OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w najstarszej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

12 września 2019 Po krótkiej przerwie wracamy z możliwością dodawania komentarzy. Ich zakres i sposób zamieszczania pozostaje jak dotychczas. Zmieniamy za to zasady zamieszczania nowych wpisów. Będą one podobne do umieszczania materiałów w galeriach. Komentować może każdy, zalogowany lub nie, z tym że wszystkie wpisy przed pojawieniem się na stronie będą przechodzić przez akceptację administratorów. Spowolni to wprawdzie proces publikacji, ale pozwoli zachować dużo wyższą jakość niż do tej pory.Mbr> Zapraszamy do ponownego komentowania materiałów!

05 września 2019 Wprowadzamy dwie innowacje do galerii. Pierwsza, to podział galerii na dwa główne działy – infrastrukturę i tabor. Nad zdjęciami można wybrać aktualny rodzaj widoku (infrastruktura, tabor lub oba). Na razie dostępna jest tylko taka podstawowa funkcjonalność, z czasem planujemy jej rozwój.
Druga, to możliwość podglądu swoich zdjęć, które zostały wysłane na serwer, ale jeszcze nie zatwierdzone przez redakcję.

19 sierpnia 2019 W związku z coraz niższym poziomem zarówno nadsyłanych materiałów jak i dyskusji, od dzisiejszego dnia wprowadzamy następujące zmiany:

  • Bezterminowo zawieszony zostaje dział komentarzy.
  • Liczba zdjęć przesyłanych do redakcji zostaje ograniczona do 10 na dobę.
  • Wszystkie zdjęcia trafiające do bazy, przed publikacją będą przechodzić akceptację redakcji. Przypominamy przy tym, że fakt pojawienia się zdjęcia w galerii nie oznacza, iż trafia ono tam na zawsze. Redakcja zastrzega sobie prawo do wycofywania i przywracania nadesłanych materiałów.

11 stycznia 2019 Jako że w Bazie pojawia się coraz więcej komentarzy, mających charakter wycieczek personalnych, od dnia dzisiejszego zawieszamy możliwość dodawania wpisów przez osoby niezalogowane. Ponadto wprowadzamy możliwość bezpośredniego kontaktu (przez formularz mailowy) z każdym komentującym. Przepraszamy za utrudnienia i liczymy na podniesienie jakości tego elementu strony.

6 października 2018 W związku z poważną zmianą sposobu dystrybucji mapy przez serwis Google (duże ograniczenie ilości darmowych wyświetleń przy jednoczesnym drastycznym podniesieniu cen za dodatkowe), od dzisiejszego dnia z naszej mapy znikają warstwy tego dostawcy.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Ratno Górne
Ratno Górne (woj. dolnośląskie)
Ratno Górne
Ratno Górne (woj. dolnośląskie)
Ratno Górne
Ratno Górne (woj. dolnośląskie)
Rzerzęczyce
Rzerzęczyce (woj. śląskie)
Rzerzęczyce
Rzerzęczyce (woj. śląskie)
Rzerzęczyce
Rzerzęczyce (woj. śląskie)
Rzerzęczyce
Rzerzęczyce (woj. śląskie)
Kłomnice
Kłomnice (woj. śląskie)
Kłomnice
Kłomnice (woj. śląskie)
Kłomnice
Kłomnice (woj. śląskie)
Nowy Sącz
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
Nowy Sącz
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
Nowy Sącz
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
Nowy Sącz
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
Nowy Sącz
Nowy Sącz (woj. małopolskie)

Obiekty ostatnio skomentowane

Piła Główna – Ustka (405)
Piła Główna – Ustka (405)

Darek Nowak (2020-01-17 22:41:01)

Ciekawe ilu jest teraz pasażerów, bo pamiętam, że przed remontem wcześniej jeździły 'piętrusy".

Ustka Uroczysko
Ustka Uroczysko

Darek Nowak (2020-01-17 22:35:10)

Tylko że w Darłowie trzeba by wybudować 1,5 km nowej linii od Ronda drogi 203 do ul. Nadmorskiej, za Marine. A i stamtąd do plaży 650 metrów. https://www.google.c…

Ustka
Ustka

Sławomir Fedorowicz (2020-01-17 22:33:27)

To po pierwsze nie jest dworzec mały, bo wg planu stacji Ustka z 1915 r. jest to zwykły budynek mieszkalny. Dworzec mały był za nim równolegle do torów i dawno już został wyburzony.

Dalanówek
Dalanówek

ROPA Poznań (2020-01-17 22:16:07)

W Poznaniu działa Stowarzyszenie Pomost. Pan Tomasz Czabański dokonuje ekshumacji niemieckich żołnierzy i w wydzielonej kwaterze na Cytadeli ich ponownie chowają, pozdrawiam.

