OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Galeria zdjęć użytkownika Wojciech Gross

Sortuj wg Filtr tagów
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 560
Zabrze
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1914;
Zabrze O/S Bahnhof. To zdjęcie to widokówka. Wykonana w roku 1914. W następnym roku zmieniono nazwę miasta na Hindenburg O/S, stąd na widokówkach wydrukowanych wcześniej przybijano pieczątkę z nową nazwą miasta. Jedynych śladów po tamtym dworcu należy szukać pod ziemią. Pozostały fundamenty i przejście podziemne. W latach 60-tych XX wieku został wyburzony, a na jego miejscu wybudowano obecny.

Stacja: Zabrze

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 661
Zabrze
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1910;
Wiadukt między dworcami. Pod koniec XIXw, główny ruch towarowy odbywał się już koleją. Potrzebna była infrastruktura. Stąd Zabrze posiadało dwa dworce kolejowe. Dworzec osobowy znajdował się w obecnym miejscu, natomiast drugi dworzec - towarowy - znajdował się po drugiej stronie wiaduktu (ul 3 Maja) zajmując część obecnej wiaty przy dworcu autobusowym. Peron był wówczas znacznie dłuższy od dzisiejszego - około 200 m w kierunku Gliwic. Zdjęcie przedstawia wiadukt pomiędzy dworcami, stąd tablica z nazwą miasta dla podróżnych znajduje się na tej wysokości, dość zaskakującej dla osób znających obecny układ. Sam profil estakady nad torami mocno różni się od dzisiejszego. Widokówka z 1910 jest kolorowaną wersją zdjęcia czarno białego.

Stacja: Zabrze

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 732
Zabrze
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1935;
Hindenburg O/S - większy niż dziś. Zdjęcie wykonane jest z wiaduktu nad linią kolejową. Tor widoczny tylko w kawałku w lewym dolnym rogu to ten przebiegający obecnie przy peronie. Następne trzy są jeszcze do dziś widoczne, choć ostatni już zarośnięty. Zaskoczeniem może być tak duża ilość torów z tyłu. Według planu w tamtych lat, na terenie obecnego parkingu samochodowego było jeszcze siedem torów i wszystkie kończyły się przy ul. 3 Maja.

Stacja: Zabrze

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 616
Zabrze
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1910 (???);
Zabrze O/S, jedno z wcześniejszych zdjęć. Dworzec w Zabrzu, wybudowany w 1845 roku na polach kolonii zwanej "Małe Zabrze". W ciągu następnych lat zabudowa miasta stopniowo zbliżała się do dworca i w 1900 już widać w tle budynki. W tym czasie były już dwa perony, ale na drugi przechodziło się bezpośrednio po torach. Wszystkie pięć torów widocznych na zdjęciu istnieje do dziś, przy czym dwa pierwsze zostały później nieco przesunięte przy przebudowie dworca.

Stacja: Zabrze

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 403
Wola Michowa
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-07-23;
Bieszczadzka Kolej Leśna dojeżdża do stacji Wola Michowa o godzinie 14:25. Dwadzieścia minut trwa odwrócenie lokomotywy. W tym czasie wszyscy wychodzą na spacer po stacji, na grilla albo kupić miód. Widoczny na zdjęciu budynek jest pusty, nie ma tam kasy ani WC. Po dwudziestu minutach turyści wsiadają z powrotem do wagoników. Miejscowi nie jeżdżą BKL.

Stacja: Wola Michowa

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 505
Wola Michowa
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-07-23;
Pięć minut przed przyjazdem pociągu. Na stację Wola Michowa Bieszczadzka Kolejka Leśna dojeżdża tylko w weekendy. Kilkanaście minut wcześniej ustawiają się tam sprzedawcy kiełbasy z grilla i miodu.

Stacja: Wola Michowa

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 481
Zabrze Południowe
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Widok od ul. 3 Maja. Gdyby to zdjęcie udało się zrobić pięćdziesiąt lat wcześniej, nie byłoby na nim ani reklamy, ani malucha. Ale dokładnie nad maluchem zamiast drzew widać byłoby budynek dworca… Na pamiątkę po całej linii został tylko zupełnie niepotrzebny wiadukt, który często generuje problemy, bo jego wysokość 3,4 metra powoduje, że ciężarówki często tam stają i blokują ruch. Ale pewnie niedługo i on zniknie podczas budowy Drogowej Trasy Średnicowej.

