OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Braniewo – bocznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2024-01-16

Nazwa: Braniewo – bocznice

Punkty węzłowe:

  bocznica 9 Brygada Kawalerii Pancernej
  bocznica Glob-Terminal
  bocznica Logistic Terminal Braniewo
  tor od peronów Kolei Nadzalewowej
Pokaż na mapie ⇵
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Stan linii « Pokaż/ukryj
Obraz

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 subsens (2023-01-04 09:35:36)
    "13653: Tor od peronów Kolei Nadzalewowej
    [w dymku:]Formalnie Kolej Nadzalewowa zdaje się miała osobny dworzec, ale w dawnych rozkładach jazdy do których dotarłem nie jest on wyróżniany."

    Przyznam, że nie mam odwagi, ani nawet pomysłu na edycję tego wpisu.
     
    Dworzec (Bahnhof) czyli stacja (nie obiekt recepcyjny przy peronach, jakkolwiek wyglądał) Kolei Nadzalewowej jest wyróżniany dopiskiem Ostbhf, Ostbf, Ostbf der H.U.B., Ostb., nawet Obf, a co najmniej od 1933 nazywa się oficjalnie Braunsberg Ost.
    Rozkłady, do których można dotrzeć, tj. na 1903, 1905, 1908 są w galerii linii. Rozkład na 1927 wisiał ongiś w bibliotece. Rozkład na lato 1939 jest tu: https://www.deutsche…
    W tych latach stacja państwowa (dworzec duży :V) nazywa się Braunsberg. Po prostu. Zatrzymują się na niej szybkie pociągi jadące magistralą (204/597) oraz lokalne pociągi z Pieniężna (221). Pociągi osobowe HUB zaczną na niej kończyć bieg w czasie wojny, gdy w rozkładach pojawi się jako Braunsberg Rbf (Reichsbahnhof) - prawie, jak w Tuplicach.
    Nawiasem, z konieczności, jak smutne muchy krążymy i przysiadamy na rozkładach publicznych - czyli śmieciach, ćwierć-kwitach. HUB nie była kolejką plażową, wagony dla ludzi stanowiły 1/4 jej parku. Nie zmienia to faktu, że jej stacja końcowa w Braniewie, Braunsberg Ostbahnhof (der HUB - jak dla jasności dopisywano w informatorach taryfowych, też wisiały w bibliotece Bazy) przyjmowała i wyprawiała pociągi pasażerskie oraz była w rozkładach wyróżniana nazwą w dwóch, a nawet trzech miejscach wydawnictwa: w spisie alfabetycznym, tabelach RJ, objaśnieniach na końcu (mehrere Bahnhoefe usw.).
  • #2 Stanisław Stanisław (2023-04-03 01:13:26)
    Link poniżej, miałem zamieścić już na początku roku... jednak nie wiedzieć czemu, nie zrobiłem tego :(
    Żyłem w nieświadomości, że mi to umknęło, aż do dnia dzisiejszego, kiedy zerknąłem do tematyki H.U.B. w Bazie.
    https://olsztyn.ap.g…

    Pod linkiem znajdują się materiały opublikowane 23.11.2022 na stronie Archiwum Państwowego w Olsztynie, z okazji przypadającego 25 listopada Dnia Kolejarza. Pochodzą one z jednostek aktowych przechowywanych w zespole archiwalnym Nr 379 "Dyrekcja Okręgowa Kolei Niemieckich w Królewcu [Reichsbahn-Direktion Königsberg]", niestety jeszcze nie zdigitalizowanych w całości (nie licząc udostępnionych materiałów, prezentowanych na wirtualnych wystawach).

    Na dostepnych mapach i fragmentach map stacji Braunsberg (Braniewo) (z 1875, 1877, 1905, 1913, 1920, 1924 i 1933), w kilku przypadkach można przestudiować szczegóły stacji Kolei Nadzalewowej. Np. na mapie z 1905 r. lokomotywownia H.U.B. stojąca przed przejazdem przez ul. Kolejową wydaje się być dwustanowiskowa. Co interesujące nie ma jeszcze położonej obok niej obrotnicy. Na mapach z 1913 i 1920 lokomotywownia (Lokomotiveschuppen) jest jednostanowiskowa, oprócz niej widać obrotnicę, zasieki węglowe (Kohlenbasen) czy urządzenie (rampę) do nawęglania parowozów (Kohlenladebuhne). Nad zasiekami znajduje się interesujący tor bocznicy (Anschlussgleis) do terenu należącego do zakładu Maschinenfabrik Klamt, Kbg., niestety nie wiem co konkretnie w nim wytwarzano (może ktoś ma na ten temat jakieś informacje ?). Ciekawie prezentuje się również część pasażerska H.U.B., gdzie widać m.in.:

