OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Inowrocław Rąbinek – Mogilno (231)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2025-06-13 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1882-09-01 Inowrocław Mątwy - Kruszwica Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1889 Inowrocław Mątwy - Kruszwica Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
1892-10-15 Strzelno - Mogilno Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1908-10-01 Kruszwica - Strzelno Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1933 (???) Inowrocław Rąbinek: Początek LK231 i koniec LK742 - Inowrocław Mątwy Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1983-05-29 Strzelno - Mogilno Linia nieprzejezdna/remont
remont mostu nad jez. Bronisławskim, uruchomiona komunikacja zastępcza KKA
1986-06-01 Strzelno - Mogilno Przywrócenie przejezdności
1996-06-01 Kruszwica - Mogilno Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1996-09-08 Kruszwica - Mogilno Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1997 Inowrocław Rąbinek: Początek LK231 i koniec LK742 - Kruszwica Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
data nieznana Kruszwica - Strzelno Linia nieprzejezdna/remont
zaasfaltowany przejazd w Polanowicach, rozkradzione tory
2004-04-26 Kruszwica - Mogilno Linia nieprzejezdna/remont
Decyzja o likwidacji linii.
przed 2006-06-20 Strzelno - Bronisław Linia nieprzejezdna/remont
W 2006 roku w związku z modernizacja drogi Toruń - Poznań wycięto około 100 metrowy odcinek torów, przecinających drogę w okolicach stacji Bronisław, likwidując ostatecznie połączenie Strzelna z Mogilnem. (info: krzysztof Kiliańczyk, 2007-05-08)
2025 Kruszwica - Mogilno Linia zlikwidowana

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Inowrocław Rąbinek: Początek LK231 i koniec LK742 - Mogilno 231
przed 2016 Inowrocław Rąbinek: Początek LK231 i koniec LK742 - Kruszwica 231

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1903 – 1932 »
1932 – 1947 »
1948 – 1959 »
1960 – 1975 »
1976 – 1994 »
1994 – 1997 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h źródło, uwagi
2007-11-18 Inowrocław Mątwy - Kruszwica 20 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Inowrocław Rąbinek - Inowrocław Mątwy 30 km/h Import PLK2007_10
2009-01-03 Inowrocław Rąbinek - Inowrocław Mątwy 20 km/h Import PLK2009_01
2023-01-03 Inowrocław Rąbinek - Mątwy Port 20 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2024-01-03 Inowrocław Rąbinek - Mątwy Port 20 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2025-04-07 Inowrocław Rąbinek - Mątwy Port 20 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #24 Tomek (2022-05-16 19:17:58)
    Jest jakaś baza wojskowa w Łojewie. Tam prowadzi bocznica odchodzącą z Przedbojewic.
  • #25 wasiukibic (2022-05-16 19:24:23)
    Okolica ma duże walory turystyczno-krajobrazowe, czego sam miałem przyjemność doświadczyć. Nie ma żadnych przeszkód, aby po drobnych naprawach puścić wahadło choćby z Kruszwicy do Barcina, czy nawet i Żnina, ale że województwem kujawsko-pomorskim rządzą palanty z Torunia, wiecznie zakompleksionego względem Bydzi i dawnego województwa bydgoskiego, to wygląda to, tak jak wygląda. Czy remont dla celów wojskowych pomoże? Szczerze wątpię.
  • #26 113 (2022-05-16 22:00:17)
    Nie wiem czy pytać, ale jeżeli uda się linię przywrócić na całej długości to możliwa byłaby jej elektryfikacja? Czy ogółem jeżeli powiodą się pewne plany to byłaby możliwość uczynienia z Inowrocławia zelektryfikowanego węzła kolejowego (bez liczenia bocznic)?
  • #27 Prochiron (2022-05-20 18:18:43)
    Walory turystyczne to argument, ale bardziej za utrzymaniem czegoś, a nie odbudowywaniem za potężne pieniądze. Jeśli jednostka wojsk inżynieryjnych ma poćwiczyć odbudowywanie linii kolejowych, to można znaleźć wiele lepszych celów :P Sama LK 231 to linia o kuriozalnym kształcie, wynikającym z granic sprzed 1914, i racjonalnym rozwiązaniem w celu przyciągnięcia ew. turystów byłaby ścieżka rowerowa. Sam jestem zwolennikiem kursów turystycznych, ale też nie jest to taka bajka, bo pociągiem z Łagowa do Toporowa jechała ze mną garstka osób (może w szczycie sezonu było lepiej).
  • #28 Pm3 (2022-08-20 23:00:54)
    Obecne czasy pokazały, że wojska kolejowo-inżynieryjne mają sens, a JW 1523, do której należy poligon wodny nad jeziorem Szarlej, ma się dobrze. Na tej bocznicy znajduje się - będący w dobrym stanie - most kolejowy nad kanałem Noteci. Odcinek do odbudowy z Przedbojowic do poligonu to niecałe 2,5 km plus bocznice. To nie są duże pieniądze. Na poligonie znajduje ciężki sprzęt inżynieryjny na gąsienicach, do transportu którego przydatne są platformy kolejowe. Węzeł Inowrocław jest w całości zelektryfikowany, natomiast odcinka do Kruszwicy na pewno nie opłaca się elektryfikować.
  • #29 Błażej Kopka (2022-08-21 13:50:19)
    "Obecne czasy pokazały, że wojska kolejowo-inżynieryjne mają sens" - co dokładnie masz na myśli? Jakieś przykłady?
  • #30 Błażej Kopka (2023-11-18 16:15:44)
    Nieprzejezdny kawałek byłej linii pomiędzy Kruszwicą, a Mogilnem zostanie rozebrany (źródło RK).
  • #31 Xxx (2025-03-13 04:03:53)
    Drzewa, którymi zarósł tor między Strzelnem a Bronisławem, wzdłuż drogi krajowej nr 15 zostały wycięte. Czyżby przygotowania do rozbiórki, o której pisał p. Błażej?
  • #32 Jakubek (2025-03-23 08:06:29)
    #30 #31 Tory są obecnie rozbierane
  • #33 Dentarg (2025-09-07 19:42:00)
    Dziś jechałem wzdłuż linii od Gopła do Kruszwicy i kawałek za.
    Stoją jeszcze budynki dworców w: Gople (obok wieża), Lachmirowicach (zamieszkały) i Sukowy lub Racice. Być może inne też, ale trudno poznać jadąc autem, czy to na pewno byłe stacje.
    Nawet gdzieniegdzie są fragmenty torowiska. Oczami wyobraźni widziałem jadący tam parowóz :D

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Inowrocław Rąbinek – Mogilno (231)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...