OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Galeria zdjęć użytkownika subsens

Sortuj wg Filtr tagów
Obraz
Odsłon : 564
Żnin – bocznie i łącznice
powiększ
Autor: zbiorowy
Przesłał: subsens; data: pomiędzy 1902 a 1925;
Funkcjonowanie łącznicy (Damasławek) - (Szubin) w przestrzeni kartograficznej w 1902 i 1925 r.

Materiał: http://igrek.amzp.pl/
Brak łatwo dostępnych danych o wyodrębnionej dacie budowy _może_ sugerować powstanie łącznicy wraz z odcinkiem Żnin - Szubin (1895).

Linia: Żnin – bocznie i łącznice

Obraz
Odsłon : 526
Żnin – bocznie i łącznice
powiększ
Autor: zbiorowy
Przesłał: subsens; data: 1940;
Torowisko łącznicy i równia posterunku odgałęźnego (proponowane oznaczenie fantastyczno-literackie: Abzw. Scharnhorst, Sarbinowo) na niemieckiej mapie z 1940 r. Podobny stan obrazuje polskie wydanie z 1934 r.

Linia: Żnin – bocznie i łącznice

Obraz
Odsłon : 236
Popęszyce
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: przed 1907; (uwagi: wg oferenta obieg 1907)
Pozdrowienia z Popęszyc, 1907. Dworzec od strony zachodniej, na pierwszym planie poczekalnia IV kl.

Stacja: Popęszyce

Obraz
Odsłon : 803
Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493)
powiększ
Autor: Zeitung d. VDEV 1868 No 22
Przesłał: subsens; data: 1868-05-28;
W dniu 28 maja linia kolejowa Dittersbach-Altwasser zostanie otwarta do przewozu osób. W pociągach na trasie Lauban - Görlitz oraz Kohlfurt - Görlitz nie nastąpią zmiany, ale od ww. dnia na trasie Kohlfurt - Altwasser pociągi będą kursowały zgodnie z poniższym rozkładem jazdy.

Linia: Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493)

Obraz
Odsłon : 258
Rychnowo Wielkie
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: przed 1910;
Wycinek z Mestischblatt 2878 Kielbasin 1908/1910. 3 stycznia 1911 r. prezydent rejencji kwidzyńskiej zezwolił zarządcy majątku Wielka Łąka na rozpoczęcie działalności na bocznicy (Eröffnung des Betriebes auf dem Anschlußgleis) na stacji Rychnowo kolei toruńsko-wystruckiej

(https://kpbc.ukw.edu.pl/Content/165996/KM_01427_1911_I_004.pdf). To może świadczyć o niepublicznym charakterze ówczesnej ładowni. Na mapie jej tor nie przekracza drogi, tzn. rampa po zachodniej stronie przejazdu powstała później.

Stacja: Rychnowo Wielkie

Obraz
Odsłon : 448
Gwiazdówko
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: 1890;
Gwiazdówko na mapie z 1890 r., zapewne przystanek i ładownia. Wycinek z oryginału: http://maps.mapywig.org/m/German_maps/series/025K_TK25/1666_(380)_Schlawe_1890_BWNG_UL.jpg o tyle interesującego, że zawiera naniesiony odręcznie kilometraż obiektów inżynieryjnych i skrzyżowań z drogami dwóch linii wchodzących do Sławna od wschodu. W drugim przypadku jest to historyczny kilometraż linii 'Berlin Szczeciński' - Gdańsk Główny.

Stacja: Gwiazdówko

Obraz
Odsłon : 333
Włynkowo
powiększ
Autor: Kurt Meyer
Przesłał: subsens; data: 1941;
Przystanek we Włynkowie latem 1941 r., widok w kierunku Ustki. Tablica informacji statycznej w ujęciu dynamicznem, w głębi parceli budynek mieszkalny. Na mapach widnieje położony znacznie bliżej toru, jeszcze jeden budynek trwałej konstrukcji, który pozostał niesfilmowany za plecami operatora. Całość: Kurt Meyer, Ferienfahrt in die Heimat - Die Stadt Stolp und Ostseebad Stolpmünde 1941, https://youtu.be/uqtSuorOjiw?t=354.

Stacja: Włynkowo

Obraz
Odsłon : 319
Włynkowo
powiększ
Autor: KED Danzig
Przesłał: subsens; data: 1907-07-01;
Ustanowienie przystanku we Włynkowie i pierwszy rozkład stacyjny. Opłata bagażowa pobierana na stacji docelowej.

Stacja: Włynkowo

Obraz
Odsłon : 371
Manowo – Jacinki
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: 1907-05-01;
Pociągi no. 13 i 14 tylko w środy i soboty, przy czym w środy tylko do - i z Wyszewa (trzykrotnie nazwanego tu 'Sendel' zam. Seidel).