    - stojącą za kozłami oporowymi poczekalnię (Warteraum der Haffuferbahn) z blachy falistej (Wellblech) - zapewne tą widoczną w dali, na powyższym c-b zdjęciu, być może po lewej (część zabudowana) znajdowała się kasa biletowa (?),
    - przy pierwszym torze znajduje się peron (Bahnsteig) ziemny, z nawierzchnią żwirową (Bekiest), co interesujące, wydaje się leży on w granicach stacji Braniewo Ostbahn-u (na mapie z 1920 zaznaczonej na żółto), a nie na terenie prywatnym H.U.B.
    - przy drugim torze znajdują się plac do zawracania (Wendeplatz) wyłożony żużlem (Beschlackt), obok niego rampa przeładunkowa (Verladerampe), a w stronę poczekalni droga załadunkowa / ładownia (Ladestrasse)
    - w sąsiedztwie peronu stoi kilka budynków, w tym, patrząc od lewej do prawej: budynek usługowy (Dienstwohngebäude, może hotelik ? i sklepik na parterze ?, na powyższym, c-b zdjęciu widać fragment tego budynku, na pierwszym planie po prawej), następnie kompleks szop, budynków gospodarczych, inwentarskich - stajnia, chlew itp. (f' = Stallgebäude, f'' = Abort-u.Stallgebäude) oraz toalet (f = Abortgebäude), kolejny jest nie do końca rozpoznany obiekt opisany jako h = Miill-u.(und) Kochgrube / Koch-u.(und) Miillgrube (gospoda, kuchnia ?), następnie szopa na narzędzia (r = Geräteschuppen), na jej tyłach kolejowy budynek biurowy (i' = Burogebäude für die Bahnmeistereien), stojący blisko baraku (Baracke), prawdopodobnie noclegowni dla drużyn parowozowych i konduktorskich (k'' = Uebernachtungsgebäude). Przy torach widać - zwłaszcza na mapie z 1920 r. - symbole zapewne pompy / żurawia wodnego (?) ("W" w kwadracie) oraz bliżej nierozpoznany kwadrat z LP (?) nad nim - może ktoś wie co oznacza ?

    Na mapie z 1924 nie ma już poczekalni z blachy falistej, a część drogi ładunkowej zajął obiekt opisany jako Empfgebäude czyli budynek recepcji [może przeniesiono do niego zlikwidowaną poczekalnię ? i kasę biletową (??)]. Wymusiło to poszerzenie placu ładunkowego na zachód (na mapie, do góry). Co jeszcze można dostrzec na terenie stacji H.U.B. ? Zapraszam do uzupełnień i korekt. Oczywiście mapy do których podałem link, odnoszą się również do stacji Braniewo, po zapisaniu na komputerze można studiować szczegóły na nich zawarte - zwłaszcza na mapach z 1920 i 1924 r. Należy mieć nadzieję, że dalsze dokumenty przechowywane w Archiwum Państwowym w Olsztynie, w zespole archiwalnym Nr 379 "Dyrekcja Okręgowa Kolei Niemieckich w Królewcu [Reichsbahn-Direktion Königsberg]" ujrzą światło dzienne. Po części zostały one udostępnione 25.10.2021 na innej wirtualnej wystawie, dotyczącej rozwoju kolei na ziemiach Prus Wschodnich przed 1945 r. (link poniżej), gdzie są m.in. przedwojenne mapy takich stacji jak Nidzica, Olsztynek, Działdowo i Stawiguda.
    https://olsztyn.ap.g…
    PS. Co do badań zasobów, które każdy może wykonać - teoretycznie - sam, to w praktyce trudno zdobyć zgodę i rozsądny termin na kwerendę.
  • #3 (odp. na #2) subsens (2023-04-04 00:55:32)
    Jak żegnać tego, co się zechce kopać z koniem
    Na drogę krzyż
    Ale też trzeba dodać wprost
    Że stary sztandar godne dziś podnoszą dłonie
    W nierównej grze o podmiotowość Braunsberg Ost, amen

    Merytorycznie(j):

    - Dienstwohngebäude to budynek z mieszkaniami służbowymi, dom kolejowy.

