OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Głowno – bocznice

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2023-06-18

Nazwa: Głowno – bocznice

Punkty węzłowe:

  bocznica Głowno WZMot
  bocznica zakładów wyrobów metalowych
  bocznica Zakłady przetwórstwa ziemniaczanego "Solan"
Pokaż na mapie ⇵
Legenda (Wygenerowano dnia: 2025-08-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2025-04-15)
Stan linii « Pokaż/ukryj
Obraz

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Michał Kłosowski (2021-02-14 13:04:38)
    Co się dowiedziałem - na bocznicy pracował parowóz "Ferrum", który potem trafił na Łódź Widzew w roli pomnika, potem na łódzką Anilanę, a następnie na bocznicę "Morfeo" w Ozorkowie w 2007 roku. Potem pracowała tutaj SM30. Bocznicą transportowano ciężarówki, pewnie czołgi ale i parowozy na remonty. Mosty były dwa. Pierwotny był drewniany i stał na północ od obecnego - do niego prowadził kawałek starotorza w szpalerze drzew, który zaobserwować można na jednym z powyższych zdjęć. W samej hali WZMotu działał w latach 90. "Zasada Group" montował tam Jelcze M122, M182 oraz Mercedesy O405N / O405GN.
  • #2 Witold Stenka (2021-03-30 21:05:40)
    Witam, w nawiązaniu do reportażu, dziś podczas spaceru tym starotorzem z synem poszliśmy prawą odnogą widoczną na zdjęciu "17". Wydaje się, że nie kończy się ona obok Maszpolu, gdyż łuk nasypu zaczynający się przed zakładem ciągnie się aż do rzeki Mrożycy (starego zburzonego mostu). Być może był to stary przebieg bocznicy która łączyła się w okolicy miejsc widocznych na zdjęciach "8" i "9" w czasach gdy zakład ziemniaczany jeszcze nie istniał, a po zbudowaniu zakładu przesunięto tor linii bocznicy na nowy most? (czyli bardziej na południe). Nasyp poza Maszpolem w kierunku rzeki wydaje się być przecięty ogrodzeniem zakładu, co może świadczyć o tym że budowa i tego zakładu wymusiła zmianę przebiegu linii do WZMotu.
    Pozdrawiam serdecznie.
  • #3 kpc21 (2025-06-12 22:00:54)
    @Witold Stenka: To jest dawny przebieg bocznicy i masz rację co do tego, że budowa Maszpolu (przeze mnie bardziej kojarzonego jako ZWSR – Zakłady Wytwórcze Sprzętu Rolniczego; w obiegu funkcjonuje też nazwa Chojaczki) wymusiła zmianę przebiegu bocznicy. Po drugiej stronie zakładu, łatwo zlokalizować w terenie przyczółek dawnego mostu. Mam nawet zdjęcia tego miejsca, może kiedyś je wgram. A tymczasem polecam zapoznać się ze starymi zdjęciami lotniczymi terenu, na których dużo łatwiej zlokalizować dawny przebieg bocznicy. A jeszcze lepiej widać go na mapie LIDAR-owej. Na zdjęciach lotniczych można też łatwo prześledzić przebieg torów na terenie Zakładów Ziemniaczanych – wygląda na to, że kolej nie była tam używana do transportu ziemniaków lub wytwarzanych z nich produktów (zakład produkuje puree instant marki "Perła"), tylko węgla do kotłowni. Od paru lat zakład nie korzysta już z węgla, lecz z gazu, i to z wielu źródeł – ma i stację regazyfikacji LNG, i przyłącze do sieci gazowej PSG. Które to PSG swoją drogą w Głownie spotkało się z innym operatorem sieci gazowej, Sime Polska, która to spółka zgazyfikowała większość miasta doprowadzając tam nitkę od strony Łyszkowic, podczas gdy PSG – od strony Strykowa.

    Sam zakład chyba nigdy nie miał podpięcia do kolei pomimo jej przebiegu w sąsiedztwie, natomiast przez pewien czas przed likwidacją bocznica doprowadzona była także... do budowanej wówczas elektrociepłowni, obecnie są to zakłady mięsne MitMar. Przekształcenie opuszczonego od lat placu budowy elektrociepłowni w zakłady mięsne nastąpiło jakoś w połowie pierwszej dekady XXI wieku i bocznica wtedy już od kilku lat nie istniała.

    Natomiast ciekawe, od jak dawna istniała bocznica, bo zarówno Zakłady Ziemniaczane, jak i WZMot to zakłady mające długą historię. Mogła ona być podobnie stara, jak sama linia kolejowa.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...