Oława Port
Oława Port

Marek (2020-01-17 19:56:12)

ACdVL Lata temu, gdym jeszcze mieszkał w Oławie i jechałem z wycieczką do Ścinawy Małej to na torach przy elewatorze widziałem lokomotywę manewrową (prawdopodobnie SM03) z platformą. Pamiętam, że tory jeszcze istniały w 2005 roku, choć rozebrano już odcinek do ERG-u (daw. Ergisu). Pamiętam też węglarki na terenie dawnej huty Oława. Trudno uwierzyć, że wszystko zostało zwinięte, no ale cóż... Takie teraz czasy, iż rządzą pojazdy drogowe, a na kolej powoli brakuje miejsca, czego przykład widzimy choćby w Oławie, choćby w Jelczu-Laskowicach (gdzie też przez pewien czas mieszkałem). A nieopodal rozjazdów torów do ERG-u odgałęziała się też bocznica do Gaspolu. ACdVL jeżeli jechałeś na wycieczkę obok elewatora, to na Ścinawę Polską, ewentualnie minąwszy ją mogłeś dotrzeć jeszcze do Ścinawy, dla rozróżnienia zwaną przez miejscowych „Ruską”. Potwierdzam fakt obecności na torach elewatora małej lokomotywki manewrowej. Też wydaje mi się, że mogła to być SM03, ale nigdy nie dane mi było przyjrzeć się jej z bliska. Zresztą, mimo że często eksplorowałem te tereny począwszy od końcówki lat 80 XX wieku, nie dane mi było zaobserwować ruchu na torach do elewatora. Lokomotywkę pamiętam tylko stojącą przy końcówce bocznicy przy elewatorze. Dobrze widoczna była z drugiego brzegu kanału portowego i widać było, że jest nieco skorodowana. Później zniknęła, wraz z całkowitym zamarciem ruchu do elewatora, ale jeszcze na długo przed rozbiórką torowiska. Dodam jeszcze, że nawet w końcówce lat 80, tory prowadzące do elewatora nie miały śladów częstego użytkowania. Najwięcej wagonów na dawnej Kolei Portowej jeździło do/z ZNTK Oława przy ulicy Dzierżonia, popularnie zwanego „Tajwanem”, dla odróżnienia od drugiego ZNTK Oława, tego przy obecnej ulicy Sikorskiego. Były to wszelkiego rodzaju platformy, wagony samowyładowcze „szutrówki” dwu i czteroosiowe. Widywałem też wagony kubłowe do przewozu węgla typu 413S. Równie mizerny jak do elewatora, był ruch do fabryki domów leżącej naprzeciwko elewatora po drugiej stronie ulicy Portowej. Tylko raz widziałem na tej bocznicy pojedynczy wagon do przewozu cementu 408S, a sama bocznica nie miała znaków zbyt częstego używania. Także słabo wyglądał ruch na bocznicy do ERG-u (ACdVL mała pomyłka: dawnej był ERG, obecnie na znacznej części dawnego ERG-u gospodaruje ERGIS). Może ze dwa lub trzy razy widziałem tam pojedyncze wagony do przewozu materiałów sypkich Ucs (dwuosiowe gruszki). Zaraz za bramą wjazdową do ERG-u bocznica rozdzielała się na trzy tory, przy lewym torze znajdował się magazyn z rampą załadunkową. Tory biegły równolegle do siebie niemal przez cały zakład, przy końcu zbiegając się ponownie w jeden tor. ERG także miał swoją lokomotywę manewrową i – jestem tego pewien – była to SM03. Była doskonale widoczna od ulicy Zwierzynieckiej. Na terenie ERG-u, tuż przy ogrodzeniu od ulicy Zwierzynieckiej, na ślepo zakończonym torze stał starusieńki czteroosiowy wagon cysterna. Był cały pordzewiały, porośnięty mchem, a przez jego ramę przebiła się pokaźnych rozmiarów brzózka. Przypominał wyglądem wagon 29R, pamiętam, że na tabliczce znamionowej dało się odczytać datę 1951 (zapewne rok produkcji). Z tego co słyszałem wagon służył za zbiornik wody do celów ppoż. W tamtym okresie bocznice do dawnej Kolei Portowej miały jeszcze tartak przy ulicy 3go maja oraz Huta Bieli Cynkowej (obecnie Huta Oława). Z tartakiem to była taka sprawa, że od połowy lat 80 XX wieku był on w likwidacji a na jego miejscu miało powstać osiedle mieszkaniowe (sam tartak miał być przeniesiony w okolice Bystrzycy Oławskiej, zasobnej w lasy ale z daleka od kolei), w związku z czym zlikwidowano bocznicę od strony ulicy 3go Maja, a dobudowano rozjazd od strony ulicy Sikorskiego, na wysokości obecnego Hotelu Oławian, umożliwiając tym samym wjazd wagonom do tartaku od tej strony. Tyle, że do tartaku nie jeździło nic, a bynajmniej ja nic takiego nie zaobserwowałem. Tor do tartaku był permanentnie zardzewiały. Ostatecznie na terenie tartaku zbudowano jeden blok, a sam zakład funkcjonował w okrojonej wersji miej więcej do połowy lat 90 XX wieku. Później wszystko wyburzono a teren byłego tartaku porósł pięknym młodnikiem, stając się ulubionym miejscem rozrywki dla miejscowej patologii. Dziś na tym miejscu stoi znak obecnych czasów – centrum handlowe. Huta Bieli Cynkowej często korzystała z usług kolei, były to przede wszystkim czteroosiowe kryte wagony na które ładowano beczki z minią ołowianą oraz z bielą cynkową. Rampa załadunkowa znajdowała się tuż za kolejową