OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Galeria zdjęć użytkownika Stanisław Stanisław

Sortuj wg Filtr tagów
Obraz
Odsłon : 669
Dobre Miasto
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: przed 1920;
Stary dworzec w Guttstadt (obecnie Dobre Miasto), funkcjonujący do lat 1930-tych.
Zdjęcie ze strony http://www.bildarchiv-ostpreussen.de/

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 600
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2010-06-05;
BR 232 045-5 East-West-Railways w Dobrym Mieście. Lokomotywa stoi nieopodal budynku stacji na torze przy placu załadunkowym. W tle widoczne są semafory kształtowe, wkrótce (w 2011 lub 2012 r.) zastąpione sygnalizacją świetlną. Komin widoczny na drugim zdjęciu należy do miejskiej kotłowni. Jeszcze w latach 1990-tych podstawiane były do niej Eaos-y (po torze krótkiej bocznicy zakładowej).

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 1182
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2003;
Ponieważ w sieci praktycznie nie ma zdjęć pociągów pasażerskich stojących przy peronach stacji Dobre Miasto (nie licząc szynobusów), zamieszczone zdjęcie z SU46-030 (październik 2003) i SU42-503 (26.04.2003) jest wspomnieniem czasów, kiedy słowo "pociąg" w Dobrym Mieście oznaczało jeszcze skład z kilkoma wagonami pasażerskimi, z lokomotywą na czele.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 742
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 1979; (uwagi: jesień)
Wprawdzie zdjęcie zdominowane przez osoby stojące w środku ale drugi plan jest bardzo ciekawy i ma obecnie znaczenie historyczne. Na zdjęciu, po lewej, widoczna jest nieistniejąca od chyba ponad 30 lat wieża wodna stacji Dobre Miasto. Zdjęcie zrobione jest jesienią 1979 roku, trudno mi jednak powiedzieć, czy wieża była wówczas używana i czy dotrwała do końca ery parowozów. Pewnego roku po prostu znikła z krajobrazu stacji. Jednak obecnie uleciało mi z pamięci, kiedy dokładnie to nastąpiło (przed 1987?). Tym nie mniej, jestem raczej pewny, że nie było jej już w latach 1990-tych.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 555
Dobre Miasto
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: po 1934;
Fragment strony 49 czasopisma niemieckojęzycznego. W podpisie widnieje data otwarcia nowego dworca w Guttstadt. Opis pod zdjęciem: "Nowa stacja kolejowa w Guttstadt została otwarta 13.02.1935. Widok od strony peronów. Po lewej stronie budynku, na piętrze, znajdowało się mieszkanie zarządcy (naczelnika) stacji. Mieszkał w nim do 1945 r. Po prawej stronie, nad napisem z nazwą stacji (Guttstadt) mieszkała rodzina Hugo Kewera (najemcy), który prowadził dworcową restaurację.
Źródło: Arnulf Masukowitz "Die Ermlandische Baugesellschaft in Guttstadt"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 7/1998.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 451
Dobre Miasto
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: 1935-02-13;
Fragmenty artykułu o Guttstadt z niemieckojęzycznego czasopisma, w którym możemy przeczytać, że oficjalne otwarcie odcinka Orneta - Dobre Miasto - Olsztyn nastąpiło 1.11.1884 r., a pierwszy dworzec był konstrukcji drewnianej. Druga informacja odnosi się do daty otwarcia nowego dworca: 13.02.1935.

Źródło: E. Knoblauch "Aus der Guttstädter Geschichte – Daten und Ereignisse"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 17/2016.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 1384
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 1979; (uwagi: jesień)
Stacja Dobre Miasto, widok z peronu w stronę zakładu WARFAMA. Czasy kiedy wszystkie tory stacyjne były w pełni użytkowane. Warmińska Fabryka Maszyn Rolniczych (kompleks budynków i hal za stacją), w owym czasie była największym w Polsce producentem ładowaczy chwytakowych czy rozrzutników do obornika. W WARFAMIE najpierw produkowano m.in. młockarnie "Jutrzenka" i "Warmianka", a później ładowacze chwytakowe "Cyklop" i czołowe "TUR", oraz całą gamę rozrzutników do obornika i przyczep rolniczych. Był to największy zakład w Polsce produkujący tego typu asortyment. Pamiętam jak za dobrych czasów funkcjonowania kolei w Dobrym Mieście, z bocznicy zakładowej wyjeżdżały platformy z dziesiątkami "Cyklopów" i rozrzutników, a na stacji formowano z nich długie pociągi jadące później do najdalszych zakątków kraju… Niestety wszystko upadło pod koniec lat 1990-tych. Obecnie większość zakładu jest filią URSUSA. Platformy na zdjęciu (wprawne oko wypatrzy co najmniej trzy, rożne typy) przybyły m.in. po produkty stojące w oddali, na placu załadunkowym, który z dwóch stron otoczony był torami bocznicy zakładowej.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 491
Dobre Miasto
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1935 a 1940;
Nowy dworzec w Guttstadt (Dobre Miasto). Widok od strony miasta. Całkowicie po lewej (z czerwonej cegły) stary budynek kolejowy, pamiętający czasy pierwszego dworca. Budynek ten został połączony z bryłą nowego dworca, łącznikiem w którym umieszczono toalety.
Żródła: http://www.bildarchiv-ostpreussen.de