Linia: Manowo – Jacinki

Obraz
Odsłon : 325
Koszalin Wąskotorowy – Bobolice Wąskotorowe
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: 1907-05-01;
Popołudniowa para 16/15 w skróconej relacji - tylko w środy.

Linia: Koszalin Wąskotorowy – Bobolice Wąskotorowe

Obraz
Odsłon : 434
Białogard Miasto – Świelino
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: 1907-05-01;
W maju 1907 brak przystanku w Moczyłkach.

Linia: Białogard Miasto – Świelino

Obraz
Odsłon : 451
Tąpadły – Gościno
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: 1907-05-01;
Zwraca uwagę rola (nie będącego węzłem) Rymania w sercu sieci KKB, oraz ruch do Tąpadeł prowadzony tylko w środy.

Linia: Tąpadły – Gościno

Obraz
Odsłon : 291
Łeknica Koszalińska
powiększ
Autor: Kurt Detloff Graf von Schwerin
Przesłał: subsens; data: 1907-11-10;
Mały przyczynek: minister robót publicznych zleca szczecińskiej dyrekcji kolejowej wykonanie ogólnych prac przygotowawczych w celu uzyskania lepszej przejrzystości przejazdu drogowego w kilometrze 38.488 kolei bocznej ze Świdwina do Grzmiącej. Na podstawie odnośnych ustaw ogłasza się, że właściciele przyległych nieruchomości są zobowiązani do umożliwienia przeprowadzenia czynności niezbędnych dla przygotowania przedsięwzięcia. Uchwałę w imieniu Wydziału Obwodowego podpisał jego przewodniczący, prezydent rejencji koszalińskiej.
36 lat później przy tym skrzyżowaniu powstał przystanek osobowy.

Stacja: Łeknica Koszalińska

Obraz
Odsłon : 442
Łeknica Koszalińska
powiększ
Autor: zbiorowy
Przesłał: subsens; data: przed 1945-02-03; (uwagi: orientacyjna; wejście Rosjan do Barwic)
Sklejka symbolicznie obrazuje rozwój punktów ekspedycyjnych w Łeknicy do 1945 r.

Górny obrazek to wycinek Mestischblatt 2263 (alt. 874), którego poszczególne edycje nie wnoszą nowych danych o infrastrukturze kolejowej w rejonie Łeknicy. Zaznaczona tu ładownia funkcjonuje od co najmniej 1905 r., bez rampy stałej. Formalności załatwia się na stacji w Piaskach, a w przesyłkach wagonowych nadawane jest głównie drewno i produkty rolne miejscowego majątku. Pomiędzy 1928 a 1939 oś km punktu na linii Świdwin – Grzmiąca zmienia się z 37.82 na 37.83, przy niezmienionym do 1945 r. kilometrażu najbliżej sąsiadujących stacji. Z braku lepszych źródeł, położenie ładowni odniesione do osi Piasków Pomorskich i Barwic wg ostatniego kilometrażu linii Grzmiąca-Kostrzyn, daje km 18.28.

Jeszcze w 1953 r. wg WOT I istniała możliwość nadania z Łeknicy przesyłki wagonowej z obsługą w Barwicach.

Obrazki dolne to szkice z pamięci niegdysiejszych mieszkańców Łeknicy, upublicznione przez ich potomków. Autorzy i źródła:
Heinz Kunde http://harald-kunde.de/pdf/20%20Jahre%20Jugend%20in%20Deutschland.pdf
Kurt Drewanz http://www.landkreis-neustettin.de/haupt/lucknitz.html
BTW, podlinkowane wspomnienia oficera formacji zbrojnej uznanej za zbrodniczą, mają wszelkie zalety pamiętnika pisanego 'do szuflady': są subiektywne ale też niekoniukturalne. A kluczy do rozumienia tzw. niełatwej historii nigdy dość.


Lewy szkic pokazuje obiekty ładowni (14) oraz uruchomionego w 1943 r. w km 38.50 przystanku osobowego (7). W ostatnim spisie stacji pod ówczesnym zarządem państwowym: http://wiki-commons.genealogy.net/images/thumb/f/f5/Bahnhofsverzeichnis1944.djvu/page490-3342px-Bahnhofsverzeichnis1944.djvu.jpg
scalono je w jeden punkt ekspedycyjny (ograniczony ruch towarowy, bez przesyłek ekspresowych, bez rampy, nieobsadzony, przystanek osobowy).