Stacja: Zabrze Południowe

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 425
Zabrze Południowe
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Peron na Zabrzu Południowym. Lato to nie najlepsza pora roku na robienie zdjęć obiektów dawno już zarośniętych. Ledwo można zobaczyć resztki muru będącego niegdyś peronem. Krzaczki poniżej leżą na miejscu dwóch torów. Fragment betonu w prawym dolnym roku to ostatnie wspomnienia po dworcu.

Stacja: Zabrze Południowe

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 476
Zabrze Południowe
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Wiadukt nad 3 Maja. W zasadzie wystarczyłoby wyciąć trawę, położyć podkłady i tory. I znowu można jeździć. Gorzej z dworcem. Największe drzewa po prawej wskazują, gdzie się znajdował przed laty.

Stacja: Zabrze Południowe

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 482
Zabrze Południowe
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Zabrze Południowe w kierunku zachodnim. Widok zarośniętego wiaduktu nad ulicą 3 Maja. Kilka metrów za miejscem, gdzie na zdjęciu kończy się barierka po prawej stronie znajdował się dworzec. A właściwie niewielka stacja. W tej chwili rosną tam już kilkunastoletnie drzewa.

Stacja: Zabrze Południowe

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 561
Zabrze Północ
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Fundamenty dworca. Dokładnie w tym miejscu był dworzec Zabrze Północ. Pozostały po nim ślady fundamentów. Jeszcze do niedawna było tu gruzowisko cegieł, ale zostały one systematycznie wybrane do odzysku. W miejscu, gdzie stoi samochód, kończy się droga dojazdowa do dworca (dość stromy podjazd od ul. Przystankowej). Natomiast w miejscu skąd jest zrobione zdjęcie kończy się ścieżka prowadząca od ul. Mikulczyckiej. Stojące przy niej latarnie wskazują, że była to kiedyś szersza uliczka. Sam dworzec był dość dużym budynkiem, chociaż niewykorzystanym. Przez ostatnie lata sens istnienia dworca w tym miejscu był niewielki. Wokół nie ma żadnych osiedli ani większych czynnych zakładów.

Stacja: Zabrze Północ

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 548
Zabrze Północ
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Na peronie drugim. Widok z peronu w kierunku Bytomia. Po lewej stronie krzaki zarastają pierwszy peron, za którym przed linią drzew znajdował się budynek dworca. Widoczne na zdjęciu dwa tory są ostatnimi pozostałymi z dziewięciu torów. Pozostałe siedem było po prawej stronie i w tej chwili rosną tam już tylko krzaki. A dwa ostatnie czynne tory są wykorzystywane już tylko do ruchu towarowego.

Stacja: Zabrze Północ

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 590
Zabrze Północ
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Peron powoli zarasta. Na zdjęciu wciąż jeszcze widoczny, chociaż na jego nawierzchni nie ma już płyt, tylko piasek i coraz wyższe chwasty. Budynek dworca znajdował się po prawej stronie zdjęcia za pierwszym peronem. Pozostały jedynie drzewa rosnące wokół dworca. Jeszcze do niedawna na peronie była tablica z nazwą stacji. Widok w kierunku Gliwic.

Stacja: Zabrze Północ

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 527
Zabrze Wschód
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Ostatni, jeszcze nadający się do użycia, fragment linii Gliwice - Nowy Bytom. W przeszłości po prawej stronie znajdował się jeszcze jeden tor. Natomiast po lewej był dworzec Zabrze Wschód. Od widocznego na zdjęciu toru odchodził dodatkowy tor, który jeszcze rozgałęział się na dwa. Obydwa te tory wchodziły w obniżenie około pół metra (widoczny na zdjęciu spadek po lewej stronie toru) i wpadały między perony dworca. Dalej wracały, by połączyć się z powrotem z widocznym na zdjęciu torem. Kiedy linia Gliwice - Nowy Bytom została zlikwidowana, jej fragment wykorzystano do połączenia z Elektrownią Zabrze. Wtedy dworzec w tym miejscu przestał mieć sens. To zdjęcie już historyczne, dzisiaj cała ta okolica jest zalana asfaltem. W tym miejscu przebiega bardzo szeroka Drogowa Trasa Średnicowa.

