OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Tczew – Kostrzyn – Kietz (203/492)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-08-14 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1851-07-27 Piła Główna - Krzyż Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1857-10-12 Krzyż - Küstrin-Kietz Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1864-09-01 Wieleń - Nowe Drezdenko Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1864-11-01 Santok - Küstrin-Kietz Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1868-10 Nowe Drezdenko - Santok Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
jesienią
1868-10 Piła Główna - Wieleń Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
jesień
1871-01-16 Tczew: Początek LK203 - Starogard Gdański Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1873-01-16 Złotów - Piła Główna Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1873-04-15 Starogard Gdański - Zblewo Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1873-08-15 Zblewo - Chojnice Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1873-11-15 Chojnice - Złotów Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1876 Tczew: Początek LK203 - Piła Główna Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
75-76
1945 Swarożyn - Piła Główna Zmiana liczby torów
torów: jeden;
1974 (???) Gorzów Wielkopolski Wschodni - Gorzów Wielkopolski Zmiana liczby torów
torów: jeden;
uszkodzenie estakady
pomiędzy 1980 (???) a 1981 Swarożyn - Gutowiec Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
przed 1982 (???) Krojanty - Chojnice Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
przełom 70/80- obecnie uzywany tylko 1
przed 2006-05-30 Krojanty - Chojnice Zmiana liczby torów
torów: jeden;
Drugi tor usuniety z ewidencji PLK
2017 Gorzów Wielkopolski Wschodni - Gorzów Wielkopolski Linia nieprzejezdna/remont
Remont estakady
2018-05-10 (???) Santok - Gorzów Wielkopolski Wschodni Linia nieprzejezdna/remont
2019-06-09 Santok - Gorzów Wielkopolski Przywrócenie przejezdności

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Tczew: Początek LK203 - Granica Państwa (Kostrzyn) 203
1985 Granica Państwa (Kostrzyn) - Küstrin-Kietz 492

