OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Tychy – Mysłowice Kosztowy (179)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2023-11-27 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1912 Lędziny - Mysłowice Kosztowy Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1938-01-01 Tychy - Tychy Miasto Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1956 Lędziny - Mysłowice Kosztowy Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
1972 Tychy Miasto - Lędziny Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1972-09-07 Tychy - Bieruń Stary Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1972-09-07 Tychy - Tychy Miasto Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1974-12-28 Bieruń Stary - Mysłowice Kosztowy Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1980-06-01 Lędziny - Mysłowice Kosztowy Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2001-02-18 Tychy - Lędziny Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2006 Bieruń Stary - Lędziny Deelektryfikacja
Na początku maja 2006 trakcja elektryczna kończy się zaraz za stacją Bieruń Stary. Na pozostałym odcinku w kierunku Lędzin pozostały jedynie słupy. Trakcja w kierunku Tychów pozrywana w wielu miejscach (info: Dawid Benski, 2006-09-21)
2007-05-13 Tychy Miasto - Bieruń Stary Deelektryfikacja
info: Dawid Benski
2008-12-14 Tychy - Tychy Miasto Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Tychy - Mysłowice Kosztowy 179

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1956 – 1968 »
1969 – 1988 »
1989 – 2011 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h źródło, uwagi
przed 2000-01-01 Tychy Miasto - Tychy Urbanowice 80 km/h to w drugiej połowie lat 90-tych, gdy jeszcze jeździły kibelki, to na pewno było to przynajmniej 80 km/h. Na dalszym odcinku do Bierunia Starego było już znacznie wolniej.
2007-08-18 Tychy - Tychy Miasto 60 km/h
2007-11-18 Górki Ściernie [PBSZ] - Lędziny [posterunek odgałęźny] 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Bieruń Stary - Górki Ściernie [PBSZ] 30 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Tychy Miasto - Bieruń Stary 60 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Tychy Hołdunów - Mysłowice Kosztowy MKsC 60 km/h Import PLK2007_10
2011-12-11 Lędziny [posterunek odgałęźny] - Mysłowice Kosztowy 20 km/h
2016-07-05 (???) Tychy Hołdunów - Mysłowice Kosztowy MKsC 50 km/h Import PLK2016_07
2023-01-03 Tychy - Bieruń Stary 60 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Bieruń Stary - Górki Ściernie [PBSZ] 30 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Górki Ściernie [PBSZ] - Lędziny [posterunek odgałęźny] 0 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Lędziny [posterunek odgałęźny] - Mysłowice Kosztowy 50 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Tychy - Tychy Miasto 60 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2024-01-03 Tychy - Bieruń Stary 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Bieruń Stary - Górki Ściernie [PBSZ] 30 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Górki Ściernie [PBSZ] - Lędziny [posterunek odgałęźny] 0 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Lędziny [posterunek odgałęźny] - Mysłowice Kosztowy 50 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Tychy - Tychy Miasto 60 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2025-04-07 Tychy - Bieruń Stary 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Bieruń Stary - Górki Ściernie [PBSZ] 30 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Górki Ściernie [PBSZ] - Lędziny [posterunek odgałęźny] 0 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Lędziny [posterunek odgałęźny] - Mysłowice Kosztowy 50 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Tychy - Tychy Miasto 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-10-25 21:38:40)
    Linia pasażerska powinna zostać uruchomiona nie jak teraz z końcówką na Lodowisku ale pociągnięta dalej 3,2 km do ul. Serdecznej.
    Peron powinien kończyć się przed nią (przed przejazdem) i być po jej prawej stronie długi na 120 metrów.
    Ruch towarowy tu niewielki więc nawet nie potrzeba by rozjazdu i osobnego toru bocznego jak w przypadku Lodowiska.

    Dodatkowy przystanek powinien być przed ul. Urbanowicką zamiast poprzedniej jego lokalizacji.
    Cała strefa przemysłowa ma ok. 2,5 km długości a łącznie ok 4 km2 powierzchni i napewno gdyby pociągi tu kursowały byłoby większe zapełnienie.

    Tak faktycznie, na odcinku 1,3 km od końca przystanku Gota - Roweckiego do końca "Lodowiska" linia jest jakby 3 torowa choć tor południowy to faktycznie
    bocznica do ciepłowni "Tauron - u".
  • #2 113 (2022-11-14 16:30:07)
    Czy wie ktoś, czy są jakieś wstępne plany do reaktywacji połączeń pasażerskich do Lędzin? Z tego co wiem na listę zamierzeń inwestycyjnych wpisany jest odcinek Tychy Miasto - Baraniec. A o odcinku Baraniec - Mysłowice Kosztowy nie ma za bardzo słowa. Przydałoby przywrócić połączenia pasażerskie do Lędzin, zwłaszcza, że można byłoby tutaj robić tzw kółeczko do Katowic.
  • #3 R. Kotowski (2025-07-11 12:28:41)
    PKP PLK pozyskało pieniądze na przywrócenie do życia linii kolejowej między Tychami a Bieruniem Starym. Pochodzą one z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Przetarg jest planowany jeszcze w 2025 roku.https://www.slazag.p…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Tychy – Mysłowice Kosztowy (179)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...