OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój (73)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2022-11-20 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie źródło, uwagi
1953-05-17 Włoszczowice - Busko-Zdrój Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1953-05-17 Sitkówka Nowiny - Włoszczowice Otwarcie nowej linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
1976-12-30 Sitkówka Nowiny - Włoszczowice Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1987-08-05 Włoszczowice - Busko-Zdrój Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
2004-01-11 Sitkówka Nowiny - Busko-Zdrój Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
info: andrzej2110, 17-05-2011
2012-12-09 Sitkówka Nowiny - Włoszczowice Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
uruchomienie kursującej raz w tygodniu pary pociągów iR Wrocław - Przemyśl - Wrocław
2013-11-30 Sitkówka Nowiny - Włoszczowice Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Z powodu likwidacji pociągu Interregio Łysica i końca objazdów pociągu TLK Monciak-Krupówki po tej linii nie jeżdżą już żadne pociągi pasażerskie (info: andrew, 13-07-2014)
2018-06-10 Sitkówka Nowiny - Busko-Zdrój Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: sezonowy;
Pociągi zatrzymują się tylko na stacjach: Kielce Białogon, Kielce Słowik i Sitkówka-Nowiny.
2020-06-13 Sitkówka Nowiny - Busko-Zdrój Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer źródło, uwagi
1985 Sitkówka Nowiny - Busko-Zdrój 73

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1953 – 1963 »
1963 – 1981 »
1982 – 1999 »
2000 – 2003 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h źródło, uwagi
przed 2007-02-06 Sitkówka Nowiny - Busko-Zdrój 80 km/h
2023-01-03 Sitkówka Nowiny - Busko-Zdrój Ładownia 80 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Busko-Zdrój Ładownia - Busko-Zdrój 40 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2023-01-03 Sitkówka Nowiny - Włoszczowice 80 km/h IMPORT PLK (2023-01-03)
2024-01-03 Sitkówka Nowiny - Busko-Zdrój Ładownia 80 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Busko-Zdrój Ładownia - Busko-Zdrój 40 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2024-01-03 Sitkówka Nowiny - Włoszczowice 80 km/h IMPORT PLK (2024-01-03)
2025-04-07 Sitkówka Nowiny - Włoszczowice 80 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Włoszczowice - Busko-Zdrój Ładownia 100 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Busko-Zdrój Ładownia - Busko-Zdrój 40 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)
2025-04-07 Sitkówka Nowiny - Włoszczowice 60 km/h IMPORT PLK (2025-04-07)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #5 Kamil (2018-04-18 17:32:49)
    Czy pociąg będzie zatrzymywał się na stacji Włoszczowice? Bo czytałem że nie z powodu stanu stacji.
  • #6 (odp. na #5) @ (2018-05-23 11:31:17)
    Niestety, pociąg będzie się zatrzymywał w Sitkówce Nowinach a następnie dopiero w Busku-Zdroju, więc marnie...
  • #7 polo (2021-02-12 08:53:49)
    W grudniu 2020 r. spółka POLREGIO sp. z o.o. wznowiła regularny ruch pasażerski na linii nr 73 w postaci dwóch par pociągów (składy EZT) relacji Kielce (Katowice) - Busko-Zdrój z przystankami: Kielce Białogon, Kielce Słowik, Sitkówka Nowiny, Brzeziny, Kije.
  • #8 ksiezyc_wiadomo_ktory (2021-10-21 23:04:39)
    W Raporcie Rocznym z 1953 r. jest mowa o budowie linii Kielce - Żabno przez Busko Zdrój.
  • #9 113 (2022-04-17 11:59:12)
    @ksiezyc_wiadomo_ktory: Czyli jak widać te plany istnieją już od bardzo dawna. Osobiście uważam, że najlepiej byłoby wybudować wydłużenie linii kolejowej nr 73 nie do Żabna, a do Mędrzechowa przez Solec Zdrój, ponieważ wtedy byłaby możliwość obsługi Dąbrowy Tarnowskiej oraz uzdrowiska Solec Zdrój co uatrakcyjniłoby linię oraz Szczucinkę jeszcze bardziej. Należałoby również przy budowie przeprowadzić elektryfikację wraz z linią kolejową nr 115 na odcinku Tarnów-Mędrzechów (z opcją do Szczucina). Jeżeli opcja na odcinek Mędrzechów - Szczucin by nie wypaliła można byłoby zbudować w Szczucinie niewielką lokomotywownię dla autobusów szynowych (w których prowadzono by serwis SA133 oraz jedynego SA109 o ile województwo nie postanowi go sprzedać).