Prawy szkic pokazuje Kolonię Łeknica rozwijającą się wokół wytwórni cegły wapienno-piaskowej (Kalksandstein Fabrik na Messtischblatt) oraz tor tamtejszej bocznicy szlakowej, zaznaczonej wraz z nazwiskiem właściciela na mapie dyrekcyjnej z 1928 r. (w bibliotece Bazy) w km 40.30. Oś bocznicy jeszcze przed 1945 r. została przesunięta w km 40.34, a odniesienie tych danych do kilometrażu PKP Piasków Pomorskich i Barwic daje odpowiednio: 15.81 i 15.77. Zestawienie tych wyników z danymi o powojennej bsz w źródłach komplementarnych wobec Bazy: https://www.atlaskolejowy.net/pl/zachodniopomorskie/?id=linia&poz=37 może utrudnić uzupełnienie odnośnych tabel w Bazie, ale też zachęcić do gruntownego zbadania dziejów kolei w Łeknicy. Rzetelny piewca wątku bocznicowo-silikatowego powinien nadto uwzględnić tor, zapewne wąski, do wyrobisk na południe od zakładu.

Stacja: Łeknica Koszalińska

Obraz
Odsłon : 286
Mieszkowice
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: 1903 (???);
Dworzec z fragmentem wieży wodnej, wycinek z karty pocztowej. Jak widać w galerii, ujęcie chętnie wykorzystywane w wieloobrazkowych Grussach. Można liczyć, że wydano je również jako samodzielny widok.

Stacja: Mieszkowice

Obraz
Odsłon : 367
Różyna Warmińska
powiększ
Autor: subsens
data: 2006-04-24;
Dowóz mieszkańców wsi do pracy i szkoły dokonywany archaicznym taborem na kikutach poniemieckiej sieci to temat, do którego ustawiają się kolejki badaczy. Jednak zanim ktoś ujawni historię prawdziwą kolei w Różynie, trzeba pospiesznie odnotować, że przystanek powstał w połowie tzw. dekady Gierka, kiedy ostatnie echa krótkotrwałego, względnego dobrobytu docierały na zaniedbane peryferia (a w centrum kraju ZOMO już szykowało się do operacji Lato 76). Jednocześnie w l. 70-tych rekonstruowano sieć wiejskich podstawówek i właśnie rok wcześniej zlikwidowano szkołę w Różynie. Odległość nowego przystanku po ok. 3,7 km od każdego z sąsiednich punktów handlowych (jednakowoż trudno dostępnych z Różyny per pedes) dała całkiem przyzwoity standard kolei dojazdowej. Wówczas zatrzymywało się tu 7-8 par pociągów, 2 nocne przechodziły na biegu. Większość wsiadających zapewne korzystała z biletów miesięcznych, ale uruchomiono też kasę (Ord). Po raz ostatni wykazano ją w rozkładzie letnim na 1994 przy jeszcze pięciu parach pociągów w dni robocze, ale w okolicznościach społeczno-gospodarczych, które tu dla wielu miały wymiar katastrofy. Nb, rok wcześniej http://sentymentalny.com/?page_id=417 otwory okienne od strony północnej były zamurowane.

Dawniej na przejeździe funkcjonował posterunek dróżnika z pierwotnie jednorodzinnym, parterowym domem z ok. 1895. Później nadbudowano kondygnację z nieużytkowym poddaszem i powiększono budynek gospodarczy.

Przystanek z lewej, dom z prawej, na wprost Wiatrowiec (Bartoszyce), wstecz Korsze.

Stacja: Różyna Warmińska

Obraz
Odsłon : 317
Różyna Warmińska
powiększ
Autor: subsens
data: 2006-04-24;
Widok z rowu odwadniającego, w prawo Wiatrowiec/Bartoszyce. Przy urządzaniu przystanku słupek hektometrowy przeniesiono na prawą stronę ławy.

Stacja: Różyna Warmińska

Obraz
Odsłon : 311
Różyna Warmińska
powiększ
Autor: subsens
data: 2006-04-24;
Dom kolejowy od podwórza. W lewo do Korsz, w prawo do Wiatrowca, przystanek po drugiej stronie toru vis a vis domu. Droga do Różyny (na wprost) zawsze miała znaczenie lokalne. Wiele okolicznych posterunków i domów dróżnika zlokalizowano wraz z powstaniem linii, ca 20 lat wcześniej, niż tu.

Stacja: Różyna Warmińska

Obraz
Odsłon : 358
Różyna Warmińska
powiększ
Autor: subsens
data: 2006-04-24;
Widok ogólny przystanku, z grubsza zgodny z kierunkiem kilometrowania linii (Wiatrowiec/Bartoszyce) oraz padania promieni słonecznych.