Stacja: Zabrze Wschód

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 364
Zabrze Wschód
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Peron pierwszy. Ten kawałek muru nie wygląda imponująco i potrzeba dużej wyobraźni, żeby zobaczyć to, co tutaj było przed laty. Po prawej stronie muru był pierwszy peron będący bezpośrednio przed budynkiem dworca. Po lewej stronie muru w peron i drugi tor. Wszystko niestety słabo widoczne ze względu na krzaki. Mam pomysł, żeby podpalić to zielsko wczesną wiosną i wtedy odsłoniłyby się zarysy budowli.

Stacja: Zabrze Wschód

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 388
Zabrze Wschód
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-09;
Fragmenty fundamentów. Niewiele zostało z budynku dworca. Ponieważ jednak jest to w tej chwili zupełnie zapomniana dzielnica Zabrza, fragmenty murów pozostały i są rozkradane. W tej chwili pozostały jedynie fundamenty, których zabrać się nie dało. W głębi po prawej widać plac pokryty asfaltem; dawniej był to plac postojowy przed dworcem. Tory biegły po lewej tam, gdzie widać koniec fundamentu i wyższe krzaki.

Stacja: Zabrze Wschód

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 554
Spychowo Wąskotorowe
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-20;
Spychowo Wąskotorowe nie było oddzielną stacją. Położone tuż obok stacji normalnotorowej było tylko miejscem przeładunku towarów. Tory zaczynały się na prawo od widocznej na zdjęciu linii drzew, około trzech metrów od nich. Potem biegły po dróżce widocznej w lewym dolnym rogu i gdzieś tam schodziły się do jednego toru.

Stacja: Spychowo Wąskotorowe

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 340
Kulesze Kościelne
powiększ
Autor: Wojciech Gross
Przesłał: Elżbieta Kulesza; data: 2005-08-18;
W rzeczywistości przystanki autobusowe w większych miastach są ładniejsze. Ale to był właśnie "dworzec" w moim miasteczku. Zimą ciężko było dojść, latem tylko azbestowy dach wiaty chronił przed deszczem. Ale przyjemnie było czasem posiedzieć tu i poczekać na pociąg. Dawniej z daleka zapowiadał go słup dymu, potem już tylko zapach spalin.

Stacja: Kulesze Kościelne

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 433
Kulesze Kościelne
powiększ
Autor: Wojciech Gross
Przesłał: Elżbieta Kulesza; data: 2005-08-18;
Kierunek na Kurpie. Nie pamiętam, ile czasu przestałam na tym peronie w oczekiwaniu na pociąg. Ale najpierw musiałam dojść, bo stacyjka tak naprawdę jest kawałek za miasteczkiem. Wydaje się, że całkiem niedawno temu jeździłam stąd do szkoły. Ale w kierunku przeciwnym do zaprezentowanego na zdjęciu.

Stacja: Kulesze Kościelne

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 340
Kulesze Kościelne
powiększ
Autor: Wojciech Gross
Przesłał: Elżbieta Kulesza; data: 2005-08-18;
Tablica jeszcze jest, ale jeszcze dwa lata i będzie już całkiem zardzewiała i nieczytelna.
Na zdjęciu widok w kierunku Ostrołęki. Widoczny w oddali budynek to budka przy przejeździe kolejowym. Pociągi raczej już nie przejadą, ale "STOP" jeszcze stoi.

Stacja: Kulesze Kościelne

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 872
Spychowo Wąskotorowe
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-20;
Właściwie tylko kawałki zawalonego betonu. Waga była w zagłębieniu. A po bokach były tory. Na wadze ważono drewno dowożone transportem samochodowym, a następnie ładowano na wagoniki. To miejsce to dokładnie początek linii wąskotorowej. Prowadziła ona prosto aż do widocznej na końcu linii drzew. Następnie skręcała w prawo do Faryn i dalej na Kurpie. Widoczny w tle kozioł, to koniec jednego z bocznych torów normalnych. A budynek całkiem po lewej to stacja Spychowo kolei normalnotorowej.

Stacja: Spychowo Wąskotorowe

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 367
Kulesze Kościelne
powiększ
Autor: Wojciech Gross
Przesłał: Elżbieta Kulesza; data: 2005-08-18;
Kiedy kilka lat temu wsiadałam tu do pociągu, wyglądało to nieco inaczej. Co prawda była już tylko wiata i zarośnięty trawą peron, ale stacyjka wyglądała jeszcze przyzwoicie. Teraz przyszłam zobaczyć jak tu wygląda, kiedy pociągi przestały już tamtędy jeździć. Po torach można teraz tylko pospacerować. Na zdjęciu idę od strony Łap i pokazuję dzieciom szlak kolejowy, którego za kilka lat nie będzie już wcale widać.

