A od razu brzmi pro.
Swoją drogą, masz ciekawą definicję słowa "nic" :P
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.