Arnulf Masukowitz "Der Guttstädter Bahnhof bis zum Januar 1945"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 2/1993.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 616
Dobre Miasto
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: pomiędzy 1935 a 1940;
Wnętrze dworca w Guttstadt (Dobre Miasto).
Żródła: http://www.bildarchiv-ostpreussen.de

Arnulf Masukowitz "Der Guttstädter Bahnhof bis zum Januar 1945"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 2/1993.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 370
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-03-24;
Drzwi wejściowe na dworzec od strony miasta. Zamknięte od ok. 20 lat. Przedsionek za drzwiami oraz same zadaszenie, stanowiły dobre schronienie przed deszczem dla oczekujących na autobusy PKS odjeżdżające sprzed dworca. Przystanek PKS zlikwidowano w II połowie lat 1990-tych. Miej więcej w tym samym czasie, wejście na dworzec stało się możliwe tylko od strony peronów.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 354
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-03-24;
Drzwi wejściowe na dworzec od strony peronów. Zamknięte dla podróżnych od ok. 10 lat.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 453
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-03-24;
Wnętrze dworca. Zdjęcie robione przez szybę w drzwiach od strony peronów. Po prawej stronie, pod ścianą stały długie, drewniane ławki dla podróżnych. Wyjście na miasto prowadziło przez widoczne dwuskrzydłowe drzwi wewnętrzne, przedsionek i drzwi zewnętrzne.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 456
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-03-24;
Wnętrze dworca. Zdjęcie zrobione przez szybę w drzwiach od strony peronów. Po lewej widoczne dwa okienka kasowe, resztki kafelków na ścianie, pamiętające jeszcze czasy przedwojenne oraz zamurowana wnęka, w czasach powstania dworca przeszklona. Nad kasami widnieje okrągły ślad po zegarze dworcowym. Co ciekawe zegar ten prawdopodobnie istnieje do chwili obecnej.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 816
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-03-24;
Prawdopodobnie dobromiejski zegar dworcowy, powieszony na jednej z działek w Dobrym Mieście. Może eksperci od takich szczegółów, potwierdzą lub zaprzeczą kolejowy rodowód zegara.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 591
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-03-25;
Jedyna pozostałość po wieży wodnej, stojącej kiedyś na stacji kolejowej Dobre Miasto. Dwa zbiorniki z wieży, pozyskane w trakcie jej rozbiórki przez stowarzyszenie działkowców, pierwotnie pracowniczych ogródków działkowych Warfamy. Stojące do chwili obecnej koło działek położonych za tzw. "starą Warfamą" (dojazd przez ulicę fabryczną). To pracownicy zakładu wpadli na pomysł wykorzystania zbiorników do nawadniania ogródków działkowych. Ustawiono je, w miejscu w którym stoją do dziś, w I połowie lat 1980-tych. Pojedynczy zbiornik ma ok. 5 m. średnicy. Elektryczne pompy napełniają zbiorniki wodą z miejskich wodociągów, zbierana jest do nich także deszczówka - co pozwala oszczędzać na rachunkach za wodę. Dokładna data umieszczenia zbiorników przy ogródkach działkowych nie jest znana. Same ogródki mają swój początek w 1983 r. Ale dopiero w 1984 zaczęły przypominać działki (początkowo trzeba było wszystko pomierzyć, wydzielić, przekopać, ogrodzić itp). W rozmowie z dawnym dyspozytorem stacji Dobre Miasto, od kilkunastu lat będącym na emeryturze, dowiedziałem się, że wieża wodna była rozebrana w I połowie lat 1980-tych. Uzyskałem również potwierdzenie, że zbiorniki z wieży trafiły na ogródki działkowe (do nie dawna były to tylko opowieści działkowiczów, obecnie historię potwierdził były kierownik stacji Dobre Miasto). Jednak czy był to rok 1983 czy czasy nieco późniejsze, trudno obecnie jednoznacznie stwierdzić.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 721
