OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Łódź Kaliska – bocznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2023-12-14

Nazwa: Łódź Kaliska – bocznice

Punkty węzłowe:

  bocznica Elektrociepłownia EC2
  bocznica GS
  bocznica Poczta Polska – Węzeł Eksploatacyjno-Rozdzielczy Łódź
  bocznica Poltex
  bocznica Poltex – tory zakładowe
  tor łączący do bocznic
Pokaż na mapie ⇵
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Stan linii « Pokaż/ukryj
Obraz

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Michał Kłosowski (2023-09-01 17:30:33)
    Bardzo dobre, ciekawe i unikalne zdjęcie z końca lat 90., na którym widać stację zakładową "Poltex" (ob. obszar popularnej "Manufaktury"). Na fotografii widać mnogość torów i specyficzne, ciasne zlokalizowanie stacyjki na ciasnym łuku. Widoczne też są smary w międzytorzu, pamiątka po jeżdżących tam lokomotywach manewrowych.
    Fotografia:
    https://www.fabrykip…

    Drugie, równie ciekawe zdjęcie z tego samego okresu przedstawia obszar fabryki z uwidocznionym fragmentem siatki wszędobylskich torów kolejowych wciśniętych między halami. Widoczne są nawet wagony-węglarki cztero- i dwuosiowe, wykorzystywane zapewne podczas raczkującej w owym czasie rozbiórki części kompleksu.
    Piękny to był obszar, zwróćcie uwagę na zielony zakątek w sercu kompleksu i fontannę! Wagony dowodzą, że jeszcze pod koniec lat 90. bocznica była użytkowana. Ciekawostką jest zaparkowany na małym, wewnątrzfabrycznym parkingu socjalny Jelcz 080.
    Fotografia:
    https://www.fabrykip…
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2023-09-01 17:56:48)
    https://www.fabrykip…
    Czy jest kajś opis do tego zdjęcia, kery budynek do czego służył? Takie coś np., jakeśmy zrobili z Romanem Paulem do ZNTK Poznań.
  • #3 (odp. na #2) Michał Kłosowski (2023-09-01 19:52:18)
    Z tym jest problem. Sam od dawna takiego czegoś poszukiwałem. I dawniej znalazłem jakiś uproszczony schemat opisów obiektów i siatki torów kolejowych, lecz przepadło to na dysku padniętego w 2019 roku komputera. Wszyscy 'jarają' się jedynie centrum handlowym, często zapominając o historii tego miejsca. Niemniej na miejscu jest Muzeum Fabryki - tam na bank jest taki plan! Popytam ziomków z Łodzi, może ktoś coś ma, jeżeli się tego dokopię, zamieszczę na Bazie.
    Ciągle zastanawia mnie jak był rozwiązany wjazd z toru dojazdowego, ciągnącego się wzdłuż ulicy Ogrodowej na te ciasne tory stacji zakładowej po lewej stronie. Przecież na fotografii lotniczej, którą podlinkowałem, widać wyraźnie, że nie jest możliwe, aby był tam jakiś tor łączący, łukowy czy tym bardziej rozjazd 'angielski', po prostu było za ciasno, żaden skład normalnotorowy by tam nie 'wyrobił', to nie wąskotorówka!
  • #4 (odp. na #3) Stanisław Stanisław (2023-09-02 15:39:51)
    Łódź ma akurat to szczęście, że ma bogatą literaturę odnośnie łódzkich stacji kolejowych i poniekąd bocznic. Interesujący się przebiegiem poszczególnych torów powinni zajrzeć np. do następujących pozycji:

    1. Jerczyński Michał, Roszak Tomasz; Szlakiem łódzkiej kolei; Łódź 2004 (n.in. sporo opisów i planów uwzględniających bocznice kolejowe)
    https://www.km.com.p…
    wprawdzie pozycja już niedostępna, ale można trafić np. na portalach aukcyjnych na używane egzemplarze np
    https://allegrolokal…

    2. Dwuczęściowe opracowanie
    Jerczyński Michał, Jensen Christian; Koleją przez Łódź. Historia łódzkiej kolei; Łódź 2017 (sporo planów, informacji o bocznicach itp)
    https://www.km.com.p…
    Jerczyński Michał; Koleją przez Łódź. Łódzkie stacje kolejowe; Łódź 2017 (j. w.)
    https://www.km.com.p…
    Ciągle dostępne, w pakiecie taniej, taniej również w antykwariatach.

    3. Krzysztof Mikołajczyk; Łódź Żabieniec; Świat Kolei nr 4/2006 str. 36 - 42
    Świetny artykuł, opisujący m.in. system bocznic Teofilowa Przemysłowego (w płn-zach części Łodzi), z planem ich przebiegu (z m.in. ilością torów, zarysem budynków zakładów z nich korzystających itp.).

    4. Dyrekcja Kolei Państwowych w Warszawie. Album bocznic (1922 - 1939) uwzględniający szczegółowy przebieg i plany m.in. ponad 30 łódzkich bocznic.
    Rarytas, ale w posiadaniu znanego także z OBK, Kolegi Jarka (Jarosław Szczuryk vel Szczerba; ksiezyc_nad_gieesem)
    https://forum.modela…

    Co do samych łódzkich bocznic, jest np. bardzo interesujący wątek na stronie forum.modelarstwo.info. dotyczący tej tematyki. Polecam przejrzeć, dziesiątki fotografii, planów, opisów... Może jest tam coś o przebiegu bocznicy w ciągu ul. Ogrodowej
    https://forum.modela…

    Osobiście posiadam np. kilkadziesiąt, starszych, rozkładanych, papierowych map, w tym. Łódź 1 : 20 000, wydawnictwa Demart z 2006 (opracowana na początku XXI w. kiedy bardzo wiele bocznic jeszcze istniało w terenie). Zaznaczony jest tam przebieg m.in. bocznicy do dawnej fabryki Poznańskiego. Ten konkretny fragment mapy mogę sfotografować i przesłać Ci Michale pocztą (poprzez OBK), może w jakiś sposób wyjaśni to w jaki sposób tor "wchodził" na teren zakładów. Odpisz czy chcesz abym Ci wysłał, bo może masz już tego typu mapy i wg Ciebie niewiele one wyjaśniają. Wg mnie jest tam normalny łuk (przecinający ul Ogrodowa) ale i swoisty a'la trójkąt (z wierzchołkiem tuż przy ul. Karskiego), gdzie wjeżdżała lokomotywa z wagonami, a później cofała się wpychając je na teren zakładu).
  • #5 Michał Kłosowski (2023-09-03 08:23:12)
    Wyślij mi, Stanisławie, ten fragment mapy. Będę wdzięczny.
    profklos (małpka) gmail.com

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...