Stacja: Różyna Warmińska

Obraz
Odsłon : 340
Swobodna
powiększ
Autor: subsens
data: 2008-04-16;
Swobodna. Miły pomysł komisji Srokowskiego na germańskie (pruskie?) Schwuben, tu wdzięcznie korespondujący z niewieścią bielizną rozpiętą na krzaku. Widok zgodny z kierunkiem kilometrowania linii oraz jazdy ostatniego SA106, nocującego w Braniewie.

Stacja: Swobodna

Obraz
Odsłon : 266
Swobodna
powiększ
Autor: subsens
data: 2008-04-16;
W subtelnym nawiązaniu do ujęcia peronowego: budynek przystanku od tyłu.

Stacja: Swobodna

Obraz
Odsłon : 402
Swobodna
powiększ
Autor: subsens
data: 2008-04-16;
Próba oceny sytuacji ogólnej po odjeździe ostatniego szynobusa. Sytuacja jest słaba: neowarmiacka swołocz wytłukła wszystko, co było w zasięgu tłucznia.

Stacja: Swobodna

Obraz
Odsłon : 233
Swobodna
powiększ
Autor: subsens
data: 2008-04-16;
Słup teletechniczny i wiszące w powietrzu podkłady INBK pokazują, że wszystko płynie, skarpa też. Kolej podcięła tu stok wiszący nad doliną Łyny i 0,5 km dalej niezbędny był nawet murek oporowy (vide fot. w galerii linii). Na wprost Gutkowo, wstecz Orneta/Pieniężno/Cynty/Kobylabuda… (Braniewo).

Stacja: Swobodna

Obraz
Odsłon : 223
Swobodna
powiększ
Autor: subsens
data: 2008-04-16;
Gdyby nie ledwie dostrzegalny nadmiar emocji w Bazie, należałoby napisać, że Warmia obezwładnia o każdej porze roku i doby. I od razu dodać, że Barcja bywa przejmująca, a Natangia wywołuje skowyt. Na dole peron, w lewo Orneta, w prawo Gutkowo. Na wprost wieża krzyżackiego kościoła w Cerkiewniku, skąd biegnący tor wchodzi do Swobodnej łukiem.

Stacja: Swobodna

Obraz
Odsłon : 333
Różyna Warmińska
powiększ
Autor: subsens
data: 2006-04-24;
Widok na część służbowo-gospodarczą budynku (od strony Korsz).

Stacja: Różyna Warmińska

Obraz
Odsłon : 314
Różyna Warmińska
powiększ
Autor: subsens
data: 2006-04-24;
Widok budynku od strony poczekalni i wjazdu z Bartoszyc.

Stacja: Różyna Warmińska

Obraz
Odsłon : 306
Swobodna
powiększ
Autor: subsens
data: 2008-04-16;
Uczmy się kochać oferty połączeń.

Stacja: Swobodna

Obraz
Odsłon : 2122
Zdjęcia nieprzypisane
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: 1906-08-06 (???);
Prywatne zdjęcie wysłane pocztą w sierpniu 1906 z miejscowości, której rozwój uwarunkowała Ostbahn. Sfotografowany odcinek mógł należeć do Ostbahn, bądź łączyć się z linią wybudowaną lub przejętą przez Ostbahn blisko tej miejscowości - litery w środku nazwy to chyba… AB… (RB?). Wiadukt mógł przetrwać, zostać przebudowany, zlikwidowany w całości, lub pozostawić po sobie relikty w postaci przyczółków, albo tylko fundamentów. W 1906 ława pod jeden tor, pozorna asymetria wynika z poprowadzenia linii telegraficznej z prawej strony (pięć izolatorów wiszących na zastrzale, w tle słupy). Jeżeli jest to spacer poobiedni, to patrzymy teraz mniej więcej na wschód.

Stacja: Zdjęcia nieprzypisane

Obraz
Odsłon : 353
Wałcz
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: 1905 (???);
Nazwa Deutsch Krone-Ost obowiązywała w latach: wg Fedorowicza 1898-1931, wg Karwata 1904 - 1930. Kto zechce objąć rzetelny mecenat nad Wałczem w Bazie, nie musi zaczynać od spiętrzania współczesnej dokumentacji foto. Bardziej spektakularnym osiągnięciem byłoby udowodnienie merytorycznej przewagi nad polemizującymi autorytetami:).

Stacja: Wałcz

Obraz
Odsłon : 267
Kunowice
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: subsens; data: 1910 (???);
Pierwszy dworzec, wycinek z trzyobrazkowego Gruss z ok. 1910, skonfrontowany ('Kunowice wczoraj i… przedwczoraj') ze zdjęciem Miłosza Telesińskiego z galerii. Rozbudowa o wysuniętą na peron nastawnicownię nastąpiła niedługo później - sądząc po łukach odcinkowych nad oknami, które po wielkiej wojnie były już passe.

Stacja: Kunowice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...