OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Galeria zdjęć użytkownika Stanisław Pikul

Sortuj wg od:
Obraz
Odsłon : 151
Lasy rejonu Lubska i Forst
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: 1943;
W 1943 r. niedaleko Tuplic awaryjnie lądował największy (ówcześnie) samolot transportowy Messerschmitt Gigant ME 323 (https://pl.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_323_Gigant). Szczęśliwie pilotowi udało się posadzić samolot na dawnym pożarzysku zalesionym zaledwie osiem lat wcześniej. W czasie lądowania niewielkie jeszcze drzewka poddały się pod naporem ciężaru i ostatecznie maszyna zatrzymała się na nasypie kolejki nieco go uszkadzając. Samolot, po kilkudniowym postoju i naprawie powrócił do służby, podobnie zresztą kolejka.

Linia: Lasy rejonu Lubska i Forst

Obraz
Odsłon : 135
Lasy rejonu Lubska i Forst
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: przed 1939;
Rekonstrukcja stacji końcowej kolejki leśnej w okolicach Tuplic i Forstu w okresie tuż przedwojennym.

Linia: Lasy rejonu Lubska i Forst

Obraz
Odsłon : 117
Lasy rejonu Lubska i Forst
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1939;
Rekonstrukcja stacji końcowej kolejki leśnej w okolicach Tuplic i Forstu w okresie tuż przedwojennym.

Linia: Lasy rejonu Lubska i Forst

Obraz
Odsłon : 102
Lasy rejonu Lubska i Forst
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1939;
Rekonstrukcja kolejki leśnej w okolicach Tuplic i Forstu w okresie tuż przedwojennym.

Linia: Lasy rejonu Lubska i Forst

Obraz
Odsłon : 97
Lasy rejonu Lubska i Forst
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: przed 1939;
Rekonstrukcja sieci kolejki leśnej w okolicach Tuplic i Forstu w okresie tuż przedwojennym.

Linia: Lasy rejonu Lubska i Forst

Obraz
Odsłon : 259
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1970;
Przejście bocznicy przez ul. Dąbrowskiego (na wprost) i Lutycką (w lewo). Po lewej stronie stacja Poznań Wola, w prawo jednostka wojskowa.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 124
Świnoujście Główne
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: 1928;
Skan planu przebudowy torów w Świnoujściu z 1928 r.

Stacja: Świnoujście Główne

Obraz
Odsłon : 112
Świnoujście Główne
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1928;
Schemat nowego projektowanego w 1928 r. układu torowego w Świnoujściu.

Stacja: Świnoujście Główne

Obraz
Odsłon : 126
Świnoujście Główne
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1928;
Rysunek przedstawia projektowany ale niezrealizowany plan przebudowy węzła kolejowego w Świnoujściu. W najbliższym czasie uzupełnie go o powiązanie z istniejącą wczesniej siecią oraz elementy które ulec miały likwidacje.

Stacja: Świnoujście Główne

Obraz
Odsłon : 194
Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1902;
Rozbiórka bramy kolejowej.

Linia: Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice

Obraz
Odsłon : 184
Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1900;
Brama kolejowa prowadząca do Twierdzy Poznań.

Linia: Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice

Obraz
Odsłon : 230
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: 1919;
Zdjęcie jednostki wojskowej na Ławicy które przeczy planom dostępnym w internecie. Widzimy tutaj trójtorową stację postojową ale każdy z torów kończy rampa załadowcza - wg. planów i schematów stacja była przejezdna. Nie zwracam uwagi na czwarty tor - mam wrażenie że jest on ułożony tylko tymczasowo i jest węższy niż normalny. Dodatkowo, wzdłuż widocznych w głębi budynków widoczne są wagony stojące na dwóch- trzech torach - tego też nigdzie nie widziałem. Wniosek - szukam dalej.:)
No tak - jedno zdjęcie więcej i tajemnica rozwiązana - w 1919 r. ta stacja tak wyglądała, później zlikwidowano rampę czołową przy skrajnym torze i poprowadzono linię wgłąb lotniska.:) Do poprawki też południowa 'głowica' stacji postojowej - wygląda że do końca istnienia jednostki rampy czołowe funkcjonowały normalnie. Pozostają do wyjaśnienia wagony pod płotem.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 169
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 2019;
Stan bocznic na dzisiaj - zdaje się ThyssenKrupp (który zastąpił Centrostal) i dawny Metalzbyt mają jeszcze tory (nie wiem na ile korzystają), w czasie modernizacji LK 351 odtworzono połączenie z WZMot-ami ale… WZMot-y postawiły solidny betonowy płot w poprzek torów bez instalowania bramy wjazdowej co oznacza iż bocznica nadal będzie martwa.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 206
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1980;
Wybudowano bocznicę wzdłuż ul. Sytkowskiej i doprowadzono w okolice Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych nr 5 gdzie powstała trzy torowa stacja postojowa. Dokonano też wpięcia nowo powstałej bocznicy w stary układ. Najprawdopodobniej też w tamtym czasie rozebrano bocznicę do MPS-ów położonych przy ul. Bukowskiej.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 248
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1975;
W połowie lat siedemdziesiątych przebudowano ówczesny fragment ul. Dąbrowskiego na odcinku od ul. Polskiej do Tarnowa Podgórnego i odcięto bocznicę od okolicznych zakładów. Tutaj opieram się na własnej pamięci bo nie mogę znaleźć stosownych dat ale stan taki trwał kilka lat - chyba do lat osiemdziesiątych, kiedy wybudowano połączenie z Woli do WZMot wzdłuż ul. Sytkowskiej.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 138
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1967;
Data w miarę pewne - w 1967 r. WZMot-y przenoszą się na ul. Dąbrowskiego a połączenie z PKP spełnia przedłużenie bocznicy z jednostki wojskowej.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 140
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1950;
Przy ul. Lutyckiej powstaje odziała Centrostalu i Metalzbutu - wtedy też prawdopodobnie budowane jest połączenie kolejowe z tymi zakładami.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 125
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1939;
W czasie okupacji Niemcy przedłużyli bocznicę w okolice dzisiejszego terminala pasażerskiego dla obsługi położonych tam obiektów.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 120
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: po 1912;
Pierwsza bocznica prowadziła ze stacji Poznań Ławica do nowo powstałego lotniska na Ławicy i zapewniała obsługę stacjonujących tam żołnierzy. Wg wszystkich planów posiadała niewielką trzy torową stację ładunkową położoną w centralnej części jednostki choć jeżeli porównamy ze zdjęciami musiało być tak jeszcze 'coś' - niestety, na razie nie mam dostępu do archiwum a internet nie podsuwa rozwiązania.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 153
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: pomiędzy 1912 a 2020;
Schemat bocznic bez mapy podkładowej.

