OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gliwice Wąskotorowe

Ostatnia zmiana: 2018-01-28

Wyślij nowe pliki »

pokaż też kiepskie [Wersja rozszerzona]
Obraz
fot. Wojciech Gross (2011-12-11)
Obraz
fot. Wojciech Gross (2011-12-11)
Obraz
fot. Krzysztof Brankowski (2017-03-27)

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2018-01-27 13:45:05)
    Ciekawe to. Mam natomiast pytanie do "historyków". To co opisuje Hannes jest odnogą od linii właściwej, a punkt "Gliwice Wąskotorowe" jest w ciągu linii. Czyżby Gliwice Wąskotorowe i Gliwice Śródmieście to były dwa różne punkty?
  • #3 (odp. na #2) Damian Stupień (2018-01-27 17:57:20)
    Dokładnie.
  • #4 Piotr Magiera (2018-01-27 21:25:28)
    Ja jeszcze dodam od siebie, że takie coś jak "Gleiwitz Trymstrasse" (w sekcji historycznej) nie istniało nigdy. Przez pewien okres przed II wojną światową, kolejka była połączona z wąskotorową linią tramwajową biegnącą dzisiejszymi ulicami Pszczyńską, Mikołowską, Dworcową i Bohaterów Getta, kończącą się przed dworcem kolejowym. Wagony spalinowe obsługujące linię do Rud zjeżdżały na torowisko tramwajowe i podjeżdżały przed dworzec. Na tym odcinku istniał jeden dodatkowy przystanek, Gleiwitz Turmstrasse (niemiecka nazwa ul. Basztowej), ulokowany na wysokości bloku mieszkalnego na rogu Dworcowej i Dunikowskiego. Połączenie to zlikwidowano krótko po wojnie, gdy przebudowano tory tramwajowe na rozstaw normalny.

    Jak widać więc, połączono tu nie dwa, a trzy oddzielne punkty.
  • #5 (odp. na #4) Marek Potocki (2018-01-27 21:48:50)
    Spróbuję to jakoś ogarnąć, dzięki!
  • #6 (odp. na #5) Marek Potocki (2018-01-28 12:10:50)
    Pododawałem odpowiednie odcinki i punkty. Mam nadzieję, że teraz jest to już bardziej zgodne z historią.
  • #7 Robert (2018-01-28 22:20:11)
    Jest prawie dobrze. Nie było nigdy odcinka Gliwice Śródmieście - Gliwice Trynek. Pociągi do Trynku jechały przez trójkąt stacji Gliwice Wąsk.
  • #8 (odp. na #7) Marek Potocki (2018-01-29 05:12:52)
    Właśnie, patrząc po archiwalnych mapach, przynajmniej do lat 70 nie było tam trójkąta. Tę "linię" dodałem nieco na siłę, właśnie po to, żeby do uwzględnić.
  • #9 (odp. na #8) Adamus (2018-01-30 18:49:43)
    Temat Trójkąta
    W dniu 01.09.1989 roku oddano do eksploatacji krótkie połączenie torowe umożliwiające bezpośredni przejazd z stacji Gliwice Trynek w kierunku ówczesnej Huty 1 Maja z pominięciem stacji Gliwice Wąskotorowe a nowy przystanek Gliwice Śródmieście pojawił się w rozkładzie jazdy w 1990roku i zlokalizowany był na wysokości końcu ulicy świętej Katarzyny.
  • #10 (odp. na #4) Dr Świnke (2018-03-25 00:25:09)
    Tramwaje na rozstaw normalny w Gliwicach przekuto w 1928r. Po tym wydarzeniu tramwaj normalnotorowy dojeżdżał do stacji Trynek i tam następowała przesiadka na tor wąski. Niestety nie pamiętam, jak długo się miał taki stan rzeczy, ale pewnie do likwidacji linii nr 2 w połowie lat 80-tych.
  • #11 (odp. na #10) Piotr Magiera (2018-03-25 20:49:25)
    Przed wojną na rozstaw normalnotorowy przekuto dwie z trzech gliwickich linii tramwajowych: do Wójtowej Wsi oraz do ul. Zygmunta Starego. Linia z dworca głównego na Trynek pozostała wąskotorowa, figuruje w rozkładzie jazdy niemieckich kolei z lat II wojny, wyraźnie opisane jako Schmalspurbahn (kolej wąskotorowa). W rozkładach powojennych pociągi z Rud dojeżdżały tylko do Trynku.

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gliwice Wąskotorowe

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...