OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Pakość – bocznice i łącznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-01-11

Nazwa: Pakość – bocznice i łącznice

Punkty węzłowe:

  Bocznica do Wojdala
  Pakość Kujawskie Zakłady Przemysłu Lniarskiego LINUM (d. Cukrownia UNION)
Pokaż na mapie ⇵
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Stan linii « Pokaż/ukryj

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Tomasz Górny (2020-04-04 10:51:43)
    Z tymi zakładami metalowymi to nie tak do końca. Pierwotnie istniała tam Cukrownia UNION do lat 30-tych XX wieku. W czasie II WŚ uruchomiono tam produkcję kotoniny, a po 1945 utworzono Kujawskie Zakłady Przemysłu Lniarskiego LINUM. Bocznica powstała za czasów cukrowni i łączyła cukrownię w Pakości z zakładem w Janikowie (uważam, że należałoby mówić o niej "bocznica Cukrownia Pakość - Cukrownia Janikowo", a nie "linia Pakość - Janikowo"). Tor wychodził z terenów zakładowych i przecinał linię do Inowrocławia. Tam dochodził łącznik z linią inowrocławską i całość formowała małą stację umożliwiającą manewry. Dalej tor przebiegał mostem nad Kanałem Noteckim, przecinał pola w okolicy wsi Giebnia i od Ostrowa k. Janikowa biegł wzdłuż drogi, aż do bram cukrowni. Przed cukrownią Janikowo wpinał się w niego tor ze stacji Janikowo. Po II WŚ w okolicy Giebni utworzono ładownię lnu (materiał ten dowożono od strony Pakości), a dalszy odcinek w kierunku Janikowa wyłączono z eksploatacji i rozebrano. Od tej pory bocznica funkcjonowała na odcinku Zakłady LINUM (dawna Cukrownia UNION) - Giebnia (ład.). W towarzystwie zakładów lniarskich funkcjonowała fabryka maszyn NOTEĆ. I to był najbardziej metalowy zakład w Pakości. Najprawdopodobniej miał swoją bocznicę, ale ustalenie jej przebiegu wymaga wypytania rodowitych Pakoszczaków i wizji lokalnej.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...