Dobre Miasto
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Stanisław Stanisław; data: 1934;
Seria zdjęć przedstawiających budowę nowego dworca w Guttstadt (Dobre Miasto). Pracami budowlanymi zajmowała się dobromiejska firma budowlana Ermlandische Baugesellschaft. Firma powstała w 1924 r., zatrudniała ponad 60 osób, a jej dyrektorem był Bernhard Masukowitz (być może jest jedną z osób widocznych na fotografiach). Firma ta zbudowała (nie licząc nowego dworca) m.in. funkcjonujące do chwili obecnej w Dobrym Mieście, budynki takie jak: sala spotkań wspólnoty ewangelickiej (obecnie siedziba kina), sąd rejonowy (po wojnie Warfamowska Szkoła Zawodowa, obecnie siedziba m.in. Policji i Urzędu Pracy) czy duża kamienica mieszkalna, znana przed II w. św. jako Niebieska Kamienica (obecnie budynek na ul. Warszawskiej, stojący pomiędzy wjazdem na targowisko miejskie, a budynkiem w którym znajduje się sklep SPOŁEM). Ermlandische Baugesellschaft była również jedną z firm uczestniczących w budowie kompleksu koszar wojskowych w Lidzbarku Warmińskim.
Źródło informacji: Arnulf Masukowitz "Die Ermlandische Baugesellschaft in Guttstadt"; "Heimatbrief für den Kreis HELISBERG", Nr 7/1998.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 627
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-03-28;
W nawiązaniu do tematu jaki zapoczątkowałem dwoma zdjęciami dotyczącymi zegara dworcowego w Dobrym Mieście, muszę przyznać, że nie wiedziałem, że tamta może być tak ciekawy, a w dodatku podjęty przeze mnie przez dziwne(?) zrządzenie losu. Po pierwsze. Ślad po zegarze, który wydawało mi się, że widnieje nad okienkami kasowymi, a który widać na zdjęciu, https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4208&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=157193 okazał się prawdopodobnie tylko odbłyskiem światła (zdjęcie robione przez szybę), ponieważ będąc dzisiaj na dworcu w Dobrym Mieście i oglądając ponownie jego wnętrze, nie dostrzegłem już tego śladu. Jest tylko na w/w zdjęciu. Na dworcu nie ma od dawna zegara, który jak pamiętam wisiał albo nad kasami, albo nad drzwiami wyjściowymi na perony. Obecnie trudno mi przypomnieć sobie gdzie dokładnie. Ten „Niby ślad” po nim, nad kasami (którego niestety w rzeczywistości nie ma) kazał mi myśleć, że zegar ten, wisiał właśnie tam. Po drugie. Właśnie ten ślad na zdjęciu, przypomniał mi o zegarze, który wisi od lat na jednej z działek w Dobrym Mieście. Dzięki niemu zrobiłem drugie zdjęcie https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4208&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=157194 i podzieliłem się moimi przypuszczeniami, że jest to zegar prawdopodobnie kolejowy, bardzo przypominający mi ten, który widywałem w latach 1980-90-tych na dworcu w Dobrym Mieście. Po trzecie. Udało mi się w końcu zrobić zdjęcie zegara na którym dokładnie widać szczegóły anagramu na tarczy. Początkowo byłem nieco rozczarowany, że nie było na nim znaku PKP, jednak kiedy uruchomiłem internet, i wpisałem CTW….. ale oceńcie to sami, linki podaje niżej. Wynika z tego, że zegar jest firmy Carl Theodor Wagner, a jego pochodzenie może być przedwojenne (!).

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 785
Dobre Miasto
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-05-01;
Schemat stacji - stan na 1maja 2018.