bramą wjazdową do huty. Wydaje mi się, że huta także miała swoją lokomotywkę manewrową ale pewności nie mam. Pamiętam, że wagony do i z huty przetaczała lokomotywa PKP. Był to krótki odcinek do pokonania, może z 50 metrów, a wagonów było jeden góra dwa. Za to niemal codziennie. Ciekawostka: w latach 50/60 XX wieku przetoki na terenie huty wykonywano trakcją konną  Pamiętam, że do huty stosunkowo długo coś jeździło, ostatecznie jednak w drugiej połowie lat 90 i to szlag trafił. ACdVL piszesz, że w okolicy rozjazdu bocznicy do ERG-u była bocznica do Gaspolu. Nic takiego tam nie było. Od rozjazdu do ERG-u, jeżeli byś się poruszał w kierunku końca Kolei Portowej, to przekroczył byś mostek nad Kurowskim Potokiem (a więc wcale nie bezimiennym Wasiu ;)) i zaraz natknąłbyś się na rozjazd podwójny. Tory z tego rozjazdu przecinały następnie ulicę Dzierżonia i tak: tor lewy prowadził na niewielki plac ładunkowy umiejscowiony wydłuż ulicy Portowej, tor na wprost prowadził dalej wzdłuż ulicy Portowej do elewatora i fabryki domów (znajdował się tutaj także punkt zdawczo-odbiorczy), natomiast prawy tor prowadził do ZNTK Oława „Tajwan” (zaraz za ulicą Dzierżonia była brama wjazdowa na teren zakładu). Być może chodziło ci o dawną bazę paliwową CPN przy ulicy Różanej, obok budynku spedycji PKP. Baza miała swoją bocznicę, często na niej widywałem wagony cysterny DEC-u, ale bocznica ta nie odchodziła od Kolei Portowej ale od jednego z torów stacji Oława (chyba tego samego zresztą od którego odgałęziała się Kolej Portowa). Innym ciekawym faktem z funkcjonowania tejże linii jest budowa krótkiego odgałęzienia wraz z rampą przeładunkową (rampa istnieje dzisiaj na terenie zakładu Essesity) na terenach po jednostce „bratniej” Armii Czerwonej, na terenie tzw. „Ruskiego Złomu” (naprzeciwko cmentarza Armii Czerwonej). Bocznica ta powstała zaraz po opuszczeniu Oławy przez wojska radzieckie (chyba rok 1993) w celu wywiezienia wojskowego złomu składowanego tutaj przez Rosjan a później posłużyła do rozładunku betonowych płyt z jakiegoś poradzieckiego lotniska w okolicach Legnicy. Płyty te miały posłużyć do budowy oławskich ulic. Miało ich być kilka tysięcy ale przyjechało tylko kilkaset. Okazało się, że miasto kupiło je na nielegalu, bo sprzedający opylił je bezprawnie. Zrobiła się z tego gruba afera, ostatecznie wszystkie płyty które dotarły do Oławy zostały na miejscu. Kto jest ciekawy jak wyglądają te płyty to może zwiedzić następujące miejsca: część ulicy Paderewskiego, Osadniczej, Polnej oraz parking i alejki na nowym cmentarzu. Obsługę dawnej Kolei Portowej (tak na marginesie to nie pamiętam, żeby ktoś tak wówczas mówił, najczęściej były to „tory na 3go Maja”, „tory na Tajwan”, „stare tory” itp.) zapewniała SM 42 należąca do PKP i stacjonująca na stacji Oława. Wagony esemką przetaczane były do punktu zdawczo-odbiorczego na torze przy ulicy Portowej i stamtąd zabierane przez odbiorców (z wyjątkiem huty, gdzie to SM je wtaczała na terenzakładu). Lokomotywa ta wykonywała także pracę manewrową na stacji Oława, wtaczała wagony na dawne PSK, przetaczała wagony do innych zakładów i jeździła ze zdawczymi do Wrocławia Brochowa. Zamknięcie ZNTK Oława „Tajwanu” bodajże w roku 1995 było początkiem końca dawnej Kolei Portowej. Jak wcześniej pisałem, pozostałe zakłady poza Hutą Oława generowały raczej symboliczny ruch. Jeszcze coś tam próbowało jeździć, chyba Stal-Fox, zajmujący się skupem i sprzedażą złomu, zbudował króciutki przedłużenie toru z terenu ZNTK w celu wywózki złomu, jednak widać, że coś z PKP nie pykło i ostatecznie wszelki ruch zamarł. Gdzieś po roku 2000 zalano asfaltem przejazdy na ulicy 3go Maja i Sikorskiego. Najszybciej zawinięto tory do Ergisu, a jakoś na przełomie 2005/2006 roku rozebrano całą dawną Kolej Portową. Rozbiórki dokonywano za pomocą pojazdów drogowych. Rest in Peace. Obecnie prężnie działa elewator, na terenie fabryki domów powstały duże zakłady obróbki metalu i branży budowlanej, na części terenu „Tajwanu” powstała duża papiernia, na pozostałej części oraz na dawnych koszarach – duża fabryka tektury oraz jeszcze większy zakład Essesity (produkcja środków higienicznych). Czynna jest Huta Oława. Ergis znacznie się rozbudował. Nawet centrum handlowe przy ulicy 3-go Maja mogło by korzystać z kolei (magazyny położone są akurat od strony dawnych torów). Wszystko to ma w d.pie kolej – albo kolej ma w d.pie wszystko to. Cały towar wożony jest na gumie, a że Oława nie ma obwodnicy, to wszystko to pcha się przez centrum miasta, fundując nam mieszkańcom wieczny smród, hałas i korki. Amen.