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 153
Poznań Wola – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: pomiędzy 1912 a 2020;
Mapa zbiorcza przedstawiająca bocznice biorące początek w okolicach stacji Poznań Ławica (Poznań Wola). Oczywiście nigdy nie było takiego momentu że by funkcjonowały w takim układzie jednocześnie - to suma wszystkich historycznych torów ułożonych tam na przestrzeni ostatnich stu lat.:).

Linia: Poznań Wola – bocznice

Obraz
Odsłon : 230
Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1865;
Schemat bocznicy do Dworca Fortecznego.

(proszę utworzyć nowy obiekt i przenieść tam mapkę).

Linia: Poznań Główny – zakłady, bocznice i łącznice

Obraz
Odsłon : 175
Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1900;
Jeszcze jedna mapka - tym razem mapa katastralna Poznania z 1900 r.

Linia: Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)

Obraz
Odsłon : 152
Poznań Jeżyce
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1893;
Fragment starego planu Poznania ze starą i nową infrastrukturą kolejową.

Stacja: Poznań Jeżyce

Obraz
Odsłon : 201
Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 2020;
Plan linii z naniesionymi dzisiaj istniejącymi charakterystycznymi budynkami i terenami.

Linia: Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)

Obraz
Odsłon : 162
Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1893;
Schematyczny plan nieistniejącego odcinka linii kolejowej ze Stargardu do Poznania z uwzględnieniem istniejących do dzisiaj działek ewidencyjnych które swoim kształtem i usytuowaniem wskazują że wcześniej mogły stanowić część dłuższego ciągu po którym poprowadzono linię. Działki te są swojego rodzaju reliktem, sąsiadujące z nimi mają zazwyczaj zdecydowanie odmienne położenie i kształt.
Ciekawostka - zależność tę zauważyłem już po wykreśleniu przypuszczalnego przebiegu trasy - włączyłem podgląd katastralny i wtedy kilka działek dziwnie wpasowywało się w nakreśloną linię.

Linia: Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)

Obraz
Odsłon : 257
Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1893;
Plan przedstawia prawdopodobny przebieg pierwszej linii kolejowej z Poznaniu wraz z usytuowaniem dworca, układem torowym stacji oraz późniejszym podłączeniem do nowopowstałego Dworca Centralnego.

Linia: Poznań Główny – Poznań Wola (dawny przebieg)

Obraz
Odsłon : 230
Chociszewo Rogoziniec – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1919;
Próba rekonstrukcji układu torowego Składnicy Środków Bojowych Bentschen (Zbąszyń) w okolicach Rogozińca. Podkład - mapa Open Street Map.

Linia: Chociszewo Rogoziniec – bocznice

Obraz
Odsłon : 111
Chociszewo Rogoziniec – bocznice
powiększ
Autor: Stanisław Pikul
data: 1919;
Próba rekonstrukcji układu torowego Składnicy Środków Bojowych Bentschen (Zbąszyń) w okolicach Rogozińca. Podkład - mapa Messtischblatt nr 3660 i 3760 z 1938 r.

Linia: Chociszewo Rogoziniec – bocznice

Obraz
Odsłon : 148
Ruszów
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Pikul; data: przed 1939;
Bocznica do tartaku w Ruszowie.

Stacja: Ruszów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...