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1903 – 1933 »
1933 – 1943 »
1944 – 1955 »
1955 – 1966 »
1967 – 1986 »
1987 – 2006 »
2007 – 2011 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h źródło, uwagi
2001-07-23 (???) Kostrzyn - Küstrin-Kietz 60 km/h
2001-07-23 (???) Piła Główna - Kostrzyn 100 km/h
2001-12-14 (???) Lipka Krajeńska - Piła Główna 100 km/h
2001-12-14 (???) Tczew - Chojnice 100 km/h
2001-12-14 (???) Chojnice - Lipka Krajeńska 90 km/h
2007-11-18 Powodowo Prefabet - Stobno 60 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Tczew - Tczew Suchostrzygi 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Kostrzyn - Küstrin-Kietz 40 km/h Import PLK2007_10
2009-12-13 Malinowo - Tczew Suchostrzygi 100 km/h Import PLK2010_05
2012-07-15 Gorzów Wielkopolski - Kostrzyn 120 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2012-07-15 Kostrzyn - Küstrin-Kietz 100 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2017-10 Gorzów Wielkopolski Wschodni - Gorzów Wielkopolski 120 km/h Import PLK2017_10
2023-01-03 Czersk - Lipka Krajeńska 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Lipka Krajeńska - Powodowo Prefabet 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Powodowo Prefabet - Stobno 60 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Stobno - Gorzów Wielkopolski Wschodni 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Gorzów Wielkopolski Wschodni - Kostrzyn 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Czersk - Gutowiec 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Piła Główna - Gorzów Wielkopolski Wschodni 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Gorzów Wielkopolski - Kostrzyn 120 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Tczew - Malinowo 80 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Malinowo - Czersk 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Kostrzyn - Granica Państwa (Kostrzyn) 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Rytel Wieś - Rytel 100 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2024-01-03 Czersk - Lipka Krajeńska 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Lipka Krajeńska - Powodowo Prefabet 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Powodowo Prefabet - Stobno 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Stobno - Gorzów Wielkopolski Wschodni 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Gorzów Wielkopolski Wschodni - Kostrzyn 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Czersk - Gutowiec 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Piła Główna - Gorzów Wielkopolski Wschodni 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Gorzów Wielkopolski - Kostrzyn 120 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Tczew: Początek LK203 - Malinowo 80 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Malinowo - Czersk 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Kostrzyn - Granica Państwa (Kostrzyn) 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Rytel Wieś - Rytel 100 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2025-04-07 Czersk - Lipka Krajeńska 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Lipka Krajeńska - Powodowo Prefabet 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Powodowo Prefabet - Stobno 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Stobno - Gorzów Wielkopolski Wschodni 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Gorzów Wielkopolski Wschodni - Granica Państwa (Kostrzyn) 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Czersk - Gutowiec 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Piła Główna - Gorzów Wielkopolski Wschodni 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Gorzów Wielkopolski - Granica Państwa (Kostrzyn) 120 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Tczew: Początek LK203 - Malinowo 80 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Malinowo - Czersk 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Rytel Wieś - Rytel 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #16 Błażej Kopka (2023-04-06 22:30:10)
    Nasi zachodni sąsiedzi w ogóle w obecnym okresie zrobili nam super niespodziankę, bo np. na tegoroczne święta z Niemiec do Polski praktycznie nigdzie, od Szczecina po Zgorzelec nie dojedziemy z głębi Niemiec pociągiem. Wszędzie KKZ (autobusy). No chyba, że Gubin liczymy jak pełnoprawne przejście...
    A o tym co dzieje się w Berlinie z autobusami do FFO, to już zaczynają legendy krążyć - niestety podejrzewam, że prawdziwe niestety...
  • #17 (odp. na #16) Xiążę Piast II Chrobry (2023-07-09 02:56:50)
    Ostbahn na odcinku Piła - Krzyż idealnie nadaje się do praktycznego testowania nowych napędów dla kolei.
    2 tory umożliwiają objechanie uszkodzonego pojazdu, a przy tym mały ruch na tym odcinku.
    A ja właśnie po 50-ciu latach przerwy buduję taki silnik bezpaliwowy do celów cywilnych, oparty o energie wiru powietrza (tornado).
    Ale dużo musi się tu zmienić, aby do tego doprowadzić.
  • #18 Błażej Kopka (2023-07-09 08:57:15)
    Ale co i gdzie musi się zmienić, żebyś ten silnik zbudował? Nie wiedziałem, że silniki można dzielić na cywilne i niecywilne.
  • #19 (odp. na #18) Xiążę Piast II Chrobry (2023-07-09 21:20:40)
    Cywilne - bo nie mają parametrów niszczących otoczenie, oprócz oczywiście samoistnej usterki.
    Pokojowe (obronne) jak te do celów lotu na Mars, na zasadzie wiru wodnego - implozji materii.
    Z 1 cm3 wody możemy dostać 30 kT czystej, ekologicznej energii niszczącej, w takim wariancie gdy kropla wody ulega całkowitej dezintegracji, przemianie w energię wg formuły E=mC2.
    Oczywiście nikt nie zaakceptuje nawet takiego silnika na powietrze.
    Udowodniły to moje publikacje ostatnich 15 lat, gdzie perfidnie wyśmiewano najprostsze silniki wodne do celów grzewczych.
    Dla porównania, by otrzymać 30 KT i to nieekologicznej energii z uranu potrzeba go poświęcic ok 100 KG.
  • #20 Błażej Kopka (2023-07-10 12:08:20)
    Parametry niszczące otoczenie jako cywilne cechy jednostek napędowych - gotowy temat na jakiś doktorat! :)
  • #21 (odp. na #20) Xiążę Piast II Chrobry (2023-07-10 19:33:11)
    Potencjalnie niszczące, gdy się przekroczy założone parametry do celów napędowych we wyniku tzw. zimnej syntezy jądrowej.
    "Zimna", bo rozkręca się ją nie przy użyciu "gorącej" reakcji (bomby) plutonowej, tak jak nastawnik elektrowozu, stopniowo i dlatego można nią kierować od 0 do nieskończoności.
    We Wrocku w czasie wojny zimą 44/45 Niemcy zbudowali potężny pojazd latający (śr 68 m wysokość 30) napędzany w ten sposób.
    Samą ideę takiego napędu, choć nie ujętą we formułki równań jądrowych, podał austriacki leśnik, V. Schauberger.
    Można poczytać trochę o tym na necie, choć oczywiście jest to wyśmiewane powszechnie.
  • #22 WitoldGruszczyński (2023-07-12 23:07:39)
    Czy ma ktoś może informacje na temat linii kolejowej w śladzie obecnego Ostbahnu, która biegła przed jego wybudowaniem? Mam na myśli linię, w relacji w polskich granicach: Kostrzyn, Gorzów, Strzelce, Dobiegniew, Rusinowo, Wałcz, Jastrowie, Człuchów, Chojnice ( i dalej normalnie). Linia występuje w mapach kolejowych z roku 1849 a także z lat późniejszych, jest jednak marginalizowana na rzecz Kolei Wschodniej po 1853.
  • #23 (odp. na #22) Paweł Skup (2023-07-13 19:27:37)
    Czy mogę prosić o przykład mapy z rzeczoną linią? Mam wrażenie, że taki przebieg ma droga kołowa (=Strasse).
  • #24 X. Piast II Chrobry (2024-05-24 19:26:21)
    Niemiecka relacja z Ostbahn, historia i dzisiejsze czasy.
    https://www.youtube.…
  • #25 Programista Kolejowy (2025-06-09 19:46:02)
    271 [Wrocław Główny - Poznań Główny] na całym odcinku
    351 [Poznań Główny - Szczecin Główny] na odcinku Poznań Glówny - Poznań Główny POD
    354 [Poznań Główny POD - Piła Główna] na całym odcinku
    405 [Piła Główna - Ustka] od rozjazdu początkowego by przejechać na tory do Piły Północ
    Tory stacyjne piły
    18 [Kutno - Piła Główna] podobnie jak 405
    203 [Tczew - Kostrzyn] Ostbahn [tak samo]
    999 [Piła Główna - Piła Północ] na całym odcinku [totalny bezsens mogli nas 405 od razu puścić]
    405 [Piła Główna - Ustka] ponownie ale tym razem do Szczecinka.
    Po zatrzymaniu w Szczecinku, niestety urwał mi się materiał do Białogardu ale w ramach stacji skład przejechał jeszcze 210 [Chojnice - Runowo Pomorskie] by wbić się na 404
    404 [Szczecinek - Kołobrzeg] w tym fragment 202 [Gdańsk Główny - Stargard] w ramach przejazdu na stacji Białogard.

    Na piechotę zwiedzimy: linię portową w Kołobrzegu, gdzie pociągi jadą po ulicy i rondo, gdzie krajowa 11 zaczyna swój bieg do Bytomia.


    https://youtu.be/qLC…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Tczew – Kostrzyn – Kietz (203/492)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...