Stacja: Kulesze Kościelne

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 2437
Katowice – Legnica (137)
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Wojciech Gross; data: 1919;
Bilet pochodzi z czasów, kiedy Zabrze nie było jeszcze miastem (może dlatego nie ma go pozycji "przez" na bilecie) oraz kiedy Katowice były jeszcze w granicach Niemiec. Po 1922 roku na takim bilecie była już polska nazwa Rudy Śląskiej i Katowic, a sam bilet był tylko odrobinę inny - z zaznaczeniem, że jest na odcinek międzynarodowy.

Linia: Katowice – Legnica (137)

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 995
Malczyce – Marciszów (302)
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-10-30;
Wiadukt Rochowice. Jeden z wielu wiaduktów na tej linii. Na dole kilkunastometrowy tunel. Kiedyś ulubioną zabawą dzieci było krzyczenie wewnątrz tego tunelu i wsłuchiwanie się w echo. Ten i wiele innych podobnych wiaduktów do dziś zachwyca mnie sztuką inżynierską.

Linia: Malczyce – Marciszów (302)

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 449
Stare Rochowice
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-20;
Ostatni pozostały tor, wciąż widoczny wśród trawy. Od biedy można by nim jeszcze przejechać, krzaki nie są wysokie. W oddali po lewej budynek stacji. Mniej więcej w miejscu, skąd zdjęcie było robione, kilkanaście lat wcześniej był rozjazd. Na wysokości budynku tory były cztery.

Stacja: Stare Rochowice

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 957
Stare Rochowice
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-10-30;
Większa część tablicy z nazwą miejscowości już odpadła. Ale można jeszcze na podstawie tego kawałka wyobrazić sobie, jak wyglądała. Budynek stacji coraz bardziej niszczeje. Kiedyś piękny, jak większość stacyjek na Dolnym Śląsku, dziś straszy różnorodnością barw i odcieni oraz odpadającymi fragmentami tynku.

Stacja: Stare Rochowice

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 624
Stare Rochowice
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-10-30;
Wjazd od strony Marciszowa. W miejscu, w którym stałem robiąc to zdjęcie, najprawdopodobniej był trzeci tor. Obok był mur peronu, niestety niewidoczny na zdjęciu. Po prawej budynek stacji. Wzniesienie po lewej to resztki fundamentów napowietrznej linii towarowej.

Stacja: Stare Rochowice

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 542
Zabrze – bocznice
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2005-08-18;
Rozjazd do Królowej Luizy. Kilkaset metrów za stacją Zabrze Południowe, linia rozdzielała się na dwa kierunki. Jedna szła na wschód do Rudy Śląskiej, natomiast druga na północ do kopalni "Królowa Luiza" i dalej dochodziła do głównej linii z Zabrza do Katowic. Na zdjęciu miejsce, gdzie kiedyś był rozjazd. Potem przez piętnaście lat ścieżki rowerowe i na spacerek z psem. A dzisiaj Drogowa Trasa Średnicowa. I takiego widoku ze zdjęcia już nie uświadczysz.

Linia: Zabrze – bocznice

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 629
Roztoka
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2003-07-22;
Stacja mimo, że od kilku lat nieużywana, wciąż wygląda na gotową do przyjęcia pasażerów. Tylko odrobinę trawy trzeba wykosić. Szkoda, że przez stację przejeżdżają już tylko pociągi towarowe. Nikt nie podziwia tej stacji i nikt z wagonów nie wysiada.

Stacja: Roztoka

Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1698
Malczyce – Marciszów (302)
powiększ
Autor: Wojciech Gross
data: 2003-07-22;
Most nad Nysą Szaloną. Linia kolejowa kilkakrotnie przeskakuje z jednego brzegu rzeki na drugi. Na zdjęciu most tuż za skrzyżowaniem z drogą z Bolkowa do Roztoki. Pociągi już są rzadkością na tej linii, ale most w 2003 wyglądał wciąż fachowo.

Linia: Malczyce – Marciszów (302)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...