Stacja: Dobre Miasto

Obraz
Odsłon : 352
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
Przesłał: StanisławStanisław; data: 2018-07-01;
Widok z nieistniejącego torowiska na wiadukt drogowy położony we wschodniej części stacji. Pod wiaduktem przebiegały tory w kierunku Bartoszyc i Czerwonki.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 300
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
Przesłał: StanisławStanisław; data: 2018-07-01;
Widok na starotorze pod wiaduktem drogowym. Południowy przyczółek wiaduktu. Na pierwszym planie leżał tor w kierunku Bartoszyc, na drugim w kierunku Czerwonki.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 296
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
Przesłał: StanisławStanisław; data: 2018-07-01;
Wiadukt drogowy - widok na wschodnią stronę przęsła.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 323
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-07-01;
Wiadukt drogowy nad starotorzem - widok z ulicy Tadeusza Kościuszki.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 321
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-07-01;
Widok z wiaduktu drogowego w stronę stacji. Poniżej w miejscu torów powstała utwardzona droga, którą poruszają się także samochody.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 436
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-07-01;
Widok z wiaduktu drogowego w stronę mostów na Łynie. W oddali tor na Bartoszyce odbijał w lewo, tor na Czerwonkę w prawo. gdzie za widocznym łukiem, do 1945, położony był rozjazd od którego w lewo odbijał tor szlakowy do Santoppen–Bischdorf, obecnie Sątopy-Samulewo.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 455
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-07-01;
Most na rzece Łyna. Po nim przebiegał tor szlakowy w kierunku Czerwonki. Widok od strony stacji. Teoretycznie można przez niego przejść (po rozłożonych na podkładach kolejowych, grubych blachach, nie ma żadnych tabliczek ostrzegawczych, zakazów czy przeszkód zagradzających drogę, a do mostu prowadzi, położona na starotorzu, wydeptana ścieżka). Jednak w praktyce postawienie kilkunastu kroków w przód i spojrzenie w dół, dostatecznie zniechęca do dalszego spaceru. Przez puste przestrzenie pomiędzy podkładami widać koryto rzeki, a lustro wody znajduje się ok. 10-12m. w dół - tak jakby patrzeć z wysokość co najmniej 2 piętra, lub nawet nieco wyżej. Blacha położona na podkładach nie jest niczym umocowana, nie "grzeszy" też szerokością (dwie dorosłe osoby, idące obok siebie już się nie zmieszczą). Jeżeli blachę położyły władze miasta i chciały z tego miejsca zrobić swego rodzaju atrakcję turystyczną, to niestety uważam, że przeprawa przez relikt mostu kolejowego jest niebezpieczna, a szkoda, bo dalszy spacer umożliwiłby dotarcie do wiaduktu kolejowego i położonych obok niego, przyczółków drugiego wiaduktu, po którym poprowadzona była linia w kierunku Sątopy-Samulewo. Za mostem widać wydeptaną ścieżkę, tak więc zapewne ktoś przechodzi przez ten most. Je nie ryzykowałem.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 254
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-07-01;
Widok na most na Łynie z nasypu, po którym poprowadzona była, rozebrana w 1945, linia do Santoppen–Bischdorf (Sątopy-Samulewo). Widok od strony stacji. Do obu mostów prowadziły oddzielne, wysokie nasypy kolejowe.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 272
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-07-01;
Relikty mostu linii do Sątop-Samulewa. Widok ze starotorza, z przyczółku od strony stacji. Za płynąca w dole rzeką Łyną widoczny jest drugi przyczółek rozebranego mostu i wysoki nasyp kolejowy po którym biegł do 1945 roku tor szlakowy. Oba obiekty - most linii do Czerwonki i relikt mostu linii do Sątop-Samulewa, leżą obok siebie i na pewno są atrakcją turystyczną, niestety, uważam, że nie w pełni wykorzystaną przez władze miasta.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 236
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-07-01;
Widok z peronu na równię stacyjną i byłą parowozownię. Co ciekawe, na bocznej ścianie parowozowni ciągle wisi plakat PKP PLK z nr telefonu, informujący o wystawieniu obiektu na sprzedaż. Plakat ten widoczny jest już na zdjęciach z 2015 r.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 255
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-07-01;
Widok na boczną ścianę byłej parowozowni. Na widocznej ścieżce, można dostrzec drewniane podkłady, swoisty rarytas, bo ze stacji i okolicy "zwinięto" nie tylko szyny (dosłownie "wymiotło je w 100%), ale i niemal wszystkie podkłady kolejowe.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Obraz
Odsłon : 279
Lidzbark Warmiński
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 2018-07-01;
Po 7-stanowiskowej parowozowni pozostało 5 otworów wjazdowych (dwa skrajne otwory zamurowano). Widoczne bramy wjazdowe, pomalowane na brązowo, nie są oryginalnymi bramami, z lat kiedy stacjonowały tu pojazdy trakcyjne. Tylko niebieska brama zachowała cechy pierwotne.

Stacja: Lidzbark Warmiński

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...