    - Obiekt opisany jako h to Müll u. Aschgrube, czyli śmietnik i popielnik. Wyobraźnia nieśmiało konstruuje tu np. dwukomorowy silos z parą klap w stropie do załadunku oraz parą drzwiczek na dole frontowej ściany do wyładunku. W jednej komorze spoczywają popioły z kuchni i pieców kaflowych (ładowane na gorąco), w drugiej odpadki nie nadające się ani do spalenia, ani do kompostowania - pytanie z antropologii kultury, jakie to były śmieci :V. Takie betonowe silosy pozbawione blaszanych klap dogorywają czasem na zapleczach nastawni i strażnic przejazdowych - czy ktoś wie, jak je nazywał przepis lub tradycja?

    - Kolejowy budynek biurowy (i' = Burogebäude für die Bahnmeistereien) był wspólną siedzibą dwóch odcinków drogowych (BM Braunsberg 1 i 2). Stał na jednej parceli z tym samym, co powyżej, domem kolejowym pod adresem Bahnhofstr. 58 - obydwa obiekty są w galerii. Wiem, bo niesiony lekturą Doroty Balińskiej próbowałem kiedyś zidentyfikować zasoby mieszkaniowe braniewskiej DR (a w pierwszej kolejności HUB) na podstawie map i ksiąg adresowych, ustalić, jakie szarże i godności zamieszkiwały ponad poczekalniami dworców. A powierzchnię mieszkalną wydzielano nawet w biurze ekspedycji (czyli cywilizowanej części magazynu - sic!).

    - Nazwisko Klammt napisano z błędem, trop można podjąć tu, na dole lewej kolumny:
    https://agora.sub.un… aczkolwiek doczesny właściciel bocznicy zmieniał branże i lokalizacje.

    Jako stały czytelnik Bazy nie łudzę się, że komentarz Stanisława spowoduje ponowne :V dowiązanie nw. zdjęć do galerii Braniewa Wschód, albo braniewskich bocznic, whatever. Dla nudzących się:
    https://www.bazakole…
    https://www.bazakole…
    https://www.bazakole…
  • #4 Stanisław Stanisław (2023-04-04 14:54:58)
    Tak po cichu liczyłem Piotrze, że skorygujesz moje wywody i rzucisz nieco światła, na pytania jakie pojawiają się w związku z wpatrywaniem się [może zbyt długim, skoro Müll u. Aschgrube odczytałem jako Miil u. Kochgrube :)))] w historyczne mapy stacji Braunsberg. Wielkie dzięki za korektę i nowe informacje.

    Fabryka pana Klammt-a, wg interesującego spisu do którego podałeś link, ma w nazwie -Eisen, co spowodowało u mnie zapalenie się czerwonego światełka, aby przejrzeć cechowania zwrotników, zwłaszcza z terenu Warmii i Mazur, które udało mi się dotychczas utrwalić na fotografiach. Kto wie, co owa fabryczka mogła produkować dla kolei ? Zapewne jakieś złączki, śruby, wkręty lub wspomniane "koziołki" zwrotników. Umieszczenie śmietnika-popielnika, w bezpośrednim sąsiedztwie peronu, biorąc pod uwagę zapachy jakie mogły uwalniać się z niego, wydaje się nieco nie trafioną lokalizacją. Z drugiej strony, skoro w pobliżu były budynki inwentarskie, w tamtych czasach chyba na nikim to wrażenia raczej nie robiło.

    Jestem jak najbardziej ZA, dowiązaniem wymienionych przez Ciebie zdjęć, do punktu nazwanego Braniewo Wschód / Braunsberg Ost. Obecnie "giną" one w galerii stacji Braniewo. Bez wątpienia historia tego miejsca jest na tyle interesująca, a związek z wszelkimi Terminalami znikomy, że warto może stworzyć oddzielny punkt na mapie Bazy (na końcu toru opisanego jako "tor od peronów Kolei Nadzalewowej), opisany jako Braunsberg Ost. lub Braunsberg Ost. der H.U.B.. Pozwoliłoby to na szybsze "dotarcie" do informacji i zdjęć przez zainteresowanych historią tej konkretnej, małej stacyjki, jednak ważnej dla przedwojennej historii Braniewa. Obecnie wszystko nieco "rozmywa się". Może warto (i tu prośba do Moderatorów i Administratorów strony) zebrać wszystko na temat Braunsberg Ost. der H.U.B. w jednej galerii.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...