Bocznica powstała w latach 30-tych XX wieku i była wykorzystywana do obsługi baterii Goeben. Bateria ta była ciężką baterią nadbrzeżną przeznaczoną do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. W 3 bunkrach koszarowo-bojowych zaprojektowano dwa stanowiska ogniowe. Stanowisko kierowania ogniem zostało zbudowane około 2km na północ od baterii. Kompleks powstał w 1938 roku, a już w 1940 roku działa zostały zdemontowane i przetransportowane do Norwegii.
Poza bocznicą normalnotorową powstała kolej wąskotorowa łącząca baterię Goeben z portem w Ognicy. Bocznica normalnotorowa i kolej wąskotorowa zbiegały się w lesie przy rampie kolejowej w odległości około 700 metrów od rozjazdu prowadzącego ze stacji Świnoujście Przytór na bocznicę normalnotorową. Po wojnie bocznica i kolej wąskotorowa były wykorzystywane przez Wojsko Polskie. Kolej wąskotorowa zachowała się do dnia dzisiejszego i częściowo przebiega przez tereny pobliskiego magazynu broni. Odcinek prowadzący z magazynu broni do portu w Ognicy oraz bocznica normalnotorowa zostały zlikwidowane.
Kolej wąskotorowa
Kolej wąskotorowa powstała wraz z bocznicą normalnotorową w latach 30-tych XX wieku i była wykorzystywana do obsługi baterii Goeben. Bateria ta była ciężką baterią nadbrzeżną przeznaczoną do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. W 3 bunkrach koszarowo-bojowych zaprojektowano dwa stanowiska ogniowe. Stanowisko kierowania ogniem zostało zbudowane około 2km na północ od baterii. Kompleks powstał w 1938 roku, a już w 1940 roku działa zostały zdemontowane i przetransportowane do Norwegii.
Kolej wąskotorowa łączyła baterię Goeben z portem w Ognicy. Bocznica normalnotorowa i kolej wąskotorowa zbiegały się w lesie przy rampie kolejowej w odległości około 700 metrów od rozjazdu prowadzącego ze stacji Świnoujście Przytór na bocznicę normalnotorową. Po wojnie bocznica i kolej wąskotorowa były wykorzystywane przez Wojsko Polskie. Kolej wąskotorowa zachowała się do dnia dzisiejszego i częściowo przebiega przez tereny pobliskiego magazynu broni. Odcinek prowadzący z magazynu broni do portu w Ognicy oraz bocznica normalnotorowa zostały zlikwidowane.
Przebieg bocznicy na terenie wojskowym nieznany.
Pokaż na mapie ⇵
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) |
Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Stan linii « Pokaż/ukryj
ruch pasażerski i towarowy
ruch towarowy i pasażerski sezonowy
ruch towarowy i pasażerski weekendowy
ruch towarowy i turystyczny
ruch pasażerski
ruch towarowy
ruch pasażerski sezonowy
ruch pasażerski weekendowy
ruch turystyczny
ruch drezynowy
nieczynna
nieprzejezdna
rozebrana, zmienione przeznaczenie
rozebrana
w budowie/nie ukończona
projektowana/nie zrealizowana
brak danych
odcinek jeszcze nie powstał
linia wielotorowa
|
linia zelektryfikowana
Nazwa
punkt czynny
Nazwa
punkt nieczynny
Nazwa
punkt zlikwidowany
węzeł lub odejście torów
galeria
Szlak. Widok w kierunku magazynu broni. Fragment szlaku prowadzący od magazynu broni do nabrzeża portowego znajdującego się przy ul. Mostowej.
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.