    Niestety moim zdaniem sugerowane obecne plany CPK odnośnie nowej linii, która połączyłaby Busko z Tarnowem to są po prostu jakieś żarty. Po pierwsze przeprowadzenie linii do Żabna nie jest najlepszym pomysłem z uwagi na to, że wtedy po drodze nie ma za bardzo co obsługiwać poza małymi wsiami, choć słyszałem, że w Dąbrowie Tarnowskiej jest problem z ostrym zakrętem i górzystym terenem. Po drugie już sam fakt, że ta nowa linia CPK ma być na prąd 25 kV pokazuje jak beznadziejny będzie to projekt z którego nie będzie żadnych korzyści dla przewoźników. Dlatego uważam, że należałoby zrobić wydłużenie z Buska Zdroju do Mędrzechowa jako nowej linii dla połączeń międzywojewódzkich, zamiast się bawić w jakieś KDPki, czy inne szprychy, bo nic z tego nie ma poza dziecinnymi fantazjami dorosłych ludzi z CPK.
  • #10 113 (2024-01-08 10:36:35)
    Czy aby na pewno połączeń pasażerskich nie zlikwidowano w 2005 roku, zamiast 2004? Pytam, ponieważ szukając w historii nigdzie nie znalazłem takich informacji.
  • #11 (odp. na #1) X. Piast II Chrobry (2024-04-28 15:24:07)
    Relacja ze szlaku Busko - Włoszczowice.
    https://www.youtube.…
  • #12 X. Piast II Chrobry (2024-09-29 16:25:08)
    "W przyszłym tygodniu zakończą się prace utrzymaniowe na linii kolejowej Włoszczowice - Busko-Zdrój (Świętokrzyskie), co pozwoli na przywrócenie połączeń kolejowych na trasie między Kielcami a Buskiem-Zdrojem - poinformowała spółka PKP PLK.
    Prace obejmowały wymianę szyn i podkładów na stacji Włoszczowice, regulację rozjazdów w Busku-Zdroju, Stawianach Pińczowskich i Szarbkowie oraz oczyszczanie nawierzchni torowej na pięciokilometrowym odcinku linii kolejowej nr 73. Dodatkowo przejazd kolejowo-drogowy w Busku-Zdroju zyskał nową nawierzchnię, co ma poprawić bezpieczeństwo kierowców.
    Inwestycja, realizowana przez spółkę PPM-T na zlecenie PKP PLK SA, wyniosłą niemal 10 mln zł i była finansowana ze środków budżetowych.
    Po zakończeniu prac połączenia kolejowe na odcinku Włoszczowice - Busko-Zdrój, dotychczas obsługiwanym przez komunikację zastępczą, zostaną przywrócone."
    https://stooq.pl/n/?…
  • #13 Adam Nowak (2025-03-12 18:12:19)
    Podpinam się do #10. Według innych źródeł (np. strony internetowej atlaskolejowy.net) ruch na linii zawieszono w dniu 18 kwietnia 2005 roku. Która data jest zatem poprawna w odniesieniu do zawieszenia przewozów pasażerskich do Buska - 01.11.2004, czy ww. 18.04.2005?
  • #14 Weronika122@wp.pl (2025-05-20 03:01:03)
    Pisałem o linii kolejowej numer 73, a właściwie jej przedłużeniu do Tarnowa, elektryfikacji linii od stacji Busko Zdrój, jak również elektryfikacji linii 115 Tarnów - Szczucin oraz jej przedłużeniu do Połańca ze Szczucina. Oczywiście, budowa nowej linii przez Solec-Zdrój to bardzo dobry pomysł. Potrzebne są na to miliony, ale Unia Europejska, po zatwierdzeniu projektu, z całą pewnością pomoże finansowo. Znam się na problematyce kolejowej i tramwajowej (mam tytuł zawodowy technik komunikacji ruch i przewozy kolejowe PKP z roku 1989), chociaż hobbistycznie znam się również na transportach drogowym, lotniczym oraz wodnym (podobno najtańszym).

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój (73)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...