Zabrze – bocznice
Ostatnia zmiana: 2024-07-30
Nazwa: Zabrze – bocznice
Punkty węzłowe:
- Biskupice Śląskie Wąskotorowe
- Haldex Makoszowy
- Kopalnia Guido
- Kopalnia Ludwik
- Kopalnia Makoszowy
- Kopalnia Zabrze - Bielszowice
- Poręba Wąskotorowa
- r.o. (nr 201) Zwałowisko
- Rokitnica Wąskotorowa
- Zabrze
- Zabrze Makoszowy Wąskotorowe
- Zabrze Południowe
- Zabrze Wschodnie
- Zabrze Wschód Kopalnia
- Zabrze Zachodnie Wąskotorowe
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
wasiukibic
(2022-09-13 17:44:57)
Prosiłbym o wypowiedź kogoś zorientowanego w temacie odnośnie Szybu Guido. W historii tego miejsca, a raczej terenu ograniczonego torem wąskim od zachodu, torem lk 166 od północy i ul. 3 maja od wschodu, można znaleźć, że była to kopalnia, później szyb szkolny/doświadczalny, muzeum, później magazyny, aż w końcu stan obecny, czyli obiekt turystyczny. W międzyczasie pojawia się jeszcze funkcja zakładów remontowych górnictwa wraz obecnymi firmami: Kopex i Famur, związanych bezpośrednio z tą branżą oraz ośrodek szkoleniowy, położony na południe od wieży szybowej. Czy ktoś mógłby się pokusić o jakieś usystematyzowanie tego? W necie można znaleźć rys historyczny dotyczący funkcji wydobywczej i muzealnej, ale już remontowo-produkcyjnej, to nie za bardzo.
-
#2
Igor13
(2022-09-13 19:57:14)
A ten szyb Guido nie został przypadkiem zamknięty jeszcze przed wielką wojną, w okolicach roku 1912-1913?
-
#3
Buczek21
(2022-09-14 00:18:27)
Koło kopalni Guido, co i tak nawet w tamtych czasach to była bardziej manufaktura, niż kopalnia z prawdziwego zdarzenia działała jeszcze koksownia "Gluckauf", powstała na początku XX-wieku. Także na początku XX wieku połączono Kopalnie Guido z Kopalnią Delbrückgrube, obecną ŚP.KWK Makoszowy i na nią szło wydobycie z pola kopalni Guido. Jeszcze przed wojną powoli gaszono wydobycie na tym polu.
Koksownia obok działała do 1932 roku, zamknięto ją w 1932, wyburzono w 1934.
W 1947 zaczęto na terenie koksowni Guido budować hale, które stoją do dzisiaj; zakład nazywał się: Główne Warsztaty Naprawcze, w połowie 50 lat przemianowali to Zabrzańskie Zakłady Naprawcze Przemysłu Węglowego. Zakłady, jak nazwa wskazuje remontował sprzęt górniczy: siłowniki, obudowy, kombajny, zabieraki, przenośniki, itd. W 60. latach wyodrębniono z tego Zakłady Konstrukcyjno-Mechanizacyjne Przemysłu Węglowego - KOMAG. Na początku lat 90, z upadkiem przemysłu wydobywczego, zaczęło krojenie tego terenu i sprzedaż na jakieś Famury/Kopexy, dzierżawienie hal, itd.
Kopalnia Guido przez 50-60 lata XX służyła jako plac drzewny, szybem kolejowym spuszczali drewno i ringi w dół, a szyb Guido służył jako wydechowy dla KWK Makoszowy. W połowie lat 60. KWK Makoszowy przekazała ten teren Zakładom Konstrukcyjno–Mechanicznym Przemysłu Węglowego i powstała kopalnia M-300. KOMAG w spokoju mogły testować swoje nowe rozwiązania, przy okazji wszystkie przyszłe "Ryle" z zawodówek górniczych miały tam praktyki, zanim zostali wystrzeleni na prawdziwe kopalnie.
A KWK Makoszowy wybierał jeszcze jakieś reszki pokładów, filary ochronne, itd.
W latach 80. powstała tam trasa do zwiedzania i "podobno" jakieś wycieczki to miały szansę oglądać. Później kończyło się to wszystko tylko na wizjach/planach, aż do uruchomienia skansenu w obecnej formie. -
#4
(odp. na #3)
wasiukibic
(2022-09-14 10:25:15)
Właśnie o to mi chodziło. Dziękuję. Rozumiem, że zgodnie z wrysowanym schematem, wchodziły tam zarówno tory normalne, jak i wąskie?
-
#5
Buczek21
(2022-09-14 22:58:37)
Co do schematu torowisk, to ciężko mi się odnieść, bo inaczej było w czasie działania samej kopani, kopalni + koksowni, zakładu naprawczego + kopalni i na samym końcu samego KOMAG'u..
Samo odejście od Zabrza Południe na teren bocznicy przez cały czas był niezmienny, zmieniał się tylko układ na terenie bocznicy. Wąski tor tak samo przez cały czas korzystał tylko, z tego co wiem, z tej jednej bramy, która stoi do dzisiaj. Tylko że korzystają z niej samochody. -
#6
(odp. na #5)
wasiukibic
(2022-09-15 08:57:37)
A wiesz kiedy wyciepali ten wiadukt nad 3 maja: https://www.bazakole… ? I czy Haldex na Makoszowach jeszcze działa?
-
#7
(odp. na #6)
Buczek21
(2022-09-15 13:23:03)
Haldex jeszcze działa, obsługuje go transport kołowy.
Wiadukt z zdjęcia był nad ul.Makoszowską, a nie nad ulicą 3-maja.
Wiadukt wyparował w 2017-2018, jak Kotlarnia kasowała swoje torowisko, to zabrali też mosty. Przy okazji miasto robiło remont drogi. Zostało torowisko po zachodniej części, podejrzewam że to już należy do KWK Makoszowy. Z drugiej strony dziwi mnie, że do dzisiaj stoi ten wiadukt nad ul.3-maja, a reszta przepraw polikwidowana.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.