Łagiewniki Dzierżoniowskie
Łagiewniki Dzierżoniowskie

Jacek2004 (2020-01-17 19:40:25)

Świetny film obrazujący schyłkowy okres kolei w tym miejscu. Łagiewniki Dzierżoniowskie w pigułce - pokazana jest i stacja i cukrownia z manewrującymi lokomotywami. Pięknie oddany klimat tamtych lat. I co najfajniejsze, coraz bardziej realna staje się odbudowa także i tej linii z ewentualnym przekierowaniem pociągów Bielawa/Dzierżoniów - Wrocław właśnie po linii 310.

Środa Śląska – Środa Śląska Rynek
Środa Śląska – Środa Śląska Rynek

Darek Nowak (2020-01-17 18:48:06)

Puszczając wodze fantazji, ta linia mogła stać się częscią kolei metropolitalnej Środa Miasto - Oława, z tunelem pod centrum Wrocka ze stacjami podziemnymi pod Świebodzkim, Swidnicką, Pl. Wróblewskiego i przy Kościuszki. Aż dziw bierze że dawni włodarze, Niemcy, o tym nie pomyśleli.

Cigacice ROCKWOOL
Cigacice ROCKWOOL

Darek Nowak (2020-01-17 18:30:40)

W czasach dawnego socjalizmu, chłopów, robotników oraz ćwierć-inteligentów, był ustawowy zakaz przewożenia wszelkich towarów transportem drogowym na odległości pow. 100 km. Oczywiście były robione różne "wałki" by to omijać, tak samo by nie brać ładunków powrotnych ze spedycji, ale jakoś i tak miało to wtedy lepsze "ręce i nogi" niż obecnie.

Sulechów
Sulechów

Darek Nowak (2020-01-17 18:20:23)

Niestety ale w latach 2008 - 2019 stacja Sulechów z lokalnego węzłą stała się już tylko przystankiem. Ale to i tak nieżle bo są przecież liczne węzły podobnej klasy które wogóle przestały istnieć.

Rakoniewice
Rakoniewice

Darek Nowak (2020-01-17 18:11:09)

Byłem w Rakoniewicach jesienią 1968 lub 69 roku i pamietam tylko śmieszny "samowarek". Nic więcej nie utkwiło w mojej pamięci z tamtego czasu.

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...